Виховне заняття "Григорій Сковорода - щаслива Людина"

Про матеріал
Конспект виховного заняття із використанням творчої спадщини Григорія Сковороди
Перегляд файлу

Тема. Виховне заняття «Григорій Сковорода – щаслива Людина»

Мета:

 Ознайомити здобувачів освіти з біографією Григорія Савича Сковороди, його творчою спадщиною, розкрити філософські ідеї в умовах сучасності. На його прикладі мотивувати дітей бути добрими та вірними своєму народові.

Розвивати моральні почуття, формувати гідне ставлення до інших людей, патріотичні почуття, сприяти розвитку інтересу до навчання, самоосвіти як одного з етапів на шляху служіння своїй державі.

Виховувати любов та повагу до рідної землі, свого народу.

Обладнання: шаблони дитячих долоньок, шаблони скрині, пелюсток, портрет Г. Сковороди, байка Г. Сковороди «Ворон і Чиж», дерев’яна скринька, картки з афоризмами.

Хід заняття

  1. Вступна частина
    1.           Читання вірша вчителем

Запам'ятай, моя дитино, з юних літ

На все життя, щоб знала, як прожити.

Людина для добра приходить в світ

Й покликана завжди добро творити.

Нелегко це, хто що б не говорив,

Й не кожному зробити це вдається.

Бо в світі стільки смертних є гріхів,

Що доброта не завжди йде до серця.

Та ти людина і тому учись

Добро творити, людям співчувати.

До цього світу пильно придивись,

Злим помислам навчися лад давати.

Йди з добротою — це собі затям,

Із ласкою, прихильністю, привітно.

Й не розлучайся з добрим почуттям,

Хай доброта в душі суцвіттям квітне.

 

  1.           Вправа «Незакінчені речення» (діти витягують листи із реченнями з деревʼяної скрині та продовжують їх)

-         Добро робити нелегко, бо…

-         Бути добрим означає…

-         Добро, на мою думку, це…

-         Якщо всі будуть добрими, то…

-         Якщо всі будуть злими, то…

 

  1.           Знайомство із біографією Григорія Сковороди ( робота в групах. Кожна група опрацьовує інформацію, яка стосується певної частини життя філософа)

1 група. Народився Григорій 3 грудня 1722 р. в сотенному містечку Чорнухи Лубенського полку, на Полтавщині у козацькій родині. Батько Сава Сковорода був рядовим козаком, який у мирний час займався шинкуванням і продажем вина. Мати Пелагея походила зі Шангіреїв, рід яких мав кримськотатарське походження. Григорій мав ще старшого брата Степана. З дитинства ріс “чудним” хлопчиком, заглибленим у свої думки і не придатний до господарської роботи. Влітку 1730 його віддали до дяківської школи в Чорнухах.

2 група. Педагогічна діяльність. Влітку 1759 р. Сковорода приймає запрошення єпископа Й. Миткевича викладати поетику в Харківському колегіумі, який на той час був найпередовішим навчальним закладом в Україні, і перебирається на Слобожанщину. Навколо нього сформувалося коло шанувальників – студенти філософії – Я. Правицький. В. Білозерський. М. Заводовський. Вони збиралися в домі Сковороди, читали античних авторів, писали вірші, співали, гуляли за містом у садах.

3 група. Вічний мандрівник. Після звільнення з Харківського колегіуму у 1769 р. Сковорода оселився на пасіці в Гужвицькому лісі неподалік Харкова і зажив життям пустельника. Відтепер він обрав новий і не знаний до того стиль життя – мандрівку. І ця мандрівка тривала до самої смерті – чверть віку. Була вона повна пригод, оповита переказами й легендами. У ній він ніколи не розлучався з Біблією, сопілкою, і своїми творами. Слава про нього розходилася широко, і багато хто бажав його бачити й чути як речника великої правди.

 

  1.           Перегляд відео про життєвих шлях Григорія Сковороди (Проєкт «Книга-Мандрівка. Україна»)

https://www.youtube.com/watch?v=nTCY6Y_skVk

 

  1.           Вправа «Мікрофон»

- Який факт з життя Григорія Сковороди Вас найбільше вразив?

- Чим сковорода відрізнявся від інших?

- У чому полягає секрет життя, який озвучили у відео?

- Що на вашу думку означає фраза, яка є на могилі Сковороди «Світ ловив мене та не спіймав»?

 

  1.           Розповідь учителя про Григорія Сковороду як приклад для наслідування.

Григорій Сковорода був дуже розумний, все життя навчався, пізнавав Бога, себе, світ. Він був щасливою Людиною. Людиною з великої літери, бо жив у Бозі, відповідно до Заповідей Божих, творив добро, допомагав іншим, відмовлявся від дуже цікавих пропозицій, щоб залишитись Людиною, був з народом, мандрував по світу, спілкувався із простими людьми, хоча міг бути серед інтелігенції, заможним паном і мати велику славу та гроші, але відмовився від всього цього, бо щастя йому приносили не гроші і слава, а його «сродна» праця, тобто те, для чого він народився, бути з народом і навчати його, бути доброчинцем і простою людино. От і проживши все своє життя і не піддавшись спокусам світу він сказав: «Світ ловив мене, та не спіймав».

Він був щасливою Людиною, бо пізнав Бога, зрозумів у чому полягає суть його життя і робив те, що приносило добро та користь його народові та світові. Тому нам є чому повчитися у нього. Жити у гармонії з Богом, з власною совістю, з природою.

 

  1. Основна частина

2.1 Зачитування афоризмів Григорія Сковороди (кожна дитина маю частинку афоризми Григорія Сковороди, завдання дітей пройтися та знайти свою пару і зʼєднати дві частинки, щоб утворити повноцінний афоризм.)

 

2.2 Читання учнями байки Григорія Сковороди «Ворон і Чиж»

Ворон і Чиж

Неподалік від озера, з якого визирали жаби, сидів на гілці й виспівував Чиж. Поблизу нього крякав собі й Ворон, та, бачачи, що Чиж не полишає співати, сказав:

— Чого ще й ти сюди пнешся, жабо?

— А чому це ти мене звеш жабою? — спитав Чиж Ворона.

— Тому що ти так само зелений, як та жаба.

— Коли я жаба, — мовив на те Чиж, — тоді ти сам справжнісінький жабур, бо спів твій дуже схожий на жаб'ячий.

Сила: Серце і звичаї людські, а не зовнішні якості мають свідчити за те, хто ти є. Дерево по плодах пізнається.

 

2.3 Записування добрих порад

На долоньках учні записують добрі поради і вчитель прикріплює їх на дошку.

 

  1.           Гра «Може – не може»

-         Зараз ви почуєте різні висловлювання, якщо так бути може, то ваше завдання плеснути, якщо так бути не може, то ваше задання тупати ногами.

-         Змія може повзати

-         Риба може скакати

-         Птах може повзати

-         Кенгуру може стрибати

-         Лисиця може співати

-         Черепаха може літати

-         Собака може гавкати

-         Лев може грати на піаніно

-         Півень може мʼявкати

-         Отже, кожен повинен робити те, для чого народився, бо коли ми робимо, те що хочемо, але воно не наше, то збоку це виглядає смішно. Так нас навчає Григорій Сковорода. Ми повинні пізнавати себе, щоб зрозуміти якою справою нам варто займатись у майбутньому.

-         А ще Григорій Сковорода навчає бути нас добрими, чуйними, терплячими, співчутливими. Що таке добро ви вже знаєте, то зараз ми будемо його творити. «Квітка добра».
(Діти отримують листочки у формі пелюстки, на яких треба написати комплімент, добре побажання, подяку за щось. Кожен із групи виходить до дошки і прикріплює пелюстки)

  1. Заключна частина
    1.           Бесіда з учнями

-         Що ви зрозуміли для себе з цього уроку?

-         Що хотіли б спробувати змінити у своєму житті?

-         Що вам може допомогти це зробити?

3.2. Вправа «Моє щастя»

Діти на шаблонах скрині пишуть що для них є щастя і як вони можуть його досягти або зберегти.

 

3.3 Заключне слово вчителя

Віддані людям тепло і душевна доброта обов`язково повернуться до вас. Бо ми послані на землю,щоб примножувати добро і красу,творити земний рай,а не бути лише споживачами. Маємо таке коротке життя, тож хай не буде в ньому місця злим помислам. Хай оживає істина стара: людина починається з добра.

 


Шаблони долоньок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шаблони пелюстків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Treasure chest clipart design illustration 9303646 PNGTreasure chest clipart design illustration 9303646 PNGTreasure chest clipart design illustration 9303646 PNGTreasure chest clipart design illustration 9303646 PNGTreasure chest clipart design illustration 9303646 PNGTreasure chest clipart design illustration 9303646 PNGШаблони скрині
Афоризми до вправи 2.1.

 

Не за обличчя судіть, а за серце.

Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю.

Не той дурний, хто не знає…але той, хто знати не хоче.

Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати – це наполовину

завершити.

Як ліки не завжди приємні, так і істина буває сувора.

Як хто посіє в юності, так пожне в старості.

Роби те, до чого народжений, будь справедливий і миролюбний громадянин, і

досить із тебе.

Чи не дивина, що один у багатстві бідний, а інший у бідності багатий?

Хіба може говорити про біле той, котрому невідоме, що таке чорне?

Що вподобав, на те й перетворився.

Не шукай щастя за морем.

Визначай смак не за шкаралупою, а за ядром.

Як нерозумно випрохувати те, чого можеш сам досягти.

Світ ловив мене, але не впіймав.

З усіх утрат втрата часу найтяжча.

Святість життя полягає у творенні добра людям.

 

Матеріал до вправи «Незакінчені речення»

-         Добро робити нелегко, бо…

-         Бути добрим означає…

-         Добро, на мою думку, це…

-         Якщо всі будуть добрими, то…

-         Якщо всі будуть злими, то…

docx
Додав(-ла)
Кравчик Олена
Додано
8 січня
Переглядів
159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку