Сценарій виховного заходу знайомить і розширяє знання учнів про міжнародні стандарти прав дитини: Декларацію прав дитини, Конвенцію ООН про права дитини.
Тема: Права дитини
Мета: ознайомити учнів з міжнародними стандартами прав дитини: Декларацією прав дитини, Конвенцією ООН про права дитини, продовжити формування правових знань школярів, виховання громадянських рис і переконань, дотримання законів України; розвивати вміння висловлювати власні погляди і думки з різних питань; виховувати почуття гідності, чуйності, доброти, любов до людей і природи.
Технології: групова робота, «мозковий штурм», метод «Прес», «Прес-конференція», робота в парах.
Обладнання: таблиця «Твої права», комп’ютерна презентація, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини, книжкова виставка «У світі прав дитини», ілюстрація «Правове дерево».
Хід уроку
I. Організація класу.
— Дорогі діти! Подивіться одне одному в очі,посміхніться, передайте частинку свого гарного настрою іншим. От бачите, від ваших посмішок затишніше і світліше стало у нашому класі.
Психологічна установка.
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи взятись час!
Розпочнем урок свій враз
В правознавство зробим крок,
Будем ми трудитись вправно.
З правами дитини знайомитись старанно.
II. Повідомлення мети і теми
Учитель. Сьогоднішній наш урок відбудеться в незвичайній формі. Я запрошую вас на телеконференцію. А ви, діти, будете не тільки глядачами, але й учасниками програми. Наша програма присвячена темі «Права дитини» слайд 1
Кожна людина, особливо в дитинстві, потребує любові та піклування, доброзичливого ставлення до себе, відчуття своєї значущості та необхідності. Головне, що завжди повинен пам'ятати дорослий, — це те, що перед ним людина, особистість зі своїми потребами та бажаннями, до яких необхідно ставитися з повагою!
Отже, сьогодні ви маєте показати свої знання як ви знаєте свої права!
На цю тему ми з вами говорили дуже багато. Давайте пригадаємо в яких документах говориться про права дитини.( відповіді дітей). слайд 2-3
Робота над правовими документами
Довгі роки найрозумніші і найдобріші люди боролися за дітей самотужки, і, нарешті, у 1924 році вони вперше зібралися в місті Женеві, де прийняли перший документ про потреби дітей - Декларацію прав дитини.
Наші дослідники працювали зі словниками і дізнавалися значення цих слів.
(Значення слів — на комп’ютерах.)
ООН –Організація Об’єднаних Націй – міжнародна організація, завдання якої – підтримка миру і безпеки у всьому світі. слайд 4
Декларація — документ, у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей. слайд 5
Конвенція — це угода, міжнародний договір із певних питань. У цьому випадку — з питань прав дитини. Декларація - офіційне проголошення основних принципів, а також документ, в якому вони викладені. слайд 6
Упродовж XX ст. було прийнято ряд документів, спрямованих на захист дітей, дитинства. ООН - міжнародна організація, до якої входить більше ніж 150 країн світу; утворена в 1945 році. Це організація, яка приймає міжнародні закони за згодою держав і намагається контролювати їх дотримання, стежити за безпекою у світі і не допускати війни.
Подивіться уважно, скільки правових документів було прийнято, щоб виробити та вдосконалити права дитини.
1924 р. - перша Декларація прав дитини слайд 7 - 8
1959 р. - Декларація прав дитини
1982 р. - Конвенція ООН про права дитини.
Зазначимо, що права, викладені в Конвенції ООН, набувають сили лише в тих державах, які підписали цю Конвенцію і зобов'язалися її виконувати. Нажаль, сьогодні є країни, в яких права дитини порушуються.
Наша ж держава прагне, щоб у її юних громадян було щасливе дитинство. У 1991 році Україна підписала Конвенцію ООН про права дитини та зобов'язалася її виконувати:
1991 р. - Україна підписала Конвенцію ООН про права слайд 9
дитини і зобов'язалася її виконувати
1991 р. - прийнято Закон України про освіту
1996 р. - прийнято Конституцію України
Ці документи поміщені у нашому правовому куточку.
Наша держава дбає про дітей, але і в нашій країні є випадки, коли порушуються права дитини. Є ще багато проблем і, можливо, частину їх зможете вирішити ви, коли станете дорослими. Ви ще дуже юні, але повинні знати й розуміти проголошені в Конвенції права, брати активну участь у їх втіленні в життя.
Гра «Веселий м'ячик»
Ти котись веселий м'ячик,
Швидше, швидше по руках.
У кого лишився м'ячик,
Той розказує права.
Згадаймо права дитини.
На екрані мультимедійної установки по черзі з'являються картинки, у яких містяться відомості про те чи інше право.(Комп’ютерна презентація) слайд 10 - 14
Знайомство з правами дитини згідно з Конвенцією. слайд 15 - 16
праці.
1 група.
Кореспондент. Життя Попелюшки з мачухою та її двома доньками стало нестерпним для дівчини. Бідолашна виконує всю брудну роботу, одягнута в лахміття, а сестри — в гарних дорогих сукнях. Дівчинка спить у комірчині, куди висипають попіл із печі, а вони — в розкішних кімнатах.
Давайте заглянемо у казку.( інсценізація казки)
Попелюшка сидить на підлозі й чистить каструлю.
Мачуха. Попелюшко, знову сидиш! Підлогу не замела, вогню не розпалила, грядок не скопала!
Потягуючись і позіхаючи виходять двоє дівчаток.
— Пташенята ви мої! Уже прокинулися? Як вам спалося, любі донечки?
Дівчатка. Снідати ще не кликали?
Мачуха. Зараз питимемо чай. Попелюшко, неси чай! (Виходять.)
Попелюшка. Ой, як мої сестри схожі на свою матір: і обличчям, і вдачею. Усе їм не так... І чому вони мене не люблять? Мачуха змушує мене виконувати всю важку роботу: чистити казани, мити східці, прибирати у кімнатах. І хоч як би я не старалася, ніхто мене не похвалить.
Учитель. Дякуємо нашим акторам.
Робота над казкою «Білосніжка»
2 група
Кореспондент. За горами високими, за долами широкими та за морями глибокими живе маленька принцеса — Білосніжка. Є у неї мачуха, дуже красива, але зла і ревнива. Забажала вона смерті своїй пасербиці. Переодяглася старою бабою, подалася до лісу і подарувала їй отруєне яблуко.
— А докладніше про цю історію ми дізнались із казки «Білосніжка та семеро гномів».
Інтерактивна технологія «Прес-конференція»
—Як завершилася історія з Білосніжкою?
— Яке право порушила Мачуха? (Головне право — на життя. А ще ми знаємо, що жодна дитина не може бути скривдженою і зневаженою.)
Робота над казкою «Червона Шапочка»
3 група
Кореспондент. Неподалік від лісу жила собі білява дівчинка. Якось до дня народження бабуся подарувала їй червону накидку з капелюшком. Дівчинці дуже сподобалась накидка. Усі сусіди так звикли бачити дівчинку в цьому вбранні, що прозвали її Червоною Шапочкою.
Діти, а вам знайома ця історія? З якої вона казки?
III. Закріплення матеріалу.
Перевіримо, чи зумієте ви відповісти, де порушують права дитини.
В Перевірка знань, набутих під час уроку (метод «Мозковий штурм»)
— Дослідіть, які права героїв казок порушувались.
( комп’ютерна презентація) слайд 17 - 23
VI. Підсумок уроку.
Гра « Будь уважним»
Вивчили усі права,
І тепер в нас буде гра.
Якщо право є в Законі,
Дружно плеснемо в долоні.
А якщо його нема –
Буде в класі тишина.
хотдоги.
того хоче.
постелі.
Метод «Прес»
— Як ви гадаєте, чи знадобляться в майбутньому знання, які ви
сьогодні здобули на уроці?
«Я вважаю, що...»
«...тому що...»,
«...наприклад ...»
«Отже, я вважаю...»
Учитель. А тепер допоможемо нашому дереву розквітнути. Запишіть на пелюстках квітки права дитини, про які б ви хотіли дізнатися більше. (Діти працюють парами. Кожна пара записує по 2-3 права на листочках вирізаних у формі квітки. Отже, ми переконалися, що знати свої права дуже важливо. Цьому нас навчає і вірш Ірини Жиленко:
Дитя моє, права дитини
ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
напевне знати в наші дні:
коли з тобою справедливо
вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам'ять
Порадь і друзям прочитать.
Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знать!
Будь добрим сином чи дочкою,
поганим вчинком не зганьби
ти роду власного ніколи
Люби свою сім'ю і школу,
Свою Україну люби!