Вишивка- невмирущий оберіг

Про матеріал
Презентація до уроку образотворчого мистецтва,яка допоможе краще розкрити зміст матеріалу та краще втілити всі творчі задумки кожної дитини.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку: Вишивка – невмирущий оберіг. Виконання ескізу традиційного одягу з вишитими оберегами.

Номер слайду 2

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

Номер слайду 3

1 ОЗНАЙОМИТИСЬ З ВИДАМИ ОРНАМЕНТУ 2 НАВЧИТИСЬ ВІДТВОРИТИ ОРНАМЕНТ НА ВЛАСНІЙ ВИШИВАНЦІ 3 УСВІДОМИТИ ЗНАЧЕННЯ ТА ВАЖЛИВІСТЬ ВИШИВКИ В ЖИТТІ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ 4 СТВОРИТИ ВИСТАВКУ СВОЇХ РОБІТ

Номер слайду 4

Вишивка – оберіг українського народу

Номер слайду 5

Історія виникнення вишивки  Історія вишивки дуже давня. Вишивки були відомі ще в II ст. до н. е. Великий вплив на характер вишивки мали ткані візантійські матерії. Про вишивку на білій сорочці українців є звістки ХІ-ХІІ ст. візантійських письменників. Відомі малюнки на мініатюрах і фресках в Україні тієї ж доби. Ще в ХІ ст. на Русі існувала перша вишивальна школа, організована сестрою Володимира Мономаха Ганкою, де дівчата вчилися гаптувати золотом і сріблом. Про українські вишиванки згадують іноземні мандрівники ХVI-XIX ст. Збереглися вишиванки з козацьких часів XVII-XVIII ст. У XVI-XVIII ст. центрами вишивання були Качанівка на Чернігівщині, Григорівка на Київщині, Велика Бурімка на Черкащині та інші. Вишивали у кожному селі, монастирях, дворянському, купецькому середовищі. У XIX-XX ст. відкривалися навчально-кустарні майстерні, художньо-промислові артілі, великі спеціалізовані підприємства з вишивки.

Номер слайду 6

Геометричні; Рослинні; Зооморфні; Види орнаментів

Номер слайду 7

Геометричний орнамент

Номер слайду 8

Рослинний орнамент

Номер слайду 9

Зооморфний орнамент

Номер слайду 10

Калина — калину пов'язували з народженням Всесвіту, вогняної трійці: Сонця, Місяця та Зірки. Тому назву вона отримала від давньої назви Сонця – Коло. А оскільки плоди калини червоні, вони символізують кров та безсмертний рід. Саме тому весільні рушники, дівочі і навіть чоловічі сорочки прикрашають гронами калини. Символіка малюнка

Номер слайду 11

 Виноград. Символіка винограду розкриває нам радість і красу створення сім’ї. Сад-виноград – це життєва нива, на якій чоловік є сіячем, а жінка має обов’язок ростити і плекати дерево їхнього роду. Символіка малюнка

Номер слайду 12

Дуб – священне дерево, яке уособлювало Перуна, бога блискавки та грому, чоловічої енергії, розвитку, життя. Тому парубки і молоді чоловіки завжди мали при собі чарівний оберег живильної сили свого роду. Символіка малюнка

Номер слайду 13

Листя хмелю можно віднести до молодіжної символіки. Крім центральної України, візерунок поширений на Поділлі. Хмель несе в собі знак розвитку, буяння та кохання. Хмель – це весільна символіка. Символіка малюнка

Номер слайду 14

 В легендах квітка лілії – то символ дівочих чарів, чистоти та цноти. Вишита квітка лілії допоможе розгадати таємницю цих чарів. Лілія є жіночім символом. Символіка малюнка

Номер слайду 15

 З давніх-давен на Україні святили мак і ним обсівали людей і худобу, бо вірили, - що мак має чарівну силу, яка захищає від усякого зла. А ще вірили, що поле після битви навесні вкривається маками. Ніжна трепетна квітка несе в собі незнищенну пам'ять роду. Дівчата, в сім’ї яких був загиблий, з любов’ю і сумом вишивали узори маку на сорочках, а на голови клали віночки з семи маків, присягаючи цим зберегти й продовжити свій рід. Символіка малюнка

Номер слайду 16

 Давня назва троянди, ружа, співзвучно стародавній назві Сонця – Ра. Крім того, е ще й давня назва крові – руда. Узори з ружами укладалися за законами рослинного орнаменту, що означало безперервний сонячний круг з вічним оновленням. Символіка малюнка

Номер слайду 17

 Берегиня. Обереговим знаком українців була вишивка Берегиня — мати всього живого, первісне божество - захисник людини, богиня родючості, природи та добра. З часом Берегиня стала охороницею дому. Зазвичай її вишивали нитками червоного кольору, який був символом очищуючого вогню та сонця і мав охоронні, лікувальні властивості. Символіка малюнка

Номер слайду 18

В залежності від нагоди, з приводу якого був вишитий рушник, різні птахи виспівують відповідний зміст. Так соловейко і зозуля, вишиті найчастіше на дівочих рушниках, сидять на гілці калини і немов співають: “Соловейко щебече, собі пару кличе”, а про вишиту зозулю співають: “до осені дівці да гулять, гулять”. На весільних рушниках дуже часто розсідають пави жар-птиці, які несуть в собі сонячну енергію, і тому символізують теплоту сімейного життя. Вишиті на рушниках соколи, голуби і півні, звернені один до одного голівками з ягідкою калини в дзьобику, зображені в основі дерева - знаку нової сім’ї – символізують шлюбну пару.Серед мотивів птахів є і вірна супутниця людської оселі ластівка, яка завжди приносить добру вістку. Символіка малюнка

Номер слайду 19

 Зірки, розкидані по рукавах і зібрані в геометричний орнамент, - це уявлення про структуру Всесвіту, що вже є не хаотичним і безладним, а впорядкованим і гармонійним. І знову засіяним, щоб нести нові й нові паростки життя у далекі світи. Символіка малюнка

Номер слайду 20

 Ромби - Земля - символ плодючості, щедро засіяної землі, зображений у вигляді ромбів. Ці знаки, що дійшли до нас з глибокої минувшини - Сонце, Вода і Земля - складають життєдайну трійцю. Вони є неподільними в орнаментах української вишивки. Символіка малюнка

Номер слайду 21

Кольорова гама Світло-коричнева - символ землі-годувальниці. Жовта - символ сонця. Світло-зелена та темно-зелена - символ краси і молодості, символ живої природи. Синя і блакитна - символ неба і води. Жовтогаряча - символ хліба.

Номер слайду 22

Кольорова гама Малинова - щирості й душевності. Рожева - достатку. Біла - символ чистоти. Червона - символ печалі та магічності. Фіолетова - символ мудрості, розуму

Номер слайду 23

Способи вишивання Найбільш поширинеми способами вишивання були наступні:  Мережка — витягування ниток.  Вирізування, яке поєднували з настилуванням.  Настилування (гладь)  Спеціальне настилування, яке було поширене в козацькій добі, тобто вишивання шовком одної барви з додаванням золотої нитки. Барви були зелені або червоні, іноді чорна.  Низь — вишивання чорними або червоними нитками з додаванням інших кольорів.  Хрестик — поширився в кін. ХІХ ст, на поч ХХ ст.

Номер слайду 24

Основні: Лічильні; Декоративні (вільні); Додаткові Види швів

Номер слайду 25

Качалочки Лічильні шви

Номер слайду 26

Пряма гладь Лічильні шви

Номер слайду 27

Коса гладь Лічильні шви

Номер слайду 28

Занизування Лічильні шви

Номер слайду 29

Набирування Лічильні шви

Номер слайду 30

Вирізування Лічильні шви

Номер слайду 31

Виколювання Лічильні шви

Номер слайду 32

Зерновий вивід Лічильні шви

Номер слайду 33

Верхошов Лічильні шви

Номер слайду 34

Хрестик Лічильні шви

Номер слайду 35

Мережка Лічильні шви

Номер слайду 36

Регіональні особливості вишивки

Номер слайду 37

Етнографічні регіони України

Номер слайду 38

Вишивкам цього регіону властиві пишні вишукані рослинно-геометризовані орнаментальні мотиви з квітками, листям, бутонами. Вироби, в основному, оздоблюють гладдю, занизуванням, набируванням та хрестиком. Основні кольори вишивок — білий, коралово-червоний, відтінений чорним. Вишивка Середньої Наддніпрянщини

Номер слайду 39

Вишивка цього регіону проста й чітка за композицією. Домінуючим є найдавніший монохромний (однотонний) геометричний орнамент. Переважає червоний або вишневий колір, який часом доповнюється синім або чорним. Поширені техніки поверхневого шва — «занизування», «насилування», «дрібний хрестик». Вишивка Полісся

Номер слайду 40

Класичною технікою Поділля є «низь», яку виконували одним або двома кольорами (червоним і чорним). Стібки лягають густими, насиченими лініями геометричного орнаменту. Вишивка Поділля

Номер слайду 41

Типовою є вишивка вовняними нитками згущеними стібками: окремі елементи обводять кольоровими нитками, що забезпечує високий рельєф та кольоровий ефект. Такі вишивки розміщують уздовж усього полотна повздовжніми або скісними смугами Карпатський регіон характеризується використанням таких технік вишивання, як: «кучерявий стіб», «настилування», «штапівка», «качалочка», «стебнівка», «гладь», «низь», «вирізування», «виколювання», «хрестик» та ін. Вишивка Карпат

Номер слайду 42

Їй властиві й цілком своєрідні поліхромні (багатокольорові) орнаменти, що виконуються технікою дрібного «хрестика», «півхрестиком» і «гладдю». Колорит оздоблення яскравий, із переважанням червоного кольору. Орнаменти здебільшого вишивають грубою ниткою, завдяки чому узори справляють враження рельєфних. Рукави жіночих сорочок прикрашають орнаментальними мотивами, розміщеними в шаховому порядку, а також з акцентом декору на вузькій частині рукава. Вишивка Слобожанщини

Номер слайду 43

Південь – етнографічний регіон України, заселений в основному вихідцями з Середньої Наддніпрянщини та Поділля, тому тут збереглися особливості оздоблення виробів, характерні для цих регіонів. Це пояснюється збереженням традицій рідного краю як українцями, так і переселенцями - росіянами, поляками, молдованами та ін. Переважають такі техніки вишивання, як: «гладь», «стебловий шов», «ланцюжок». Вишивка Півдня України

Номер слайду 44

Сучасний одяг

Номер слайду 45

Номер слайду 46

Номер слайду 47

Руханка про вишиванку

Номер слайду 48

Практична робота

Номер слайду 49

ПОВЕРНЕННЯ ДО ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ: 1 Сьогодні ми ознайомились … 2 Спробували відтворити… 3 Усвідомили… 4 Створили…

Номер слайду 50

ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ Зробити ескіз орнаменту для чоловічої краватки або жіночої сумочки.

ppt
Додано
14 травня 2020
Переглядів
4214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку