Виховна година на тему «Геть лихослів’я!»
Мета: формувати негативне ставлення до лихослів’я, довести руйнівний вплив словесного бруду на живий організм, викорінювати нецензурну лайку як шкідливу звичку.
Хід виховної години
Притча: Один мисливець запросив на обід до себе свого найкращого друга ведмедя. Господарці будинку, дружині мисливця, не сподобався дух ведмедя і вона сказала про це вголос. Ведмідь образився та пішов.
Пройшов час і мисливець зустрів ведмедя у лісі і той його просить: «Вдар мене сокирою по голові так, щоб рана залишилась». Довго сперечався з ним мисливець, але все ж таки ведмідь зміг його вмовити. Мисливець вдарив ведмедя так, що залишилась кривава рана. Пройшов ще деякий час і знову зустрілися ведмідь та мисливець и каже йому ведмідь: «Дивись – рана, яку наніс мені ти вже зажила, а рана від слів твоєї дружини – до сих пір саднить моє серце.»
Як ви вважаєте, що мав на увазі ведмідь?
Вихователь
Дуже часто нам доводиться зіштовхуватися з таким негативним явищем, як нецензурні слова. Навряд чи комусь це приносить задоволення, але так звані «міцні слова» продовжують отруювати дорослий, а найголовніше, дитячий слух.
Особливо неприємно чути брутальності з уст підлітків і молодих людей. Модна зачіска, стильний дорогий одяг, приємні обличчя і раптом неначе водоспад бруду із юних уст – нецензурна, безсоромна мова. Звідки ж діти, підлітки дізнаються подібні вислови?
Щоб відповісти на це запитання, достатньо прислухатися до мови дорослих. На жаль, лайку можна почути прямо на вулиці від перехожих, в магазинах, на будмайданчиках, на заводі, підприємстві, в офісах, фірмах, і навіть в кабінеті відповідальних робітників.
Самі дорослі не слідкують за своєю мовою і не турбуються про наслідки лихослів’я, а декотрі навіть свідомо знайомлять дітей з подібними виразами. Як правило, соціальна сфера формує мову дитини. Особливе місце тут відводиться сім’ї. Виховання культури мови залежить від щоденної поведінки батьків, їх міжособистісного спілкування.
Сім’я виховує самою атмосферою, мікрокліматом, середовищем. Дорослі, особливо батьки, є для дітей абсолютним авторитетом, до того ж, чим молодша дитина тим значимішою для неї є поведінка батьків, тим не критичнішим є запозичення, точне наслідування. Дитина копіює все: слова, жести, міміку, ходьбу, повторює вирази і критичні судження, які чує.
Ще сумніші справи в неблагонадійних сім’ях – там, де батьки ведуть аморальний спосіб життя, регулярно вживають спиртні напої. Нерідко при бесідах з батьками, діти котрих спілкуються нецензурними словами, можна почути виправдання типу: «був змучений», «був у поганому настрої», «вирвалося». Ці батьки не розуміють, що саме вони калічать мову своїх дітей, виробляють у них звичку до лихослів’я, якої буває дуже важко позбутися.
Яка причина того, що дитина засвоює негативні навики, які ніхто не намагається їй прищепити, в той час як правильні слова не завжди залишають слід в її душі? Народна мудрість каже: «Слова переконують, а приклад – надихає». «Натхненна» прикладом лихослів’я батьків, дитина, потрапивши в подібну ситуацію, нехай навіть ігрову, абсолютно точно відтворить всі почуті «колючі» слова і вульгарні, грубі вислови, виростаючи в очах однолітків і шокуючи порядних дорослих.
Коли діти підростуть, батьки здивуються, відчувши на собі грубість сина чи доньки, чуючи непристойні вислови у свій адрес.
Під час навчання у школі вплив на розвиток мови дитини почнуть чинити не тільки вчителі, але й шкільний колектив. З’являються нові джерела запозичення різноманітних нецензурних і жаргонних висловів. Деякі школярі початкових класів приносять з дому побутуючі там грубі вислови, які вже ввійшли до батьків у звичку.
Учні, не знайомі раніше з подібними словами, теж починають вживати їх і закріплювати у своїй свідомості і мові. В міру дорослішання діти стають обережнішими, перебірливішими, хитрішими. Нецензурні слова вживаються тільки в компанії однолітків, нишком-тишком, при довірливих бесідах один з одним або «висловлюються» в ситуації конфлікту.
Заборони і боротьба проти такої мови з боку батьків, вчителів і вихователів можуть призвести до зворотного ефекту, якщо не враховувати психологічних особливостей особистості учня-підлітка, його прагнення до самостійності, незалежності, «дорослості».
«Бесіди» деяких хлопців та дівчат між собою складаються із двох-трьох десятків найбільш вживаних слів, пересипаних брудними словами. Адже скупий розум йде об руку з лихослів’ям.
Абсолютно очевидним є те, що не всі дівчата і хлопці, які висловлюються нецензурними висловами чи жаргонними словечками, відчувають при цьому задоволення.
Чому ж вони так розмовляють? Прагнучи стати якнайшвидше самостійними, підлітки часто імітують своєрідні прояви «дорослості» і можуть самоутверджуватися таким чином. Небезпека такої імітації зводиться до того, що виникає стійка звичка до лихослів’я, до забруднення мови жаргонними висловами.
Велике значення у встановленні мови має субкультура підліткових груп, конформність, яка притаманна підліткам. Часто усвідомлюючи шкідливість і безглуздість своєї мовної поведінки, вони продовжують лихословити, щоб тільки не відрізнятися від значимого для них оточення. Однак, при виході із таких груп підлітки змінюють свої звички і лексикон.
- Наша виховна година присвячена одній із найважливіших і в той же час важких тем. Сьогодні ми говоритимемо про лихослів’я. Дивне сполучення – лихо і слово, адже «Спочатку було СЛОВО…», - говорить Біблія, книга всіх книг.
- Лихослів’я – це мова, наповнена непристойними виразами, непристойними словами, лайкою.
У цього явища багато визначень: нецензурна лайка, нецензурні вирази, матірщина, лексика «тілесного низу» та інші. Але спрадавна матірщина в народі зветься лихослів’я, російською – скверна. Згідно зі словником В.Даля, це слово означає:мерзенність, мертвечина, нечистота, гидота, виверження, бруд, капость, кал, гнилизна, усе мерзотне, сморід, осоружне, розпуста, непотребство, огидне, моральне розтління, непотрібне, усе богопротивне…
- Якщо раніше матірщина була, головним чином, мовою злочинців, п’яниць, повій, то тепер все в корені змінилось. Лихослів’я, лайка, брутальність поглинає наше суспільство, в тому числі і наш навчально-виховний заклад. Морально деградують наші діти, вільно матюкаючись навіть у присутності педагогів.
Я дуже сподіваюсь, що після сьогоднішньої співпраці зміниться ваше байдуже ставлення до словесного бруду.
За результатами опитування, близько 99% учнів застосовують ненормативну лексику, і 1% - її ніколи не вживали. При цьому 64% проти 36% вважають, що вживання мату не припустимо ні за яких обставин.
Як же так: лаятися не хочемо, але з губ все-таки зривається? Які причини цього? Як позбавитися цієї дуже шкідливої звички? Ставимо за мету сьогодні відповісти на ці та інші запитання.
- Історія виникнення мату йде в глибину тисячоліть, у далеку язичницьку старовину. За часів язичництва вимовляти ці слова – заклинання мав право тільки жрець на святах, коли імітувалося зачаття сущого світу, і жодній людині не приходило в голову, щоб вимовити ці слова подумки або вголос.
- Тоді люди знали якою потужною енергією були наділені ці слова, яку небезпеку несли, якщо вживалися без потреби. Погані слова були включені в заклинання. Таким чином, так званий мат є мовою спілкування з демонами.
- Наші предки вимовляли ці слова, закликаючи собі на допомогу демонів зла. Відьми і чаклунки використовували лихослів’я у своїх наговорах, посилаючи прокляття.
- Саме з цим пов'язаний механізм впливу лихослів’я на людину. Мат будить в її підсвідомості разом із генною пам’яттю «психовіруси».
Вживаючи мат у розмові з друзями, рідними сучасні люди, самі того не підозрюючи здійснюють сокровенний ритуал, закликаючи зло день у день, з року в рік на свою голову, на голову своїх близьких, кількість лайливих слів переходять у якість. Спочатку в людей з’являються дрібні неприємності, потім великі, потім виникають проблеми зі здоров’ям, і, нарешті, ламається саме життя.
- Помилкою є загальноприйнята думка, що мат – це слов’янська традиція. Лихослів’я на Русі приблизно до середини 19ст. не лише не було поширене навіть у селі, але було кримінально карним. Пізніше лихословлячу людину піддавали поблічній прочуханці.
- За часів царя Олексія Михайловича Романова почути мат на вулиці було просто неможливо. Такою була політика держави. За соборним укладом, за використання непотрібних слів накладалося жорстоке покарання – аж до страти.
Вважалося, що матюком ображається, по-перше Мати Божа, по-друге рідна мати людини і, нарешті, мати-земля.
- Існувало уявлення, що матірна лайка карається стихійними лихами, нещастями і хворобами. Ще за царів Михайла Федоровича і Олексія Михайловича лихослів’я каралося різками.
- За Петра 1 була опублікована книга «Юності Чесне Дзеркало», де писалося, що поведінка людей може бути визнана пристойною лише за умови повного утримання від лихослів’я.
- Не зайвим буде згадати, що за нецензурні висловлювання в громадському місці навіть за карним кодексом СРСР давали 15 діб арешту.
- Ст.126 Кримінального Кодексу України «Образа» свідчить:
Образа, тобто умисне приниження честі і гідності особи, вираження в непристойній формі, - карається виправними роботами на строк до 1 року або штрафом від 30 до 80 мінімальних розмірів заробітної плати, або громадською доганою.
- Лихослів’я стало нормою для сучасної людини.
Є багато причин цієї біди, але не останню роль серед них відіграє і наша словесна розбещеність.
Слід сказати, що проблему лихослів’я, вивчення його впливу на організм людини, на її духовне і фізичне здоров’я вивчали і вивчають багато учених, дослідників різних країн.У числі перших учених був доктор біологічних наук Іван Борисович Білявський. Він спробував з’ясувати, як впливають на людський організм прості односкладові слова.
Ученому разом з колегами вдавалося довести, що кожне висловлене нами слово дуже виразно впливає на наші гени. Результатом цього впливу при наполегливій (позит. чи негат.) дії через якийсь час стає не просто передача видозмінених генів потомству, але і зміна власного генетичного коду людини, що стосується темпів старіння і термінів життя!
- Уже на початку 90-х років ХХ ст. ця група вчених випустила у світ книгу з багатьма прикладами, пов’язаними з багаторічними спостереженнями за конкретними людьми. Усі вони були одного віку, але одна їх частина – лихослови зі стажем, а друга – противники міцних виразів. В матюкливих дуже швидко проявились вікові зміни, які ведуть до всіляких хвороб. У другій групі – результати протилежні. Одним словом, мат сприяє швидкому старінню.
- Кандидат біологічних наук П. П. Горяєв винайшов апарат, який переводить людські слова в електромагнітні коливання. А вони, як відомо, впливають на молекули ДНК.
- З’ясувалось, що деякі слова можуть виявитись страшнішими за міни. Вони вибухають в генетичному апараті людини, спотворюючи її спадкову програму, викликаючи мутації, що призводять до звиродніння.
Під час відбірної лайки корчаться і рвуться хромосоми, гени міняються місцями. У результаті ДНК починає виробляти протиприродні програми.
- Учені зафіксували, що лайливі слова дають мутагенний ефект, подібний до того, що дає радіоактивне опромінення потужністю в тисячі рентген.
Експеримент над рослинами.
- Використали насіння рослини АРАБІДОПСИС. Упродовж кількох тижнів по три-чотири години на день магнітофон відтворював поблизу від них аудіозапис грубих фраз. В результаті більшість насіння загинуло, а ті, що вижили, стали генетичними виродками. Ці монстри, перенісши безліч хвороб, передали їх у спадок і через кілька поколінь звиродніли. На цій підставі вчені зрозуміли, що слова мають інформаційну дію на ДНК.
Програма людини зашифрована не лише в хім. речовинах., а й у фізичних полях, які утворюються навколо хромосом. Вся інформація про минуле, теперішнє і майбутнє організму міститься в згорнутому вигляді в кожній точці хвильового генома. Молекули ДНК обмінюються цією інформацією за допомогою електромагнітних хвиль. Наша мова - це теж енергохвилі.
Учені дійшли приголомшуючого висновку: ДНК сприймає людську мову! Її хвильові «вуха» прямо-таки пристосовані до звукових коливань. Молитовні слова будять резервні можливості генетичного апарату, а прокляття руйнує хвильові програми, тобто порушує нормальний розвиток організму.
- Ще один цікавий факт.
Якщо людина при викиді негативної енергії згадує статеві органи, то це чинить на них негативний вплив. Тому матюкливі рано стають імпотентами і отримують урологічні захворювання.
Біда ще й в тому, що від почутої лайки страждають люди, що живуть в оточенні лихословів.
- В країнах, в національних мовах яких відсутні лайки, що вказують на дітородні органи, не виявлені захворювання Дауна і ДЦП, тоді як в Україні ці захворювання існують.
- А чому багатьох захворювань немає у тварин?
Висновок: матюк робить людину набагато гіршою за тварину!
- Психофізіологи стверджують, що зловживання матом повільно, але неухильно веде до гормональних порушень, особливо у жінок. Косметологи помітили, що ті їх клієнтки , які не можуть жити без мата, більше за інших страждають від підвищеної волосистості кінцівок, у них нижчий голос. Річ у тому, що мат сприяє виробленню чоловічих статевих гормонів.
Уже давно проводяться експерименти з водою.
Виявляється, що у воді важливий не стільки хімічний склад її, скільки її структура.
- Під дією звуків (у тому числі й людської мови) молекули води (а наше тіло складається на 80% з неї) починають вибудовуватися в складні структури. І залежно від ритму (музики), смислового навантаження ці структури можуть лікувати або отруювати організм. («Жива і мертва вода» на дошці)
- Учені проводили такий експеримент::
Над однією водою матюкались, а над іншою молились. Потім досліджували структуру. У тієї води, над якою матюкались, структура деформувалась, а у тієї над якою молились, навпаки, покращилась.
- Також проводили такий експеримент:
Поливали рослини водою, над якою матюкались і тією, над якою молились. І це відбивалось на всхожості насіння. Те насіння, над яким матюкались, не проростало або пліснявіло. А те, над яким молились, проростало краще ніж те, над яким не матюкались і не молились.
- Уже існують спеціальні інститути, у яких на насіння намагаються впливати добрими словами, щоб підвищити врожайність.
- У ХХ ст. японський вчений Масаро Емото за допомогою новітнього устаткування зміг заморозити й сфотографувати воду під мікроскопом. Те, що він розглянув на молекулярному рівні, його вразило! На фото з’явились в основному кристали різної форми та чіткості, на вигляд дуже схожі на сніжинки.
Воді перед заморожуванням говорили різні слова на багатьох мовах, або впливали на неї музикою. Форма кристала відбивала дивні властивості води.
- Можна зробити висновок, що похвала впливає на воду краще, ніж прохання або вимога, а лихослів’я не здатне породити гармонійну красу.
Аркуш паперу з надрукованими на ньому словами, обгорнули навколо пляшки з водою. Вийшов кристал досконалої форми. Які слова були написані?
А людина на 80% складається з води!!!
Страшно уявити, якщо думки і слова можуть творити таке з водою, що ж тоді вони можуть створити з людиною?
Ось чому так мало здорових людей, ось чому хворіють діти, чиї батьки постійно матюкаються.
А ви всі в майбутньому будете батьками. Чи хотіли б ви, щоб лихослів’я зробило свою чорну справу, і діти, найдорожче що є в людини, народжувались хворими і нещасними через вашу провину?
- Всі визнають, і ви в тому ж числі, що нецензурщина у сучасному світі набула характеру епідемії. Психологи помічають, що вживання мату формує залежність, схожу на алкогольну, нікотинову, наркотичну.
Сучасна медицина стверджує, що обережне, дбайливе поводження зі словом – необхідна ознака здорового способу життя. Інакше виникає хвороба. Яка?
- Ця хвороба називається КОПРОЛАЛІЯ. Назва походить від грецького копрос – кал, бруд і лалія – мова. Так у медицині називають хворобливий, іноді непереборний потяг до цинічної і нецензурної лайки.
Стадії розвитку цієї хвороби:
І ст .– людина почуває сором
ІІ ст. – людина вперше вживає погане слово за компанію
ІІІ ст. – використовує ці слова, не помічаючи цього
ІV ст. – уже не може без них висловлюватись, забуває інші слова
- Згідно з дослідженнями експертів, стан здоров’я населення на 50% визначається способом життя. І ми з вами довели, що лихослів’я – небезпечне для нашого здоров’я і є дуже шкідливою звичкою, що викликає залежність.
Єдиний шлях, що веде до здоров’я кожного з нас, це зміна ставлення до самого себе.
У того, хто лихословить, є два шляхи:
перший – знаючи, що це погано, продовжувати нецензурно виражатись, тим самим запускаючи програму самознищення;
другий – шлях духовного росту, самовдосконалення, шлях краси.
Закон вільної волі надає право вибору, яким шляхом іти.
Анонімна вправа «Мій шлях».
Звучить музика (Ігор Слуцький «Время покажет»). На дошці з прихованого боку розміщена в центрі фотографія класного колективу, від якої в протилежні сторони відходять дві дороги. Одна веде до зображення неба на світанку, інша – до сірого захмареного неба. Діти по одному підходять, вибирають свій шлях, прикріплюючи на ньому свій символ: дівчата – квіти, хлопці – листочки. В ідеальному випадку – світла дорога виглядає заквітчаною. Результат демонструється на клас без коментарів.
- Жодна з релігій не заохочує звичку лихословити. Це вважається важким гріхом.
- Народна мудрість гостро засуджує звичку лихословити.
- Не можливо виправити все суспільство, але зупинити зло всередині групи людей, класу - можна!
Створення пам’ятки «Як боротися з лихослів’ям».
Брати приклад з людей, які не лаються!
ВДОСКОНАЛЮВАТИ рідну мову!
Виховувати повагу до старших!
Керувати своїми емоціями!
Пам’ятати про те, що лайка – ГРІХ!
Уникати людей, які сильно лихословлять!
Уникати слів, що провокують різку реакцію!
Пам’ятати про наслідки!
- На останок розкажу притчу.
Жила одна людина. У дитинстві вона хотіла переробити світ, в юності – країну, у зрілості – сім’ю, а в старості себе…
На її смертному одрі рідні почули дивне зізнання: « Якби я в дитинстві почав із себе, то зараз переробив би світ».
- Біблійна мудрість говорить:
«Якщо тебе переслідують невдачі, наведи лад у своїй голові!»
Порядок у думках приведе до порядку словах, а добре слово вилікує душу і тіло від хвороб.
А здорові люди – це здорова нація, процвітаюча країна.
Пийте воду, структура якої формувалась при святій молитві і будьте щасливі!
Презентація «Свята Почаєвська Лавра». (Використані фото із сімейного альбому вихователя, музичний супровід: Дж. Каччіні «Аве Марія»)
Лихослів’я устами дитини
В процесі вироблення імунітету до шкідливих звичок дуже важливо не пропустити момент, коли підліток починає осуджувати свої вчинки, які приносять шкоду собі і суспільству. Справедливе засудження з боку колективу викликає почуття сорому і в цьому випадку спрямовано на розвиток позитивного відношення до самого себе – почуття власної гідності. Тому потрібно створювати ситуації «визнання вини».
Ці ситуації ведуть підлітка до моральної зрілості через переживання мук совісті, розкаяння, почуття сорому. Він починає розуміти відповідальність перед іншими за власні вчинки. Багаторазове повторення спільних дій з колективом приводить до вироблення моральних звичок.
Для того, щоб знищити народ, зовсім не обов’язково його завойовувати, достатньо просто знищити його культуру та передусім його мову. Як? А дуже просто. Замініть його абетку, додайте жаргон, велику кількість незрозумілих іноземних слів, дозвольте вживати нецензурні слова. Те, що зараз робиться з українською мовою, можна назвати екологічною катастрофою. Українську мову вже можна заносити до Червоної книги.
В наш час лихослів’я існує в багатьох проявах, наприклад:
Звичне лихослів’я, яке властиве людям з невисоким рівнем культури. В цьому випадку нецензурні слова для людини, яка їх вживає ніяк не відмічені. Вони використовуються автоматично.
Другий вид – це афективне лихослів’я. Воно пов’язано з виразом будь-яких емоцій, як негативних так і позитивних.
Третій вид – навмисний епатаж, виклик суспільству, намагання порушити правила поведінки. Це може бути як звичайне хуліганство – написи на стінах, так і вживання нецензурної лексики в витворах мистецтва – творах, спектаклях, піснях, кінофільмах.
Про небезпеку лихослів’я
Мова є найважливішим компонентом спілкування людей. Українська мова — одна з найкрасивіших у світі, вона надзвичайно багата, різноманітна, дуже мелодійна. Але останнім часом все частіше у побуті, на вулиці ми можемо почути мову, засмічену лихими словами. А такі вирази, як “падло”, “шизик”, “дебіл”, “бидло” на фоні інших слів вважаються нормативними.
|
Перегляд відео «Сила слова» (1 хв. 34 с.)
На табличці написано: «Допоможіть сліпому»
Дівчина написала: «Сьогодні прекрасний день, тільки я цього не бачу»
Змініть ваші слова. Змініть свій світ
– Ви побачили, як по-різному діє на людей один і той самий зміст слів.
Зі слів складається мова. Мова – це найважливіший фактор соціалізації особистості.
Українська мова надзвичайно багата. Мелодійна, красива, солов’їна. Про мову складено багато прислів’їв і приказок. Пригадайте їх…..
На превеликий жаль нашу мову все більше засмічують брудні слова, лихослів’я.
Перегляд відео «Виклики життя» (5 хв. 08 сек.)
Учень 4 Проблемою лихослів’я займалися два інститути в Москві і Харкові. В Харкові був створений центр обцеології (наука про ненормативну лексику). В Москві дослідили проблему арготизмів (умовні вирази і слова, які вживаються певними групами людей).
Усі вчені прийшли до висновку, що лихослів’я не лише знищує людську особистість, але й сприяє її внутрішньому розтлінню. Нав’язування молоді лихослів’я сприяє знищенню в свідомості людини сорому і совісті.
У психіатрії ця хвороба називається іменем французького доктора "Синдром Туретта". Перегляд відео «Синдром Туретта. Моя жахлива історія». (3 хв. 11 с.) Люди з розладами нервової системи сприятливі впливу зла і з величезною силою обрушують на оточуючих потік страшних нецензурних слів. За останні 10 років в Україні хворих, які страждають на синдром Жиля де ля Туретта, стало приблизно на 20 % більше в порівнянні з попередніми роками. Позначається нова «традиція» лихословити при нетямущих малятах. Хвороба спадкова, у всякому разі, ризик її розвитку серед носіїв «матірного» гена в чоловіків — 99 %, у жінок — 70 %.
Учень 5 Доктор біологічних наук П. П. Горяєв описує своє відкриття і доводить, що лихослів’я і грубі слова не просто пролітають повз нас, вони несуть певний енергетичний заряд.
Ті, що несуть негативний заряд, приносять нам велику шкоду. Від сили звукових хвиль людина отримує радіоактивне опромінення в 10-40 тисяч рентген, після чого розпадаються хромосоми і розриваються ланцюжки ДНК. Відбуваються вікові зміни на клітинному рівні.
Вода зберігає вплив звуків протягом 30 днів.
Кодекс України про адміністративні правопорушення:
Стаття 173. Дрібне хуліганство
«Дрібне хуліганство, тобто нецензурна лайка в громадських місцях, образливе чіпляння до громадян та інші подібні дії, що порушують громадський порядок і спокій громадян, - тягне за собою накладення штрафу від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин, або виправні роботи на строк від одного до двох місяців з відрахуванням двадцяти процентів заробітку, або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб»
14. Відео «Притча про цвяхи»
– Для кращого усвідомлення сказаного перегляньте відео «Притча про цвяхи» (2 хв.)
Словесні рани заподіюють такий же біль, як і фізичні. Не залишайте на своєму шляху таких дірок! Не забивайте цвяхів ворожнечі, непорозуміння і жорстокості в душі людей! Будьте толерантними!
19.Заключне слово. На фоні спокійної музики бесіда
- Усі слова – і добрі, й лихі – не розчиняються, а проростають.
Добрі, теплі слова і побажання залишають в душах людей прекрасний відбиток, вони пам'ятаються роками, привносять гармонію і спокій у людську душу. А ще пом’якшують, втішають, зцілюють серце того, хто їх чує! Як було б добре, якби люди не соромилися і не забували дякувати один одному, говорити красиві компліменти, теплі слова побажань.
Якщо людина духовно багата, вихована, порядна, добра, вона не дозволить собі ображати інших, принижувати, лицемірити. Всі вчинки, її дії залежать від самої людини.
20. Перегляд відео «Два вовки» (3хв. 06 с.)
- Щоб переконатися, перегляньте відео «Два вовки».
- Тож вирішуйте самі, якого вовка вам приємніше годувати, якою людиною ви хочете бути.
Психолог: В сніжних горах Швейцарії в деяких особливих місцевостях провідники попереджають мандрівників, щоб вони не вимовляли жодного слова, так як від найменшого коливання повітря сніг, котрий надвис, може легко відділитись від глини і відбудеться обвал, який несе за собою все у прірву.
Хто б міг подумати, що одне-однісіньке слово може мати такі серйозні наслідки. Тому давайте ми з вами будемо говорити з такою обережністю, ніби живемо в сніжних горах Швейцарії. І давайте зараз прийматимемо рішення, про які в майбутньому не будемо шкодувати.
Там, де ворожнеча, сійте мир.
Там, де образа, сійте прощення.
Там, де сумнів, сійте віру.
Там, де безнадійність, сійте надію.
Там, де смуток, сійте радість.
Там, де темрява, сійте світло
1