Урок-гра
«Вимірювання фізичних величин
Тема уроку: «Формування ключових компетентностей учнів шляхом практично – орієнтованих завдань на уроках фізики».
Мета уроку: повторити основні поняття, величини та закони окремих тем фізики;
навчальна: поглибити, узагальнити і закріпити знання учнів з теми «Фізичні величини», продовжити формування вмінь розв’язувати задачі різного типу: розрахункові, якісні, експериментальні; вчити учнів застосовувати знання для вирішування задач практичного характеру; показати використання законів фізики в техніці, в навколишньому середовищі;
розвивальна: розвивати спостережливість, вміння аналізувати; учити самостійно робити висновки, користуватися таблицями, застосовувати здобуті знання; розвивати в учнів експериментальні вміння та навички, розвивати фізичне мислення учнів, їхні творчі здібності, розширювати пізнавальний інтерес до фізики;
виховна: формувати навички колективної роботи в поєднанні з розвитком індивідуальних творчих здібностей учнів, виховувати дбайливе ставлення до навколишнього світу.
Обладнання: фотографії, карточки, вимірювальні прилади, паперовий літачок, презентація.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань (урок-гра «Пошук порушника».
Девіз: « Мудрість – це сукупність корисних для життя істин,
здобутих розумом, спостереженням
і досвідом, - це гармонія ідеї з життям.»
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа «Мікрофон» - відповідають учні.
Інтерактивна вправа « Коректор». Вставте пропущені літери в термінах і сформулюйте їхні визначення.
Шк….а, вимір…ня, прос…р, под…и, ч…с, термо..тр, те…зи, мен…..ка, штри..и.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Клас - це так звана експертна група і серед усіх учнів вибираємо головних спеціалістів.
Кожне завдання учні виконують колективно.
Виконуючи завдання, вони обговорюють та передають результати своїх досліджень вчительці, яка збирає результати та обговорює їх із всіма. В результаті цієї гри учням потрібно встановити:
IV. Практична частина.
1 завдання:
Прикордонники знайшли браслет, який був загублений порушником. Фотографія браслета в натуральну величину приведена на малюнку (1). Завдання: знайдіть з точністю до 0,5 мм приблизну товщину руки порушника.
2 завдання:
По слідах порушника прикордонники встановили, що в одному місці порушник впав і залишив у вологому ґрунті відбиток долоні, фотографія якої в натуральну величину зображена на малюнку (2).
Завдання: знайдіть довжину пальців порушника: мізинця і середнього пальця з точністю до 1 мм, а також визначте площу долоні руки.
3 завдання:
Прикордонники виявили слід порушника на піску. На малюнку(3) зображена зменшена фотографія сліду. Завдання: знайти площу підошви з точністю до 0,0001 м2.
4 завдання:
Переховуючись від погоні, порушник загубив два секундоміри малюнок(4), на яких зафіксовані проміжки часу. Відстань між пунктами, де було знайдено секундоміри – 27,3 м. Завдання: знайдіть швидкість, з якою рухається порушник.
5 завдання:
Серед речей порушника, які знайшли в схованці, були термометри малюнок (5). Завдання: запишіть їх покази у вигляді наближеного числа. Зробіть висновок з цих даних про приблизний час перебування порушника в місці знайдення термометрів. Якщо за даними гідрометцентру температура повітря о півночі була 3℃ та зростала кожну годину на 0,5℃.
6 завдання:
Взявши в групи 4 знайдений ними результат швидкості, з якою рухався порушник, визначте шлях, пройдений порушником до часу виконання експертизи, адже у схованці порушник залишив годинник з заведеним будильником на 12.00.
7 завдання:
В схованці порушника були знайдені монети. Розвідники думають, що це замасковані золоті диски. Завдання: розрахувати густину металу. Для цього монети поклали в мірний циліндр з водою. На малюнку (6) ми бачимо циліндр з водою, а також з водою та монетами. Знайдіть об’єм монет.
8 завдання:
Знайдені в схованці монети зважили, на малюнку (7) ми бачимо фотографію терезів з монетами. Завдання: разом з групою 6 обчисліть густину металу. За знайденою густиною встановіть – що це за метал.
9 завдання:
Серед речей порушника було знайдено прилад, на передній панелі якого розміщені електровимірювальні прилади. На малюнку (8) поміщені їх фотографії, коли основний прилад включили. Завдання: назвати, що це за прилади. За їх показами обчислити потужність струму. Для чого може бути потрібний такий прилад порушнику?
Відповіді
1. 113 ± 0,5 мм.
2. 69± 0,5 мм; 80± 0,5 мм; 8 см*9 см=72 см2.
3. 0,0145 м2.
4. 35 с; 22,5с; 2,18 м/с.
5. 6°С, ранок, приблизно 6 год.
6. 41,1 км
7. 6,2 см3.
8. 24,2 см3; золото.
На основі проведеної роботи (всіх обчислень) група узагальнює всі результати і робить висновок: порушник був чоловік високого росту, міцної статури, про що свідчать результати експертизи на визначення товщини руки та долоні; розмір взуття приблизно 42. Порушник рухається з середньою швидкістю 2,18 м/с, за цей час пройшов приблизно 41,1 км. Він ніс золоті монети та прилад, за допомогою якого можна було здійснити диверсію на найближчій електростанції. Отже можна припустити, що порушник рухався в напрямку залізниці, або в напрямку електростанції.
V. Підсумки уроку.
Інтерактивна вправа «Літачок» (слайд 13).
Учитель запускає паперовий літачок. Поблизу кого він приземлиться, той говорить одне речення-підсумок і запускає далі.
Можна запропонувати учням відгадати загадки та ребуси(слайд 9-12)
VІ. Домашнє завдання(слайд 14)
Знайти об’єм шухляди вашого письмового стола і об’єм підручника з фізики. Скільки таких книг поміститься у вашій шухляді теоретично і практично?
Малюнки до уроку
Малюнок 1
Малюнок 2
Малюнок 3
Малюнок 4
Малюнок 5
Малюнок 6
Малюнок 7
Малюнок 8
Малюнок 9