Виховний захід "РОЗКАЖЕМО ЄВРОПІ ПРО СЕБЕ" має на меті формувати відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу; виховувати повагу до державних символів, шанобливе ставлення до традицій українців та представників інших національностей, що населяють країну;
РОЗКАЖЕМО ЄВРОПІ ПРО СЕБЕ
Мета: ознайомити учнів з основними історичними подіями становлення державності України; формувати відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу; виховувати повагу до державних символів, шанобливе ставлення до традицій українців та представників інших національностей, що населяють країну; формувати почуття патріотизму та національної свідомості, виховувати любов до Батьківщини; розвивати мовлення та мислення, вміння працювати в групах.
ХІД УРОКУ
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину…
Василь Симоненко
(Слайд 1)
І. Організаційний момент
Учитель: І от ви знову в школі сіли за парти. Вітаю вас із першим уроком вашого першого дня в школі. Пропоную розпочати його Державним Гімном України відео
ІІ. Відкритий діалог
Учитель: (Слайд 2) Гімн – це не звичайна пісня, це урочиста пісня нашої країни, це символ державної єдності та віддзеркалення душі українського народу. Давайте поміркуємо у які моменти нашого життя звучить Гімн України? Як часто ви сьогодні чуєте слова Гімну? Які почуття у вас виникають коли ви чуєте Гімн?
ІII. Повідомлення теми першого уроку
Учитель: Гімн є одним із символів об’єднання людей. Які ще державні символи ми знаємо? (Прапор, Герб – короткі повідомлення учнів про символи) (Слайд 3-4)
Чи можна сказати, що ці державні символи України мають сьогодні велике значення для єдності народу? Чому? …
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині край.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
(М. Чернявський) (Слайд 5-6)
- Про яку святиню говориться у вірші? (Про Україну.)
- Тож, напевно, ви всі здогадалися, про що буде йти мова на нашому першому уроці? (Про нашу Батьківщину - Україну.)
Тому тема нашого першого уроку: «Україна – єдина країна» (Слайд 7)
(Учень декламує вірш Олега Колібаби): (Слайд 8)
Лиш у єдності, знаємо, треба нам йти,
Щоб нове будувати майбутнє.
Не діліться по вірі і мові, брати!
І тоді буде вдача супутня.
Ми єдині в думках і ми вільні у них.
Не керуйтесь “совковим диктатом”!
Що збудуємо ми, не збудують вони,
Лиш єдину мету треба мати.
Учитель: (Слайд 9) Україна – це щедра земля під волошковим небом, це задумливі степи,широкі поля, густі ліси та гірські вершини. Це сині озера й річки, калина край вікна, журавель у небі і соловей у лузі. Це рідний дім, дорога в школу, це рідна мова й пісня колискова, це мама й тато й вся родина. Це все наша Батьківщина, наша земля, наша Україна.
(Учениця декламує вірш «Україна») (Слайд 10)
УКРАЇНА
Україно моя, для мене ти єдина,
Як рідна мати, що дала життя.
І щастя дні і в лиховісні днини
До тебе повертаю звіддаля.
Вклоняюся рідним вербам і тополям
І припаду до рідної землі.
Що маю я таку щасливу долю,
Великий Боже, дякую тобі.
ІV. Гра «Знавець українського» (Слайд 11-17)
Учитель: А зараз пропоную вам відчути себе знавцями нашої культури.
V . Слово вчителя: екскурс у минуле (Слайд 18)
Учитель: Україна – країна трагедій і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше знали її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради, довгої вікової героїчної боротьби за волю. Шлях України позначений високими степовими могилами, руїнами та прекрасними місцями.
(Учениця декламує вірш «Рідний край») (Слайд 19)
Є щось святе в словах мій рідний край
Для мене – це матусі ніжна пісня
І рідний сад, від квіту білосніжний
І той калиновий у тихім лузі гай.
Його історія…. В ній стільки гіркоти!
І тим рідніш мені ти, краю рідний,
Що вже назад поламані мости,
І день встає, як райдуга, погідний.
Учитель: (Слайд 20) Україна сьогодні – незалежна держава, частина Європи, величезна територія з величезним населенням. А згадаємо її історичне минуле – безмежна боротьба, величний порив волі, вічна сутичка з людьми, котрі бажали розділити землю на якій жили наші предки і житимуть наші діти.
(Слайд 21) Не оминають нашої пам’яті величні походи князів за часів Київської Русі, набіги на татар козаків під супроводом гетьманів, бунти під проводом Олекси Довбуша та Максима Залізняка, (Слайд 22) захист загальнонаціональних прав під час Першої і Другої Світових Воєн, від’єднання від СРСР утворення самостійної держави. Люди боролися тому, що відчували себе частиною одного цілого, розуміли, що за них самих ніхто не побудує їхнього майбутнього. Нас роками відучували від мови, традицій, культури і навіть історії. Нас хотіли знищити, як націю.
ЯК РОЗПОЧАЛАСЬ ІСТОРІЯ НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ
Протягом багатьох століть українці мріяли про незалежну державу. У середині 1980-х років XX століття знову розпочалась боротьби українського народу за незалежність.
24 серпня 1991 року Верховна Рада України прийняла Акт проголошення незалежності України. (Слайд 23)
Цей документ припинив існування Української Радянської Соціалістичної Республіки і проголосив створення незалежної держави — України. День прийняття цього Акту є національним святом.
З того часу на території України мають чинність виключно Конституція і закони України.
Щоб упевнитись у підтримці населення, Верховна Рада України закликала всіх громадян підтвердити своє рішення голосуванням — 1 грудня 1991 року під час референдуму за незалежність України
Проголошення незалежності України відкрило нову сторінку в її історії.
За п’ять років після здобуття незалежності 28 червня 1996 року Верховна Рада України утвердила Конституцію України (Слайд 24)
Столиця України – місто Київ.
(Слайд 25-26)
Учень:
Я українець вірою і кров'ю,
Моє коріння тут, у цій землі.
Вона моєю живиться любов'ю,
А я страждаю болями її.
Учениця:
Я українець, син народу того,
Що відвикає нині від ярма.
Я не корюся, я молюся Богу
І вірю в те, що все це не дарма.
Учень:
Я українець, смутком оповите
Моє кохання, як гірке вино.
Моя рідня розкидана по світу,
Як буйним вітром золоте зерно.
Учениця:
Я українець! - цього не відняти,
В моїй душі співають солов'ї,
Були такими мої мама й тато,
Й такими будуть правнуки мої!
VІ. «Цікаві факти про Україну» (Слайд 27-25)
VІІ. Робота в групах.
Учитель: (Слайд 47) Щоб зрозуміти Україну треба побачити її красу, відчути велич її історії, доторкнутись до її культури, звичаїв і традицій, познайомитись з її щедрими, трудолюбивими людьми, які люблять свою країну усім серцем. Як казав В’ячеслав Липинський: «Без традиції нема культури, без культури нема нації». І сьогодні у нас буде чудова нагода позмагатися і пригадати що ми вже знаємо про рідну неньку Україну.
Завдання:
VІІІ. Гра «Я добре знаю Україну» (Слайд 70)
ХІД ГРИ
І. Переклад.
Як сказати українською мовою. (Можливі варіанти синонімів)
1. Сообразительный ребёнок (кмітлива, тямуща, метикувати, розумна дитина)
2. Окружающий мир (навколишній світ)
3. Настойчивый ученик (наполегливий, настирливий, настійливий, стійкий учень)
4. Трудный вопрос (складне, важке питання)
5. Трудолюбивые ученики (працьовиті учні)
6. Большие соревнования (великі змагання)
II. Етнокультурознавчий словник. Що це таке? (Слайд 71)
1. Дідух
б) сніп, який ставили за старим звичаєм у кутку хати перед Різдвом; (Слайд 72)
2. Баклага (Слайд 73-74)
б) невелика дерев`яна або металева плоска посудина для зберігання води або іншої речовини;
3. Карафа (Слайд 75)
а) те саме, що й графин; (Слайд 76)
4. Запаска (Слайд 77)
а) український національний жіночий одяг для обгортання стану замість спідниці; (Слайд 78)
ІІІ. Міста України.
На екрані розташовані фото міст України та слова-асоціації пов’язані з ними. Учні повині здогадатись,що це за міста та назвати їх
- Як тебе не любити …(Києве) мій (Слайд 79)
- Місто Лева…(Львів) (Слайд 80)
- «Ах,… (Одеса) перлина біля моря»… (Слайд 81)
- Софіївський парк ми маємо там…(Умань). (Слайд 82)
IV. Так - ні. Подумайте, чи згодні ви з висловлюванням.
1. Україна розташована в Африці. (ні)
2. Україна за розмірами більше Англії. (так)
3. В Україні живуть люди різних національностей. (так)
4. По чисельності населення Україна більше Росії. (ні)
5. Ви бачите портрет Ю.Гагаріна. ( Портрет Т.Шевченко) (Слайд 83)
6. Ви бачити людей в грузинських національних костюмах (укр.)
7. Ви бачите гитару (бандура)
ІХ. Робота в парах з картою України. Гра «Склади пазл «Моя Україна»
Учитель: Дякую вам за участь. Кожна команда проявила себе знавцем української культури. Ви вже багато знаєте про Україну. А скажіть, скільки областей має наша держава? Зараз запрошую з кожної команди по три учасника щоб спільно скласти карту України. Решта учнів мають написати назви областей.
(учні виконують завдання під супровід пісні «Лиш у нас на Україні»)
Учитель: Зараз наша держава переживає тяжкі часи і кожен намагається допомогти, внести свій вклад у майбутнє. Ми пам’ятаємо наших героїв, які цієї зими боролися проти несправедливості, стояли на смерть за незалежність нашої держави. «Небесна сотня» називають їх, низький їм уклін. Ми серцем і душею з тими, хто й ці дні боронить нашу свободу на сході України, пам’ятаємо тих хто віддав своє життя задля нашого щасливого майбутнього. Давайте хвилиною мовчання вшануємо їхню пам’ять… (хвилина мовчання) (Слайд 84)
Х. Інтерактивна вправа «З теплом у серці» (Побажання Україні)
Учитель: Дуже хочеться щоб в нашій країні панував мир…. А що б побажали ви? Напишіть свої думки на аркушах паперу. Хто бажає зачитати?
XІ. Підсумок
Учениця.
Не ділімо цю землю,
Не ділімо це небо,
Не ділімо хатини
Й сім'ї не ділімо!
Бо ми - браття, єдині
В українському слові,
В українськім коріння,
В українській любові!
Вчитель: Давайте помріємо…Мрія завжди красива. Мрія — стосила. Бо помножена на тисячі мрій. А отже, невмируща. А отже, всепереможна.
Сидіти і мріяти про краще можна, але у такому разі воно не настане. Можна любити Україну і втікати за кордон. Але чого варта така любов?
Не дивлячись на те, що відбувається зараз в Україні, я сподіваюсь, що майбутнє нашої держави буде створене кращими людьми, а ці люди це ви, які є патріотами нашої держави.
Тому я вірю.
Я вірю, Вітчизно, ти станеш на ноги,
Махнуть золотистим крилом рушники,
І щастя затмить всі печалі й тривоги
На вічні роки і прийдешні віки!
Я бачу квітучу, щасливу країну,
Де кожна людина працює, творить,
Де можна навчатись, кохати, радіти,
Де кожна хвилина — то святості мить.
На цьому наш урок закінчено бажаю всім єдності та миру.