Розробка виховного заходу з правового виховання. Урок має сприяти розумінню, що війна – джерело страждань; розвивати знання про такі поняття, як біженці, тимчасово переміщені особи, внутрішньо переміщені особи; виховувати співчуття до постраждалих від війни, біженців; бажання допомогти знедоленим дітям. озрахований на учнів 5-6 класів. Під час уроку повторюються права дітей. Використовуються різні форми роботи: групова, вправа "Політ на повітряній кулі". метод "Мозковий штурм", "Асоціації". "Сенкан".
Розробку можна використати у виховній та позакласній роботі правового спрямування, для виховання толерантного ставлення та моральних якостей учнів, а також систематизації знань про права дітей. Розрахована на учнів середньої ланки.
Назва виховного заходу: Діти - біженці потребують особливої допомоги та піклування
Мета та задачі: сприяти розумінню, що війна – джерело страждань; розвивати знання про такі поняття, як біженці, тимчасово переміщені особи, внутрішньо переміщені особи; виховувати співчуття до постраждалих від війни, біженців; бажання допомогти знедоленим дітям.
Очікувані результати:
- закріпити у свідомості дітей, що війна – це зло;
Час проведення: 45 хвилин.
Віковий склад учасників: учні 5-6 класів
План проведення:
1.Що ми знаємо про права дитини.
2. Хто такі біженці. Війна – джерело дитячих страждань
3.Звідки беруться біженці
4.Твоє ставлення до біженців
5.Хто і як допомагає біженцям
Опис
Послухайте вірш М. Гоменюк про права дитини. Назвіть, які права записано у вірші.
У дитини право є,
Бо дитина — це святе.
Мама нас захищає,
Бо права наші знає.
Право є:
На мамине піклування
Та шкільне навчання.
Всі діти рівні,
Бо вдома вони як рідні,
В їдальні харчуємось,
В лікарні лікуємось.
Гратись нам потрібно,
А працювати необхідно.
Ми за себе стоїмо,
Бо права знаємо.
Потреба у такому особистому захисті дитини була проголошена у Декларації, у Конвенції, у Законі про охорону дитинства і у Конституції. Ви поділені на 3 групи. Кожна група отримує документ і має завдання дізнатися і повідомити своїм друзям про один із документів.
Виступ 1-ї групи.
Декларація – це документ, у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей. Дітям у різні епохи жити було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя. У 1959 році було прийнято «Декларацію прав дитини».
Декларація – це просто
Оголошення всіх прав.
Є права й в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
Знайте ж, що усі ми – рівні
Від народження в правах,
І людина змалку вільна,
Наче в небі синій птах.
Знайте ж, змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто в усьому світі
їх не сміє ображать.
Треба діткам всього світу
Не сваритись, а дружить,
І по правилах хороших,
По закону треба жить.
Виступ 2-ї групи
Конвенція – головний міжнародний документ шодо захисту дітей. У 1989 році всі прогресивні країни світу підписали «Конвенцію прав дитини». Конвенція ООН має 54 статті, написані шістьма мовами.
Книга прав дитини – це закон,
вона називається Конвенція ООН.
Виступ 3-ї групи
Закон – документ, нормативний акт, прийнятий вищим органом державної влади. На основі Конвенції Україна у 1991 році прийняла Закон «Про охорону дитинства».
Розквітай, прекрасна Україно,
Рідна земле, матінко моя,
Бо законом право дано,
Щоб жив, учився і ріс я.
Які права дитини ви знаєте?
Вправа «Політ на повітряній кулі»
Завдання «Ваша повітряна куля падає. Щоб врятуватися ви можете залишити лише 5 торбинок. Усього в кулі лежить 10 торбинок з написами:
-право на житло;
-право на освіту;
-право вільно висловлювати свої думки та погляди;
- право на життя;
-право на рівність перед законом;
-право на медичне обслуговування;
- право на свободу пересування;
- право на соціальний захист;
-право на отримання інформації»
Чи легко ви виконали завдання? Що викликало у вас суперечки?
Отже, всі права є важливими. У інших людей також є права, які потрібно поважати.
Краще над усе дитину захищає закон. Якщо доросла людина жорстоко поводиться з дитиною, держава завжди повинна захистити дитину. А якщо таке трапляється не з однією дитиною. Сьогодні ми обговорюємо дуже сумну сторінку Конвенції про права дитини – сторінку, яка захищає права дітей, які постраждали під час війни, – біженців. У нас буде дуже серйозний дорослий урок .
У результаті подій останніх двох років у нашій країні також з’явилася категорія дітей, які потребують особливого захисту. Це діти-біженці.
Вправа «Мозковий штурм». Хто такі біженці?
Вправа «Асоціації». Які уявлення викликає у вас слово « діти-біженці»?(війна, голод, розруха, нещастя)
Робота з документом. Стаття 22. Діти-біженці - діти, які не є громадянами України і внаслідок обґрунтованих побоювань стати жертвою переслідувань за ознаками раси, віросповідання, національності, громадянства (підданства), належності до певної соціальної групи або політичних переконань перебувають за межами країни своєї громадянської належності та не можуть користуватися захистом цієї країни або не бажають користуватися цим захистом внаслідок таких побоювань, або, не маючи громадянства (підданства) і перебуваючи за межами країни свого попереднього постійного проживання, не можуть чи не бажають повернутися до неї внаслідок зазначених побоювань.
Обговорення
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд!
Яке право дитини ми щойно реалізували? (Право на відпочинок)
Отже, сьогодні будемо говорити про порушення Конвенції про права дитини. Донедавна Україна – була державою, яка не веде війну. Тому ми не знали, як важко живеться дітям у країні, яка воює. Жити там неможливо: голод, вибухи, хвороби, смерть. І тому мирні люди – жінки, діти – біжать з своєї країни. Таких людей називають біженцями. Але у 2014 році Україну теж спіткало таке лихо. Багато людей, разом зі своїми дітьми були змушені переселитися на території, де панує мир і спокій.
Бесіда: Які найважливіші права порушують люди, які розв’язують війни? ( на житло, життя, здоров’я, харчування, безпечне існування і т.д.)
Але на нашій планеті є місця, де вже багато років йдуть війни.
Робота з картою
Це – Африка. На цій землі воюють в Анголі, Сомалі, Руанді та інших державах. Більше всього страждають діти. В Сомалі – справжній голодомор. В Руанді – часті хвороби.Близький Схід – Сирія, де бомбардування продовжуються і сьогодні. Багато дітей втратили батьків або розлучені з ними. Шукаючи нормального життя, вони біжать з своєї батьківщини
Вправа «Сенкан»
Діти-біженці
Голодні, нещасливі
Тікають, плачуть і бояться
Це найбільше зло
Війна
Учитель пропонує дітям за поданим прикладом скласти сенкан.
Шановні діти! Скажіть, будь ласка, як ставитися до таких дітей? Приймати їх чи ні? Допомагати чи ні?
Звичайно, допомагати. Ставитися до них як до нещасних людей, яким нема де дітися. У Конвенції про права дитини записано, що треба допомагати таким дітям.
А чи навчаються у нашій школі діти, які були вимушені переселитися з Донбасу? Надаємо слово групі наших дослідників.
«За інформацією, яку надала діловод школи Тетяна Миколаївна ми дізналися, що в 2014році до нашої школи з зони бойових дій прибули 16 учнів. Географія їх проживання різноманітна. Це Горлівка, Ясинувата, Слов’янськ, Бахмут, Донецьк. Як склалася їх подальша доля? Частина учнів через певний проміжок часу повернулися назад, інші переїхали до інших місць проживання. За сприяння благодійних організацій один учень побував на навчанні у Німеччині, учениця 9 класу була направлена на навчання до Литви. Але деякі діти і сьогодні навчаються в нашій школі.»
Сьогодні ми запросили до нас на урок братів Богдана і Назара Чудаєвих, учнів 6-А і 11-Б класів, які переселилися до нас з Донецька. Вони хочуть поділитися своїми спогадами про пережиті події.
Вчитель пропонує скласти пам’ятку "Допомога дітям-біженцям":
1. Розшукують їхніх батьків.
2. Знаходять житло і розташовують їх.
3. Допомагають продуктами харчування і ліками.
4. Надають психологічну допомогу.
Давайте обміняємося своїми пропозиціями. Запропонуйте свою допомогу.
Гра "Коло швидкої допомоги". Торкаючись долонями. діти передають свої пропозиції і тепле відношення. Вчитель починає гру з себе
Вчитель: Тепер ми знаємо, що дитина – біженець потребує особливої уваги та піклування. І щоб таких дітей не було треба. Щоб у всьому світі і зокрема у нас в Україні. Панували мир і злагода.
Рефлексія.Написати листа (можна 1 речення ) до президента України, з пропозицією, що треба зробити, щоб припинити гібридну війну.
І наостанок поетичні рядки:
Дитя моє, права дитини
Ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
напевно знати в наші дні:
коли з тобою справедливо
чиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять.
Порадь і друзям почитать.
Хай прочитають тато й мама.
Закони всім потрібно знать!
Будь добрим сином (чи дочкою),
поганим вчинком не зганьби
ти роду власного ніколи.
Люби свою сім’ю і школу.
Свою Україну люби!
Не забувай, моє дитя,
щовечора молитись Богу,
щоб світлою була дорога
твого великого життя.
Можливості використання розробки
Розробку можна використати у виховній та позакласній роботі правового спрямування, для виховання толерантного ставлення та моральних якостей учнів, а також систематизації знань про права дітей. Розрахована на учнів середньої ланки.
1