« Використання інтелектуальних ігор у роботі з обдарованими д

Про матеріал
Не робіть висновок про здібності за легкістю засвоєння. Успішніше і далі йде той, хто в муках перемагає себе і труднощі. Любов до пізнання — ось головне мірило. Антуан де Сент-Екзюпері У «Концепції виховання творчої особистості» визначено необхідність узгодження творчої діяльності з віком дитини, що сприяє розвитку інтелектуальних здібностей та максимальному розвитку критичності та культури мислення молодого покоління. Дослідження свідчать, що генетично обумовлений компонент (дар) значною мірою визначає як кінцевий результат, так і темп розвитку. З моменту народження цей генетичний дар під впливом середовища перетворюється на єдину лінію розвитку. Реальна обдарованість залежить не тільки від задатків, але й від того, у якому середовищі зростала дитина, який отримала розвиток, як сама піклувалась про розвиток свого потенціалу.
Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

(ЯСЛА-САДОК) № 250»    КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

« Використання інтелектуальних ігор                                                                                                                        у роботі з обдарованими дітьми»

 

 

                                                                                  

 

                                                    Вихователь-методист

                                         комунального закладу                 

                                                          «Дошкільний навчальний заклад

                                     (ясла-садок) № 250»   

                                                Криворізької міської ради:

                                                                    Мельник Тетяна Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Кривий Ріг

  Одним з пріоритетних напрямів освітньої політики нашої держави є турбота про обдарованих дітей та талановиту молодь, її творчий, інтелектуальний, духовний та фізичний розвиток. Саме тому перед кожним педагогом стоїть завдання спрямоване на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов для всебічно обдарованих дітей та учнівської молоді. Створення умов для виявлення й оптимального розвитку здобувачів дошкільної освіти, зокрема талановитих, обдарованих, а також просто здібних дітей є одним з найголовніших напрямів освітньої діяльності  дошкільного закладу освіти. І це саме той напрям, який потребує узгодження дій багатьох суб’єктів освітнього процесу: завідувача, практичного психолога, педагогів, батьків, громадськості. Завдяки їх спільній діяльності в закладі створено певну систему роботи з обдарованими дітьми. Педагогічним гаслом з даного напряму діяльності ми обрали слова О.Грединарової: «Діти тим талановитіші та розумніші, чим більше можливостей бути талановитими й розумними ми їм надаємо».

    Найбільш сприятливий період для розвитку дитячого таланту - це дошкільне дитинство. Тому завдання педагога-дошкільника - знайти, розкрити та сприяти розвитку здібностей дитини. Виявити обдарованих дітей  серед інших можна різними способами. Наприклад  звернутися до психолога, провести власні спостереження.

Обдаровані діти виявляються найяскравіше в таких сферах діяльності: інтелектуальній, академічних досягнень, творчості (креативності), комунікації та лідерстві, в різних видах діяльності та руховій сфері.

1. Інтелектуальна сфера.

Обдарована дитина відрізняється гарною пам'яттю, жвавим мисленням, допитливістю, добре розв'язує задачі, зв'язано викладає свої

думки, може мати здібності практично застосувати знання.

2. Сфера академічних досягнень — це успіхи в опануванні читання, математики, природознавства.

3. Творчість (креативність).

Дитина дуже допитлива, виявляє незалежність і оригінальність,

висловлює оригінальні ідеї.

4. Спілкування.

Добре пристосовується до нових ситуацій, легко спілкується з дорослими та однолітками, виявляє лідерство в іграх та заняттях із

дітьми, ініціативна, бере на себе відповідальність за свої дії.

5. Сфера художньої діяльності.

Дитина виявляє великий інтерес до візуальної інформації, захоплюється художніми заняттями, її роботи вирізняються оригінальністю. Виявляє інтерес до музики, легко відтворює мелодії, із задоволенням співає, намагається створювати музику.

6. Рухова сфера.

Дрібна і точна моторика, чітка зорова-моторна координація, широкий діапазон рухів, добре володіє тілом, високий рівень розвитку

основних рухових навичок..

Характерні особливості обдарованих дітей:

1. Обдаровані діти мають гарну пам'ять, особистий світогляд, добре розвинуте абстрактне мислення.

2. В обдарованих дітях добре розвинута свідомість, теоретичний

спосіб мислення.

3. Обдаровані діти, як правило, дуже активні та чимось зайняті. Вони прагнуть працювати більше за інших або займають себе самі,

інколи справами, що безпосередньо не стосуються уроку.

4. Обдаровані діти висувають до себе високі вимоги, у них гостро

розвинене почуття справедливості, вони боляче сприймають суспільну несправедливість.

5. Обдаровані діти наполегливі в досягненні результату у сфері, що

їх цікавить, для них характерний творчий пошук.

6. Вони хочуть навчатися і досягають у цьому успіхів. Навчання

дає їм задоволення.

7. Завдяки численним умінням (класифікувати, установлювати

причинно-наслідкові зв'язки, планувати і прогнозувати, робити висновки) вони здатні краще за інших займатися самостійною діяльністю, особливо в галузі літератури, математики, проведенні дослідів.

8. Вони вміють критично оцінювати навколишню діяльність і прагнуть проникнути у суть речей і явищ, фантазувати.

9. Вони ставлять багато запитань і зацікавлені у позитивних відповідях на них.

10. Урок для них особливо цікавий тоді, коли використовується дослідницький метод.

11. Обдаровані діти із задоволенням виконують складні та довгострокові завдання.

12. Обдаровані діти виявляють стійкий інтерес до читання, мають

значний за обсягом словниковий запас.

13. Завдяки частому звертанню до засобів масової інформації, вони,

здебільшого, уміють швидко виділяти найбільш значущі відомості, намагаються самостійно знайти важливі джерела інформації.

14. Чимало з них ставлять перед собою завдання, виконання яких

вимагає багато часу.

15. Обдарованим дітям притаманне почуття гумору, вони мають добре здоров'я, життєрадісні, хоча зрідка трапляються діти зі слабким здоров'ям.

16. У них перебільшене почуття страху, емоційна незбалансованість

порівняно з їхніми однолітками.

   Аби діти успішно навчалися у школі, необхідно формувати в них пізнавальний інтерес ще в дитсадку. Проведення інтелектуальних ігор сприяє застосуванню дошкільнят своїх знань про різні предмети, явищ, діти можуть сповна проявити ерудицію. Адже зазвичай у таких іграх учасники мають відповідати на запитання з різних галузей знань.

     Робота з обдарованими дітьми вимагає від педагогів нашого закладу особливих інноваційних підходів, запровадження нових стандартів в організації освітнього процесу. Широке запровадження нових педагогічних технологій, сучасних форм і методів, які сприяють виявленню, підтримці та розвитку обдарованості допомагають як педагогам, так і вихованцям розкрити свої здібності, таланти, набути навичок дослідницької роботи, майбутньої професії, розвинути ініціативу, сформувати уміння здійснювати творчий пошук, використовувати досвід колег, наукові дослідження.

    Потреби дошкільнят в рамках традиційних занять  не завжди можуть бути задоволені через різного рівня розвитку однолітків. Тому робота з обдарованими або просто здібними дітьми може набувати різних форм.

         Гра – найулюбленіше заняття дітей. Інтелектуальна гра – це вид гри, який базується на застосуванні учасниками свого інтелекту та ерудиції. Саме в даному виді навчальної діяльності проявляються і розвиваються різні сторони особистості, задовольняються інтелектуальні і емоційні потреби, складається характер. Інтелектуальна гра сприяє формуванню вміння нестандартно мислити, швидко і лаконічно викладати свої думки, застосовувати знання, отримані на занятях і здобуті самостійно, в незвичайній для дітей ситуації.   Серед інтелектуальних  ігор: кросворди, ребуси, загадки, метаграми, анаграми, шаради, чайнворди, шашки, шахи, «Танграм», «Чарівні палички», п’ятнашки, «кубик Рубіка», диво-змійка, головоломки, лабіринти, комп’ютерні ігри та ін.

 Інтелектуальні ігри  які ми використовуємо в своїй роботі: командні  та індивідуальні. Особливістю командних інтелектуальних ігор є те, що діти не лише демонструють свої знання, а й вчаться співпрацювати, досягати спільної мети, підтримувати одне одного. Серед командних ігрор, які ми проводимо з дітьми, є: «Брейн-ринг», «Розумники та Розумниці», «Математичний марафон», «Логічний квест». Завдання до командних інтелектуальних ігор складають  запитання на логіку, кмітливість, увагу.

     Під час індивідуальних ігор, у яких кожен грає сам за себе, діти мають змогу проявляти ініціативу, демонструвати свої знання та вміння, а відтак пишатися своїми здобутками.

      Заслуговує на увагу і такий різновид  інтелектуальних ігор, як настільно-друковані. Такі ігри яскраво оформлені та спрямовані на розвиток: логічного мислення — «Вгадай швидко», «Виріши завдання»; уваги — «Лабіринт»; пам’яті — «Головоноги», «Бім-Бам»;  кмітливості — «Незвичайна вікторина» тощо. Популярними є ігри на картках. Їх можна використовувати по-різному, вони не займають багато місця і дають дітям змогу грати без участі дорослого.  

    Отож, інтелектуальні ігри для дітей повинні дотримуватися таких основних завдань:

  1. Гра має бути, насамперед, цікавою, захоплюючою, виховувати в дитини дух суперництва, вчити не боятися конкуренції, розвивати дитячий ентузіазм.
  2. Гра не повинна бути надто складною, щоб дитина не втратила цікавості, як і надто легкою, на яку дитина може й не звернути увагу. Вона має бути з оптимальним рівнем складності.
  3. Має забезпечувати мисленнєву, пізнавальну активність дитини, формувати основу адаптації дитини до співіснування в дитячому колективі.
  4. Гра має бути нагородою для дитини, цікавим моментом в житті , а не покаранням. Аби уникнути подібних асоціацій, дитина повинна відчувати, що її старання помічають інші, хвалять її вміння і не сварять за помилки чи поразку.
  5. Закони інтелектуальної гри повинні будуватися за принципом: мінімум глядачів – максимум задіяних.

    Але, щоб грати дитині було цікаво і корисно, треба враховувати вік дитини, особливості її розвитку та емоційний стан.

   Інтелектуальні ігри об’єднує одна загальна риса: вони покликані всебічно розвивати дітей , спрямовувати у бажане русло формування їх світогляду. Кожна інтелектуальна гра несе в собі глибоке смислове навантаження і має конкретно визначену мету, шлях до якої лежить через виконання завдань, поставлених перед дитиною  у грі. Ці завдання відзначаються різноманітністю, поступово ускладнюються, періодично повторюються в іншій грі і добре виконуються дітьми в зв’язку з чим досягається необхідна послідовність в посиленні впливу на розвиток розумових та фізичних здібностей дітей. У процесі гри у дітей виробляється звичка зосереджуватись, мислити самостійно, розвивається увага, формуються такі якості як кмітливість, винахідливість, ерудованість, дух суперництва, яскрава емоційність, що приносить дитині радість і насолоду.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 червня 2021
Переглядів
845
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку