Висловлювання. Істинні та хибні висловлювання. Умовне висловлювання «Якщо – то – інакше»

Про матеріал

Метою уроку є повторити поняття команди, виконавця та алгоритму; сформувати поняття про правильні (істинні) та неправильні (хибні) висловлювання; сформувати поняття про умовні висловлювання «Якщо – то – інакше»;

Перегляд файлу

7 клас           

ТЕМА: Висловлювання. Істинні та хибні висловлювання. Умовне висловлювання «Якщо – то – інакше»

Мета: повторити поняття команди, виконавця та алгоритму; сформувати поняття про правильні (істинні) та неправильні (хибні) висловлювання; сформувати поняття про умовні висловлювання «Якщо – то – інакше»; розвивати логічне мислення, формувати вміння аналізувати інформацію та робити висновки; підвищувати інформаційну культуру учнів, виховувати цілеспрямованість у досягненні поставленої мети.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.

Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, навчальна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  •  привітання;
  •  перевірка присутніх;
  •  перевірка готовності учнів до уроку;
  •  повторення правил роботи за комп'ютером;  (слайд 1)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бліц-опитування                  (слайд 2)

  • Що ми називаємо командою?
  • Хто такий виконавець?
  • Хто або що може бути виконавцем?
  • Що таке система команд виконавця? Назвіть приклади.
  • Що таке алгоритм?
  • Назвіть синоніми алгоритму.
  • Які види алгоритмів ви знаєте?

 

ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

— Щодня ми з вами автоматично користуємося різноманітними інструкціями та правилами, навіть не замислюючись про них. Йдемо до школи — дотримуємося правил дорожнього руху, навчаємося в школі — виконуємо правила для учнів, купуємо продукти — слідуємо правилам здійснення покупки, готуємо їжу — користуємося рецептами приготування справ… Як ви вважаєте, чи було б можливим існування сучасної людини без правил та інструкцій?

РЕБУСИ  (слайди 3-5)  ( висловлювання; істина; хиба) 

Отже тема нашого уроку…

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

  1. Висловлювання

Висловлювання — це речення, яке містить твердження про певний об'єкт або про зв'язки між об'єктами.  Висловлювання може бути істинним або хибним.     (слайд 6)

Висловлювання вважається істинним, якщо воно відповідає реальній ситуації, і хибним, якщо не відповідає.

 

Прикладами істинних висловлювань є:              (слайд 7)

  • Україна – незалежна держава.
  • У грудні 31 день.
  • Ластівки відлітають восени на південь.
  • Тигр – це хижак.
  • Калина – символ України.

 

Прикладами хибних висловлювань є:                   (слайд 8)

  • Київ – столиця Великобританії.
  • Потяг літає у хмарах.
  • 5*5=35.
  • 17- складене число.
  • В Україні тропічний клімат.

 

Приклади речень, що не є висловлюваннями:       (слайд 9)     

  • Як тебе звати?
  • Дай, будь-ласка, щоденник.
  • Тобі було цікаво на уроці?

 

Робота з підручником: § 3.2.  (Ривкінд Й.Я., 7 клас)

 

Фізкультхвилинка

 

  1. Умовні висловлювання «Якщо - то - інакше»       (слайд 10-12)     

На уроках геометрії ви вивчали такі властивості кутів: «Вертикальні кути рівні» і «Сума суміжних кутів дорівнює 1800». Ці твердження є істинними для будь-яких вертикальних кутів і для будь-яких суміжних кутів.

Ці властивості кутів можна сформулювати іншими реченнями, а саме: «Якщо кути вертикальні, то вони рівні» та «Якщо кути суміжні, то їх сума дорівнює 1800». Такі висловлювання називаються умовними, бо кожне з них містить умову: «Якщо кути вертикальні, ...» і «Якщо кути суміжні, ...», а також висновок: «....., то вони рівні» і «..., то їх сума дорівнює 1800».

Умовні висловлювання можуть бути більш складними. Наприклад, таке: «Якщо сума цифр натурального числа ділиться на З, то число ділиться на З, інакше число не ділиться на 3». Це висловлювання, крім умови, містить два висновки. Якщо взяти конкретне натуральне число, наприклад 237, то сума його цифр дорівнює 12 і значить число ділиться на 3.

 Якщо ж узяти інше натуральне число, наприклад 679, то сума його цифр дорівнює 22 і тоді істинним є висновок, який записано після слова інакше.

 Наведемо приклад хибних умовних висловлювань. Наприклад, хибним є висловлювання: «Якщо кути рівні, то вони вертикальні».

Хибним є також висловлювання: «Якщо число додатне, то воно більше від нуля, інакше воно менше від нуля».

 

V. Засвоєння нових знань, формування вмінь

Практичне завдання

Вправа 1.   (робота в парах)                                         (слайд 13)     

  1.                 Складіть 4 істинних висловлювань
  2.                 Складіть 4 хибних висловлювань
  3.                 Складіть 4 висловлювань з умовою

Вправа 2. Із наведених речень виділи ті, які є висловлюваннями, та встанови їх істинність.

                                                                                            (слайд 14-15)     


  •     Кошеня схоже на крокодила.
  •     Їй сподобався тигр.
  •     Вона любить інформатику.
  •     Значення 7 не перевищує 10.
  •     Уроки зроблено
  •     Всі кити не є рибами.
  •     У вівторок буде дощова погода.
  •     Палити шкідливо.
  •     Котра година?
  •     Сонце обертається навколо Землі.

Вправа 3. Із пар умовних висловлювань побудуй складене умовне висловлювання «Якщо — то — інакше».                                                                    (слайд 16-17)   

  •     Якщо сума цифр деякого числа ділиться на 9, то дане число ділиться на 9; якщо сума цифр деякого числа не ділиться на 9, то дане число не ділиться на 9;
  •     якщо вмикач увімкнено, то лампочка горить; якщо вмикач вимкнено, то лампочка не горить;
  •     якщо сонце стоїть над горизонтом, то надворі день; якщо сонце знаходиться за горизонтом, то надворі ніч;
  •     якщо іменник відповідає на питання «хто?») то він належить до іменників-істот; якщо іменник відповідає на питання «що?», то він належить до іменників-неістот.

 

VI. Підсумки уроку.  Оцінювання роботи учнів

Рефлексія

Закінчіть речення:

  • Я навчився…
  • Я дізнався…
  • Я вмію…

 

VІІ. Домашнє завдання

Підручник (Ривкінд Й.Я..7 клас ) § 3.2 ст. 73-75, опрацювати;    впр.№4 - письмово

docx
До підручника
Інформатика 7 клас (Пилипчук О.П., Ріпко Н.А., Шестопалов Є.А.)
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
30441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку