виховний захід:"Людиною стати - це мистецтво"

Про матеріал
Виховний захід на тему: "Людиною стати - це мистецтво" має на меті навчити учнів уникати конфлікту у житті, вміти спілкуватися, дружити між собою; розвивати в дітях загальнолюдські чесноти; вчити дітей сприймати ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з проблемних ситуацій; виховувати товариські стосунки. Заняття проводиться у формі - філософський стіл з елементами тренінгу .
Перегляд файлу

« Людиною стати – це мистецтво»

Мета: навчити учнів уникати конфлікту у житті, вміти спілкуватися, дружити між собою; розвивати в дітях загальнолюдські чесноти; вчити дітей сприймати ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з проблемних ситуацій; виховувати товариські стосунки.

Тип : філософський стіл з елементами тренінгу . 

Обладнання: малюнки, висловлювання «Самовиховання - творення себе»

(Народна мудрість). «Найсильніший, хто володіє собою.»  (Сенека )

                                                                    Епіграф: Людиною стати - це мистецтво.

Новаліс

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

 

Учитель:  Доброго дня,  учні та гості, ми раді вас вітати на нашій  виховній годині  тема якої  « Людиною стати – це мистецтво». Метою нашої виховної години буде  навчити учнів уникати конфлікту у житті, вміти спілкуватися, дружити між собою; розвивати в учнів  загальнолюдські чесноти; вчити дітей сприймати ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з проблемних ситуацій; виховувати товариські стосунки.

 Ми проведемо виховну годину у формі філософського столу за який ми запросили  дослідників, інформатора,  психолога, блогера.

             Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Спочатку вони встановлюються у сім'ї батьками, потім - ровесниками у дитсадку, школі, ліцеї.  Чим дорослішою стає людина, тим більшою є кількість норм, яких вона має дотримуватися. Отже, у суспільстві кожен має не тільки права, а й обов'язки.  Ці норми і правила не виникли сьогодні, вони формувалися протягом тисячоліть. Розкриємо Книгу  книг – Біблію і прочитаємо    такі рядки:

 «При старших годиться мовчати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а ще найбільше розумом вбирати, не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати до низу, а душу вгору... Не хвалю я ні себе, ні своєї сміливості, а хвалю я силу Творця і прославляю милість його за те, що він мене... не лінивим створив, а на всі людські діла достойним».

     Отже, норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.

Але коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.

 Відеоролик «На мосту» *

 

(з'являється хлопчик, що грає роль конфлікту. Одягнений у буденний одяг, до якого прикріплені сценки із сваркою, суперечкою).

Конфлікт: Ви мене згадали, от я і прийшов.

Учитель: Згадали, то згадали, але ми  тебе до нас у гості  не запрошували Конфлікт: Певна річ. Щоб я, його величність, Конфлікт, чекав персонального запрошення... оце вже ні. Я всюди: в школі, дома, у спортзалі й кінозалі, ну скрізь-скрізь.

(приходить Етика)

 

Етика: Зачекайте. Зачекайте. Я вам сьогодні знадоблюсь,

І завтра також буду з вами, дивіться, яка я:

гарна, чемна, вихована, всюди налагоджу стосунки поміж вами

Та й просто вас навчу, як бути доброю людиною; дружити, в дружбі - сила.

Візьміть ці прутики хутчіш, зламайте і ...

(Діти переламують прутики)

Тепер всі половинки мені дайте, зв'яжемо їх тугіше в пучок.

А ну, Конфлікт, тепер зламай.

(Конфлікт силкується переламати в'язанку)

Отож-бо й є: «У дружбі - сила».

Учитель: А ми сьогодні спробуємо аналізувати ситуації, дії, навчимось також міркувати.

Отож, Конфлікт - наш гість.

Діти, спробуємо  його ми розв'язати.

Щоб на добро всі справи повертати.

Давайте визначимо значення слова «КОНФЛІКТ»

Слово надається нашим дослідникам.

Слово досліднику : Конфлікт - слово латинського походження, в перекладі означає «боротися разом». Під ним розуміють зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку в спілкуванні, неспівпадання інтересів. 

