Використання інтерактивних прийомів «ФІШБОУН» та «КУБИК БЛУМА» на уроках географії

Про матеріал
Використання інтерактивних прийомів «ФІШБОУН» та «КУБИК БЛУМА» на уроках географії Прийом Fishbone (фішбоун) – стратегія розвитку критичного мислення Методика кубування («Кубик запитань», Кубик Блума»)
Перегляд файлу

Використання інтерактивних прийомів

«ФІШБОУН» та «КУБИК

БЛУМА» на уроках географії

Дворак Юлія Миколаївна вчитель геграфії

Селецького ЗЗСО

Прийом Fishbone (фішбоун) – стратегія розвитку критичного мислення

     Одним з ефективних і цікавих для учнів методичних прийомів, який використовую на уроках, є

прийом «Фішбоун». Дослівно він перекладається з англійської як

«Скелет риби» і спрямований на розвиток критичного мислення учнів, а також цей метод дозволяє розвивати

в учнів навички роботи з інформацією і вміння  не тільки ставити, а й вирішувати проблеми.

. Схеми (діаграми) були придумані професором Ішікави Каору,тому

часто діаграма “фішбоун” має також назву

image

“Діаграма Ішікави”

Така нестандартна та водночас проста схема дозволяє провести швидкий та точний аналіз певної проблеми, виявивши її причини та наслідки. А потім потрібно лише зробити правильні висновки з даної проблеми.

Схеми Фішбоун дають можливість:

     організувати роботу учасників в парах або групах;

     розвивати критичне мислення;

     візуалізувати  взаємозв’язки між причинами і наслідками;

     ранжувати  факти за їх степеню важливості.

За допомогою таких схем можна знайти рішення будь-якої складної ситуації, при цьому кожен раз можуть виникати нові ідеї.  Ефективним буде її використання під час  “Мозкового штурму”

Складання схеми Фішбоун

image

Схема може бути побудована завчасно. За допомогою технічних засобів вона може бути виконана кольорова. Якщо такі засоби відсутні можна використати звичайний ватман або щоденний інструмент вчителя — кольорова крейда. image

image


Будова рибного скелету

          Схема включає в себе чотири основні блоки, представлені у вигляді голови, кісток та хвоста риби.

          голова – тема, питання або проблема, що підлягає аналізу;

         

image

верхні кістки (або ті, що розміщені з правого боку при вертикальному положенні схеми) – основні поняття теми та причини виникнення проблеми; 

          нижні кістки (або ті, що розміщені з лівого боку при вертикальному положенні схеми) – факти, що є підтвердженням певних причин чи понять, вказаних у схемі;

          хвіст – відповідь на поставлене питання, висновки.

Форми роботи на уроці

      Індивідуальна робота. Всі учні отримують для аналізу однаковий текст і перед кожним стоїть мета — заповнити схему «Рибний скелет» на протязі 5-10 хвилин. Після відбувається обговорення результатів, обмін думками і заповнення загальної схеми на дошці.

      Робота в групах. Клас ділить на групи. Кожна група отримує свій текст. Читання тексту відбувається індивідуально, а його обговорення  – в групах. Загальна схема Фішбоун заповнюється  на основі думок груп.

Застосування метода Фішбоун на уроці

     Важливим етапом застосування технології Фішбоун є презентація  власних результатів заповнення. Вона повинна підтвердити комплексний характер проблеми в взаємозв’язках усіх її причин та наслідків.

     Оволодів технологією  Фішбоун, учитель може з успіхом її застосовувати на будь-якому уроці.

Приклад застосування технології Фішбоун під час навчання

image


image

image

image

image

image

image


     Застосування технології Фішбоун розвиває вміння працювати в групі, аналізувати текст, виділяти основні події і шукати їх причини, узагальнювати і робити висновки. 

     Основна мета методу — стимулювати творче і розвивати критичне мислення у дітей, що відповідає головній задачі школи в наш час.

Методика кубування  («Кубик запитань», Кубик Блума»)

image

Методика кубування  («Кубик запитань», Кубик Блума»)

Пропоную один з популярних прийомів

технології критичного

мислення, розроблених

американським вченим і

imageпсихологом Бенджаміном Блумом під назвою" Кубик Блума".

Бенджамін Блум відомий як автор унікальної системи алгоритмів

педагогічної діяльності.  Запропонована ним теорія, або "таксономія", розділяє освітні цілі на три блоки: когнітивну,

психомоторну й афективну.  Простіше

кажучи, ці цілі можна позначити блоками "Знаю", "Створюю (Творю)" і "Вмію". 

imageТобто, дитині пропонують не готове знання, а проблему.  А вона,

використовуючи свій досвід і знання,

повинна знайти шляхи вирішення цієї проблеми.

image

Кубик Блума: методика використання

1.Знадобитися звичайний паперовий куб, на гранях якого написано:

Кубик Блума: методика використання

     2.Формулюється тема уроку.  Тобто тема повинна визначити коло питань, на які доведеться відповідати.

     3.Учитель кидає кубик.  Та грань, що випала, вкаже якого типу питання слід задати.  Зручніше орієнтуватися по

слову на грані кубика - з нього і повинно починатися питання

Класифікація питань

Прийом розвитку критичного мислення "Кубик Блума" унікальний тим, що дозволяє формулювати питання самого різного характеру.

        Назви.  Передбачає відтворення знань.  Це найпростіші питання.  Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін тощо.

        Чому.  Це блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем.

        Поясни.  Це питання уточнюючі.  Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми.

        imageЗапропонуй.  Учень повинен запропонувати свою задачу, яка дозволяє застосувати те чи інше правило.  Або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї.  Тобто, учень повинен пояснити, як використовувати ті чи інші знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій.

        Придумай - це питання творчі, які містять в собі елемент припущення, вигадки.

        Поділися - питання цього блоку призначені для активації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти важливі факти, оцінювати значимість отриманих відомостей, акцентувати увагу на їх оцінці.

Варіанти використання "Кубика Блума" на уроках

Можливі два варіанти:

     imageПитання формулює сам учитель.  Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії - коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком.

     Питання формулюють самі учні.  Це варіант вимагає певної підготовки від дітей, так як придумати питання репродуктивного характеру легко, а ось питання-завдання вимагають певного досвіду.

Порада

imageПитання на гранях кубика можна варіювати за своїм бажанням. Важливо тільки, щоб вони зачіпали всі сторони заданої теми.

 Наприклад,  замість стандартних запитань можна використовувати наступні:

       Опиши.  Форму, розмір, колір, назви по імені, і подібне.

       Порівняй.  Тобто, порівняй заданий предмет або явище з подібними, вкажи подібності та відмінності.

       Назви асоціацію.  З чим асоціюється у тебе даний предмет, явище?

       Зроби аналіз.  Тобто, розкажи, з чого це складається, як зроблено тощо.

       Застосуй. Наведи приклади використання або покажи застосування.

       Оціни.  Тобто, вкажи всі "плюси" і "мінуси".

 


image


image


image

pdf
Додано
4 лютого 2022
Переглядів
1942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку