Даний матеріал допоможе розповісти дітям про географічне положення, історичні та культурні пам'ятки Черкаського краю. Ознайомити з куточками рідної землі в межах проекту «Золота підкова Черкащини». Повідомити імена всесвітньо відомих людей, життя і діяльність яких пов'язана з Черкаським краєм.
Цибульська Тетяна Миколаївна,
вчитель математики,
класний керівник 9 класу
Селищенського навчально-виховного комплексу “Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ст.” Корсунь-Шевченківської районної ради Черкаської області
Віртуальна екскурсія
“Черкащина - моя ти вишиванка, земля козацька, вільна і свята”
Мета: розповісти дітям про географічне положення, історичні та культурні пам'ятки рідного краю. Ознайомити з куточками рідної землі в межах проекту "Золота підкова Черкащини". Повідомити імена всесвітньо відомих людей, життя і діяльність яких пов'язана з Черкаським краєм. Розвивати спостережливість, кмітливість, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, збагачувати словниковий запас учнів новими словами. Виховувати любов до рідного краю, гордість за його історичне минуле, повагу до народних звичаїв, традицій, бажання охороняти історичні та культурні пам'ятки Черкащини.
Обладнання: Презентація до теми, карта України, карта Черкаської області, комп'ютерні слайди, кросворд.
Хід уроку
Організація класу.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
До сусіда повернись,
Йому щиро посміхнись.
- Ось так, з посмішкою, з хорошим настроєм ми і розпочнемо наш урок.
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя.
- Сьогодні на уроці ми будемо говорити про наш рідний край. Але для початку з'ясуємо, що означає "рідний край". Це поняття дуже широке. Через все життя люди проносять любов до рідного краю. З особливим почуттям вони ставляться до тих місць, де народилися, де проходило їхнє дитинство та юність, де проходять роки зрілого життя. Нашою Батьківщиною ми вважаємо всю Україну. Але разом з тим під поняттям "рідний край" кожна людина розуміє те місце, де вона зробила свої перші кроки по землі, ввібрала у серце ніжність колискової, що співала мати, чула батькові напутні слова. Ми ж будемо вивчати наш рідкий край Черкащину. Дізнаємось про історичні, та культурні пам'ятки нашої малої Батьківщини.
Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
- Насамперед, визначимо, де розташована Черкащина, тобто з'ясуємо її географічне положення та місце серед інших областей на території України. (Робота з картою України), .
Серед 24-ох облащей нашої держави Черкаська "наймолодша дочка України", бо була утворена пізніше від усіх 7 січня 1954 року. Площа Черкаської області становить 20,9 тисяч квадратних кілометрів, а це 16 місце в Україні серед областей за розміром площі. Обласний центр - місто Черкаси. Йому понад 700 років. На півночі Черкащина межує з Київською областю, на півдні - з Кіровоградською, на заході - з Вінницькою, а на сході - з Полтавською областю. Черкащина розташована у самому центрі України, на берегах могутнього Дніпра, що ніби навпіл перерізає наш край. Тому із 20-и адміністративних районів, на які поділяється Черкаська область (Черкаси - не лише обласний, а й районний центр), 17 знаходяться на правобережжі, а 3 - на лівобережжі (показати на карті).
2. Практична робота.
- Чи знаєте ви які райони Черкаської області знаходяться на лівобережжі. (Золотоніський, Драбівський, Чорнобаївський)
- На якому березі Дніпра розташоване місто Черкаси? (На правому).
- 3 якими районами межує Черкаський район? (З Канівським, Корсунь-Шевченківським, Городищенським, Смілянським, Чигиринським, Чорнобаївським, Золотоніським).
Хтось із поетів, звеличуючи неповторну красу землі Черкаської, писав, що "в полях та лісах придніпровських чудова казка живе...". За її багатство, родючі поля, безкраї золоті ниви, повноводні річки, ставки, плодоносні сади та неоціненні підземні скарби Черкащину називають перлиною України.
3. Читання віршів про Черкащину.
Черкащино, зоря моя єдина!
Струмочок чистий, мов струна бринить. '.
Мій краю рідний, пісня тополина!
Хіба тебе я можу не любить?
Черкащино, моя ти вишиванко,
Родюча, щедра, лагідна земля.
Рожевим вишиватиму світанки,
Зеленим вишиватиму поля
Сорочка біла Батьківщини-неньки,
На ній червоним шию імена:
Залізняка, Хмельницького, Шевченка,
А золотом пшеницю на полях.
10 СЛАЙДІВ (Черкаси)
4. Репродуктивна бесіда з елементами розповіді.
- Чому Черкащину порівнюють з вишиванкою? Бо на полотні її історії, мов на вишиванці, викарбувані імена наших славетних земляків. Черкащину по праву називають Шевченковим краєм. Як ви думаєте, чому? (Великий поет народився у селі Моринці Звенигородського району, що не Черкащині). 11 СЛАЙД
- Де похований Т. Г. Шевченко? (На Чернечій торі, поблизу міста Канів)
- Для вшанування його пам'яті створені Шевченківський заповідник "Батьківщина Тараса Шевченка" і Національний заповідник у місті Канів. 12 СЛАЙД
Черкащина - батьківщина відомих усьому світові людей. Імена деяких з них ви не раз чули.
- Чи знаєте ви, що зелені яблука, солодкі, соковиті, що можуть зберігатися аж до весни теж пов’язані з Черкаським краєм. Як вони називаються? (Симиренки). А вивів цей сорт відомий плодовод Лев Симирено - наш земляк. В честь нього вони і мають таку назву. 13 СЛАЙД
- Мабуть, кожен хлопчиків хоче бути мужнім, сильним, справжнім богатирем, як Іван Піддубний? А чи знаєте ви, що він теж народився на Черкащині? 14 СЛАЙД (доповідь учня)
- Крім того, життя та діяльність пов'язана з Черкаським краєм у таких всесвітньо відомих людей, як Михайло-Максимович (перший ректор Київського університету ім.. Т.Г. Шевченка), Гулак-Артемовський (композитор і оперний співак), Кирило Стеценко (видатний громадський і релігійний діяч), Іван Нечуй-Левицький, Михайло Старицький (класики української літератури), Сергій Єфремов, Михайло Драй-Хмара, Тодось Осьмачка (літератори), Василь Авраменко (хореограф), Іван Їжакевич та Іван Падалка (художники), Гнат Юра (артист), Іван Черняховський (полководець). По-справжньому любити, свій край означає знати не тільки його сучасне, а й минуле. До пам'яток історії і культури належать пам'ятні місця, куточки нашої землі, пов'язані з важливими історичними подіями. Всі вони включені в рамки проекту "Золота підкова Черкашини", мета якого відроджувати героїчну славу попередніх поколінь. На Черкащині багато археологічних пам'яток, наприклад Успенський собор Канівського району, Мотронинський, Троїцький монастирі Чигиринського району, Лебединський Георгіївський Шполянського району. Так, гордістю нашого краю є всесвітньо відомий дендропарк Софіївка, що в місті Умань. 15-16 СЛАЙД Це перлина садово-паркового мистецтва. У 1995р. з нагоди 400 річчя від дня народження Богдана Хмельницького було відкрито музей у місті Чигирині.
- А в яких місцях відкрито пам'ятники великому гетьману? (В Черкасах; у селі Суботів Чигиринського району).
4. Робота з картою.
Серед міських поселень ношого край найбільш вагоме значення в культурному та історичному плані мають Черкаси, Канів, Чигирин, Умань, Корсунь-Шевченківський, Золотоноша.
Черкаси - це місто, що розкинулось вздовж Дніпра. Його окрасою є безліч музеїв та пам'ятників, меморіальний комплекс на Пагорбі слави.
18 СЛАЙД Канів - широко відомий як в Україні, так і за її межами як місце де похований Тарас Шевченко.
19 СЛАЙД Чигирин - столиця першої української козацької держави, резиденція гетьмана Б.Хмельницького.
Умань - друге за величиною місто області.
20 СЛАЙД Корсунь-Шевченківський - це місто, яке було збудоване київським князем -Ярославом Мудрим і спочатку мало назву Корсунь. Це була фортеця Київської Русі проти нападу печенігів.
21 СЛАЙД Золотоноша - четверте за величиною місто області. .В кількох кілометрах від міста знаходиться Красногорський жіночий монастир, заснований в першій половині 17 століття, який діє і нині.
Закріплення та систематизація вивченого.
1 Розгадування кросворда.
Для того, щоб перевірити чи добре ви запам’ятали те, про що йшла мова на уроці розгадайте кросворд.
Кросворд
Якщо ви правильно відгадали всі назви, то по вертикалі прочитаєте назву нашого краю -Черкащина.
Підсумок уроку.
1. Що найбільше запам'яталося на уроці?
2. Що було для вас найбільш цікавим?
3. Який висновок ви зробили з усього почутогосьогодні?