Виховний захід "Масляна "
Мета. Познайомити учнів традиціями українського народу та нашої місцевості. Виховувати любов до національної культури, історії, пісні. Прививати уважне ставлення до рідного краю, його традицій, обрядів. Розвивати творчі здібності учнів.
Тип заходу: свято в класі з елементами обрядових дій.
Межпредметні зв’язки: народознавство,трудове навчання.
Учасники: учні 6 класу, класний керівник.
Гості: вчителі, адміністрація школи.
Хід виховного заходу:
І. Вступне слово
Класний керівник.
Вітаємо щиро вас на нашому святі. Але перед тим як розпочати скажіть будь ласка які зимові свята ви знаєте? (відповідають). А чи знаєте ви свято, коли зима зустрічається з весною? Це свято називається Масляна, чому так, зараз дізнаємося.
Масляна або Масниця - одне з календарно-побутових свят, язичницьке, яке пов'язане із давнім народним звичаєм - проводами зими і зустріччю весни. Припадає воно на останній тиждень перед початком Великого посту. Адже цілих 7 днів можна вживати скоромну їжу: м'ясо, сало, ковбаси, яйця і щодня – вареники з сиром, политі сметаною… Набиралися сил перед довгим постом. Щодня жінки, молодь і діти гуляли, пригощались варениками з сиром, пекли млинці, круглі, як сонечко. (відео)
Це свято тривало тиждень і закінчувалося в неділю обрядом спалення опудала Мари, що символізувало остаточне прощання з зимою.
Мара́ або Марена так називали західні слов'яни богиню зими . Опудало Мари напихали соломою,наряджали в жіночий одяг і цілий тиждень носили по селу,а в неділю спалювали.
Кожен день Масляної відзначали по різному. Як саме зараз дізнаємося.
Кожен з вас підготував повідомлення про святкування та обряди на кожен день.
Учень 1. Понеділок – «Зустріч Масляної»
Молодь звечора поливали гірку водою, робили добрячу ковзанку. В понеділок усі виходили зустрічати Масляну, веселились, спускались з гірки, ліпили снігову бабу і теж спускали її з гори на санях. Їздили по вулицях на санях запряжених кіньми, вквітчаними стрічками, дзвониками і вигукували.
В понеділок традиційно пекли пшеничні млинці (Учитель показує учням пшеничні млинці).
Учень 2. Вівторок
В цей день робили з соломи, сіна, пруття та різного ганчір’я велике опудало. Воно символізувало зиму. Опудало возили кіньми вулицями, а іноді возили сусідніми селами з жартами та піснями. У вівторок полюбляли пекти гречані млинці (Учитель показує учням гречані млинці).
Учень 3. Середу називали «Ласункою»
Кожна господиня старалась до традиційних для середи вівсяних млинців приготувати ще й птицю, печену, смажену, копчену, та інші м’ясні страви та рибні страви.
Учень 4. Четвер
Ввечері збиралися парубки з дівчатами на вечерниці. Та й вигадували різні забави з жартами, піснями, танцями. Наприклад: хто найшвидше з’їсть вареники та інші витівки.
У четвер готували на вечерниці вареники, вмочали їх у сметану. Пекли пшеничні млинці.
Учень 5. П’ятниця У цей день родина приїздила до тещі (матері дружини), та смакують млинці усією родиною. Млинці пшеничні з варенням та маковою начинко.
Учень 6. Субота
У цей день родина або зустрічала гостей, або ходила сама в гості до когось.
Учень 7. Неділя
Вона називалася «Прощеною».Усі вибачали один одному образи. Діти просили пробачення у батьків, молоді у старших. (простити один одного). Потім ішли на край села після обіду палити опудало зими і закликати весну.
Вчитель: Так цілий тиждень пекли млинці, варили вареники, ходили в гості, співали, танцювали, грали в різноманітні ігри.
Діти, а чи ви любите млинці?
А які млинці готують ваші мами?
З якими начинками любите?
А самі пробували готувати млинці?
А з чого їх готують? (підказка). Отже перед вами рецепт приготування млинців. Давайте самі спробуємо приготувати за рецептом (готуємо).
ТОНКІ МЛИНЦІ НА МОЛОЦІ
ІНГРЕДІЄНТИ
Яйця |
2 шт. |
Цукор |
2 ст. л. |
0,7 л |
|
Борошно |
300 г |
Сіль |
дрібка |
Олія |
50 г |
2. (смакуємо)
Ігри
1. Пограємось у гру « Сніжки».
Кожній команді підносять “сніжки” (зім’ятий папір). Команди стають на
відстані 2-3-х кроків і за рахунком: “Один, два, три!” починають кидати
в протилежну команду “сніжки”. Чия команда влучить більше, та й
перемогла.
2. Гра «Вареники». Хлопці повинні вгадати котра дівчинка зліпила вареник.
3. Гра «Перетягування канату».
Діти хто з вас любить зиму? А хто весну? Поділіться на дві команди:
Одна команда хто любить зиму, інша хто любить весну. Зараз дізнаємося хто сильніший зима чи весна? Перетягуємо канат. Зима повинна поступитися весні. Отже, злись, Зимонько, скільки хочеш, а переможе все ж таки Весна, яку всі чекають.
Отже, вам сподобалися наші ігри?
А що найбільше сподобалося на сьогоднішньому святі?
Як воно називається? А чому?
Що є символом Масляної?
Чи сподобалося вам власноруч готувати тісто та випікати млинці?
А зараз ми з вами за обрядом Масляної будемо закликати Весну.
Станемо до кола і спалимо опудало Мари промовляючи слова:
Всі ми Зиму проводжали,
Красну весну зустрічали!
Весно! Уквітчай наш край!
Дай нам добрий урожай!
Весна йде лугами й лісами!
Встелить землю килимами!
Всіх теплом людей зігріє,
І здоров’я всім завіє.
Рідним словом, щоб зростали,
Щоб звичаї пам’ятали!
1