Важлива роль у вихованні учнів, розширенні й поглибленні їхніх знань, розвитку творчих здібностей - належить виховній роботі в тандемі з батьками учнів. Задача кожного класного керівника підвищити педагогічну грамотность батьків через різноманітні форми і методи роботи з ними, які всеціло спрямовані на оволодіння батьками системою умінь, знань, навичок, необхідних для організації правильної діяльності дитини вдома і в школі під час навчання.
«Форми і методи роботи класного керівника з батьками учнів»
Вчитель Соколівського НВК ім. Отакара Яроша
Трофімова Оксана Миколаївна
В роботі з батьками кожний класний керівник використовує свої методи і форми роботи. Їх дуже багато, деякі звісно ж, повторюються, а деякі можуть відрізнятися від методів інших колег.
Основні форми і методи роботи у роботі з батьками поділяються на традиційні та нетрадиційні.
Традиційні форми роботи з батьками:
• батьківські збори;
• класні та загальношкільні конференції;
• індивідуальні консультації педагога;
• відвідування родини учнів, тощо.
Класні батьківські збори проводяться не рідше ніж раз на чверть і повинні стати школою освіти батьків, розширювати їх педагогічний кругозір, стимулювати бажання стати хорошими батьками.
Батьківські збори – це можливість демонстрації досягнутих учнем успіхів. Тематика і методика зборів повинні враховувати вікові особливості учнів, рівень освіченості і зацікавленості батьків, цілі і завдання виховання, що стоять перед школою.
Загальношкільні батьківські збори проводяться не більше двох разів на рік і носять характер звіту роботи школи за певний період часу. На них виступають директор, його заступники, звітують про свою роботу батьківський комітет школи. Можна використовувати для демонстрації позитивного досвіду виховання в сім'ї.
Батьківські конференції повинні обговорювати насущні проблеми суспільства, активними учасниками яких стануть і діти. Готуються дуже ретельно, за участю психологів, соціальних педагогів, які працюють в школі. Відмінною особливістю конференції є те, що вона приймає певні рішення і намічає заходи з заявленої проблеми.
Індивідуальні консультації особливо необхідні, коли вчитель набирає клас. Готуючись до консультації, необхідно визначити низку запитань, відповіді на які допоможуть плануванню виховної роботи з класом. Вчитель повинен дати можливість батькам розповісти йому все те, що допоможе в професійній роботі з дитиною:
• особливості здоров'я дитини;
• його захоплення, інтереси;
• переваги у спілкуванні в сім'ї;
• реакції поведінки;
• особливості характеру;
• мотивація навчання;
• моральні цінності сім'ї.
В ході індивідуальної консультації можна використовувати різні анкети, які заповнюється батьками, для подальшої обробки та використанням ПОТІМ класним керівником в своїй роботі..
Відвідування родини учнів – це прекрасна форма роботи класного керівника, яка дає можливість більш детально вивчити родину учнів, познайомитись з традиціями сім'ї, ознайомитись з умовами життя(за необхідністю) тих дітей з якими працює вчитель.
Нетрадіційні форми роботи з батьками:
• тематичні консультації;
• батьківські вечори;
• тренінги, тощо.
Тематичні консультації дають змогу цілеспрямовано звернути увагу батьків на ті, чи інші питання в вихованні своїх дітей. Проводячи такі консультації класний керівних готує поради, тези та завдання батькам, які допоможуть їм чітко та правильно налаштуватися на потрібне та вірне виховання своїх дітей.
Якщо потрібно, навіть можна надрукувати наприклад, такі ПАМЯТКИ кожному присутньому батькові.
Поради батькам.
• Якщо дитина зростає в атмосферi критики, вона вчиться засуджувати.
• Якщо дитина зростає в атмосферi ворожнечi, вона вчиться боротися.
• Якщо над дитиною глумляться, вона стає соромливою.
• Якщо дитина живе в страху, вона стає боязкою.
• Якщо дитину постійно соромлять, вона звикає почуватися винною.
• Якщо дитина зростає в толерантному середовищi, вона вчиться бути терплячою.
• Якщо дитину пiдбадьорюють, вона вчиться впевненостi.
• Якщо дитина зростає в атмосферi прийняття, вона вчиться любовi.
• Якщо дитина зростає в атмосферi похвали, вона вчиться любити саму себе.
Батьківські вечори – це теж один з видів роботи класного керівника, який безумовно потрібен не тільки для згуртовування батьківського колективу, але й перед усім для спільного виховання дітей разом контексті: батьки – вчителі – батьки. Такі вечори проводяться не частіше, ніж 1 – 2 рази на рік.
Це свята, які можна провести на різні теми, наприклад:
Тренінги – одна з форм роботи з батьками, їх можна проводити замість традиційних батьківських зборів, теж за планом 1 раз на чверть, обравши для виховання будь-яку тему, включаючи вікові особливості дітей запрошених батьків.
Такі форми роботи сприяють усвідомленню батьками важливості їх ролі у формуванні і становленні повноцінної особистості дитини, дає можливість батькам поділитися власним педагогічним досвідом щодо виховання власних дітей, знайомить інших батьків з різними стилями спілкування в родині, формуючи фізично і психічно здорове підростаюче покоління.
На сьогоднішній день для мене особисто – батьківські збори у вигляді тренінгу – це улюблена форма роботи з батьками власного класу, яку я впровадила в свою роботу та іноді користуюсь нею. Вона є дійсно сама вдала, для мене особисто, тому що під час такого спілкування батьки почувають себе більш комфортно, непримусово, неофіційно, я к це буває під час класичних батьківських зборів. В ході такої роботи ми всі (і я , і мої батики) вільно спілкуємося, висловлюємося, ділимося досвідом під час певних вправ та робот в групах, як це передбачає тренінг.
І ще в роботі з батьками я б особисто добавила обов’язковим правилом декілька порад:
Бажаю творчих успіхів!!!