Виховний проект:
«Людина має творити добро» (3 клас)
Підготувала Сопільняк Н.В.
вчителька початкових класів
Великобагачанського ЗЗСО
І-ІІІ ступенів
сел. Велика Багачка
2018 рік
Мета:
Завдання:
Тип проекту
За складом учасників проектної діяльності – колективний;
за характером партнерських взаємодій між учасниками проектної діяльності – кооперативний;
за мірою реалізації міжпредметних зв'язків – міжпредметний;
за характером домінантної діяльності – практично-орієнтований;
за характером координації проекту- безпосередній (гнучкий);
за тривалістю виконання – довготривалий;
за метою та характером проектної діяльності – інформаційно-ознайомлювальний;
за характером контактів – серед учнів та батьків одного класу.
Етапи реалізації проекту:
Підготовчий етап
Практичний етап
Проведення уроків за темами «Сім’я. Склад сім’ї. Шанобливе ставлення до старших та інших членів сім’ї.», «Людські чесноти», «Дружні стосунки», «Співпраця. Правила дружної роботи», «Правила культурної поведінки»; створення малюнків «Добро живе в нашому серці», створення Дерева Добра, виготовлення Новорічних вітальних листівок «Від серця до серця хай іде доброта».
Заключний етап
Виставка малюнків «Добро живе у нашому серці…», узагальнення і систематизація знань учнів, презентація проекту.
Очікувані результати:
Презентація проекту
І. Організаційний момент.
1.Створення емоційного настрою.
Закінчилася перерва,
Продзвенів уже дзвінок.
І тепер прошу вас, діти,
Налаштуйтесь на урок.
Він незвичний і цікавий,
Гостей багато завітало.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовимо
«Добрий день!»
Треба сісти рівно й гарно.
2. Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від уроку? (відповіді учнів)
- А я, в свою чергу, сподіваюсь, що ви будете працювати організовано, злагоджено. Чітко і правильно висловлювати свої міркування, робити висновки, учитися дружнім стосункам, допомагати, у разі потреби, один одному.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
«Не хлібом єдиним живе людина», - говорить народна мудрість. У цьому старовинному вислові – глибока думка, адже з того моменту, як людина починає усвідомлювати себе як живу, розумну і обдаровану особистість, вона стикається з іншими людьми, спілкується з ними, вступає в світ щастя і горя, радості та прикрощів. Людяність, милосердя, добро. Такі знайомі нам ці слова. Все частіше ми говоримо про них, а чи кожна душа відкрита для них?
Чомусь сьогодні ми все частіше чуємо про зачерствілі людські серця, зло, жорстокість, байдужість до чужого горя, чужої біди. Де ж поділись ті риси, які з давніх-давен жили в характері нашого народу: чуйність і справедливість, уміння допомогти знедоленому, поділитись шматком хліба, захистити старість і немічність, розрадити самотніх.
І що потрібно зробити для того, щоб ці згадані слова, добрі звички і традиції збереглися навіки?
ЛЕГЕНДА
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець.
Слава про його мудрість розійшлась далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика , заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий» я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав: «Який метелик у мене: живий чи мертвий?»
І мудрець, який і справді був дуже розумною людиною відповів: «Усе в твоїх руках, чоловіче».
Учитель: Як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець?
Учитель: Так, але в цій легенді приховано й інший зміст: все у цьому житті залежить від людини.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Впродовж майже двох місяців ми з вами, діти, намагалися з’ясувати, що означають поняття «добро» і «зло», збирали вірші, казки, легенди, прислів’я про добро, аналізували свої власні вчинки та вчинки інших людей, давали їм оцінку з точки зору моралі. Ми намагалися щодня робити добрі справи, щоб вони увійшли у наші звички і записували їх на листочках Дерева Добра. Тож сьогодні настав час підсумувати наші знання, щоб чітко визначитися (Слайд 1 «Людина має робити добро?»). А ще ми поділимося своїми знаннями з вашими однолітками.
Шановні гості, щоб учні повніше прониклись даною темою, зрозуміли її значимість і актуальність, їм було запропоновано об’єднатись в групи і представити своє бачення доброти. Як це вдалося нашим групам, вирішувати вам, нашим шановним гостям.
ІV. Звіт творчих груп.
І група «Науковці».
Вчитель: Учні цієї групи повинні були відшукати наукове визначення понять «Добро « і «Зло». Надамо слово представникам цієї групи.
Слайд 2: Добро – це чуйне, дружнє, привітне ставлення до людей. Синонімами до цього слова є слова привітність, ласка, прихильність.
Зло – це протилежне поняттю добра, це свідоме заподіяння комусь шкоди, збитку, страждання.
«Добро – це те, що прекрасно; те, що творить; те, що рухає вперед. Це є життя. Зло – це смерть»
О. Мень
Зусилля потрібні для того, щоб робити добро, але ще потрібніші для того, щоб утриматися від зла.
Л.Толстой
І тільки той прожив немарно, хто злу ішов наперекір.
І. Муратов
Жодна зла людина не буває щасливою.
Ювенал
Доброта – це те, що може побачити сліпий і почути глухий.
Марк Твен
Вчитель: як бачите, питання добра і зла хвилювали людей завжди. До питань моральності людина зверталася, звертається і буде звертатися завжди. Адже всім нам приємно мати справу з хорошими людьми. Давайте зараз усі разом пригадаємо кілька ознак, які характеризують хорошу людину. (Слайд 3: доброзичливість, вихованість, добропорядність, привітність, тактовність, чесність, працелюбність)
ІІ група «Казкознавці».
Вчитель: Завданням учнів цієї групи було пригадати прочитані казки, в яких добро перемагає зло і розподілити казкових героїв на дві групи «Добрий казковий герой чи злий». Ану, ж чи погодитеся ви з ними? (Слайди 4 – 10: на екрані з’являються малюнки героїв, а представники групи говорять добрий чи злий цей герой)
ІІІ група «Літератори».
Вчитель: Учні цієї групи на кожен урок приносили і знайомили нас із літературними творами: віршами, легендами, оповіданнями, присвяченими питанню добра і зла. Нагадайте, будь ласка, з якими творами, дякуючи вам, ми познайомилися.
І я дуже прошу…… ще раз прочитати напам’ять вірш Тамари Коломієць «Татова порада»
Прибіг щодуху син додому, до тата голосно гука:
«А я провідав у лікарні свого товариша-дружка!
То ж правда, тату, я чутливий і маю серце золоте?»
Замисливсь тато на хвилину і так сказав йому на те:
«Коли тебе в тяжку годину, людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку, ти, синку, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно, ти зробиш сам добро колись,
Про це забудь, аж поки віку, мовчи й нікому не хвались».
Вчитель: І, дійсно, діти, навіть народна мудрість говорить, що краще добро робити, ніж про нього гарно говорити. В цих питаннях наш народ має великий досвід, який знайшов своє вираження у прислів’ях та приповідках.
Спробуйте і ви, працюючи в своїх групах, відновити зміст запропонованих прислів’їв.
Хто людям добра бажає, той і собі має;
Не одежа красить людину, а добрі діла;
Робиш добро — не кайся, робиш зло — зла і сподівайся;
Добре слово й залізні ворота відкриває.
Без добрих справ немає доброго імені.
Роби добро скільки можеш – від цього не занеможеш.
Від доброго слова і лід розмерзає.
Добрий чоловік – надійніше кам’яного мосту.
Так треба жити, щоб нікому зла не чинити.
За добро добром і платять.
Добре діло твори сміливо.
Добрі діла тихо ходять, а злі як дзвони дзвонять.
Фізкультхвилинка
Добро підніма аж до неба,
А кривда присаджує дуже.
Ні справа, ні зліва не можна
Образить людину, мій друже!
Роби добро усім на світі.
Від цього буде веселіше.
Всміхнись до Таї, всміхнись до Колі.
Скажи всім: ,,Хмуритись доволі!’’.
Давай стрибати, давай дружити,
Без сміху й дружби не можна нам жити.
Вчитель: Діти, а як ви гадаєте, важко чи легко бути добрим? Що потрібно робити, щоб тебе називали доброю людиною?
Під час роботи над проектом ви намагалися робити якомога більше добрих справ, розповідали мені про них, а щоб не забути, які добрі справи ви зробили, ми записували їх на листочки. Погляньте, шановні гості, яке розкішне листяне дерево з'явилося у нашому класі. Діти, чи важко було вам робити добрі справи? Що ви відчували, зробивши їх?
Хоч ви ще діти, все ж спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
І царстві справедливості й добра.
Твори добро, дитино,
І у твоїй родині
воно знайде домівку
навіки вже віднині.
І V група. Художники
Вчитель: Учні цієї групи малювали малюнки на тему «Добро живе в нашому серці» (перегляд та аналіз дитячих робіт). А зараз я пропоную вам переглянути серію малюнків і з’ясувати, що таке добре, а що таке погано.
(перегляд слайдів та коментар до них)
V. Узагальнення знань учнів.
Вчитель: наша зустріч добігає до кінця. І на останок я пропоную вам пограти в гру «Так чи ні», яка допоможе мені визначити наскільки добре ви усвідомили, що означає бути добрим.
Якщо ти добра людина, то…
Вчитель: Добро творити на Землі
Людині лиш дано.
І навіть діточки малі
всі знають це давно.
Краса і море доброти
оточують нас всіх.
Подібним будь до сонця ти,
щоб зазвучав твій сміх.
Щоб ти освітлював свій шлях,
Як сонце з висоти.
Хай сяє усмішка в очах
Будь завжди добрим ти!
Вчитель: Тож давайте складемо правила доброти.
Правила доброти
Подивися навколо — хто потребує поради, доброго слова, співчуття, допомоги.
Постав себе на місце іншого.
Зрозумій і виконай його бажання.
Прощай помилки іншим.
Принеси іншому радість.
Допомагай слабким, маленьким, хворим, старим, тим, хто потрапив у біду.
Жалій інших.
Роби добро для близьких і друзів.
Люби людей знайомих і незнайомих.
Роби добрі справи просто так, з гарних спонукань.
Закликай навколишніх творити добро.
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель: - Діти, чи сподобалося вам сьогодні на уроці?
Звучить пісня «Якщо добрий ти»
Вчитель: а на згадку про нашу сьогоднішню зустріч давайте зробимо ще одну добру справу: подаруємо нашим гостям Серце Доброти , і вкладемо у нього часточки наших добрих дитячих сердець.
Учень: Я вважаю, що добро починається з батьківських сердець. Кожна мати, виховуючи своє дитя, не шкодує тепла, ніжності, любові свого серця! Тому я віддаю у серце доброти сердечко поваги, вдячності та шани батькам.
Учень: Я хочу підсилити його життєдайність частинкою доброти, яка завжди присутня у взаєморозумінні між людьми.
Учень: а я вважаю , що у серці обов’язково мають бути співчуття та бажання допомогти іншим.
Учень: Лише добро прагне миру і злагоди з усіма! Добро ніколи не будує свого щастя на чужій біді. Тому у цьому серці має бути прагнення до миру і злагоди.
Учень: Я помічаю, що добра навколо нас стає більше, а ніж зла. У моєму серці народжується віра і надія, що прекрасне у людині переможе потворне, що завтрашній день буде кращим за попередній. Тож нехай у ваших серцях живе віра.
Учень: а я хочу, щоб у серці кожного поселилося вміння прощати.
Учень: Основою будь-яких добрих справ повинна бути любов. Хай Любов завжди буде у центрі вашого серця, вашої доброти.
Учитель Я вдячна вам за ті частинки, які ви відірвали від ваших сердець і віддали для створення Серця Доброти.
Яке ж серце ми отримали:
Знайте, що доброта є чистою криницею, черпайте з неї!
І не була б доброта добротою, якби не віддавала себе іншим.
(роздають сердечка гостям)