Використання методів арт-терапії
у навчанні дітей
з особливими освітніми потребами (ООП)
Використання Арт-терапії у навчанні дітей з ООП передбачає створення атмосфери, яка сприяє розвитку творчих здібностей, емоційного вираження та соціальної адаптації дітей через мистецтво. Арт-терапія допомагає дітям з ООП знайти спосіб вираження своїх почуттів і думок, розвивати навички комунікації, а також знижувати рівень тривожності і стресу.
Тема заняття: "Мій внутрішній світ через мистецтво"
Мета заняття:
-
Розвиток емоційної виразності через творчість.
-
Підвищення впевненості в собі і своїх здібностях.
-
Сприяння розвитку комунікативних навичок.
-
За допомогою арт-терапевтичних методів знижувати тривожність і допомогти дітям з ООП краще адаптуватися до навчального процесу.
Обладнання:
-
Папір (для малювання).
-
Фарби, маркери, олівці.
-
Глина або пластилін.
-
Картки з різними емоціями (для вираження почуттів).
-
Музика для фонового супроводу.
1. Вступна частина (5-7 хвилин)
-
Привітання з дітьми.
-
Пояснення мети заняття: "Сьогодні ми будемо малювати і створювати різні твори мистецтва, щоб розповісти про наш внутрішній світ, свої почуття і думки."
-
Легка розминка: дихальні вправи або коротка медитація для зняття напруги.
2. Основна частина заняття (25-30 хвилин)
Завдання 1: "Малювання емоцій"
-
Ведучий пропонує дітям вибрати одну емоцію з карток (радість, смуток, страх, злість, спокій, здивування і т.д.).
-
Діти малюють свою емоцію на папері, використовуючи кольори, які асоціюються з цією емоцією.
-
Обговорення результатів: кожна дитина може поділитися, що саме вона зобразила і чому вибрала ці кольори та форми.
Завдання 2: "Створення м'якої скульптури"
-
Діти працюють з пластиліном або глиною, створюючи символ свого настрою чи почуття.
-
Під час роботи важливо, щоб діти не поспішали, а зосереджувалися на своїх відчуттях.
-
Після завершення кожен може поділитися, що саме він зробив і чому.
Завдання 3: "Музична арт-терапія"
-
Включення спокійної музики для створення сприятливої атмосфери.
-
Попросити дітей вибрати один предмет для малювання або ліплення, який асоціюється у них з цією музикою.
-
Важливо запитати дітей, що саме вони відчувають під час прослуховування музики.
3. Завершення заняття (10-15 хвилин)
-
Підсумок заняття: обговорення того, що кожен зміг створити і як ці твори допомогли зрозуміти власні почуття.
-
Діти можуть поділитися своїми переживаннями, що було важливо під час роботи.
-
Дякування за участь і підкреслення важливості вираження своїх емоцій через мистецтво.
Поради для викладача:
-
Під час заняття важливо бути чутливим до кожної дитини, адже діти з ООП можуть мати різні рівні сприйняття і самовираження.
-
Залишити простір для інтерпретації дитячих робіт без оцінки чи критики.
-
Використовувати заохочення і підтримку для кожної дії, щоб дитина відчувала себе впевнено.
Таке заняття дає можливість дітям з ООП через творчість виразити свої почуття, подолати емоційні бар'єри, а також покращити соціальні навички та комунікацію в групі.