Виховний захід:
«Квіти - краса життя»
Список використаної літератури:
2005р.
Тема: Квіти - краса життя.
Інтегровані теми предметів. Образотворче мистецтво — виконання композицій «Осінні квіти», трудове навчання — «Свято квітів», розвиток мовлення — «Складання тексту-опису «Квіти» (усно).
Мета. Навчальна: ознайомити з походженням назв квітів, пробуджувати пізнавальні інтереси до історії свого народу; вчити складати текст-опис квітів; розширити знання дітей про значення слів; вчити відтворювати у виробах характерні ознаки квітів.
Розвивальна: розвивати в дітей почуття гармонії, ритму при створенні декоративної композиції на прямокутному форматі; розвивати спостережливість, вміння порівнювати, зіставляти, визначати подібність та відмінність у будові квітів.
Виховна: виховувати любов до рідної землі, естетичні смаки та вподобання; бережне відношення до природи, навколишнього середовища.
Обладнання. Кросворд «Квіти», аплікації композицій квітів, листівки квітів, «живі» букети осінніх квітів, серветки, рушники, посуд, розписаний квітами, зразок аплікації квітки «Жоржина», аудіокасета «Вальс квітів» П.І. Чайковського, платівка пісні «Чорнобривці».
Хід заняття.
І. Бесіда.
Уявіть українське село.
— Чим прикрашають українці свої садиби?
— Для чого вирощують квіти? (Щоб дарувати, для краси, для хорошого настрою)
— Чим корисні квіти для людей?
(З квітів лікарських рослин виготовляють ліки. Квіти є джерелом нектару для бджіл. З пелюсток варять варення, виготовляють масло трояндове для ліків і парфумів)
Квіти зустрічають новонародженого, проводжають в останню путь. Квітами вітають іменинника, наречену і нареченого, зустрічають гостей.
Одним словом — не буває події веселої чи сумної, яка обійшлася б без квітів, бо вони є виявом гарного ставлення до того, кому призначені.
Квіти пробуджують у нас людяність, сердечність, щирість, доброту. Недаремно народ звеличив їх у піснях, казках, легендах, у творах образотворчого мистецтва.
Читання вірша І.Савицької «Квіти України».
(Читають діти).
А у нашому садочку
Квітнуть квіти в холодочку,
Матінка їх доглядає,
Кожний вечір поливає.
Ось стоїть, мов на сторожі,
Соняшник стрункий та гожий,
Рожа по драбині пнеться,
Біля неї бджілка в'ється.
Під віконцем пахне м'ята,
Оксамитна, пелехата.
І барвінок невеличкий —
На весілля для сестрички.
Хто лиш гляне, той зрадіє,
Сонечко крізь віти гріє.
Щастя в наш садочок лине,
Це ж бо квіти України.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Ще здавна українські оселі прикрашають чудові квіти, сьогодні ми з вами дізнаємося, звідки пішли назви квітів і опишемо їх, зробимо аплікації.
III. Робота над матеріалом заняття.
Українська природа багата різноманітними квітами, але сьогодні ми поговоримо про найпоширеніші з них.
1. Розгляд квітів.
Гра «Хто назве більше квітів?» (Дві команди «Айстра» і «Жоржина»).
2. Розгадування кросвордів.
Розповіді-загадки.
(Назви квітів поступово вписуються в кросворд).
3. Слухання пісні «Чорнобривці».
4. Читання віршів про квіти і розповідання їх.
ХРИЗАНТЕМА
Закохався у хризантему
Холодний світанок.
Дарував їй діадему
З росинок-сріблянок.
ТРОЯНДА
Троянда — тендітна краса,
В пелюстках тремтить роса.
Люблю я троянду живу,
Ніколи її не зірву.
МАЛЬВА
Від мого віконця
До самого сонця
Стеле мальва стежку,
Квіткову мережку.
ЧОРНОБРИВЦІ
Над чорнобривцями в саду
Останнє яблуко висить.
Останній лист упав
На чорнобривці вчора.
АЙСТРА
Айстри задумані, квіти останні,
Осені пізньої сльози багряні...
Сумно шепочеться вітер над вами,
І обливає вас небо дощами.
РОМАШКА
Я чула, як ромашка небесам
Читала вірші, Боже, що за диво!
У білих пелюсток туга коса
Мені приємно щоку холодила.
МАК
Сіяв шпак червоний мак,
А вродило просо.
Здивувався, як це так?
Де воно взялося?
ЖОРЖИНА
Стоять жоржини мокрі-мокрі,
Сплять діамантові жуки.
Під грушею у дикій моркві
До ранку ходять їжаки.
IV. Складання опису квітки. План
1. Яка це квітка?
2. На що схожа квітка?
3. Як вона цвіте?
4. Якого кольору квітка?
5. Яке стебло і листочки?
6. Як вона розмножується?
Жоржина — трав'яниста декоративна квітка. Цвіте великими квітами. У жоржини високе міцне стебло. Листочки подібні до кленових листків. Забарвлення квіток біле, червоне, рожеве, фіолетове жовте, брунатне. Розмножується бульбами.
V. Фізкультхвилинка.
Гра «Як зберегти природу».
Ми всі разом зможемо захистити і зберегти природу для себе і тих, хто житиме після нас.
VI. Аналіз зразків аплікацій.
— Чим схожі ці аплікації? (Є серединка, навколо неї пелюстки)
— Чим вони відрізняються? (Розміром і формою пелюсток)
VII. Значення квітів у житті людини.
— Не завжди люди вирощували квіти цілий рік, не було раніше оранжерей, а людина завжди хотіла бачити квіти, милуватися їх красою.
Для цього, спрощуючи елементи квітів, людина вишивала їх на серветках, рушниках, одязі, розписувала їх елементами посуд. Такі квіти називаються декоративними.
VIII. Виготовлення аплікації квітки.
— Ось і ми з вами сьогодні власноруч будемо творити красу, виготовимо аплікацію квітки, якою можна привітати когось або подарувати.
1. Аналіз аплікації.
— З яких елементів складається квітка?
— Скільки квіток?
— Скільки листочків?
— Скільки стебел?
2. Інструктаж з техніки безпеки.
3. Правила виготовлення аплікації.
4. Практична робота.
5. Огляд і оцінювання робіт.
IX. Підсумок заняття.
— Про що ми сьогодні дізналися на уроці?
— Знайдіть це основне слово в кросворді.
— Якби квітки могли б говорити, з яким проханням вони б до вас звернулися?
Гуртківець.
Ви на клумбах, вдома, в школі
Висівайте нас доволі,
Доглядайте, поливайте,
Без потреби не зривайте.
Якби ви нас не топтали,
Ми б красу вам дарували.
— Квіти прикрашають наше життя. Тож нехай на Землі їх буде більше. І нехай будуть серед них квіти, вирощені вами.
Дорогі гості! Тож нехай «квіти не в'януть», говоримо ми і прощаємось. А вам бажаємо багато сонця у житті, міцного здоров'я, великого щастя і даруємо квіти.
X. Домашнє завдання.
Підготувати опис квітки — чорнобривця.