19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Виховний захід. Різдвяні свята.

Про матеріал

Розробка містить матеріал для поглиблення знань учнів про Різдвяні свята. Включає матеріали для проведення Вертепу, розвитку словникового запасу, інформаційний матеріал "Легенда про народження Ісуса", завдання для роботи творчих груп "Склади народну прикмету", вправи для розвитку критичного мислення "Сенкан", "Мозкова атака" .

Перегляд файлу

 

з теми : «Різдвяні свята»

C:\Documents and Settings\Станислав\Рабочий стол\d0bad0bed0bbd18fd0b4d0b0.jpg

 

 

 

 

Матеріали

з досвіду роботи вчителя початкових класів

ЗШ І-ІІІ ступенів №5

Гущі Л.П.

Різдвяні свята

Мета: Поглиблювати знання учнів про Різдвяні свята.

Викликати у дітей почуття причетності до історії нашого народу, його духовних цінностей. Розвивати зв'язне мовлення, слухову пам'ять, критичне мислення. Виховувати повагу до українських традицій.

 

0бладнання: Інтер'єр української оселі, святковий стіл, рушники, хліб, сіль, 

 

макет печери, ясла, сіно,лялька, наочність «Різдвяні свята», три конверти з зірками.

Хід заняття

  1.               Організаційний момент.

Гостей дорогих ми вітаємо щиро,

Стрічаємо хлібом з любов'ю і миром.

Хліб ясниться в хаті, сяють очі щирі,    

Щоб жилось у щасті, щоб жилось у мирі.

  1.                 Актуалізація опорних знань.

Здавна славився український народ своєю гостинністю, умінням дотримуватися звичаїв та обрядів.

Уміли українці працювати , уміли і відпочивати, свята святкувати.

Вже почалися зимові найповажніші народні свята, протягом яких люди відпочивають.

Одним з найвеличніших празників є Різдво Христове.

-Що ви знаєте про це свято?(Відповіді дітей)

Мозкова атака

 

           Різдво

 

 

 

Святвечір

Колядки

Народження Ісуса

Подарунки

Гуляння

 

  1. Оголошення теми завдань уроку.

Сьогодні ми більше дізнаємося про святкування Різдвяних празників. Помандруємо в минуле, по­дивимось, як святкували українці ці свята в давні часи, познайомимося з старослов'янськими зви­чаями.

  1. Сприймання та усвідомлення нових знань.

1 учень.З давніх часів люди вірили, що існує багато богів природи. Наші пращури помітили, що 21- 22 грудня найдовша зимова ніч. А далі ночі стають коротшими.

-Що настає після ночі?Чому настає день?

2 учень. Наші пращури вірили, що Сонячний Дух, якого називали Колядою,   народив нове сонце. А дні народження Сонця вважали святом і називали це свято Різдвом Сонця.

3 учень. А ще люди вірили,що у найдовшу ніч збирається всіляка нечесть, або перешкодити народженню Сонця. Тому вони збиралися у гуртки, ходили від хати до хати і відлякували темні сили величальними піснями - колядками.

 

Словникова робота

Ведуча:

  • Що означає слово «Різдво»? Так, це «народження».(На дошці з'являється табличка з написом но­вого слова).
  • Хто ж народився в «Різдво»?

Народження Ісуса Христа сталося пізніше, коли люди увірували в єдиного і всемогутнього бога. З прийняттям християнства народження сонця було приурочено до дня народження Ісуса Христа. Послухайте легенду про народження Ісуса Христа:

  1. учень.

Легенда

Одного ранку Йосип і свята Марія, батьки Ісуса, за наказом римського імператора Августа, прийш­ли в місто Віфлеєм, для перепису населення. У місті зібралося багато людей і всі дома були зайня­ті. Одна добра людина дозволила їм переночувати печері, де був хлів для скота.

В тій країни, де це відбувалося, зими не буває, тому скот та пестухи начували в полі. Та ніч була особливо тепла, тому печера була вільна.

В ту ніч, в цій печері і народився маленький Ісус Христос - син Божий.

Марія поклала його в яслах на соломі. На небі з'явилася блискавка і до пастухів злетів сіяючий ан­гел.

  • Не бійтеся, сказав він. Я приніс радісну звістку: народився Син Божий. З неба полилися чарівні звуки. Це ангели вітали немовля свого царя.

(Звучить укр. народна колядка «Нова радість стала». Дві дівчинки, у костюмах янголів, кружляють навколо колиски немовля).

  1. учень.

Над печерою засяяла велика красива зірка. її бачило багато людей , а один цар - Ірод по кликав до себе вчених і наказав дізнатися, що трапилося. Ці вчені називалися Волхвами. Вони те ж прийшли у печеру, вклонилися немовляті і принесли йому дарунок - золота та дорогі пахучі речо­вини.

Ведуча:

Коли настають Різдвяні Свята, маленькі колядники, з зірочками та сріблястими дзвіночками, хо­дять від дома до дома та несуть радісну звістку про народження Ісуса Христа.

(Колядники заходять до оселі та вітають господарів).

 

Колядники.

  1. Добрий вечір тобі,

пане-господарю!

  1. Радуйся! Ой радуйся, земле,

Син божий народився!

Застилайте столи

      А все килимами.

  1. Та складіть калачі

З ярої пшениці.

  1.   Та будуть до тебе

Три празники в гості.

  1.   Ой перший же празник –

     Святе Різдво.

  1. А другий же празник –

Свято Василя.

 7.  А третій же празник –

      Святе Водохреща.

 

(Звучить укр. народна колядка).

Щасливі люди пригощали колядників медовими пряниками, горіхами, яблуками, різними соло­дощами.

  1. Зі Святим Різдвом вітаємо Всім здоров'ячка бажаємо:

Господарю на воли,

Господині на квочки. Хлопцям-дівчатам на гуляння, Малим дітям на забавляння.

  1. Дзень-дзелень!

Сьогодні свято, Заливаються дзвінки!

На подвір'я в кожну хату Вже ідуть колядники!

  1. Коляд, коляд, колядниця,

Хай вам родиться пшениця,

І горох і чечевиця,

Кукурудза і овес

          Щоб ряснів на рід увесь!

  1. Коляд, коляд, колядниця,

Добра з медом паляниця!

А без меду не така,

Дайте дядьку п'ятака,

Одчиняйте скриньку

          Та давайте сливку.                                             А п'ятак не такий,                                      Дайте руб золотий.

Всі: Будьте здорові! Прощавайте!

 

Ведуча: 13 - 14 січня - старий Новий рік. Це свято називають ще Святом Маланки і Василя. Луна­ють по селах щедрівки. В давні часи водили з собою Козу, бо вважали її символом приплоду. Ведмідь, що ходив поруч, відлякував темні сили.

Учень:

Щедрик, щедрик, щедрівочка,           Прилетіла ластівочка                                      Стала собі щебетати                               Господаря викликати                                   «Вийди, вийди, господарю,                     Подивися на кошару:                                            Там овечки покотились,                                         А баранці прородились!

Вертеп

Козовод:              Пустіть Козу до хати, бо змерзне!

Господиня:         Йдіть, тільки добре співайте!

Козовод:              Наша козиця вже стара птиця

                              Нещодавно з Києва, з довгими кісьми.

Коза:                    Ногами стопчу, рогами сколю,

                              Хвостом замету!

 Мішконоша: Треба цій козиці у мішокгостинця           

     Щоб вона встала.

     Ой устань, Коза, струсися

                          Та й господарю звеселися!

Ведмідь:         Щедрик - ведрик, дайте вареник,

                     Із колосочка - жита мисочка,

                     Із снопочка - ціла бочка.

                     Вам щедрець-мені млинець,

                     Грудочку кашки, пару яєць.

Козовод:        Ох Коза, розходилася,розвеселилася!

 


Де коза ходить - жито родить                                Де не буває - там вилягає.                                       Де коза туп-туп, там жита сім куп.                            Де коза рогом, там жито стогом,                              Де коза хвостом, там жито кустом!

(Щедрувальники засівають)

Сійся, родися жито, пшениця,                            

Горох, чечевиця, всяка пашниця.                        

Внизу корениста, зверху колосиста.                  

Щоб на майбутній рік було більше, ніж то рік.

Щоб всього було доволі і в коморі, і на полі.

Сію, сію, посіваю, з Новим роком всіх вітаю.   

На щастя, на здоров'я, на Новий рік.

 

Козовод:       Господарю, прощавайте!

 В добрі проживайте!

 

Ведуча: Завершує Різдвяні новорічні свята Голодна кутя -18 січня. Цього дня на стіл ставилися пісні страви.

Інформатор:

А 19 січня - Водохрещі (Йордан). З ранку люди йшли до річки або ставка. Там вони вирізали вели­ку ополонку у вигляді Хреста. Священик освячував воду. Люди набирали собі отієї водиці і берегли її цілий рік, ласкаво називаючи її водичкою - йордоничкою, бо це була жива вода, яка приносить щастя, здоров'я і красу. Іноді священик ходив зі свяченою водою та окроплював оселі, щоб прихо­дило тільки щастя, а зло обминало.

Гей, пане господарю,

Щасти, Боже, з Йорданом

І з водицею.

З усім домом, з усім добром

 Із синами - соколами.

Ведуча:

На Водохреще наставали найміцніші морози,а потім «Тріщи, не тріщи - пройшли Водох­рещі». А ще люди спостерігали за прикметами в природі.

Робота в групах. Гра «Прочитай речення – прикмету, склавши зірочку».

Ігр. Якщо дерева вкриті інеєм, буде гарний врожай зернових.

ІІгр. Якщо день ясний, добре вродить хліб.

ІІІгр. Якщо надворі курделиця - зима буде довга.

Ведуча: На Водохрещі люди ходили одне до одного в гості. Молодь колядувала, влаштовувала катання на санчатах, ігрища. (Український танець).

Нарешті прийшов час, коли найбільші свята скінчилися. 20 січня - Івана Хрестителя (Предтечі), ка­зали: «Прийшов Іван Предтеча та й забрав свята на плечі».Наше свято теж закінчується.

V.       Закріплення знань.

Складання сенкану за темою уроку «Різдвяні свята»

               Свята

Різдвяні, новорічні, веселі.                                                 Співають, танцюють,щедрують.                                                    Мені подобаються Різдвяні Свята.                           Відпочинок, гуляння, празник.

V I.       Підсумок заняття.

  •      Що цікавого ви дізналися про Новорічні свята?
  •      Які українські стародавні традиції запам'ятали?

Мозкова атака «Новорічні свята».

 

 

 

1

 

doc
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
551
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку