Мета: підвищити інтерес до предмету; розширити кругозір учнів; формувати творче мислення у дітей; виявити обдарованих дітей з предмету біології. Поглибити знання і вміння, отримані на уроці.
Форма проведення: інтелектуальна гра.
Організація і проведення гри: заздалегідь формуються команди гравців по шість учнів з 6-х класів. Учні обирають капітана і дають назву команді. Удома учні повторюють матеріал.
ХІД ГРИ:
І частина.
Представлення учасників команд та журі. Оголошення правил змагань.
Команди представляють своїх учасників, назва команди, девіз, емблеми.
Найкраще привітання - 5 балів.
ІІ частина.
Проведення конкурсів
І Гейм. « Розминка »
Командам задаються питання і учасники повинні якомога швидше дати відповідь, за 1 хвилину, кожна правильна відповідь – 1 бал.
1 команда
1. Які дерева мають пух? ( тополя )
2. Яка найбільша ягода росте на городі? ( кавун )
3. Яка рослина дає молоко? ( кокосова пальма )
4. Під оболонкою знаходиться прозора в’язка рідина…( цитоплазма )
5. Розмножується хламідомонада…( статево і нестатево)
6. Головними частинами квітки є …(тичинки і маточки )
7. Плід картоплі… ( ягода )
8. Квітки, що мають або тичинки, або маточки…( одностатеві )
9. Стебло злакових… ( солома )
10. Ламінарія, або морська капуста, яка це водорость? ( бура )
2 команда
1. На якій рослині ворожать закохані? (ромашка )
2. Найперша весною розпускає листя. Рослина – кущ. ( Смородина )
3. Її назва – імя ляльки в бродячих театрах. ( петрушка )
4. Як називається трубка, в якій містяться головні частини мікроскопа? ( тубус )
5. Яка наука вивчає рослини? ( ботаніка )
6. Чому восени листя забарвлюються в золотаво-багряні тони? ( з настанням холодів руйнуються пігменти, хлорофіл. Зберігаються довше і надають листкам осіннього забарвлення – каротин і ксантофіл.)
7. Запилення, яке здійснює людина. ( штучне )
8. Зачатковий пагін. ( брунька )
9. Частина маточки, куди потрапляє пилок. ( приймочка )
10. Статевий процес, за якого спермій зливається з яйцеклітиною. ( запліднення )
3 команда
1. Рекордсмен серед рослин за швидкістю росту. ( бамбук ).
2. Які горіхи живуть під землею? ( арахіс )
3. З плодів якої рослини роблять курагу і урюк? ( абрикос )
4. Цю рослину довго м’яли? (м’ята )
5. Найпоширеніший тип мікроскопа? ( світловий )
6. Чому рослини, що цвітуть ввечері та вночі, частіше мають віночки білого і жовтого кольору? ( для залучення нічних комах ).
7. Орган рослини, в якому відбувається фотосинтез. ( листок )
8. Плід гороху. (біб )
9. Запасаюча тканина в насінини. ( ендосперм )
10. Рослини, квітки яких і тичинкові, і маточкові. ( однодомні )
ІІ Гейм. « Біологічні загадки »
Учням задають загадки, хто першим відгадає отримає - 1 бал.
1. Відбулося запліднення, насіння розвивається.
А перед заплідненням що відбувається? ( запилення )
2. Квітки творіння містить насіння.
Хто здогадається, як називається? ( плід)
3. Червоний колір, а винний смак, кам’яне серце, чому то так? ( вишня, кістянка)
4. Червона, солодка, пахуча, росте низько –до землі близько. ( полуниця, суниця)
5. Що за Мартин дереться на тин? ( гарбуз )
6. Сидить Марушка в семи кожушках.
Хто на неї гляне, той і заплаче. ( цибуля)
7. Ягода красна, ягода вкусна.
Режь да соли, ешь да хвали. ( томат)
8. Під землею пташина гніздо звила, яєць нанесла. ( картопля, бульба, пагін)
9. На сучках висят шари, посинели от жари. ( Слива)
10. Стоїть півень на току у червонім ковпаку. ( мак)
11. Долгоножка хвалится: я ли не красавица?
А всего –то косточка да красненькая кофточка. ( черешня )
12. Білі зуби маю, та усі ховаю.
Довгі коси маю, та не заплітаю. ( кукурудза)
13. Із мішка - на забаву,
а із пляшки – на приправу. ( соняшник)
14. Була дитиною - пелюшок не знала,
а старою стала – сто пелюшок придбала. ( капуста)
15. Батько тисячі синів має,
кожному мисочку справляє. ( дуб, жолудь)
16. Зелене, а не дуб, кругле, а не місяць,
з хвостиком, а не миша. ( кавун, гарбузина)
17. Стоїть – коливається, головою величається, а торкнеш – кусається. ( будяк )
ІІІ Гейм. « Конкурс капітанів »
Скласти кросворд. Хто з капітанів першим складе кросворд з найбільшою кількістю слів - отримує 5 балів, другий – 3 бали, третій – 1 бал.
І\/ Гейм. « Гра з глядачами »
Правильна відповідь – 1 бал.
1. У міфології ця квітка – символ сили та спокою. Давні римляни вважали, що в кожній зі цих квіток – легкі сни, що це квітка бога Морфея. ( Мак )
2. Суцвіття цієї рослини українські дівчата вплітали в коси, а на весільних столах ця рослина символізувала вірний та міцний шлюб. ( Калина )
3. Цариця вод і квітка русалок. ( Лілея )
4. Це осіння квітка. Походить вона з Південної Америки, але в Європі її сприйняли як овоч і їли замість картоплі. Її названо на честь російського ботаніка, академіка І.Георгі.
( Георгін )
5. Улюблена квітка українців: невелика, блакитного кольору, п*ятипелюсткова, з витким стеблом. Її оспівано в піснях нашого народу. Вона супроводжувала наших предків від колиски до могили. У ній купали малюків, щоб вони росли здоровими й гарними, а дівчата вплітали її в коси. ( Барвінок )
6. Квітка богині кохання Афродіти. Цариця квітів. ( Троянда )
7. Назва цієї квітки походить від латинського « мечоподібний ». Листя її нагадує мечі. Згідно з легендою, двоє юнаків – фракійців потрапили в полон до римлян. Їм запропонували поборотися один з одним – переможець одержував свободу. Але вони були друзями і на знак протесту увіткнули мечі в землю. На цьому місці виросли мечоподібні та стрункі ( як воїн – гладіатор) квіти. ( Гладіолус)
8. Назва цієї квітки походить від перського слова « толібан »- « тюрбан ». Його дали, мабуть, за подібність квітки зі східним головним убором. ( Тюльпан)
\/ Гейм. « Дешифрувальник »
На столі у кожної команди лежить дешифрувальник і код із цифр. Вам потрібно скласти слово.
Перший хто склав слово – отримує 5 балів, другий – 3 бали, останній – 1 бал.
1 команда – спірогира ( 653652361 )
2 команда – пінулярія ( 535740630 )
3 команда – ламінарія ( 414351630 )
\/І Гейм. « Конкурс : ти –мені, я –тобі.»
Команди по черзі задають питання один одному – правильна відповідь 1 бал.
\/ІІ Гейм. « Конкурс - Поварята.»
За одну хвилину хто більше і правильніше назве складові, з яких варять традиційну українську страву – борщ.
Перший отримує – 5 балів, другий – 3 бали, і третій – 1 бал.
\/ІІІ Гейм. « Пантоміма.»
Один із учасників пантомімою зображує рослину. Команди повинні відгадати.
За правильну відповідь зараховується по 2 бали не лише тому, хто відгадав, а й тому, хто
« зображував » рослину.
1 команда – цибуля, троянда.
2 команда – буряк, дзвіночок.
3 команда – капуста, гладіолус.
І\/\/ Гейм. « Біологічний футбол »
Перед вами намальований сектор з цифрами, під кожною цифрою є питання зі своїми балами.
1+ |
2 |
3+ |
4 |
5+ |
6 |
7 |
8 |
9 |
1. Що означає в перекладі українською слово « фітотерапія »? ( траволікування )-3 бала.
2. Алоє – це лісова чи кімнатна рослина? ( кімнатна )- 1 бал.
3. Закінчіть приказку: « Нема України без … і …» (« верби і калини » )- 3 бала.
4. Плід з багатьма насінинами. ( багатонасінний )- 4 бала.
5. Коренева система Однодольних. ( мичкувата )- 6 балів.
6. Жилкування листка конвалії. ( дугове )- 5 балів.
7. Квітки, що мають і тичинки, і маточки. ( двостатеві )- 7 балів.
8. Підземний орган рослин. ( корінь )- 3 бала.
9. Рослини, що мають дві сім’ядолі. ( дводольні )- 5 балів.
\/\/ Гейм. « Д / З »
Команди по черзі розповідають легенди про квіти ( рослини), а інші вгадують. Правильна відповідь – 2 бали.
ІІІ частина. Підсумок.
Журі підраховує бали команд і визначається команда переможниця. Нагородження грамотами та дипломами учасників команд.
Біологічна
інтелект фієста
6 клас
« Флора –
рослинний
світ. »
1
а б в |
2
г д є |
3
ж з і й |
|
||
4
к л м
|
5
н о п |
6
р с т |
|
||
7
у ф х
|
8
ц ч |
9
ш щ и |
0
е ю я |
||
1
|
2 |
3 |
|||
4
|
5 |
6 |
|||
7
|
8 |
9 |
|||