Вода-розчинник. Розчини у природі

Про матеріал
1) Поглибити знання учнів про поширення води в природі, здатність води розчиняти інші речовини, сформувати поняття «розчин», «розчинені речовини». 2) Розвивати навички та вміння приготування розчинів, спостерігати за розчиненням речовин та робити висновки.
Перегляд файлу

                                                                                                                Природознавство 5 клас

 

Урок.  Вода- розчинник. Розчини у природі

                                            

Практична робота №8 Розчинні й нерозчинні речовини. Дослідження розчинності речовин (цукру, солі, лимонної кислоти, олії).

 

Мета уроку: поглибити знання учнів про поширення води в природі, здатність води розчиняти інші речовини, сформувати поняття «розчин», «розчинені речовини».

Розвивати навички та вміння приготування розчинів, спостерігати за розчиненням речовин та робити висновки.

Виховувати охайність при виконанні практичної роботи та веденні записів у зошиті.

 

Тип уроку: удосконалення знань й умінь і навичок

 

Обладнання: карта півкуль Землі, склянки з водою, лимонна кислота, сіль, цукор, олія. ППЗ   фільм « Вода — найпоширеніша речовина на Землі». «Вода — джерело життя».

 

                                                          ХІД УРОКУ

 

І. Актуалізація опорних знань, навичок і умінь учнів

 

           Фронтальна бесіда.

  •                 Які речовини називають простими? Наведіть приклади.
  •                 Які речовини називають складними? Наведіть приклади.
  •                 Чим відрізняються органічні та неорганічні речовини?
  •                 Чи входять до складу живих організмів неорганічні сполуки?
  •                 До складни чи простих речовин належить вода? Обгрунтуйте відповідь.
  •                 Вода - це чиста речовина чи суміш?

 

 ІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

З усіх неорганічних речовин, що існують на планеті Земля, вода — найнеобхідніша для життя речовина. Вода безцінний дар природи. Поглянте навкола — вода містиця крізь: у повітрі, на поверхні землі, в грунті, під землею, в тілах рослин і тварин. Вода дивовижна речовина, бо має унікальні властивості.

 

Повідомлення теми уроку.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

                                                         План

  1.                Поширення води на Землі.
  2.                Властивість води розчиняти речовини.
  3.                Практична робота № 8 «Розчинні й нерозчинні речовини. Дослідження розчинності речовин».

 

1.  Поширення води на Землі.

Бесіда. Демонстрація карти півкуль Землі.

- Якого кольору більше всього на карті? Чому?

Які водойми ви знаєте? (океани, моря, річки, озера)

Вода займає третину поверхні Землі, створюючи Світовий океан. На суходолі це — річки, озера, джерела, болота; високо в горах та на полюсах — льодовики; є і підземні води.

Вода входить до складу живих істот: рослин, тварин. Тіло людини на 70% складається з води. Отже, вода є найпоширенішою речовиною на Землі.                                        1

Відіофрагмент «Вода — найпоширеніша речовина на Землі»

  1.                Властивості води розчиняти речовини                                                                     

Бесіда. Розповідь учителя. Пантоміма.

- Чим відрізняється вода в річках та океанах?

Пантоміма.  Чотири учні з червоними паперовими кружечками в руках утворюють «грудку соли», дев´ять учнів із синіми кружечками  - «молекули води».

 

Висновок : розчинення відбувається завдяки руху малекул.

 

-Як вигадаєте, якщо молекули води будуть рухатися швидше, це буду впливати на швидкість розчинення речовин?

  •                 Як можна прискорити рух молекул води?
  •                 А чи всі речовини однаково добре розчиняються у воді?
  •                 Що б дати відповідь на ці запитання проведемо дослід

Інструктаж з техніки безпеки при виконанні практичноє роботи.

 Відіофрагмент «Природний розчинник вода»

  •                  
  1.                3. Практична робота № 8 «Розчинні й нерозчинні речовини. Дослідження розчинності речовин».

 

Мета: навчитися визначати розчинність речовин зясувати умови, за яких розчинення відбувається швидше.

Обладнання: склянки з водою, речовини (кухонна сіль, цукор, цукрова пудра, пісок, крахмаль або харчова сода), палочки для перемішування розчину.

 

Завдання 1.

У склянку з водою по черзі насипати досліджені речовини. Розмішати речовини. Результати спостережень занести до таблиці.

 

                             Назва

          Результат спостережень

1. Вода + цукор

 

2. Вода + сіль

 

3. Вода + лимонна кислота

 

 4. Вода + олія

 

 

 Зробіть висновки.

Як речовини розрізняються за розчинністю? Речовини, в яких молекули перемішані завдяки своєму руху, називаються …. .

 

Завдання 2.

Узяти три склянки з холодною водою й одну — з теплою. У склянку з теплою водою насипати цукор, не розмішувати. У склянку з холодною водою насипати цукрової пудри, не ромішувати. В іншу склянку з холодною водою насипати цукор і розмішати. У четверту склянку — насипати цукор і розмішати. Результати спостережень занестти до таблиці.

 

                 Назва речовини

         Результат спостережень

1.Тепла вода + цукор, без розмішування

 

2. Холодна вода + сіль, без розмішування

 

3. Холодна вода + лимонна кислота, без розмішування

 

4. Холодна вода + цукор, з ромішуванням

 

 

 

Зробіть висновки

  •                 Від чого залежит швидкість розчинення речовин?                                                                                                                                                                                                         

 

ІV. Підсумки уроку

  •                 Про що нове ви дізналися на уроці?
  •                 Що більше цікавило?
  •                 Де в побуті можна використовувати знання про  розчинність речовин?
  •                 Які питання виникли стосовно вивченого?

 

V. Домашнє завдання.

Прочитати за підручником параграф , відповісти на запитання. Здійснити дослід запропонований  с підручника, «Сторінка природодослідника».

Приготувати розповідь про використання розчинів у побуті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                         1

                                                                                                                                                               1

docx
Додано
29 жовтня 2019
Переглядів
5796
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку