Цілі: ознайомити учнів з сімейними альбомами, з фотоматеріалами деяких
учнів, з їхніми сімейними традиціями; виховувати в учнів почуття
поваги і любові до своєї родини, бережливе ставлення до сімейних
реліквій.
Обладнання: сімейні альбоми з фотоматеріалами, інформацією про сімейні
традиції. Учитель – «Оголошення про шлюб», вислови про
сім’ю, заготовки для створення моделі сім’ї та герба, аркуші
для проведення рефлексії, вислови про родину, батьків,
виховання дітей, відео, презентація.
(Святково прибраний клас. На стінах вишиті рушники, на столах учнів вишивані рушники, а на них – кетяги червоної калини; плакати з прислів’ям про родину, гніздо з лелеками)
Епіграф. Хто не знає свого минулого,
Той не вартий свого майбутнього.
(Максим Рильський)
Пісня «Українська родина» Т. Шарган.
Учитель. Сьогодні ми зібралися на незвичайну класну годину, яка називається «Секрети щасливої родини», і в якій я запрошую всіх узяти активну участь.
Учень 1: Добрий день вам, люди добрі!
Щиро просим до господи,
Раді вас у нас вітати,
Щастя і добра бажати.
Учень 2: Дорогі наші матусі, всі наші гості! Ми раді вас на нашому святі вітати. Хай буде вам затишно, тепло, мов у хаті своїй. Хай щира розмова у вашій душі розквітає.
Учень 3: Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя-доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Учень 4: Бо ж нашому роду нема переводу,
Хай пісня єднає коріння святі.
Дай, Боже, нам віру і братнюю згоду,
На довгії роки, на вічні віки.
Учитель: На нашій класній годині ми поведемо розмову щодо ролі сім’ї в житті людини, поговоримо про те, що значить щаслива родина, що потрібно зробити, щоб щастя було вірним супутником сім’ї.
Учень: Вогнище родине
На світі білому єдине,
Як і Дніпрова течія,
Домашнє вогнище родине,
Оселя наша і сім’я.
Учень: Ми відтоді початки лічим,
Як муж з камінням і паліччям
За вітром кидався в догонь,
А жінка берегла вогонь.
Й слова житейські необхідні,
Що проростали, як зерня,
Вогнем освячені і рідні:
Горнутись, горниця, горня.
Учень: Хоч їх походження і різне –
Немає в цьому дивини.
Та дух вітчизни, материзни
Несуть і досі нам вони.
В щасливі і важкі години –
Куди б нам не стелився шлях –
Не гасне вогнище родине,
В людських запалених серцях.
Учитель: Святинею людського духу, скарбницею благородних людських почуттів є сім’я. Людина смертна, але її рід, родина – безсмертні. За народними легендами, людина яка відцуралася свого роду, ставала вовкулаком. З давніх-давен народ осуджував тих, хто не виконує батьківських і синівських обов’язків.
Є скарби заховані в землю, є розташовані на поверхні, що передаються з покоління в покоління, чаруючи людську душу. До таких скарбів належать: пам'ять роду, його звичаї, традиції, мамина пісня, батьківська хата, бабусина вишивка, дідусева казка – вся наша родовідна пам'ять, наші символи, наша історія.
На сьогоднішнє свято я запросила спеціалістів у сімейному житті – ваших мам. Вони сьогодні стануть мамами багатодітних сімей. Ми створимо 3 творчі групи, які перетворяться на «сім’ї», в кожній з якої буде своя «мама».
Кожна сім’я має свої символи
І сім’я - сонце, символ тепла та добробуту та мама даної сім’ї ПІП мами.
Символом ІІ сім’ї є квітка, що символізує любов, радість, красу та зустрічайте ПІП мами.
ІІІ сім’я – ластівка, символ сім’ї та добробуту та маму ПІП мами
Прошу зайняти свої місця.
Вручення жетонів.
Учитель. Діти, і ви не стійте, а підходьте і вибирайте собі маму. Вибравши жетони, які розміщені в чарівному «сімейному» горщичку, ви дізнаєтесь сім’ю ваших «названих» батьків.
Звучить музика, а діти вибирають жетони.
І так до вашої уваги пропонується 6 слайдів.
Розглянемо 1 слайд, який називається:
«Секрети щасливої родини»
Для того, щоб познайомити ближче всіх членів сім’ї, налаштуватися на роботу, пропоную виконати просте завдання: придумати прізвище вашої родини. Та розповісти чому ви такі вибрали прізвища.
Робота в сім’ях. Учасники визначаються з прізвищем своїх сімей – груп.
Учитель: Сім’я – найбільша цінність для кожної людини. Це розуміють усі. Але справжню сім’ю можуть створити люди, підготовлені не тільки до свят сімейного життя, але й до його буднів, спроможні не тільки танцювати та веселитися, але й добре працювати. Ростити дітей, утримувати дім. Кожна сім’я – особливий світ, свої традиції, звичаї.
Відбувається презентація груп сімей.
А зараз пропоную захистити своє вибране прізвище для сім’ї.
Погляньте на вислів Фаїни Раневської, яка говорить, що:
«Сім’я замінює все. Тому, перш ніж її завести, варто подумати, що тобі важливіше: все або сім’я».
До вашої уваги наступний слайд, який називається
Поняття «родина»
Учитель: Нагадую, родина – мала соціальна група, члени якої пов’язані спільністю побуту, взаємною допомогою та моральною відповідальністю.
Ми сьогодні з вами поговоримо не просто про родину, а про щасливу родину.
- Діти, як ви думаєте, що таке родина?
Учень: Родина – це не тільки рідні, родичі. Це і наш клас, і школа і весь народ український. Родина до родина – народ. Ми з вами всі – український народ, який складається з родин малих і великих, дружніх і працьовитих.
Учитель: - А зараз, діти, пригадайте, як поети у своїх віршах оспівують любов до рідної землі, до своєї родини.
Учень: Чи вітер, чи літня злива –
Усе мені рідне, миле
Нема такого дива,
Нема такої сили,
Щоб сонце зуміла взяти
Та й понести з собою,
Щоб в серці моїм здолати
Любов до землі святої.
Учень: Я чую свій голос,
Пшеничний твій колос
І душу мені завіває зерно.
Моя Україно, білявко – хатино,
Пізнати тебе мені щастя дано.
Продовжуємо далі:
«Весільні фото»
Вчитель: Молоді люди знайомляться, розуміють, що зустріли свою половинку й жити без неї не можуть, закохуються та йдуть до РАГСу, церкви, щоб узяти шлюб.
Шлюб – добровільний союз чоловіка та жінки з метою створення сім’ї.
Опитування батьків.
Колись давним-давно, у добу середньовіччя, у кожній поважній родині було прийнято мати свій родинний герб. Родина створювалась, і голова сім’ї обирав символи, що будуть зображені на гербі, будуть відзнаками нового роду.
Я пропоную вам усім разом створити герб своєї сім’ї, написати девіз. Ви можете скористатися підбіркою висловлювань, прислів’їв та символами, що є на ваших столах. Час на роботу – 3 хвилини.
Звучить музика «Червона Калина» у виконанні Олесі та Станіслави Май
Сім’ям видаються заготовки для створення гербу (ватмани, фото дітей, фломастери, картинки з сонцем, ластівкою та квіткою) та підбір висловлювань.
І так, я хотіла б, щоб ви презентували створені свої сімейні герби.
Наступний етап нашої зустрічі – це
«Мати і батько»
Батько і мати – найрідніші й найдорожчі люди.
Учитель: Мати і батько – найближчі й найрідніші люди для кожного з нас. Скільки ночей не досипає мати, доглядаючи свою дитину, скільки сил прикладає батько, щоб забезпечити дітей, сім’ю всім необхідним.
Недаремно образи батьків опоетизовані у віршах, оспівані у музичних творах, прославлені в казках і легендах.
Учень: Мама!
Найдорожче слово в світі!
Де б не був ти, що б ти не робив,
Та вона твій шлях завжди освітить
Ніжним серцем, відданим тобі.
Учень: Батьку любий, татку ніжний
Нинішньої днини
Ти від нас прийми щиренний
Дар на іменини.
Учень: Пам’ятайте і Божу заповідь, яка говорить: «Шануй батька свого і матір свою – і добре тобі буде, і довголітнім ти будеш на землі, яку Господь, Бог твій, дає тобі». І за цією заповіддю повинна жити кожна людина. У Новому Завіті Біблії сказано: «Діти, слухайтесь своїх батьків у Господі, бо це справедливе! Будьте слухняними в усьому батькам, бо це Господові приємно!»
Вчитель: А зараз оголошуємо конкурс . Командам необхідно назвати якомога більше прислів'їв про сім'ю, маму, тата, у вас на роздуми 2 хвилини
Звучить пісня «Моя сім’я» у виконанні В. Семчук та О. Ліванцова
(Команди по черзі називають прислів’я)
5-й слайд. Фотографія маленьких дітей (учнів).
