20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Виховний захід. Тема:"Диво калинове" до Міжнародного дня рідної мови

Про матеріал
Виховний захід побудовано у вигляді командної інтелектуально-розважальної гри «Диво калинове». Матеріал буде корисним класному керівникові під час підготовки до заходів, присвячених до Міжнародного дня рідної мови.
Перегляд файлу

Енергодарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховний захід

 

 

«Диво калинове»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель : Бікмєєва Л.М.

 

 

 

2019р.

\

 

Мета:

  • показати учням красу та багатство рідної мови, навчити розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати, ні народ, ні Україна як держава;
  • розвивати творчі здібності й комунікативні вміння учнів; розвивати пам’ять, увагу, мислення, мову;
  • виховувати любов до мови, рідного краю, відповідальне ставлення до своєї діяльності в колективі.

 

ХІД ЗАХОДУ

 

Виходять ведучі. Звучить українська народна мелодія.

ВЕДУЧИЙ 1

 Як гул століть, як шум віків,

 Як бурі подих, – рідна мова.

 Вишневих ніжність пелюстків,

 Сурма походу світанкова,

 Неволі стогін, волі спів,

 Життя духовного основа.

ВЕДУЧИЙ 2

 О мово рідна! Золота колиско,

 В яких світах би не бувала я, –

 З тобою серцем, і по-українськи

 Я вимовляю мамине ім’я.

ВЕДУЧИЙ 1

 Шановна громадо! Сьогодні ми зібралися, аби вшанувати рідне слово. Адже одним із найцінніших скарбів, які успадковує кожний народ від своїх пращурів, є, безперечно, його мова.

ВЕДУЧИЙ 2

 Мова – це душа народу, святиня, з якою пов’язане не тільки минуле народу і його сьогодення, а й прийдешні віки.

ВЕДУЧИЙ 1

 В землі віки лежала мова

 І врешті вибилась на світ

О мово, ночі колискова!

Прийми мій радісний привіт.

 

 

ВЕДУЧИЙ 2

 Навік пройшла пора безславна…

 Цвіти й сяй, моя державна…

ВЕДУЧИЙ 1

 Мова – це великий дар природи. У світі налічується близько 3 тисяч мов. І у кожного народу вона своя.

ВЕДУЧИЙ 2

 А серед них українська мова – ніби запашна квітка в чудовому букеті.

1 УЧЕНЬ

 Мова, наша мова,

 Мова кольорова.

 В ній гроза травнева

 Й тиша вечерова.

 

 Мова, наша мова –

 Літ минулих повість,

 Вічноюна мудрість,

 Сива наша совість.

2 УЧЕНЬ

 Я без тебе, мово, –

 Без зерна полова,

 Соняшник без сонця,

 Без пташок діброва.

 

 Як вогонь у серці,

 Я несу в майбутнє

 Невгасиму мову,

 Слово незабутнє.

ВЕДУЧИЙ 1

 За рішенням ЮНЕСКО, 21 лютого всі народи Землі відзначають Міжнародний день рідної мови.

 Це свято уже сьогодні крокує планетою. І кожен громадянин будь-якої країни відчуває свою причетність до свого народу, своєї мови. Створена на світанку людської історії, мова розвивається, живе в народі.

ВЕДУЧИЙ 2

 День рідної мови – особливе свято. В ньому є радість і гордість, але є й туга, біль. Не все гаразд сьогодні з вивченням мови в навчальних закладах, функціонуванням її на виробництві та в бізнесі, з уживанням у родинах. І це викликає занепокоєння.

ВЕДУЧИЙ 1

 Але віриться: мине час, а мова житиме щодня і щомиті у щоденному спілкуванні людей і в будні, й у свята. І кожен з нас дбатиме про чистоту мови, зберігаючи її нев’янучу красу.

 

 

1 УЧЕНЬ

 Ми – українці – велика родина,

 Мова і пісня у нас солов’їна.

 Квітне в садочках червона калина.

 Рідна земля для нас всіх – Україна.

2 УЧЕНЬ

 Райдуга в небі висне,

 Граючи в плесках вод.

 Доки жива наша пісня,

 Доти живий народ.

Звучить українська пісня

УЧИТЕЛЬ

 От і ми сьогодні приєднуємось до святкування цієї події. Дозвольте розпочати командну інтелектуально-розважальну гру «Диво калинове».

 Правила гри такі: 2 команди по 6 гравців беруть участь у різноманітних конкурсах, виявляючи рівень своєї загальної ерудиції, уміння працювати в команді. Переможе та команда, яка дасть більше правильних відповідей на поставлені питання та краще впорається з усіма завданнями. Крім того, активні глядачі матимуть змогу заробити для команди, за яку вони вболівають, додаткові бали. А судити поєдинок команд буде шановне журі у складі:

 

 

ВЧИТЕЛЬ Девіз нашої гри: «Хто Україну буде добре пізнавати

                            Того нікому в світі не здолати!»

 

 А тепер познайомимося ближче з учасниками гри.

 Представлення команд

( Команди хором виголошують назву)

І команда - «Золоте колосся»

ІІ команда - «Небесна блакить»

 

Наша гра складається з кількох конкурсів. Хто отримає право першого ходу визначить «Дешифратор».

Завдання: з поданих літер треба скласти ім’я слов’янського бога (Перун, Ярило)

 

КОНКУРС І «ХВИЛИНКА»

( запитання  і  відповіді  даються  протягом  1 хвилини.  За  правильну  відповідь – 1 бал).

                                         І команда

  1. Державна  мова  України  (українська).
  2. Знак у  кінці  питального  речення  (?).
  3. Чим  починається  репліка  діалогу  на  письмі (-).
  4. Слова з  протилежним  значенням (антоніми).
  5. Наука  про  звуки мови  (фонетика).
  6. Розписне  яйце (писанка).
  7. Головні  члени  речення  (підмет,  присудок).
  8. Словниковий  склад мови  (лексика).
  9. Символ  українців, що  оберігає (оберіг).
  10. Речення  з  другорядними  членами  ( поширені).
  11. Стиль  художньої  літератури  (художній).
  12. Список  літер  встановленого  порядку ( алфавіт).
  13. Речення  з  однією  граматичною  основою ( просте).
  14. Слово з   багатьма  значеннями  ( багатозначне).
  15. Частина  тексту  з  нового  рядка  (абзац).
  16. Остання  буква  у  слові  шістдесят  (т).
  17. Розділ  науки  про  правопис  (орфографія).

 

                    ІІ  команда

  1. Найменша  одиниця  мови (звук).
  2. Знак  у  кінці  розповідного  речення (крапка).
  3. Розділовий  знак  при  звертанні (кома  або  знак  оклику).
  4. Словник  про  значення  слів  (тлумачний).
  5. Стиль  підручника  (науковий).
  6. Розмова  двох  осіб  (діалог).
  7. Речення  без  другорядних  членів  (непоширені).
  8. Речення  з  однією  граматичною  основою  (просте).
  9. Помилка  в  правописі  (орфограма).
  10. Новостворені  слова  (неологізми).
  11. Слова,  близькі  за  значенням  (синоніми).
  12. Остання  літера  алфавіту  (я).
  13. Буква,  яка  не  є   звуком  (ь).
  14. Невеличкий  алегоричний  твір  повчального  змісту (байка).
  15. Розділ мовознавства, який вивчає слова як частини мови (морфологія)
  16. Слова, які вийшли з ужитку, тому що предмети, які вони позначали зникли. (Історизми)
  17. Слова однакові за написанням, але різні за лексичним значенням (омоніми)

(Журі оголошує результати конкурсу)

 

КОНКУРС ІІ «ДРЕВНІЙ РУКОПИС»

 

ВЧИТЕЛЬ Уявіть себе археологами, до рук яких потрапив древній рукопис, до якого нещадним був час, зміст якого частково втрачений. Вам, шановні команди, належить відновити зміст, вписавши слова на місці пропусків. Оцінюється швидкість (за це додається 0,5 б. ) та правильність виконання. Максимальна кількість балів –   7 .

А журавлі… собі

Додому… .

Плаче … – шляхи …

Заросли…

(Т.Г. Шевченко «Думка»)

 

«Що, болить?» - мене…

Але я не …–

Я була малою …

Щоб не …, я … .

(Л.Українка «Як дитиною бувало…»)

 

(Журі оголошує результати конкурсу)

 

КОНКУРС ІІІ «ІСТОРИЧНИЙ»

Всім відомо: хто не  знає минулого, той не має майбутнього.

Тому наступний конкурс «Історичний», який  складається з двох етапів. (За кожну правильну відповідь команда отримує по 1 балу)

  1. Історичні постаті в портретах

На екрані висвітлюються портрети історичних постатей. Команда повинна назвати їхні імена і сказати, хто вони, які їхні заслуги.

Отже, грає команда «Золоте колосся»

  1. Ярослав Мудрий (створив найбільшу бібліотеку, збірку законів «Руська правда», розвиток архітектури і будівництва)
  2. Леонід Глібов (відомий байкар)
  • Його псевдонім Дідусь Кенир.
  • Був майстром у створенні акровіршів.
  • У дитинстві поета пестливо називали Льоликом.  (Леонід Глібов)

 

А зараз на екран уважно дивляться гравці команди «Небесна блакить»

 1. Володимир Великий (Хрещення Київської Русі)

 2. Олександр Олесь ( майстер поезії)

 

  • Справжнє прізвище цього письменника Кандиба.
  • Свою віршову оповідь митець створив на основі літописів.
  • Йому належить драма-казка про українського богатиря.  (О.Олесь)

 

Приємно, що ви знаєте тих людей, які своїми славними ділами вершили нашу історію.

 

2. «Упізнай мене»

За описовими елементами слід сказати , про кого або про що йдеться в описі  Це може бути якась відома особа, місто.

1.Кий, Щек, Хорив, Либідь, Золоті ворота, Поділ, каштани…(Київ)

2.Петербург, казахські степи, Моринці, вірші…(Т.Шевченко)

 

1.Данило Галицький, 1256 рік, леви, кава, маленький Париж, стоїть на семи пагорбах як Рим…(Львів)

2.Грузія, Водохреща, Олена Пчілка, «липучі кайдани»… (Леся Українка)

 

(Журі оголошує результати конкурсу)

 

 

КОНКУРС IV «УБОЛІВАЛЬНИК»

ВЧИТЕЛЬ  Настав час і для уболівальників. Ви можете заробити для команди додатковий бал, виконавши наступне завдання

«ЗАКОДОВАНА  ПІСНЯ»

(На екрані в картинках закодована пісня, потрібно її відгадати) .

 « Несе Галя воду »

 

(Журі оголошує результати конкурсу)

 

 

КОНКУРС V «КАПІТАНІВ»

ВЧИТЕЛЬ За звання найрозумнішого змагатимуться капітани команд.

Завдання: дати відповідь на питання. На виконання завдання 1 хвилина.

За кожну правильну відповідь капітан отримує по 1 балу.

Питання для  капітана І команди

  1. Автор поезії «Садок вишневий коло хати».
  2. Назва твору героями якого є  Спірка, Стьопка, Васька,Толя, Федько.
  3. Опис зовнішності персонажа в художньому творі.
  4. Урочиста пісня.
  5. Русальні, купальські, жниварські пісні належать до якого циклу?
  6. Мелодію до пісні «Ще не вмерла України...» написав...
  7. За яку суму було викуплено Т.Г.Шевченка з неволі?
  8. Фразеологізм до слова запамятати.
  9. Про що тут йдеться? Білий,чорний,тяжкий,пухкий,твердий,свіжий,смачний,пшеничний.
  10.  Перекладіть на українську мову слово галстук.

 

Запитання для капітана ІІ команди

  1. Автор поезії «Тиша морська».
  2. Назва твору героями якого є князь Володимир, хлопчик,гудець,хан.
  3. Опис природи в художньому творі.
  4. Художнє означення.
  5. Щедрівки, клядки, посівальні пісні належать до якого циклу?
  6. Пісню «Ще не вмерла України...» написав...
  7. Де друзі Т.Г.Шевченка взяли гроші, щоб викупити його з неволі?
  8. Фразеологізм до слова несподівано.
  9. Про що тут йдеться?

   Важка,легка,щоденна,улюблена,чесна,натхненна,корисна,людська.

  1. Перекладіть на українську мову слово носки.

 

(Журі оголошує результати конкурсу)

 

КОНКУРС VI «МОВНО-ЛІТЕРАТУРНИЙ»

ВЧИТЕЛЬ Розпочинаємо перший етап конкурсу, в якому треба вгадати  значення слова. Кожній команді пропонується по одному маловідомому слову української мови(це слова-діалекти, які зустрічаються у казках) і три варіанти його значення. Команді-суперниці потрібно відгадати правильне значення слова. За кожну правильну відповідь команда отримує по 1 балу.

 Отож, розпочинає цей конкурс команда «Золоте колосся».

(УВАГА НА ЕКРАН!)

Що,  на вашу думку, означає слово

Мандибурка–

1. Дитячий (дівчачий) головний убір у формі напівмісяця.

2. Український музичний інструмент.

3. Картоплина?

Чадиги –

1. Сани.

2. Дрова.

3. Чоботи?

Завдання для команди «Небесна блакить»

Набіл –

1. Молоко.

2.Один із язичницьких богів.

3. Біла глина?

Клебаня

1. Болото.

2. Капелюх.

3. Піч?

 

(Журі оголошує результати конкурсу)

 

ВЧИТЕЛЬ

М.Рильський писав:

 «Немає мудріших,  ніж  народ,  учителів;

 У  нього  кожне  слово   це  перлина…

 

 У другому етапі ви повинні продемонструвати знання українських прислів’їв. Кожному гравцеві потрібно буде закінчити запропоноване прислів’я.  Отож, розпочинаємо з команди «Золоте колосся»

  1. Не кажи – не вмію,… (а кажи – навчуся)
  2. Одна голова – добре. … (а дві - краще)
  3. Хочеш їсти калачі… (не сиди на печі)
  4. Згода будує, … (а незгода руйнує)
  5. Хто сміється,… (тому не минеться)
  6. Одяг кращий новий, … (а друг старий)

Прислів’я та приказки продовжують гравці команди «Небесна блакить»

  1. Вчення – світ,…(а невчення – тьма)
  2. Вік живи,… (вік учись)
  3. Книга вчить, …(як на світі жить)
  4. Краще гірка правда,… (ніж солодка брехня)
  5. Слово не горобець,… (вилетить не впіймаєш)
  6. Щоб побачить більше світу,… (треба здобувать освіту)

 

ВЧИТЕЛЬ  Дійсно, які мудрі і прості істини.  Прислухаймось до них, щоб і  собі стати мудрими.

 

(Журі оголошує результати конкурсу)

 

А ще наш край має неповторні звичаї та обряди, про які ми  поговоримо у наступному конкурсі.

 

КОНКУРС VII «НАРОДОЗНАВЧИЙ»

Кожній команді демонструються по два предмети: пташка (жайворонок печиво), ангел із зіркою, віночок, жмут колосся – всі вони символізують певний обряд, що виконується певної пори року. Необхідно назвати календарно-обрядові пісні, які їх супроводжують

 (Відповіді: пташка – веснянки, різдвяний ангел – колядки, вінок – купальські, колосся – жниварські).

 

(Журі оголошує результати конкурсу)

 

ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ

 

ВЧИТЕЛЬ Поки члени журі підводять підсумки гри, ми з вами закінчимо створення  калинового кетягу.

(На дошці плакат із зображенням калинового кетягу без ягід)

Сьогодні наша гра була присвячена Міжнародному дню рідної мови. А яка ж наша мова? Доберіть і впишіть в ягідки, які лежать перед вами, слова,які найкраще характеризують нашу мову. По черзі вийдіть і утворіть кетяг.

(Діти виходять до дошки і прикріплюють ягідки зі словами)

ВЧИТЕЛЬ Послухайте,якими словами ви охарактеризували нашу мову:

соловїна, милозвучна, багата, співуча, запашна, барвиста, безмежна, легка, рідна, українська, гнучка, проста.

Вивчайте мову українську, дзвінкоголосу, ніжну, чарівну. Прекрасну, милу і чудову, як материнська пісня колискова.

 

( Журі оголошує результати гри, вручає грамоти командам)

 

 

 

doc
Додано
16 січня
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку