З досвіду роботи вчителя зарубіжної літератури та російської мови,мистецтва, художньої культури, Захисту Вітчизни, класного керівника 5-Б класу Смолінського НВО Маджар В.Д.
"Забезпечення оптимальної духовної атмосфери навчання та виховання учнів"
З досвіду роботи вчителя зарубіжної літератури та російської мови,класного керівника 5-Б класу Смолінського НВО
Маджар В.Д.
Забезпечення оптимальної духовної атмосферина вчання та виховання учнів
Нова Україна потребує нової школи , а нова школа потребує нового вчителя. А нового вчителя нема, бо молодь за таку зарплату в школу не йде. Тому нам, вчителям вже немолодим, приходиться перебудовуватись в зв’ язку з новими вимогами школи.
Одним із завдань сучасної школи стає розкриття потенціалу всіх учасників педагогічного процесу,забезпечення оптимальної духовної атмосфери навчання та виховання учнів,надання їм можливостей прояву творчих здібностей. Розв’ язання зазначених проблем потребує постійного пошуку,розробки та впровадження таких технологій ,методів і форм організації навчального процесу,яка містить достатній потенціал для створення ситуації творчого успіху учня.
Виховна робота потребує особливого відношення до створення умов успіху. Протягом 7 років використовую метод проектів. Були проведені довгострокові проекти за участю дітей і батьків:
1.Шкідливі звички в нашому житті;
2.Здоров’ я –запорука успіху;
3.Хліб –усьому голова;
4.Мій дім – моя родина.
5. Привіт! Я конфлікт!
6.Скромність – мудрість?
Хочеться наголосити, що весь матеріал діти готують самі. Я даю ресурс, рекомендації, а учні, шукаючи матеріал, відбирають ту інформацію, яка їм подобається. Мало того, ми долучаємо до нашої співпраці батьків, які допомагають нам створити ауру позитиву на наших заходах. Як завершення проекту пропонуємо взаємні подорожі в театр, на природу, в музей.
Дуже популярними останнім часом стали тренінги, які несуть практичний вплив на учнів, дозволяють їм досягти духовного та фізичного розвитку. Рекомендую проводити тренінги по здоровому способу життя на початку та в кінці навчального року, щоб діти могли помітити зміни у своєму фізичному розвитку.
Ще однією складовою виховання є виховання патріотизму, якому я приділяю велику увагу. Хоча моїм учням зараз тільки по 11 років, але їм не байдужа доля України. Вони переймаються війною, пишуть листи воїнам , підтримують їх бойовий дух малюнками. У листопаді минулого року була проведена зустріч з учасниками АТО Клавдыэвим Дмитром, випускником нашого закладу, та Лыщенко Олександром, батьком учня мого класу. Такі зустрічі дуже корисні, бо виховують гордість за своїх батьків – патріотів, за свою країну.
Учитель- словесник не має права забувати,що він виховує своїх учнів не тільки на виховних заходах,а ще й на уроках мови та літератури,і цей урок має бути корисним і цікавим для дитини. Досягти цього допоможе перехід процесу навчання на інноваційну основу. Це забезпечить позитивну мотивацію здобуття знань, активну розумову діяльність і потребу в самоосвіті,формує стійкий інтерес до предмету і сприяє розвитку творчої особистості. Інноваційне навчання пропонує і нові форми проведення уроків,а саме: інтегровані,уроки - подорожі, екскурсії, конференції, змагання. На своїх уроках широко використовую завдання креативного типу:
1.Зроби по-своєму: запропонувати учню по-своєму виконати те,що йому вже відомо (придумати визначення правила, алгоритм до правила, схема твору, малюнок до назви,мапу подорожі героя)
2.Проживання історії:як би дитина пережила ті події,які пережив герой;Придумати історії,в які потрапляє наш персонаж( на прикладі «Аліси в Країні Див»)
3.Створення словесного продукту в різних жанрах:інтерв’ю ,реклама, ділові діалоги; скласти приказки, прислів’я ,риму, фігурний вірш,синквейн, сюжет ,сценарій, роль,пісню, нарис,трактат.
4.Створення міні-посібників: словників по роману,кросвордів,ігор,вікторин,родоводів, сценаріїв,збірників вправ та віршів.
Учителі-наставники добре розуміють, що чим частіше вони використовують завдання креативного типу, тим частіше їх учні будуть знаходитися у стані творчості---на уроках, годинах спілкування, під час контрольних робіт, при виконанні домашніх завдань, протягом усієї своєї освітньої діяльності.
На прикладі твору, який ми вивчаємо у 5 класі, можна залучити і дітей, і батьків у гру .Гра називається «Гра в радість» за романом Елеонор Портер «Полліанна». Хто не прочитав ще, раджу прочитати, бо твір не тільки цікавий і корисний дітям , а й дорослим. Після розгляду теми запропонуйте дітям пограти в цю гру. Вона полягає в тому, що людина в найскрутнішій ситуації повинна знайти позитивний вихід, що б їй стало легше жити. Якщо ,навіть, ви зламали ногу, знайдіть в собі сили порадіти тому, що друга нога у вас ціла і здорова. Ситуації можуть бути різні:
1.Ви захворіли і потрапили до лікарні;
2.Ви відмінниця ,отримали «2» з математики;
3.Ви розбили скло у класі взимку;
Діти із задоволенням грають у цю гру, навіть підключаються батьки та вчителі.Це та ситуація ,коли на уроці було створено оптимальні умови для розвитку творчої уяви,це шлях забезпечення духовної і творчої самореалізації особистості учня.