Виховний захід. Містить в собі цікаві відомості , загадки та іструкцію з виконання пташки "жайворонка " з паперу. Далі буде додана ще мультимедійна презентація, яка стане при нагоді під час використання даного матеріалу. Орієнтований вік дітей - 5-10 років
Сценарій виховного заходу «Свято зустрічі птахів. На крилах весни птахи прилітають»
Мета: ознайомити з давніми народними звичаями зустрічі весни. Розширити і поглибити знання про весняні явища за допомогою художнього слова. Виховувати любов до птахів, до природи рідного краю, продовжувати ознайомлювати дітей з птахами нашої планети; розвивати інтерес до читання пізнавальної літератури; закріплювати поняття «зимуючі» та «перелітні» птахи; розвивати логічне мислення, допитливість; виховувати дбайливе ставлення до птахів, навчитися виготовляти паперових «жайворонків»
Обладнання : проектор, ноутбук,комп’ютер та телевізор, аудіо записи, відеоматеріали, папір, ножиці, скотч, стікери кольорові
Вчитель. Весна – улюблена пора року. Після довгої холодної зими всім кортить поспілкуватися з живою природою. Побачити як з`являються перші весняні квіти, як теплі сонячні промінці зігрівають землю, як повертаються з вирію птахи.
Учень. Доброго дня!- травам росистим,
– Доброго дня!- квітам барвистим,
– Доброго дня !- сонечку ясному,
Людям усім та усьому прекрасному.
(Двоє дівчаток виходять вперед і ведуть розмову)
Учень :Так весни, сонечка, тепла хочеться!
Учень :Дівчата, а давайте весну покличемо!
Учень : Весна, весна, весняночко,
Прийди до нас, подоляночко.
Прийди, прийди, теплом утіш,
А ти, сонечко, світи ясніш.
(Звучить веснянка)
Ось іде весна ланами,
Перелогами, лісами,
Де не ступить, з-під землі
Лізуть проліски малі.
Як опустить вниз правицю,
Зеленіє скрізь травиця,
Як лівицю підведе,
Всюди листя молоде.
На берізку гляне зблизька —
У сережках вся берізка,
До верби підійде — ба —
В білих котиках верба!
А як здійме руки вгору
До блакитного простору,
З кожним помахом руки —
Линуть з вирію пташки.
Учень.
Он чорний шпак співа вгорі,
зозуля голосно кукука.
Скриплять ворони угорі,
в кору дубову дятел стука.
Щебече зяблика сім`я,
і сиза горлиця воркує,
чудова ж пісня солов`я
над всіма співами царює.
Учень На крилах весни прилітають птахи,
На крилах пташиних – весна прилітає.
Учень. Знов починається весна –
знов починаються дива!..
То серед двору із-під снігу
раптово визирне трава,
то раптом лагідні веснянки
засіють щоки та носи
чи розщебечуться ще зранку
птахи на сотні голосів!
(Слухання аудіо запису голосів птахів)
Вчитель : А зараз трохи розважимось.
(Cлайд ) Гра «Відгадай, хто я» (відгадування загадок про птахів).
- Ось хатина, в ній – співак,
Як цю пташку звати?.. (Шпак).
- Сам вечірньої години
Заховався в кущ малини.
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну. (Соловей)
- З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)
- Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала. (Чапля)
- В лісі на зеленій гілці,
Ніби грав хтось на сопілці.
Підійшов поближче я
І побачив…(солов`я).
- Дзьоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить, -
«Кар, кар, кар!» - усе кричить. (Ворона)
- Пір`я – вбраннячко розкішне:
Золоте, барвисте, пишне.
Ходить гордо, наче пан,
Дивний красень, птах-…(фазан).
- Балакуча ця вертуха!
Ліс її щоденно слуха –
Довгохвоста, білобока.
Ну й плетуха! Це…(сорока).
- Птах удень в дуплі проспить,
А вночі – як ненасить.
Ой, вухаста голова!
Тихо, мишки! Це ж…(сова).
- Пташка маленька,
блакитно-сіренька,
Жовті груди має,
По гілкам стрибає,
В теплий край не відлітає,
Рідний край не залишає. (Синичка)
( Слайд) «Хвилинка – цікавинка»
У 1848 р. було створено міжнародну Червону книгу, куди заносяться усі
рослини і тварини, яким загрожує зникнення.
А у 1982 р. закон про Червону книгу було прийнято в Україні. Сьогодні вона налічує понад 800 видів рослин і тварин з метою їхньої охорони і збереження.
( Слайд) Турнір «Хто більше?»
- Де багато пташок…(там немає комашок).
- Зозуля стала кувати…(морозу вже не бувати).
- До природи…(не неси шкоди).
- Скільки пташечок…(стільки пісеньок).
- Грак угорі - …(весна у дворі).
Вчитель : Багатьом пташкам в різних країнах побудували пам`ятники. Чи знаєте ви про це?
( Слайд) Гра «Ерудит»
- Горобцям – у Бостоні (США) за врятування від гусені, яка загрожувала
врожаю.
- Гусям – у Римі, за те, що врятували місто від ворога, зчинивши галас і цим
попередивши мешканців.
- Голубам – у Парижі, за те, що принесли звістку про аварію англійського
підводного човна під час Другої світової війни.
(Слайд) Пам`ятники птахам: в Америці – чайкам, у США – горобцю, у Франції – голубам, в Італії – гусям, в Японії – лебедю, у Канаді – казарці.
(Слайд) - Деякі птахи стали у людей символами:
лебідь - символ вірності і любові;
ворона і сова – символ мудрості;
голуб – символ миру.
Учень Весна іде, весна іде
Весну вітайте, діти,
Пташиний спів вона несе
Тепло і перші квіти.
Вчитель. З 21 березня, зазвичай, починаються місячники патронату птахів. Діти розвішують на деревах тисячі пташиних будиночків, влаштовують їдальні для пернатих гостей, проводять свята-зустрічі птахів. 22 березня – свято Сорока святих. Вважають, що з цього дня має розпочатися справжня весна, і птахи почнуть масово повертатися з вирію. Напередодні випікали сорок фігурок у вигляді птахів. Їх називали «жайворонками» чи «голубами». Рано – вранці діти брали частину цього печива і підвішували його на фруктових деревах. Решту тримали до обіду,а потім вилазили на дерево і приказували:
Пташок викликаю
З теплого краю:
- Летіть, соловейки,
На вашу земельку,
Спішіть, ластівоньки,
Пасти корівоньки.
Після цього стежили за тим, коли над ними пролетить птах. Це була добра ознака. Особливо раділи, якщо над головами з`являлись дикі гуси. Кожен брав соломинку і жбурляв услід птахам:
- Гуси! Гуси! Нате вам на гніздечко і на здоров`ячко, а нам – на тепло! Давайте і ми виготовимо своїх «жайворонків»
ВИГОТОВЛЕННЯ ПТАХІВ « ЖАЙВОРОНКІВ»
Матеріали для виготовлення пташки:
Починаємо творити!
1). Обводимо дно склянки на аркуші паперу, вирізаємо коло. Якщо є бажання зробити великого птаха, можна використовувати як шаблон для кола навіть кришку з каструлі.
2). Згинаємо коло навпіл і розгинаємо. На один бік від лінії згину,наклеюємо стікери. Один з краю вздовж лінії, а декілька з протилежного і під кутом (це буде хвіст)
3). Згинаємо коло навпіл і зрізаємо частину стікера так, щоб утворився «дзьоб»
4). З обох сторін кола по центру приклеюємо ще декілька стікерів – це будуть крила
5). Стікери можна замінити, наклеївши на велике коло, коло меншого діаметру і іншого кольору ( гарно виглядатиме коло, вирізане з сторінки глянцевого журналу)
6). Малюємо фломастером оченята (можна поставити крапочки)
7). З внутрішнього боку кола скетчем приклеюємо дві шпажки чи зубочистки – це будуть лапки.
8). формуємо кульку із пластиліну та вставляємо в неї лапки пташки. Пташка готова!
Або
ор
Також можна не приклеювати лапки, а нанизати всіх пташок на нитку, утворити таким чином ключ
Дівчатка:
Ой, виходьте, дівчата,
Будемо весну стрічати,
Весну красну вітати.
(Звертаються до дівчини). А правду кажуть старі люди, що весну птахи на крилах приносять?
Дівчина: Правду.
Йдіть до мене, жайворонки беріте,
На високу гору йдіте.
Пісеньок гарних співайте,
Весну-красну величайте.
(Дає дітям “жайворонків”). - Благословляю вас, діти, весну закликати із веселою посмішкою і жайворонком-пташкою.
Діти підносять вгору “жайворонків” і промовляють.
Діти: Пташок викликаємо із теплого краю:
Летіть, соловейки, на нашу земельку,
Спішіть, ластівоньки, пасти корівоньки.
Ведучий. Як не злилася Зима, прийшла пора і їй відступати. Адже птахи принесли весну. Радіють приходу весни і земля, і звірі, і птахи, і люди. Тому так багато про неї створено пісень, хороводів, закликалок, ігор. І доки ми будемо цікавитися культурною спадщиною нашого народу, доти буде міцний наш зв`язок із рідною землею, а ми будемо сильні та непереможні.