Відбувається показ фотографій дітей і звучить пісня «Моя сім’я»
Головне багатство сім’ї – діти. О.Герцен у ХІХ сторіччі сказав: «Сім’я розпочинається з дітей. Діти – це дзеркало батьків, їхня надія на краще майбутнє».
Батьки беруть на себе дуже відповідальне завдання – виховання нового покоління. Як показує життя, не всі чоловіки та жінки можуть стати справжніми батьками, спроможними створити щасливу сім’ю. Ваше завдання – визначити, які якості повинні бути в чоловіка та жінки – майбутніх батька та матері.
І знову завдання для сімей:
Перша – складе портрет ідеальної сім'ї.
Друга – образ ідеальної дитини.
Третя – портрет ідеальних батьків.
Для виконання завдання потрібно всього лише закінчити пропозиції, написані на дошці (показує на дошку, читає пропозиції для кожної групи):
Ідеальна сім’я - це...
Ідеальні діти - це...
Ідеальні батьки - це...
На виконання завдання дається 3 хвилини.
(Вмикається музика або метроном, діти обмірковують варіанти відповідей.) Послухаємо, що ж у нас вийшло.
(Учитель дає слово дітям з першої, другої, третьої групи.)
Зразкові відповіді дітей:
Першої групи: не лають, все дозволяють, всі купують, дають грошей, нічого не змушують робити, суворі, але справедливі, поважають дітей, ніколи не кричать, не принижують дітей, привчають до праці, багато розповідають, доглядають за дітьми і т. п.
Другої групи: слухають, підпорядковуються, допомагають по господарству, поважають, шкодують батьків, добре навчаються, самостійні, не огризаються, не курять, не п'ють, не лаються, не крадуть, не дружать з поганими хлопчиками і дівчатками і т. п.
Третьої групи: дружна, працьовита, де у всіх все є, всі поважають один одного, де є взаємодопомога, підтримка, турбота, тепло і затишок, звідки не хочеться йти, де всім добре, де всі альтруїсти, немає егоїстів і т. п.
Продовжуємо рухатися далі і наступна зупинка
«Родинні традиції та звичаї»
Учитель: Діти, у кожної родини є напевно свої традиції, свята. Давайте послухаємо про них.
(Діти розповідають про свої традиційні свята)
Конкурс «Кулінар»
Учитель: Дорогі команди, вам потрібно написати на аркушах паперу меню на задану букву алфавіту. С, К, М . Наприклад, на літеру Г: гороховий суп, гречана каша, гав’яжий биточок, гарячий шоколад.
Крес-салат, Салат зі свіжих овочів, Капустяні щі, Суп харчо, Картопляне пюре, Суфле м'ясне, Котлета, Соус, Компот, Сік.
Учитель: Сьогодні ми ближче познайомилися із сім’ями, сімейними традиціями, уподобаннями членів родин.
Учень: Сподіваємося, що сьогоднішнє свято надовго запам’ятається всім присутнім.
Танець «Це моя Україна»???????
Учень: Українська родина
На слово щире і поміч багата.
Коли гість завітає до хати,
Його словом і хлібом вінщують
І здоров’я та щедрої долі бажають,
Гарних діток і статків у хаті,
Вірних друзів і років багато.
Мама 1: Хай вам доброю згадкою буде
Цей шматок короваю святого
Про родину нашу шкільну,
Про широкі наші дороги
І про наші родинні зв’язки –
Де у вузлик єдиний сплелися,
Об’єднались навіки
Учні, вчителі й батьки!
Мама 2: Шановні друзі! Буде символічно, якщо сьогоднішнє свято ми
закінчимо родинним вогнищем, яке символізує єднання поколінь,
мир і злагоду, взаєморозуміння і повагу, теплоту і затишок. Запаліть
же вогонь, нехай палає – поєднає нас він у цей час. Друзів
голоси нехай лунають, пісня й слово хай єднає нас.
Мама 3: Хай горить…Хай нас зігріє і об’єднає, аби завжди панувала в нашій родині любов, добро і повага. Хай ніколи не висихає джерело душ людських, традицій народних, аби рід наш козацький жив вічно.
Звучить пісня «Родина, родина» , діти запалюють свічки і становлять на підставки вогнища
затишок порада
виховання
добробут допомога
пошана розуміння
Щаслива
повага Сім´я кохання
вірність турбота
піклування любов
1