Виховна робота "Конструктивні елементи психолого-педагогічної адаптації молодших підлітків до навчально-виховного процесу в 5 класі"

Про матеріал

Багаторічні спостереження педагогів та шкільних психологів свідчить про те, що цей етап неминуче пов'язаний зі зниженням успішності, хоча б тимчасовим. Учням, які звикли до певних порядків початкової школи, потрібен час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя. Часто зовнішні зміни збігаються у часі з початком фізіологічних змін в організмі дитини. Усе це, безперечно, відбивається на успішності.

Перегляд файлу

1

 

Вчитель української мови та літератури

                                                                                Сліпченко Світлана Броніславівна

 

Конструктивні елементи психолого-педагогічної адаптації молодших підлітків до навчально-виховного процесу в 5 класі

 

 

У сучасному освітянському просторі безперервно відбуваються процеси вирішення комплексних завдань психолого-педагогічного характеру. Одне з провідних завдань сучасної школи, вирішення якого потребує ретельного вивчення та розумного підходу до його рішення, - це забезпечення наступності між суміжними ланками освіти, а саме, між початковою та середньою. Перехід учнів з початкової в середню ланку освіти – це, на думку сучасних педагогів, найбільш важлива проблема, з якою зустрічається вчитель. У педагогічній та психологічній літературі період адаптації учнів у 5-му класі розкривається як найскладніший період у шкільному житті учня.    

Багаторічні спостереження педагогів та шкільних психологів свідчить про те, що цей етап неминуче пов'язаний зі зниженням успішності, хоча б темчасовим. Учням, які звикли до певних порядків початкової школи, потрібен час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя. Часто зовнішні зміни збігаються у часі з початком фізіологічних змін в організмі дитини. Усе це, безперечно, відбивається на успішності.

Навчання – це основна діяльність молодшого школяра. Завершуючи  початкову школу,  в учня формуються індивідуальні особливості та здібності, навички самоконтролю, саморегуляції, самоорганізації, розвивається здатність адекватно оцінювати результати як своєї поведінки, так і поведінки своїх однокласників.

Причинами зниження успішності учнів 5-х класів порівняно з початковою школою зумовлено наступними причинами:

-         велика наповненість класів у початковій школі;

-         недостатнє володіння методикою актуалізації навчання;

-         недостатньо диференційований матеріал для організації самостійної роботи;

-         направленість змісту навчальних посібників на репродуктивний характер діяльності учнів.

Ситуація новизни завжди  є для людини тією чи іншою мірою тривожною. Дитина ж переживає в таких умовах емоційний дискомфорт – через невизначеність уявлень про вимоги вчителів, особливості й умови навчання, про цінність і норми поведінки в колективі класу тощо. Такий стан часто супроводжується внутрішньою напруженістю, що іноді ускладнює прийняття як інтелектуальних, так і особистісних рішень.

Коло проблем, з якими зустрічаються учні на етапі переходу до середньої ланки схематично можна зобразити так:                 

 

 

Досить часто напруга може закінчитися шкільною дезадаптацією, ї дитина стає тоді недисциплінованою, неуважною, безвідповідальною, відстає в навчанні, швтдко стомлюється і вже не хоче йти до школи.

Для того щоб запобігти вищевказаним труднощам та створити позитивний адаптаційний клімат в учнівському колективі необхідно поєднати зусилля класних керівників, учителів-предметників, психолога, медсестри та батьків по створенню такого психологічного мікроклімату, в якому дитина буде почувати себе комфортно, і , головне без тенденцій зникнення інтересу до навчання.

Метою такої адаптаційної програми може бути:

1.     Створення доброзичливої атмосфери, яка дозволяє учням та вчителю краще зрозуміти один одного.

2.     Створення умов для організації міцних довірливих зв’язків між педагогами різних ступенів навчання.

3.     Активізація мотивацій навчання в напрямку вироблення в учнів вміння брати на себе відповідальність за успішність свого навчання.

Таким чином, учитель спроможний поступово й м’яко нарощувати зміст навчання у 4-5 класах, особливу увагу приділяючи особистісній значущості для школярів цього віку тих чи інших знань, з урахуванням їхніх пізнавальних інтересів і можливостей. Потрібно застосовувати введені у всі навчальні предмети (з урахуванням їх специфіки) знання про особливості вікового розвитку підлітків, їх соціальних та особистісних очікувань. Наявність у школярів цих знань – умова успішного дорослішання і подолання проблем перехідного віку.

Вчителі  як початкової (особливо у четвертому класі), так і основної школи мають працювати над розвитком рольової поведінки учнів, поступово вводити у процес навчання нові навчальні ролі («дослідник», «критик», «опонент», «керівник навчальної діяльності» та ін.) І, звичайно, необхідне відпрацювання різних форм підліткового навчального співробітництва на основі паритету, підкорення, розподілу тощо: педагогічно доцільна оцінка феномену цього віку, коли шлях до індивідуальності йде через спілкування з іншими; введення нових форм організації навчання (наприклад, лабораторно-семінарський, дискусія, проектна діяльність, навчальне експериментування та ін.)

Якісних змін потребує і контрольно-оцінна діяльність вчителя. Вона повинна забезпечити інтеграцію думки учня про себе з думками інших людей про нього; використовувати у процесі навчання конкретні навчальні ситуації, у яких відбувається розвиток самоконтролю, об’єктивної самооцінки.

Таким чином, вирішення питань адаптації молодшого школяра при переході в основну школу пов’язане зі створенням перспективного навчального середовища як школи «дорослішання підлітка», яка стала б,  за висловом Л.С.Виготського, «не обстановкою а джерелом розвитку» кожного школяра. А для цього потрібна психологічна перебудова вчителя початкової школи, який добре розумів би, чим небезпечний дитині перехід до основної школи, а також учителів 5-6 класів, котрі усвідомлюють, у який складний і відповідальний період розвитку втупив школяр.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку