Конспект уроку з географії в 6 класі, з використанням різних прийомів на уроці, які формують пізнавальний інтерес учнів.
Географія 6 клас
Тема : Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. Рухи земної кори. Землетруси
Мета: сформувати поняття «землетруси», поглиблювати знання учнів про літосферу, внутрішні процеси Землі, їх вплив на формування рельєфу. Розвивати географічне мислення, допитливість, пізнавальний інтерес. Виховувати навички колективної роботи.
Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, фрагмент відео про землетруси, підручник.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка вивченого матеріалу.
1. Інтелектуальна розминка. Гра «М’ячик». Перевірка понять та термінів.
(Учитель кидає учневі м’ячик і називає поняття з вивченої теми( мантія, ядро, літосфера,астеносфера, літосферні плити, земна кора), учень має дати його визначення і кидає м’яч учителеві назад. Якщо учень відповіді не знає, то бере допомогу однокласника і м’ячик кидає йому) .
2. Відгадування загадок
В океані я тонка
А у горах ось така-а-а.
Із природних тіл складаюсь,
Як насправді називаюсь? (Земна кора)
Товщину велику маю,
Всю земну кору включаю.
Мантії частину теж,
Ковзаю собі без меж. (Літосфера)
Рух ніхто не контролює –
То підйом, то вниз буксує,
Одна одну здоганя,
Територіє міня.(Рухи літосферних плит)
Про неї кажуть, що це котел, який кипить на повільному вогні.( Мантія)
(Степан Пальчевський)
3. Вправа «Продовж речення»
- Рухи літосферних плит бувають…
- При зіткненні материкових літосферних плит утворюються…
- При зіткненні материкової та океанічної літосферних плит утворюються…
- Якщо літосферні плити розходяться, то утворюються…
- При повільному піднятті ділянок земної кори відбувається…
- При повільному опусканні ділянок земної кори відбувається…
4.Географічне лото
а) на картках написані шари внутрішньої будови Землі. Завдання:потрібно послідовно їх розмістити.
б)на картках написані шари внутрішньої будови Землі та їх температура. Завдання:встановити відповідність.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Прийом « Відстрочена відгадка»
Це природне явище, що володіє руйнівною силою, це непередбачуване стихійне лихо, що відбувається раптово і несподівано, це підземні поштовхи, викликані тектонічними процесами, що відбуваються всередині землі, це коливання земної поверхні, що виникають у результаті раптових розривів і зміщення ділянок земної кори. Вони відбуваються в будь-якій точці земної кулі, в будь-який час року, визначити, де і коли, і якої сили буде це явище фактично неможливо. Вони не тільки руйнують наші будинки і змінюють природний ландшафт, але і зносять з лиця Землі міста і знищують цілі цивілізації, вони приносять людям страх, горе і смерть.
Що це за природне явище?
2.Вправа» Що я знаю. Про що хочу дізнатися»
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Повідомлення теми і мети уроку
2. Робота над новим матеріалом.
План вивчення теми
Стародавня японська легенда свідчить, що землетруси трапляються через величезну рибу-кішку, що живе в мулі на дні моря. Майже весь час вона сидить біля великого магічного каменя, який оберігає бог Касима. При цьому, як тільки він відвертається, риба-кішка створює землетрус.
А як ви гадаєте, правда це чи вигадка?
Так, це тільки легенда, а справжня причина землетрусу зовсім інша.
Розвиток людини постійно ухається вперед. Людство навчилося керувати, будувати, руйнувати, вмішуватися, впливати, змінювати, підкорювати. Людині підвладні великі машини і мікрочастинки, відкрито багато таємниць природи. Але природа не зовсім людині підвладна, люди так і не навчилися боротися з самими потужними проявами її вдачі. Численні землетруси відбуваються на планеті, а людина так до кінця і не зрозумів їх причин, не навчилася точно їх передбачати. Протягом тільки одного року на Землі відбувається близько мільйона землетрусів, більшість з яких зазначають лише вчені та чутливі прилади. До того ж велика частина цієї активності припадає на океанічне дно. Сила землетрусів оцінюється за деякими спеціальними шкалами, найвідомішою з яких є шкала Ріхтера.
Землетруси - підземні поштовхи і коливання поверхні Землі, викликані природними причинами (головним чином тектонічними процесами) або штучними процесами (вибухи, заповнення водосховищ, обвалення підземних порожнин гірських виробок). Невеликі поштовхи можуть викликатися також підйомом лави при вулканічних виверженнях. Землетрус починається з розриву і переміщення гірських порід в якомусь місці у глибині Землі. Це місце називається осередком землетрусу або гіпоцентром. Глибина його зазвичай буває не більше 100 км, але інколи доходить і до 700 км. Іноді вогнище землетрусу може бути і у поверхні Землі. У таких випадках, якщо землетрус сильний, мости, дороги, будинки і інші спорудження виявляються розірваними і зруйнованими. Ділянка землі, в межах якого на поверхні, над вогнищем, сила підземних поштовхів досягає найбільшої величини, називається епіцентром.
Запис у зошиті. Землетруси – це підземні поштовхи та коливання земної поверхні, які викликані розривами гірських порід у літосфері та подальшим їх зміщенням.
Прийом «Словничок». Значення слів «епіцентр», «гіпоцентр».
Від осередку землетрусу в усі боки поширюється сейсмічна хвиля зі швидкістю 7км/с у гірських породах, тому на поверхні відбувається руйнівний процес. Найбільша сила поштовхи в епіцентрі, з віддаленням вона зменшується. Сейсмічна хвиля охоплює великі площі. Наприклад, коли в 1977р. відбувся землетрус в Карпатах, то в Москві у будинках хиталися люстри. Середньостатистичний землетрус триває близько хвилини, але найдовший зафіксований землетрус стався в 2004 році в Індійському океані, він тривав майже десять хвилин.
Підводні землетруси є причиною цунамі, довгих хвиль, породжуваних потужним впливом на всю товщу води в океані, під час яких відбувається різке зміщення (підняття або опускання) ділянки морського дна. Цунамі утворюються при землетрусі будь-якої сили, але великої сили досягають ті, які виникають через сильних землетрусів (більше 7 балів). Про них ми дізнаємося згодом у темі «Гідросфера».
Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки – раз!
На носках стоїть ввесь клас.
Два – присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! – і в гору, два – і вниз,
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Ст. 79 підручника В.М. Бойко, С.В. Міхелі. Географія 6 клас. Прочитати текст підручника і дати відповіді на запитання:
(перегляд відео про наслідки землетрусів)
https://www.youtube.com/watch?v=PrP9gsBSigA
Землетруси вивчає наука сейсмологія.
Прийом «Словничок». Значення слова «сейсмологія».
В різних країнах світу сейсмологи проводять спостереження за поведінкою земної кори. Їм допомагають прилади-сейсмографи. Вони вимірюють і автоматично записують найменші струси, що відбуваються в будь-якій точці земної кулі. Сейсмологи з’ясували, що в одних районах земної кулі землетрусів майже не буває, а в інших вони трапляються часто. У їх поширені є певна закономірність. Землетруси виникають на межах літосферних плит, у місцях їх розривів і зіткнення – вдовж розломів земної кори. Там, нагромаджене напруження надр, періодично розряджається землетрусами. Земля ніби випускає пар. Часто такі місця збігаються з гірськими районами (гори Кавказу, Середньої Азії, Північної і Південної Америки). Коли вчені нанесли на карту епіцентри землетрусів, то виявилося, що вони зосереджені в сейсмічних поясах Землі – Тихоокеанському, Середземноморському і Атлантичному. В Україні землетруси бувають у Карпатах (силою до 9 балів) і Криму (до 7 балів).
Робота з картами атласу
Землетруси – одне з яскравих свідчень існування в надрах потужних внутрішніх сил, величезної внутрішньої енергії Землі.
Важливим завданням сейсмології є прогноз землетрусів. На жаль, сучасна наука ще не може точно їх передбачати. Більш-менш достовірно можна визначити район і силу землетрусу, але його початок спрогнозувати дуже складно. Тому найкращий спосіб зменшити втрати – це підготуватися до землетрусу. Для цього будують сейсмостійкі будинки, що витримують 10-бальні землетруси. В країнах, де часто бувають ці грізні явища, в школах дітей навчають правильної поведінки під час землетрусу.
(перегляд відео) https://www.youtube.com/watch?v=p6jY676CN6o
(можна заслухати випереджальні завдання)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Цифровий диктант
І-в ІІ-В
1 |
Землетруси |
8 |
2 |
Цунамі |
7 |
3 |
Епіцентр |
6 |
4 |
Сейсмічна хвиля |
5 |
5 |
Гіпоцентр |
4 |
6 |
Сейсмограф |
3 |
7 |
Сейсмологія |
2 |
8 |
Сейсмічний пояс |
1 |
Відповіді: І-варіант 8,1,6,2,4,7,3,5 ІІ варіант1,8,3,7,5,2,6,4
Проблемні запитання
VI. Домашнє завдання
Опрацювати § 21 ,знати основні поняття теми. Знайти на карті один з вулканів, визначити його координати і підготувати про нього коротку інформацію.
Додаткова інформація до уроку: