Формування правильної вимови у дітей – це складний процес. Дитині потрібно навчитися керувати своїм артикуляційним апаратом, сприймати звернене до неї мовлення, здійснювати контроль за мовленням оточуючих та власним.Велику увагу треба приділяти розвитку функції дрібних м’язів рук. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування.
Тренування рухів пальців рук дітей покращує не тільки рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовних навичок. У свою чергу, формування рухів руки тісно пов’язано з розвитком рухового аналізатора і зорового сприйняття, просторового орієнтування, координації рухів.
У дитинстві, коли активно формуються мовленнєві зони, надзвичайноважливий вплив на їхній подальший розвиток мають імпульси, що надходять від пальців рук до кори головного мозку та стимулюють мовленнєву й розумову діяльність. Ще більше, прості рухи кистей допомагають зняти загальне напруження, що сприяє покращенню вимови звуків, побудові логічно правильних, семантично зв’язних висловлювань.
Саме тому тренування пальців рук, розвиток дрібної моторики — необхідний стимул інтенсивного розвитку мовлення дитини, і воно набуває особливого корекційного значення в роботі з дітьми. Різноманітні вправи та завдання для пальчиків не тільки сприяють розвитку мовлення та інтелектуальних здібностей дитини, а й допомагають організувати діяльність дитини впродовж дня, відволікти, розвеселити, забезпечити психологічний комфорт.
Ігри з намистом. Нанизування на нитку намистинок, перебирання пальцями намиста – прості й корисні вправи для розвитку дрібної моторики рук.
Ігри з шнурівкою. Вони чудово розвивають дрібну моторику рук.Найпростішу гру - шнурівку можна зробити самому. Візьміть картон, виріжте з нього знайомий для дитини об’єкт (яблуко, їжачка тощо) та зробіть по контуру отвори. В ці отвори дитина має просовувати шнурочки. Також можна “пришнурувати” один об’єкт до іншого (їжачок несе яблуко тощо).
Користь дидактичних ігор з крупами та сипучими матеріалами це чудовий розвиваючий інструмент в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.
Крупи мають різний колір, форму, ступінь твердості, що забезпечує багатство вражень і відчуттів. За допомогою таких ігор стимулюються та розвивається: сенсорне (чуттєве) сприйняття світу, дрібна моторика, позитивно впливає на мовленевий розвиток,пізнавальні процеси (увага, уява, пам'ять, ),фантазія,зорово-моторна координація. Такі ігри мають релаксаційний, заспокійливий ефект і звичайно терапевтичний. Додатково за допомогою цих ігор можна вирішити такі шкільні завдання:закріплювати рахунок,вивчати геометричні фігури,вивчати поняття «більше-менше», «важчелегше»,орієнтування в просторі;