Заліковий виховний захід
Україна – це ми!
Мета: формування в учнів розуміння єдності й цілісності України, її багатонаціонального народу як національної ідеї розвитку вільної, незалежної, демократичної та заможної держави; формування національної свідомості, виховання любові до рідної землі, дбайливого ставлення до національного багатства країни, мови, культури, виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, повагу до батьків, до природи та рідної землі; активізувати в учнів знання про державну символіку як засіб формальної національної ідентифікації, розвивати навички активного слухання, співробітництва, упевненої поведінки та толерантного спілкування в групах, виховувати у старшокласників активну життєву позицію.
Завдання:
Обладнання: Державна символіка, мультимедійна презентація, аркуші, маркери, вінок з кольоровими стрічками, комп’ютер, колонки, телевізор, карта України.
Епіграф:
Любіть Україну у сні й на яву, вишневу свою Україну,
красу її вічно живу і нову і мову її солов’їну.
В. Сосюра.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Слово вчителя
Доброго дня, дорогі учні! Сьогодні наш перший урок присвячено найсвятішому в нашому житті – Батьківщині. Для нас це Україна – наша земля, наш рідний край, наша країна зі славною історією, одночасно молодою і багатовіковою, яка в 2017 році відсвяткувала 26 років від Дня Незалежності. У кожної людини є свій рідний куточок на землі. Це край, де вона народилася. Жити на рідній землі - це щастя. Тихі озера, калинові гаї, народні пісні, які співали наші діди, наша рідна мова. Безкрайні лани пшениці, вишневі сади, квітучі поля льону, білі хати. Гори Карпати і шахти Донбасу, древній Київ і широкий Дніпро-Славутич, який несе свої води у Чорне море. Багатства - це хліб, цукор, сталь і вугілля, літаки і комп’ютери. Моя Україно!.. Скільки в цьому слові тепла, ніжності, любові. Україна – це мудрі працьовиті люди; чарівні пісні, які дивують світ; мальовнича природа, мелодійна мова. Все це рідне і близьке для кожного з нас. Кожна людина з теплотою згадує свій дім, те місце, де вона народилася, де пройшло її дитинство.
Для з’ясування емоційної готовності учнів до уроку вчитель пропонує обрати стрічку з віночка, колір якої найбільше відповідає емоційному стану учня. (у віночку стрічки різних кольорів: червоного, синього, жовтого,жовтогаряча, білого, рожевого та зеленого). Обравши стрічку, вчитель характеризує психологічний стан учня відповідно до кольору та розповідає, що саме символізує вибраний учнем колір, як показник певного символу України( наприклад :жовтий – символ сонця, зелений – краса та молодість, голубий(синій)- небо та вода, що дають силу та здоров’я,червоний – символ магічності, білий – пам’яті, рожевий – достатку, жовтогаряча – символ хліба).
Психологічний аналіз:
ЖОВТИЙ
Спритність
Кмітливість
Оригінальність
Радість
Сприйнятливість
Терпимість
Чесність
Впевненість
Справедливість
Свобода
Радість
Веселощі
ПОМАРАНЧЕВИЙ(жовтогарячий)
Сила
Невичерпна енергія
Волелюбність
Хвилювання
Терпимість (гасить агресивність червоного)
РОЖЕВИЙ
Дружелюбність
Жіночність
Зрілість
Рожевий колір означає романтичність, доброту, любов, пристрасність. Чим він блідіший, тим сильніший прояв любові. Викликає відчуття комфорту, заспокоює, позбавляє від нав’язливих думок, допомагає під час кризи. Але! - йому властива надмірна чутливість.
БЛАКИТНИЙ(синій)
Це - концентричний колір, він присвячує все тільки собі.
Організованість
Непохитність
Ідеалізм
Силадуху
ЧЕРВОНИЙ
Лідерство
Завзятість
Боротьба
Творення
Динамічність
Наполегливість
Першопрохідство
ЗЕЛЕНИЙ
Стабільність
Прогрес
Обов’язковість
Білий
Незайманість
Повнота
Самовіддача
Відкритість
Єдність
Легкість
2. Вправа «Мікрофон»
У І ст. н.е. римський державний діяч, філософ на публічному виступі сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона – твоя». Закінчіть речення «Я люблю Україну тому, що…»
Відповіді учнів.
3. Робота в групах
Створити асоціативний кущ до слова «Україна».
ІІ. Основна частина
Учень 1. Ліна Костенко
УСЕ МОЄ, ВСЕ ЗВЕТЬСЯ УКРАЇНА
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, —
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадлииво,
усе як є — дорога, явори,
усе моє, все зветься Україна.
Така краса, висока і нетлі́нна,
що хоч спинись і з Богом говори...
Учень 2. Платон Воронько
ОБЛІТАВ ЖУРАВЕЛЬ
Облітав журавель
Сто морів, сто земель,
Облітав, обходив,
Крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
— Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
— Краще рідної немає!
Учень 3. Володимир Сосюра
ЯК НЕ ЛЮБИТЬ ТОЙ КРАЙ
Як не любить той край,
Де вперше ти побачив
Солодкий дивний світ,
Що ми звемо життям,
Де вперше став ходить
І квіткою неначе
В його теплі зростав
І усміхавсь квіткам!
Вчитель: Сьогодні ми можемо побачити жовто-блакитні кольори повсюди, майже кожен українець має при собі символіку, велика кількість прапорів на будинках. Але ж ми забуваємо про етикет державної символіки.
Державний прапор як символ країни є втіленням національної єдності, честі та гідності, традицій державотворення, історії та сьогодення.
Дотримання правил етикету щодо використання державної символіки справляє позитивний вплив на імідж держави, в свою ж чергу, порушення його може розглядатись і як прояв неповаги до символів тієї чи іншої держави.
Невдовзі після набуття Україною незалежності Верховна Рада прийняла постанови про державні символи України – прапор, герб, гімн. Постановою «Про Державний прапор України» від 28 січня 1992 р. було затверджено лише опис державного прапора, що являє собою «прямокутне полотнище, яке складається з двох рівних за шириною горизонтально розташованих смуг: верхньої – синього кольору, нижньої – жовтого кольору, із співвідношенням ширини прапора до його довжини 2:3», а з часов були прийнятті до роботи приписи наказу Міністерства від 07.09.2000 №439 «Про затвердження Рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України».
Порядок розміщення державного прапора має свої особливості залежно від місця, де він встановлюється. Існує звичай вивішувати прапор у світлу частину доби – зі сходу до заходу сонця. У деяких місцях, таких як резиденція глави держави, будинки уряду, парламенту, пам’ятники видатним особам, історичні місця, прапор може бути встановлено постійно, за умови його освітлення в нічний час.
Прапор не повинен торкатися поверхні підлоги, грунту, води або будь-яких предметів. Метою цього припису є попередження можливості забруднення або пошкодження прапора, і його порушення розглядається як прояв неповаги до цього символу держави. Прапор не можна використовувати для покриття монументу, статуї, меморіальної дошки.
Забороняється використовувати зображення прапора як елементу одягу, за винятком форми військовослужбовців, поліцейських, пожежників. Значок із зображенням прапора можна носити тільки на лівому лацкані біля серця.
Отже, переходимо до обговорення наших питань, а саме:
Вчитель обговорює питання з учнями та вислуховує їхні думки.
Слово вчителя. Наша Україна розташована на унікально родючих землях – чорноземах. По території країни протікають повноводні річки з мальовничими берегами, на півдні – омивають моря. На заході здимаються величезні гори. Щоб перетнути українські землі, потрібно пішки йти із заходу на схід 90 днів, долаючи щодня по 30 км.
А зараз згадаємо основні етапи становлення нашої держави
1. Усний журнал
«Чим може пишатись українець?»
1. «Трембіта»
Найдовший у світі музичний інструмент – наш. Трембіту придумали для зв’язку у горах, коли телефонів ще не було. А робили її зі смереки, в яку вдарила блискавка. Трембіта – рекордсменка, її внесено у книгу Гіннеса. Вона завдовжки – 8 метрів, а важить лише півтора кілограми, як кіт.
2. Літак «Мрія»
Наш літак «Мрія» найбільший у світі! Він довжиною, як потяг метрополітену, а шириною як Олімпійській стадіон. Він може перевезти 50 слонів або два кашалоти. Наша «Мрія» найбільший рекордсмен з усіх літаків планети.
3. «Сіль»
Без солі не може прожити жодна людина. Її видобувають по всьому світу, і в Україні. Наші запаси солі найбільші в Європі. А утворена соляна печера стала настільки велика, що в ній навіть літали на повітряній кулі. Нашої солі дуже багато. Якщо посипати нею всю планету, то вона вкриється сіллю наче сніжною ковдрою.
4. «Гасова лампа»
Перша у світі гасова лампа – наша. Коли ще не було електричних ламп, люди користувалися свічками. Їхнього світлам було замало аби ввечері гратися, малювати, читати. Наш винахідник придумав лампу, у яку заливалась рідина – гас. Вона була яскравою і швидко стала популярною у світі.
5. «Чорнозем»
Українська земля - найродючіша в світі, бо в нас знаходиться чверть всіх запасів чорнозему планети. Якщо правильно обробляти чорнозем, то на ньому виростає найбільша кількість врожаю. У давні часи, коли землі не обробляли, висота рослин була така висока, що не можна було побачити вершника на коні.
6. «Заповідник «Асканія-Нова»
В Україні існує дивний степ, жодного разу не ораний, дикий. Хазяйнують там не люди, а тварини. І називається він – заповідник «Асканія–Нова». Там вільно живуть тварини з усього світу. Зебри з зубрами, дикі коні Пржевальського, рідкісні рослини, птахи та комахи. «Асканія–Нова» – один з найстаріших та найвідоміших заповідників у світі, з унікальним та чарівним світом.
7. «Щедрик»
Різдвяний настрій всьому світу дарує українська мелодія «Щедрик». «Щедрик» перекладена різними мовами і популярна в багатьох країнах. Це найдавніша з відомих мелодій у світі. І вона звучить по всій планеті вже більше ста років.
8. «Мапа»
Одна з найдавніших мап у світі, знайдених на Землі, наша! Це мапа на кістці мамонта. Був час, коли зовсім не існувало ні паперу, ні олівців. І щоб намалювати, наприклад мапу, потрібні були кістка великої тварини та камінь. Отаку мапу і знайшли в Україні, у поселенні древніх мисливців. На ній було зображено річку, дерево та курінь.
9. «Рамковий вулик»
Перший рамковий вулик – наш. Вулик – це житло для бджіл, виготовлене людиною. Зовсім давно бджілки жили у гніздах, а щоб поласувати медом, доводилося завдавати їм шкоди. Перший рамковий вулик дав бджолярам можливість піклуватися про бджолину сім’ю, не заважаючи її важливим медовим справам. Сьогодні Україна посідає 1-ше місце у Європі з виробництва меду.
10. «Співочі тераси»
Дивовижні «Співочі тераси» - наші. Це такі сади, що співають. Задумували їх, щоб вирощувати смачні теплолюбні ягоди та фрукти. І несподівано помітили, коли вітер шелестить листям та дме у металевих трубах, вбудованих у тераси - звучить пісня. Отже фрукти зріють під чудовий супровід. Створюється враження, що знаходишся у дивовижному театрі просто неба.
11. «Шлях із варягів у греки»
Важливий древній торговий шлях – наш. Коли ще не існувало пароплавів, потягів чи автомобілів, нашою землею пролягав важливий торговий шлях «із варягів у греки». Шлях пов’язував Північ та Південь, проходив через 2 моря та 3 річки. Купці – люди, які возили товари, долали цю дорогу за місяць. І привозили додому фрукти, коштовності, прянощі та інші цікавинки.
12. «Гіпсова печера»
Найдовша в світі природна гіпсова печера – наша. Гіпс швидко застигає і приймає будь-яку форму. Його використовують, коли будують, лікують, майструють, створюють. Цю печеру створила природа. Спочатку було море. Минули роки, море висохло. Змінювався краєвид. Виросли гори Карпати. Дно моря опустилося під землю, з’явилися нові річки. І утворилася печера з гіпсовими бурульками. Щоб обійти її, знадобиться не менше тижня! А висота печери – як чотирі жирафи. Наша печера тричі рекордсменка у книзі Гіннеса.
Вчитель: Україна – прекрасна країна. З кожним роком ми крокуємо все вище та вище, здобуваємо нові перемоги та досягаємо успіху. Ви – українці, майбутнє нашої держави та саме за вами будуть стояти нові відкриття, досягнення та перемоги.
1.Де знаходяться географічний центр Європи? (На території України в
Закарпатській області поблизу с. Ділове).
2. Як називається найвища вершина Карпат? (Гора Говерла, 2061 м).
3. Що зображено на державному Гербі? (Тризуб).
4. Яка головна річка України? (Дніпро).
5. Які моря є в Україні? (Чорне й Азовське).
6. Коли святкується День Незалежності України? (24 серпня).
7. Хто є Президентом нашої держави? (Петро Порошенко).
8. З якою державою Україна межує на північному заході? ( З Польщею).
9. Як називають людину, що любить свою Батьківщину? (Патріот).
10. Закінчить прислів’я: «Нема без кореня рослини, а нас людей без …(Батьківщини).
11. Хто був, є і залишається в серцях українців Кобзарем? (Т. Шевченко).
12. Хто є основоположником літературної української мови? (І.Котляревський).
Учитель. Треба за життя подумати про своє місце на землі рідної України, подумати про те, чи скажуть про тебе люди добре слово, яку пам'ять залишиш після себе, яким ти був сином чи донькою для своєї матері - України, для своїх батьків. Пам'ять роду і почуття патріотизму тісно пов'язані між собою. Адже від шанування батьків йде шанування рідної землі -Батьківщини.
ІІІ. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
- На які роздуми наштовхнув вас сьогоднішній урок?
- Чи знадобиться почуте в житті?
- Як розумієте слова, що є епіграфом до уроку?
- Про яку Україну ви мрієте? Закінчить речення «Я мрію, щоб в Україні…» Що для цього треба зробити?
Вчитель. Україна - країна трагедій і краси; країна, де найбільше люблять волю і найменше знали її. Ви - майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте культуру, славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і йога мелодійну мову. Шануймо себе і свою гідність - будемо шановані іншими!
Сьогодні на уроці ми почули різні думки, але ж головне, що патріотизм повинен бути у серці, але не на показ. Якщо кожен українець запалить у своїй душі вогник патріота, весь народ понесе його у своїй дорозі. Патріотизм кожного із нас, любов до ближнього і до країни поведуть державу вперед. Патріотизм - це одна із якостей людського характеру. Він, подібно до любові, керує людською свідомістю, заставляючи робити великі і малі вчинки в ім'я своєї батьківщини. Патріотизм - величний вияв нескінченної любові до рідного краю. Патріотизм, як і честь виховує великих, сильних людей, які не рахуються з ціною свого життя й здатні пожертвувати ним заради рідної землі. Патріотизм породжує впевненість у собі, волю в перемогу, віру в свою націю, свій народ, він перетворює звичайну людину в безстрашну машину, яка не відчуває страху і болю, йдучи впевнено та безстрашно до своєї мети. Тоді мета патріота стає метою усього народу. Патріот живе в єдності зі своїм народом, він живе своїм народом, адже життя народу стає його життям. Кожен з нас особистість, кожен з нас патріот нашої України, давайте пам’ятати, що наші дії і прояви патріотизму повинні бути правильними, коректними, такими, які не ображають гідність українського народу. Використання символіки будь-якої держави виглядає як візитна карточка, додає урочистості та солідності. Якщо ми бачимо прапори нашої держави, ми радіємо, нам не соромно за неї, тому що в ній живуть такі чудові люди, як ми – українці. Дуже добре, що ви розумієте важливість зростати гідними людьми та бути потрібними для своєї держави.
Використані джерела