Тема: Людина починається з добра…
Мета: допомогти учням з’ясувати сутність понять «добро», «доброта», «милосердя» як принципів людського буття; навчити учнів критично ставитися до своїх вчинків та вчинків інших людей, аналізувати матеріал з різних джерел і самостійно робити правильні висновки; розвивати потребу робити добро, не чекати винагороди; виховувати в учнів доброту, порядність, бажання підтримувати ближнього у скрутну хвилину.
Хід уроку:
1.Вступне слово учителя.
Мудрець сказав:
-Живи, добро звершай.
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Нехай ця істина стара:
Людина починається з добра.
2. Легенда про Доброту:
«Жила-була на землі дівчина, яку звали Любов. Невесело було їй жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до сивого, старого чоловіка, який прожив уже більше ста років:
- Допоможіть мені, дідусю, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все життя.
Подумав чарівник і сказав:
- Приходь до мене завтра вранці, коли заспівають перші пташки і роса ще не зійде.
Уранці, коли яскраво сонечко освітило землю, прийшла Любов на призначене місце і побачила: стоять п’ять прекрасних дівчат.
- Ось вибирай, - сказав чарівник. – Одну звати Радість, іншу – Вдача, третю – Краса, четверту – Журба, п’яту – Доброта.
- Усі вони прекрасні, - сказала Любов. - Не знаю, кого й вибрати…
- Твоя правда, - відповів чарівник, -всі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а можливо, і дружитимеш, але вибери тільки одну з них. Вона і буде тобі подругою на все життя.
Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожній. Вона задумалася, а потім підійшла до Доброти і простягла їй руку…»
3.Проблемні питання :
- А кого вибрали б ви?
- Чому на вашу думку, Любов зупинила свій вибір саме на Доброті?
Сьогодні ми проведемо розмову про доброту — дуже важливій і потрібній для кожного з нас чесноті.
Дітки, розмовляючи про доброту не можливо згадати неймовірно добру, розумну, щиру та талановиту людину. Сьогодні ми відзначаємо 100-річчя від дня народження Василя Сухомлинського. Яка була людиною-джерелом добра. Він працював у школі та написав саме для вас 10 ПРАВИЛ: ЧОГО НЕ МОЖНА РОБИТИ
Не можна ледарювати, коли всі працюють,
Не можна сміятися над старістю і старими людьми, про старість треба говорити тільки з повагою.
Не можна заходити в суперечку з шанованими і дорослими людьми, особливо зі старшими.
Не можна виявляти незадоволення тим, ,що в тебе немає якоїсь речі.
Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі.
Не можна робити того, що осуджують старші.
Не можна залишати старшу рідну людину одинокою
Не можна збиратися в дорогу не спитавши дозволу і поради у старших.
Не можна сідати до столу, не запросивши старшого.
Не можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка.
4.Тестування «Що означає бути добрим?».
Учитель читає учням запитання. Вони мають відповідають на запитання підняттям рожевої картки (ні) і зеленої картки (так).
-Чи можна примусити людину бути доброю? -Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»? -Чи можна стати добрим лише на деякий час? -Чи потрібно виявляти доброту у відношенні до будь-кого? -Чи можна сказати, що доброта — найбільша окраса душі? -Чи легко бути добрим? -Чи можна доброту порівняти із сонцем? -Чи є у вас бажання чинити добрі справи?
-У вас виявилось більше відповідей «так». Отже, бачу, що ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Тому не слід забувати про це.
5.Вірш «Татова порада».
Прибіг щодуху син додому,
До тата голосно гука:
-А я провідав у лікарні
Свого товариша-дружка!
То ж правду, тату, я – чутливий
І маю серце золоте?
Замисливсь тато на хвилину
І так сказав йому на те:
– Коли тебе в тяжку годину
Людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку,
Ти, синку, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно
Ти зробиш сам добро колись,
Про це забудь, аж поки віку,
Мовчи й нікому не хвались.
Л. Компанієць
-Як ви зрозуміли татові слова?
У всі часи були і є прекрасні люди, які в кожну хвилину готові прийти на допомогу, подати руку в біді, які доглядають інвалідів, замінюють сиротам батьків, займаються меценатством. І роблять вони це не напоказ, не для винагород і слави, а тому, що так велить їхня совість. Можна згадати матір Терезу, принцесу Діану, Індіру Ганді, та інших людей, відомих своєю доброчинністю. Але якщо ми уважніше подивимося довкола, впевнимося у тому, що такі люди живуть поряд, які заслуговують на характеристику: ”Людина, що творить добро”.
6.Розповідь першої групи.
- Намалювати на ватмані сонечко і на його промінчиках написати вчинки, які ви вважаєте добрими. А тим часом ви маєте можливість послухати пісню про доброту.
Поспішайте, друзі, робити добро! Нехай ніколи не затьмарить вашу душу зла справа. Хай тепло ваших сердець зігріває усіх — і рідних, і друзів, і навіть незнайомих людей. І тоді настане час, коли ви зможете сказати: «Я роблю важливу справу — приношу людям радість!».
7.Гра «Доповни прислів’я»
Хто добра людям бажає, той і сам …добро має.
Добре діло твори …сміло.
Добро не пропадає, а зло …вмирає.
Добро не лихо, ходить у світі … тихо.
Добрі діла тихо ходять, а злі дзвонять, …як дзвони.
Коли люди до тебе добрі, то ти будь ще … добрішим.
Добро роби скільки можеш, від того ніколи не … занеможеш.
Від добра добра …не шукають.
Не всяка стежечка без спориша, не в кожної людини …добра душа.
Робиш добро не кайся, робиш зло …на зло і сподівайся.
Не одежа людину красить, …а добрі діла.
8.Виступ учнів з малюнками.
-Ну, і просимо до слова учасників усіх груп групи. Вони підготували серію малюнків на тему «Твори добро – бо ти людина»
9. Робота з деревом.
Шановні учні! А зараз я попрошу вас написати на листочку, який я вам роздам, значення слова «добро» на свою думку. Під час написання ви зможете переглянути мультик.
10..Заключне слово учителя:
- Сьогодні ви протоптали стежку доброти, бажаю вам ,діти, щоб ця стежка перетворилась на широкий шлях, яким ви будете йти впевнено, даруючи усім радість і любов.
(Діти дарять один одному цукерки, які символізують гарне ставлення один до одного.)
Звучить відео.