Виховний захід.Тренінг
Тема : Люди з особливими потребами
Мета:Сприяти розвитку емпатії і поваги до людей з вадами здоров’я, моти-
вувати учнів надавати підтримку дітям з особливими потребами.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
●розповідають , що відчувають люди з вадами здоров’я, якщо вони не мають друзів;
●наводять приклади видатних людей із вадами здоров’я, які досягли життєвого успіху.
●демонструють уміння висловити підтримку людям з особливими потребами.
Обладнання і матеріали
●Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери.
●Комп’ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор (бажано).
●Заготовка для плаката «Серце друга»
●Роздрукувати роздавальні матеріали для учнів, перевірити презентацію.
●Намалювати на дошці або плакаті «Серце друга», а посередині —контур дитини в інвалідному візку .
●Вирізати з червоного паперу маленькі серця за кількістю дітей у класі .
Орієнтовний план уроку
Стартові завдання 5 хв
Актуалізація теми7 хв
Вправа «Аналізуємо ставлення» 12 хв
Презентація «Видатні постаті, які мали вади здоров’я» 3 хв
Руханка «Молекули» 3хв
Вправа « Обери позицію» 5хв
Підсумкові завдання 10 хв
Усього тривалість 45хв
Тренінг
Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)
1.Вступ: «Діти,усмішка може створити справжні дива. Усміхніться,будь ласка.
Мозковий штурм
У нашому житті існує багато правил. Є також правила поведінки на тренінгах.Перевіримо,чи знаєте ви, що заборонено,а що дозволено!(Вчитель зачитує правила , якщо учні вважають, що саме так необхідно поводитись –плескають в долоні,якщо ні-тупають ногами.
На тренінгах ми:
-весь час викрикуємо з місця;
-дотримуємось правила «Мобільна тиша»
-перебиваємо і ображаємо інших;
-не слухаємо однокласників і вчителя;
-поважаємо думку кожного;
-критикуємо і насміхаємося;
-слухаємо і чуємо;
-дотримуємось правила піднесеної руки «ліхтарики»;
-говоримо по черзі.
Діти зачитують правила на плакаті.
2. Зворотний зв’язок із минулим заняттям: «Про що ми говорили на минулому уроці?» Вислухайте відповіді учнів, підсумуйте: «На минулому уроці ми з вами говорили про те, як діяти разом,як допомагають дружба і злагодженість у роботі.»
3. Оголосіть тему уроку: «Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як живуть люди з особливими потребами,а також про успіхи, яких вони досягають завдяки силі волі».
4. Знайомство. Попросіть дітей по черзі назвати своє ім'я і сказати, чим вони
полюбляють займатися разом із друзями. Наприклад: «Привіт! Мене звати Наталка. Разом зі своєю подругою Оксаною я люблю розмовляти про все на світі і плести браслетики з бісера».
5.Підсумуйте: «Дякую, з ваших відповідей зрозуміло, що друзі приносять тепло і радість у ваше життя».
Актуалізація теми (викликати співчуття до людей з особливими потребами)
1. Слово вчителя: «Поруч з нами живуть і навчаються діти з особливими потре-
бами. Це хлопчики або дівчатка, які мають слабке здоров’я, погано бачать і чують чи пересуваються в інвалідному візку. Тільки ми рідко зустрічаємося з ними, тому що вони часто обирають життя у чотирьох стінах. Як ви гадаєте, чому вони це роблять?» (Можливі відповіді: у них немає друзів, вони соромляться, їм складно вибратися надвір, бо немає пристосованих для візків сходів, тротуарів)
2. Запропонуйте дітям переглянути відео «Подарунок».
http://autta.org.ua/ua/materials/material/Podarok/
3.Запитання для обговорення:
•• Що робив хлопчик на початку цього відеоролика?
•• Який у нього був настрій?
•• Як ви думаєте, чому?
•• Який подарунок зробила йому мама?
•• Який настрій був у цуценяти?
•• Чи обмежувала його фізична вада?
•• Чого навчився хлопчик у свого нового друга?
4.Підсумуйте: «Люди із вадами здоров’я можуть бути активними і щасливими,якщо матимуть друзів».
Вправа «Аналізуємо ставлення»(обговорити, що відчувають люди з особливими потребами, коли їх ображають, як це можна змінити)
1Робота в групах.
1 група:Опрацьовує оповідання Любові Сащенко «Я -людина» .
Запитання для обговорення :
•• Як поставилися діти до нового хлопчика у дворі?
•• Чому вони так робили?
•• Що відчуває людина, коли її дражнять?
•• Чому хлопці вирішили потоваришувати з Олегом?
•• Як вони це зробили?
2 група:Опрацьовує оповідання Василя Сухомлинського «Горбатенька дівчинка»
Запитання для обговорення:
•• Чому вчитель хвилювався?
•• Як діти дивилися на дівчинку?
•• Що запропонував вчитель?
•• Якою була реакція дітей?
3 група: Опрацьовує оповідання Василя Сухомлинського «Як Сергійко навчився жаліти»
Запитання для обговорення:
•• Що робила дівчинка,яку побачив Сергійко?
•• Чому хлопчик був здивований?
•• Коли Сергійко зрозумів,як це жити в темряві?
•• Яке бажання виникло у хлопчика?
2. Перегляд відеороліка «Соціальна реклама»
3.Підсумуйте: «У спілкуванні з людьми, які мають вади здоров'я, слід бути доброзичливим і тактовним. Кожна людина заслуговує на повагу, а людина з вадами здоров'я варта ще більшої поваги, адже вона щодня долає додаткові труднощі. Попри те, такі люди дуже часто досягають визначних успіхів у різних сферах життя»
.
Презентація «Видатні постаті, які мали вади здоров'я» (усвідомлення,
що люди з обмеженими можливостями можуть реалізовувати найсміливіші
плани)
Продемонструйте відповідні слайди з презентації «Видатні постаті, які мали вади здоров'я».
Людвиг Ван Бетховен-відомий німецький композитор.Написав свої най кращі музичні твори,коли втратив слух.
Франклін Делано Рузвельт-32 –й президент США,через хворобу був прикутий до інвалідного візка.
Марія Приймаченко- одна знайвідоміших українських художниць.Через важку недугу ходила ,спираючись на милиці.Та це не завадило їй творити пензлем справжні дива.
Запитання для обговорення:
•• Які ще видатні постаті з вадами здоров’я ви знаєте?
•• Чи є у вас знайомі з особливими потребами, які вміють робити те, чого не
вмієте ви? (Наприклад, старенька бабуся-інвалід пече найсмачніше печиво.)
Руханка «Молекули» (учні рухаються і об’єднуються в групи)
Вправа «Обери позицію»
Учні отримують завдання і обирають спосіб допомоги людям з особливими потребами
1 група:У клас має прийти новий учень з обмеженими можливостями пересування(під час ходи він використовує палицю)Як ви його зустрінете? Як спілкуватиметеся на перервах?
2 група:Ти граєш з друзями в сніжки.З під’їзду виїхала людина на візку і застрягла в снігу.
3 група:Учні класу готуються до конкурсу інсценізації казок.У вашій групі бере участь дівчинка з порушенням мовлення.Якими є ваші пропозиції щодо її ролі в конкурсі?
Підсумкові завдання (закріпити отримані знання)
1. Зачитайте висновки:
•• Поруч з нами живуть люди з особливими потребами.
•• Люди з особливими потребами заслуговують на повагу і підтримку з боку
довколишніх.
•• Як і всі інші діти, вони хочуть спілкуватися і мати друзів.
•• Кожен з вас може зробити такій дитині щось приємне, наповнити її життя турботою і любов'ю.
Адже головне,щоб поруч завжди були чуйні і добрі люди.
+
Є поміж нас люди різні.
Кому що треба, доля не пита.
Та є дві речі всім нам необхідні
У світі –мир ,а в душах доброта!
Хай живе!Хай живе надія!
Хай земля,хай Земля радіє!
Печаль хай серце обминає,
І добро всіх людей єднає!
2. Підсумкова вправа: «Серце друга».
• Закріпіть на дошці контур дитини в інвалідному візку Зверніть увагу на те, що таким дітям світ часто здається чорним, похмурим.
• Роздайте дітям вирізані з кольорового паперу сердечка і скажіть: «У кожного з вас є паперове сердечко. Зараз ви можете поділитися тим, що зробить дитину з особливими потребами щасливішою .
Скажіть те, що ви можете зробити для неї (тепло привітатися, подарувати квітку, погратися, зателефонувати, запросити на свято, подивитися
разом мультики тощо).
• Запропонуйте дітям по черзі вийти до дошки і озвучити своє бажання.
. Допоможіть прикріпити сердечка до дошки навколо малюнка.
3Підсумуйте: «Погляньте, завдяки вашій турботі світ для цієї дитини став кольоровим, сповненим любові. Пам'ятайте, що іноді ви можете допомогти такій людині одним теплим словом або маленькою доброю справою».
• Завершіть урок оплесками.