Учитель: А чи можемо ми сказати, що конфлікт створює проблеми.

 Пропоную вам розглянути декілька ситуацій, які приготував для нас конфлікт .

Вправа « Знайди істину».

Конфлікт:

Ситуація 1: У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, то почав вимагати від учня, який за нею сидів, пояснень: навіщо він це зробив? Учень відповів, що зробив це не він. Класний керівник наполягав на тому, що учень - господар свого робочого місця, і повинен слідкувати за тим, що твориться з його партою.

   - Чи можемо ми сказати, що виник конфлікт між класними керівником і учнем?

- Яка виникає проблема? (Збереження шкільного майна).

- Місце конфлікту (Школа)

- Як би ти вирішив цю проблему?

Ситуація 2.Уяви, що ти  разом з друзями знайшов загублений вчителем листок. На ньому – розв’язання завдань завтрашньої контрольної роботи. Друзі сказали тобі, якщо не скажеш вчителеві, то всім забезпечені хороші оцінки з контрольної роботи.

  • Як ти зробиш?

 Ситуація 3. Ніна прийшла із школи. Пообідала. Перевдягнулась. Пригадала, що мама просила вимити підлогу і начистити картоплі. Часу було ще достатньо, щоб виконати роботу до приходу матері. Саме в цей момент прийшла подруга Катруся. Пішли погратись. І... загрались. Ніна повернулась смерком, коли мама була дома.

  • Як ти думаєте, чи виникне конфлікт  і між ким у цих ситуаціях?  
  • Твої  дії в такій ситуації, щоб уникнути конфлікту.

Учитель: Молодці учні розв`язали проблемні ситуації вірно.  А що ж таке конфлікт з наукової точки зору нам пояснить наш науковий співробітник нашого філософського столу Євген. Пропоную ,вам, прослухати інформаційне повідомлення «Анатомія конфлікту» . Ми запрошуємо до слова нашого інформатора.

  Інформатор: Конфлікт – це норма, тут нічого не можна змінити. Людина приречена на конфлікти з першого дня життя. Конфлікти "створюються" людьми, вони — його сторони й учасники, як та сила, яка може і прагне побачити в його діях динаміку суспільного прогресу.

Презентація «Анатомія конфлікту»*

При всіх плюсах і мінусах конфліктів вони неминучі, більше того, найчастіше необхідні. Іноді без них проблема так і не вирішується.

 Етика : Як на мене, краще  все – таки „брати участь у виробленні рішень”, а не залишити це іншим. Отже, спробуємо окреслити зараз найпоширеніші підходи до вирішення конфліктів. Наш  психолог Ігор  підготував  для вас тестування, щоб ви могли з`сувати,  як ви  поводитесь під час конфліктних ситуацій.

   Умови тестування.

Перед Вами декілька колонок ,кожна з них відображає свій стиль рішення конфліктів.  Впишіть набрані бали у ті чарунки , де проставлений  порядковий номер питання .    

  часто – 3, в деяких випадках – 2, рідко – 1. Питання лише одне:

                 Як Ви звичайно поводитеся в конфліктній ситуації, під час сварки?

                 1. Погрожую і бʹюся.

               2. Прагну прийняти точку зору супротивника, враховую її, як свою власну.

               3. Шукаю компроміси.

               4. Припускаю, що не прав, навіть якщо не можу повірити в це остаточно.

               5. Уникаю супротивника.

               6. Бажаю за будь – яку ціну добитися своїх цілей.

               7. Намагаюся зʹясувати, з чим я згоден, з чим – категорично не згоден.

               8. Йду на компроміс.

               9. Капітулюю.

             10. Змінюю тему.

             11. Нию та скаржуся, поки не добʹюся свого.

             12. Намагаюся знайти причину конфлікту, зрозуміти, з чого все почалося.

             13. Трішки поступаюся і підштовхую тим самим до поступок іншу сторону.

             14. Пропоную мир.

             15. Намагаюся все обернути на жарт.

Підрахуйте бали  по колонках. Колонка з найвищим балом і визначає Ваш стиль вирішення конфлікту. Прийшов час дізнатися, яке значення мають ваші результати.

А

В

С

Д

Е

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

             Презентація «Результати тестування»                         

       Найбільше балів у колонці « А » . Ви  - людина- «акула», яка  у всьому схильна слідувати виключно своїм інтересам, абсолютно не цікавлячись думкою оточуючих. Вjyf не визнає компромісів і вважає, що перемога одного завжди означає повну поразку іншого. Прагнучи  досягти своєї мети, така людина, не замислюючись, піде по головах. У його арсеналі можуть бути навіть не зовсім законні і етичні дії, він легко може зважитися на обман, фальсифікація або провокацію. Конфліктна  поведінка людини – «акули» є серйозною проблемою для оточуючих, а значить, у спілкуванні з нею потрібно буде дотримуватися особливої обережноcті  .

     

Колонці « В » відповідає людина – «сова» .Такі  люди знаходять найбільш оптимальний спосіб вирішити суперечку,-  це знайти таке рішення, яке б повністю задовольнило претензії обох сторін. Для цього потрібні безперечні дипломатичні здібності і мудрість. Саме тому людей, схильних до такої лінії поведінки, умовно назвали «совами». Люди- «сови» воліють не захоплюватися зовнішньою стороною конфлікту, а намагаються зрозуміти його глибинну причину. До того ж вони вміють бути чесними зі своїм опонентом.  Таку людину можна сміливо привітати. У його житті не повинно бути яких-небудь великих сварок і конфліктів, а власна проникливість допоможе йому домогтися дуже багато чого.

 

   Найбільше балів у  колонці « С »-  ви   хитрі «лисиці».  Ви  завжди намагаєтесь  домовитися з противником. Однак часткове задоволення вимог обох сторін, як правило, не призводить до завершення конфлікту і служить лише перепочинком. Слабким місцем лисиць  є її повна залежність від позиції суперника, і якщо вона  не готова  поступитися навіть самої малою частиною своїх інтересів, «лисиця» незмінно виявиться в програші Людям, тестування яких показало такий результат, слід бути більш рішучими і прямолінійними у відстоюванні власних інтересів.

       Якщо більшість балів  у  колонці  «Д », то ви є повною протилежністю «акулі» .  Ви -  «плюшевий ведмедик». Людина, схильна до подібного типу поведінки, легко може поступитися своїми інтересами на догоду супернику. Як правило, це доля людей з заниженою самооцінкою, які  щиро вірять, що їхня думка не варто враховувати. Поступаючись супернику, можна зберегти з ним дружні стосунки, і наслідки конфлікту будуть мінімальні. Проте відмова від відстоювання своїх інтересів в якій - небудь важливій  суперечці може негативно вплинути на події життя самої людини. Він ризикує втратити повагу оточуючих і уславитися безхребетним. Вам  необхідно терміново почати працювати над своєю самооцінкою, з її підвищенням зміниться і поведінку.

     

     Якщо найбільше балів набрала колонка «Е»  - ви  - люди- «черепахи». Ви терпіти не можете конфліктів, а тому всіляко намагаються відкласти або уникнути з'ясування стосунків. Ця позиція характеризується не тільки нездатністю відстоювати свої інтереси, а й крайнім неувагою до інтересів інших. Така людина воліє сховатися від проблеми, а не намагатися вирішити її. Такій  людині слід бути сміливішими і не боятися проблем. Важливо зрозуміти, що зникає тільки вирішена проблема, невирішена ж позбавляє людину сил і робить його життя абсолютно нестерпним. Сховатися від цього не можна.

 

А зараз подивіться на наш у інтерактивну діаграму.  Можна сміливо сказати, що це «обличчя» конфлікту нашої групи. І як психолог , я з упевненістю заявляю, що воно у нас має вигляд   мудрої сови. Отож більшість учнів нашої групи не схильні створювати конфліктні ситуації, а якщо такі і  виникатимуть ми їх дружно зможемо розв`язати.

 

Етика : Ну а для тих, хто зовсім не може прожити без конфліктів, незмінним товаришем якого є, деструктивне для особистості почуття ,-  гнів,  наш дослідник Олег  підготував дієві поради  як його  подолати.

                  Дослідник  : Презентація «Як подолати гнів»*

    • Відчувши наближення злості, заплющить очі і полічіть до 10.

    • Відчуваючи наближення гніву, подивіться на годинник та відкладіть спалах гніву

      на 15 хвилин. Так можна навчитися  контролювати себе.

   • Придумайте фрази, які могли б послабити ваш гнів. Наприклад: « Не треба кричати, мене і так всі добре чують »; « Йому теж боляче. Не варто підсилювати    чужий біль ».

   • Будь який конфлікт не потрібно підтримувати. Головний девіз – не реагувати!

Відеоролик «Ігнор (пташки)»*

Для початку загальні правила поведінки, дотримання яких дає змогу знизити ризик виникнення і розвитку конфліктів:

# намагайтесь адекватно оцінити власну поведінку у конфліктній ситуації;

   # погляньте на ситуацію очима іншої людини;

   # уникайте виносити роздуми з приводу дій і висловлювань інших людей;

   # контролюйте свої емоції;

   # залучайте іншу людину до процесу обговорення спірних питань, навіть якщо ви можете взяти ініціативу на себе;

   # враховуйте можливість перекручування інформації при її передаванні;

   # пам'ятайте два правила: а) не треба хвилюватись через дрібниці;

                                                б) все у цьому житті дрібниці.

Етика : Сьогодні ви вислухали стільки порад, навіть проконсультувались у справжнього психолога.  Отож давайте перевіримо чи  навчились ви уникати конфліктів. Спробуйте продовжити речення:

(Етика  починає фразу, учні продовжують її.)

Найголовніше, щоб обидві сторони бажали... (вирішення конфлікту).

Розберіться в істинних причинах і зосередьте увагу на проблемі й на тому... (як її розв'язати).

Пробачення допоможе звільнитися від того негативу... (який накопичився в результаті конфлікту).

Дайте можливість партнерові висловитися... (уважно його слухайте).

Надайте співрозмовникові психологічну паузу... (для зняття емоційного напруження}.

Визнавайте свої помилки до того, як співрозмовник почне вас... (критикувати).

Не поспішайте реагувати на чуже... (роздратування).

Ідіть на всі можливі... (компроміси).

Не критикуйте особистість партнера. Ніколи не завдайте емоційної... (шкоди особистості).

Поступайтеся в дрібницях, щоб добитися... (перемоги а головному).

Створіть можливість гідного виходу з конфлікту, щоб «берегти... (час і здоров'я).

Не уникайте конфліктів (вони неминучі!), а намагайтеся їх... (розв'язати або уникнути негативних наслідків).

Пам'ятайте, що безвихідних ситуацій... (не буває).

Етика:  Молодці , друзі, я бачу, що наші поради пішли вам на користь. А щоб закріпити ваші знання, послухайте ще одного нашого блогера  Дмитра, який годинами сидів в соціальній мережі, аналізуючи інтернет сварки, отож він як ніхто знає як нейтралізувати конфлікт. 

Блогер  : Конфлікти часто отруюють людині життя, порушують звичний ритм, знижують самооцінку. Багато хто прагне знайти мирний спосіб врегулювання конфлікту.

Як бачите, шляхів виходу з конфлікту багато. Отже, якщо ви не помітили, як потрапили в складну ситуацію, що загрожує вийти з-під контролю, вам доведеться застосувати інтелект і вміння спілкуватися, щоб вийти з конфлікту з найменшими втратами. Тут ви можете виявити творчість і придумати нові способи нейтралізації конфліктів.

Презентація «Шляхи  нейтралізації  конфлікту»

Співпраця:

• Гумор

• Поступка

• Компроміс

• Усвідомлення позицій сторін

Етика:   Конфлікти, конфлікти … про них навіть поети складають вірші… У нашій групі теж є поет Дмитро,  який так перейнявся проблемою вирішення конфліктів, що написав вірш, який він зараз хоче вам презентувати.

Поет:

У  вік прогресу, логіки, проблем,

Як може вижить чоловік,

В такий космічний, надпотужний вік,

Летить життя, воно спішить,

Але крізь призму років і століть

З тенет людину не пускає.

Його величність - пан - Конфлікт

(Гість Конфлікт підходить до учня й уважно слухає)

Й від миті, коли Бог задумав світ,

Причиною всіх бід зробивсь конфлікт.

Пробравсь спочатку він в Едем,

Створивши море там проблем:

Адам і Єва - вигнані із раю.

Неандерталець мамонта вбива,

Середньовічний рицар на турнірі

Честь роду кров'ю омива.

Конфлікти також є й державні.

Складніший - внутрішній конфлікт,

І вірний крок зробити треба,

Щоб зберегти наш рід від бід.

 

Конфлікт: Я зрозумів свою позицію в житті людей та суспільства. Живу на Землі я давно. І ось приведу істину, яку заховав глибоко у своєму серці. Ще у Стародавньому Китаї вважали, що «між небом і землею людина найцінніша», адже вона - істота мисляча. Я спробую навчитися позитивно ставитися до людей .

Етика:  А ми тобі в цьому допоможемо. У нас є чарівна скринька, яку ми підготували на наших виховних годинах.  У цю скриньку кожен з учнів  зараз покладе  запис зі  своїм   бажання розкрити такі якості в собі, яких не вистачає  для продуктивного   спілкування.  (Учні пишуть на листочках якості і вкидають у чарівну скриньку.  Один з учнів дарує скриньку конфліктові.)

Учень:

Щоб не чинити більш образ,

Щоб друзів не сварити,

Візьми Конфлікт , чарівну скриньку

З нею легше буде тобі жити.

 

У неї часто заглядай

Записки наші почитай

На вчинки добрі всіх штовхай

Людей у сварках примиряй.

 

Станеш враз ти всім потрібен

Щоб дружбу зміцнити,

Щоб себе та свої близьких

Краще зрозуміти.

 Вправа «Чарівна скринька

а» випереджувальне завдання

  1. Дружби та посмішки.

  • 2. Любові до рідних та близьких.
  • 3. Лицарства.
  • 4. Чистоти й порядку.
  • 5. Цікавих справ.
  • 6. Здібностей і талантів.
  • 7. Хороших оцінок.
  • 8. Спорту та здоров'я.
  • 9. Поваги до батьків.
  • 10. Ввічливості.

Учитель: Я вірю, що наш гість конфлікт зміниться подобрішає, помудрішає ,  тому що по іншому жити неможливо.  Презентація «Заключне слово вчителя»

 Шекспір писав такі рядки  «Наша особистість - це сад, а наша воля - її садівниця». Якими ж будемо ми садівниками? Чи принесе сад хороші плоди.

В людському житті ці плоди -  вчинки.

А якими вони будуть? Все залежатиме від нас самих.

Ще в давнину Гіппократ сказав: «Могутній дух рятує розслаблене тіло». Тому й наше завдання, загартувати тіло не фізично, а, насамперед, духовно. «Найсильніший - хто володіє собою», - писав Сенека. Я вірю, що ми зуміємо стати справжніми громадянами. І у життєву дорогу візьмемо тільки позитивні речі, щоб не обтяжувати себе та інших непотрібним мотлохом.

Будь кришталем, коли ти з каміння,

Будь фіалкою, коли ти рослина,

Соловейком, коли ти пташина,

А людиною, коли ти людина.

 Отже, з честю несіть звання людини. Творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам. Дякую всім за увагу.

Дослідники: Візьміть конверти. Розкрийте їх. Ви бачите «сонечка». Одні сумні, інші - веселі і ... байдужі. Визначте, який ваш настрій після виховної години?

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Козубенко Юлія
Додано
16 червня 2020
Переглядів
623
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку