Метою уроку є повторити поняття команди, виконавця та алгоритму; сформувати поняття про правильні (істинні) та неправильні (хибні) висловлювання; сформувати поняття про умовні висловлювання «Якщо – то – інакше»;
7 клас
ТЕМА: Висловлювання. Істинні та хибні висловлювання. Умовне висловлювання «Якщо – то – інакше»
Мета: повторити поняття команди, виконавця та алгоритму; сформувати поняття про правильні (істинні) та неправильні (хибні) висловлювання; сформувати поняття про умовні висловлювання «Якщо – то – інакше»; розвивати логічне мислення, формувати вміння аналізувати інформацію та робити висновки; підвищувати інформаційну культуру учнів, виховувати цілеспрямованість у досягненні поставленої мети.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, навчальна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бліц-опитування (слайд 2)
ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
— Щодня ми з вами автоматично користуємося різноманітними інструкціями та правилами, навіть не замислюючись про них. Йдемо до школи — дотримуємося правил дорожнього руху, навчаємося в школі — виконуємо правила для учнів, купуємо продукти — слідуємо правилам здійснення покупки, готуємо їжу — користуємося рецептами приготування справ… Як ви вважаєте, чи було б можливим існування сучасної людини без правил та інструкцій?
РЕБУСИ (слайди 3-5) ( висловлювання; істина; хиба)
Отже тема нашого уроку…
IV. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя
Висловлювання — це речення, яке містить твердження про певний об'єкт або про зв'язки між об'єктами. Висловлювання може бути істинним або хибним. (слайд 6)
Висловлювання вважається істинним, якщо воно відповідає реальній ситуації, і хибним, якщо не відповідає.
Прикладами істинних висловлювань є: (слайд 7)
Прикладами хибних висловлювань є: (слайд 8)
Приклади речень, що не є висловлюваннями: (слайд 9)
Робота з підручником: § 3.2. (Ривкінд Й.Я., 7 клас)
Фізкультхвилинка
На уроках геометрії ви вивчали такі властивості кутів: «Вертикальні кути рівні» і «Сума суміжних кутів дорівнює 1800». Ці твердження є істинними для будь-яких вертикальних кутів і для будь-яких суміжних кутів.
Ці властивості кутів можна сформулювати іншими реченнями, а саме: «Якщо кути вертикальні, то вони рівні» та «Якщо кути суміжні, то їх сума дорівнює 1800». Такі висловлювання називаються умовними, бо кожне з них містить умову: «Якщо кути вертикальні, ...» і «Якщо кути суміжні, ...», а також висновок: «....., то вони рівні» і «..., то їх сума дорівнює 1800».
Умовні висловлювання можуть бути більш складними. Наприклад, таке: «Якщо сума цифр натурального числа ділиться на З, то число ділиться на З, інакше число не ділиться на 3». Це висловлювання, крім умови, містить два висновки. Якщо взяти конкретне натуральне число, наприклад 237, то сума його цифр дорівнює 12 і значить число ділиться на 3.
Якщо ж узяти інше натуральне число, наприклад 679, то сума його цифр дорівнює 22 і тоді істинним є висновок, який записано після слова інакше.
Наведемо приклад хибних умовних висловлювань. Наприклад, хибним є висловлювання: «Якщо кути рівні, то вони вертикальні».
Хибним є також висловлювання: «Якщо число додатне, то воно більше від нуля, інакше воно менше від нуля».
V. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Практичне завдання
Вправа 1. (робота в парах) (слайд 13)
Вправа 2. Із наведених речень виділи ті, які є висловлюваннями, та встанови їх істинність.
(слайд 14-15)
Вправа 3. Із пар умовних висловлювань побудуй складене умовне висловлювання «Якщо — то — інакше». (слайд 16-17)
VI. Підсумки уроку. Оцінювання роботи учнів
Рефлексія
Закінчіть речення:
VІІ. Домашнє завдання
Підручник (Ривкінд Й.Я..7 клас ) § 3.2 ст. 73-75, опрацювати; впр.№4 - письмово