Сприяти розвитку у підростаючого покоління здібностей сприймати прекрасні скарби, створені художнім генієм українського народу, прилучати до світу краси; виховувати любов і повагу до України відчуття прекрасного, формувати вміння аналізувати явища культури, правильний естетичний смак.
Тальнівська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів Черкаської обласної ради
Виховний захід на тему:
«ЛЮБЛЮ Я ПІСНЮ УКРАЇНСЬКУ»
Підготувала класний керівник 7 класу
Костяк Л.В.
Мета. Сприяти розвитку у підростаючого покоління здібностей сприймати прекрасні скарби, створені художнім генієм українського народу, прилучати до світу краси; виховувати любов і повагу до України відчуття прекрасного, формувати вміння аналізувати явища культури, правильний естетичний смак.
Обладнання. Святково прибраний клас у стилі української світлиці з витворами народного мистецтва, запис фонограм.
Час проведення: 30 хв.
Хід заходу
Вчитель
Коли пісні мойого краю
Звучать у рідних голосах —
Мені здається, що збираю
Цілющі трави я в лугах.
В піснях і труд, і даль походу,
І жаль, і усміх, і любов.
І гнів великого народу,
І за народ пролита кров.
В піснях дівоча світла туга
І вільний помах косаря.
В них юність виникає друга.
Висока світиться зоря.
1-й учень. Українська народна пісня — яке ж це диво! Невіддільна від життя, як квіти біля чепурної хати, як зорі на небі.
Задушевна, милозвучна, проста, як усе геніальне, вона полонить серце слухачів. Через усі поневіряння проносить вона свої чари, свою нев’янучу молодість.
Вчитель. Що для вас значить українська пісня?
Так, справді, українська пісня — це наше життя, наша наснага, завдяки їй ми маємо можливість виховувати підростаюче покоління на добрих українських традиціях.
(Звернення до гостей).
— Скажіть, чим стала українська пісня у вашому житті?
— Просимо вас виконати ліричну пісню.
2-й учень. Виряджаючи в дорогу сина, мати давала йому вишитий рушник, як згадку про рідну домівку, про своїх батьків. І цей рушник, як часточка рідної Батьківщини, допомагав переносити труднощі в чужій стороні.
Звучить фонограма «Пісні про рушник», муз. Майбороди, сл. Малишка.
Вчитель. Українська народна пісенність — дорогоцінне надбання нашого народу, нев’януча окраса його духовної культури. Народні пісні володіють чудовою здатністю полонити людські серця, підносити настрій, тамувати біль, множити силу у боротьбі. Пройнята любов’ю до рідної землі, пісня величала не тільки людину, а й природу рідного краю, його красу і багатство.
1-й учень.
Юначе серце пісня запалила,
Й воно звело орлині два крила,
А в пісні тій співалось про калину,
Яка ото у лузі розцвіла.
(Учениці виконують українську народну пісню «При долині кущ калини» ).
—Дівчатка, а які пісні ви любите співати?
—Дівчатка, яку українську пісню ви почули вперше? Можливо, це колискова, чи якась інша, яка запам’яталася вам з дитинства?
2-й учень. За тематикою українські народні пісні можна поділити на такі жанри: родинно-побутові, соціально-побутові, календарно-обрядові, дитячі, колискові.
Провідною рисою родинно-побутових пісень є правдиве відображення в чудовій поетично-музичній формі пережитого, почутого людьми в їхньому буденному житті. Велика життєва правда в побутових піснях зумовлена тим, що творці й співці — вихідці з народу, добре знають його життя. Значне місце в побутових піснях займає висвітлення почуття кохання.
1-й учень. Послухайте українську народну пісню «Гиля, гиля сірі гуси».
2-й учень. Провідне місце в українській пісенній творчості належить жартівливій пісні. В ній переливаються всі барви й відтінки народного гумору.
Найдавніші записи українських народних жартівливих пісень датуються кінцем XVI ст. Спостережливі й дотепні творці народного гумору підгледіли всі тіньові боки повсякденного життя, освітлили їх сміхом, що розливається в піснях то легким жартом, то глузуванням, то злою іронією, але завжди в них відчувається кодекс доброзичливості.
Серед героїв українських народних пісень найчастіше молодь: парубки й дівчата.
До вашої уваги пропонуємо українські народні пісні: «По дорозі жук, жук», «А мій милий вареничків хоче».
1-й учень.
А інша, мов висока тополина,
Що в синім небі радощів шука.
У ній — лукава славилась дівчина.
Ота, що обдурила козака.
(Учні виконують українську народну пісню «Ти ж мене підманула» ).
Вчитель. А зараз невеличка вікторина «Як ми знаємо українську пісню». Зал ділиться на дві команди.
1. Назвіть пісні, у яких оспівується калина.
2. Які ви знаєте козацькі пісні?.
3. Назвіть українські пісні, що починаються словом «Ой».
4. З якої це пісні? (Зачитується куплет, учні відгадують пісню).
1) Ой дівчино, відчини,
Своє, моє серденько звесели.(«Ішов козак потайком»)
2) Постій, постій козаче, твоя дівчина плаче,
Як ти мене покидаєш, тільки подумай. («Їхав козак за Дунай»)
3) Запряжу я козу в віз,
Та й поїду по рогіз.
(«Од Києва до Лубен»)
4) Ой не спав, не спав, та й не буду спати,
Дай же мені, дівчино, повечеряти.(«Ой гиля, гиля»)
5) Вітер дуба хитає,
Козак дівку питає.(«Два дубки»)
6 )А я молода дівчина,
Та й горя зазнала.
Вечероньки не доїла,
Нічки не доспала. («Цвіте терен»)
7) Яка я моторна,
Гнучка, чорнобрива.
Як побачиш, аж заплачеш,
Що я вередлива. («По дорозі жук»)
8) Коса моя розплетена: її подруга розплела.
А на очах бринить сльоза,
Бо з милим розлучилась я. («Ой у вишневому саду»)
9) Куплю тобі хатку
І ще сіножатку,
І ставок, і млинок,
І вишневенький садок. («Ой під вишнею»)
(Проводиться конкурс «Продовж пісню». Перша команда заспівує, друга — продовжує).
(Проводиться конкурс інсценізованої пісні).
Висновок
2-й учень. Наша зустріч підходить до свого завершення. Бережіть українську пісню. А ми, ведучі, пропонуємо заспівати всім разом «І в вас, і в нас все буде гаразд».
Література:
1. Kuchka.info > Виховні години > Українська пісня > Виховнігодини– Режим доступу www.malyicherniatyn-school.edukit.km.ua – Назва з екрану.