Використання методу проектів на уроках інформатики
У сучасній школі учень стає суб'єктом пізнавальної діяльності, а не об'єктом педагогічного впливу. Це обумовлює необхідність організації освітнього процесу, спрямованого на пошук і розвиток задатків, здібностей, закладених природою в кожному учневі. Результатом роботи вчителя стає активна, творча діяльність учня, а не «сухе» відтворення вивченого матеріалу.
Орієнтуючись на глобальні цілі системи освіти і з огляду на специфіку предметів що я викладаю, а це «Інформатика» та «Інформаційні технології», визначаю мету: підготувати випускників, що володіють сучасними технологіями і в силу цього здатних адаптуватися до сучасного мінливого світу.
Але під час навчання виникає цілий ряд проблем , які пов’язані з низькою мотивацією навчальної діяльності , нерівномірністю загальної підготовки учнів.
Як зацікавити? Що зробити?
Досягнути цього можна лише чіткою організацією навчального процесу, створенням атмосфери доброзичливості на уроках, наданням кожному учневі можливості виявити своє «Я», відчути власну значущість. Вивчаючи сучасні педагогічні теорії щодо організації навчального процесу, зокрема особистісно зорієнтованого навчання, я зацікавилася методом проектів.
Мій досвід роботи в школі показав, що в розвитку зацікавленості до предмета не можна покладатися тільки на зміст виучуваного матеріалу, уникаючи залучення учня до активної діяльності. А пробудити таке прагнення можна, запропонувавши цікаву і важливу проблему (саме метод проектів дозволяє перейти від засвоєння готових знань до їх усвідомленого набуття). Новизна підходу полягає в тому, що учням дається можливість самим конструювати зміст спілкування, починаючи з першого заняття роботи над проектом.
Не відмовляючись від традиційних методів навчання, для реалізації поставленої мети я й використовую метод проекту. Слід зауважити, що його застосування у навчальному процесі не може бути епізодичним, безсистемним, не пов’язаним з іншими методами навчання. Кінцевий результат проекту залежить від грамотних, ретельно розроблених і чітко спрямованих дій учителя.
Проектна діяльність сприяє формуванню необхідних компетенцій. Але для її успішної реалізації своє завдання як учителя вбачаю у створенні певних умов: по-перше, освітня проблема проекту має бути актуальною, задовольняти навчальні потреби учнів і не передбачати однозначного вирішення; по-друге, робота учнів над цією проблемою має бути дослідницькою і самостійною.
Отже, у процесі реалізації проектної діяльності учень стає «провідним суб’єктом» освітнього процесу, він сам обирає необхідну інформацію, систематизує свої знання, не отримує істини у готовому вигляді, а з безлічі інформації будує власний проект, власне уявлення про світ.
Певна річ, під час роботи над проектом не обходиться без проблем і труднощів.
Насамперед це закомплексованість учнів, їхнє небажання висловлюватись через страх сказати неправильно. Цю проблему може вирішити час, поки діти зрозуміють, що неправильної думки не існує – існує інша.
Ще одна проблема – неготовність учасників проекту брати на себе відповідальність за вибір. А метод проекту якраз і сприяє вихованню творчої самостійності школярів, формуванню однієї з основних предметних компетенцій учнів – дослідницької.
Метод проектів — це система навчання, гнучка модель організації навчального процесу, орієнтована на творчу самореалізацію особистості, розвиток її можливостей у процесі створення нового продукту під контролем учителя.
Цей метод органічно поєднується з груповим підходом до навчання. Метод проектів завжди припускає розв'язання якоїсь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого, інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих областей.
Виходячи з цього, ставлю перед собою завдання:
Поставлені завдання реалізую, вибудовуючи свою діяльність у рамках освітніх програм, в яких визначені цілі, завдання, зміст навчання, програмне, методичне та технічне забезпечення, принципи використання програм і критерії оцінки їх ефективності.
Реалізація цих програм неможлива без використання ефективних педагогічних технологій. Для мене такими технологіями стали проектна технологія, технологія різнорівневого навчання і технологія колективних засобів навчання.
Їх поєднання дозволяє сформувати наступні компетенції для учня:
У своїй діяльності провідну роль відводжу проектній технології, припускаючи, що, якщо метод проектів застосовувати спланованою і постійної складовою частиною освітнього процесу, то будуть створені умови для:
Застосування принципів проектної діяльності на уроках інформатики та в позаурочний час продиктовано особливістю предмета. Саме через виконання практичних проектів йде засвоєння теоретичних знань.
Будь-яка творчість – це похідна від часу і мислення! Підвищення мотивації до навчання учня з шкільних дисциплін – основне завдання сучасної освіти. Моє кредо «Вчитися легко, коли вчитися цікаво». Якщо дитині цікаво на уроці, вона сама прагне до пізнання нового, і вчителю залишається тільки правильно направляти і коректувати цей шлях.
Метод проектів завжди орієнтований більше на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують протягом певного відрізка часу. Це не буде один чи два уроки. Для цього потрібно набагато більше уроків і позаурочної роботи з учнями. Метод проектів припускає рішення якоїсь проблеми. А рішення проблеми передбачає, з одного боку, використання сукупності різноманітних методів і засобів навчання, а з іншого – необхідність інтегрування знань і вмінь з різних сфер науки, техніки, технології, творчих областей. Результати виконаних проектів повинні бути, що називається, «відчутними»: якщо це теоретична проблема – конкретне її рішення, якщо практична – конкретний результат, готовий до впровадження.
Вибір тематики проектної діяльності учнів може бути різним. В одних випадках тематика проектів, особливо призначених для позаурочної діяльності, може бути запропонована і самими учнями, які, природно, орієнтуються при цьому на власні інтереси, не тільки чисто пізнавальні, а й творчі, прикладні. Хоча сучасні учні не дуже хочуть працювати в позаурочний час. Працюють тільки одиниці. Та й то, лише тоді, коли тема проекту зацікавить учня. В інших випадках я визначаю тематику з урахуванням навчальної ситуації зі свого предмета, природних професійних інтересів, інтересів і здібностей учнів. Я завжди поєдную у тематиці проектів навчальні дисципліни. Щоб учні, готуючи проекти, змогли використати і поєднати здобуті знання з кількох предметів на уроках інформатики.
Проектний метод використовується як творча, індивідуальна (групова) діяльність учнів протягом уроку, тижня, місяця чи року. Така робота формує навички самоосвіти учнів і складається з кількох етапів:
Джерелами даних для роботи над проектом можуть бути:
На першому уроці теми "Комп’ютерні презентації" при постановці цілей і актуалізації вивчення даної теми учням оголошується, що результатом вивчення цієї теми стане створення і захист індивідуальних проектів – електронних презентацій, створених за будь-якої теми навчального характеру, обраної самими учнями, виходячи з їхніх інтересів та вимог до даної роботи. На перших уроках розповідається про етапи створення власної презентації, які вони повинні пройти для створення своїх проектів. Можна помітити, що на наступних уроках процес вивчення нового матеріалу та отримання нових умінь відбувається з великим інтересом і активністю, тому що учням належить застосувати все це при реалізації власного продукту. Вони самі є авторами своїх творінь. У процесі вивчення даного розділу вчитель контролює, координує та оцінює проміжні етапи роботи над проектом (структура презентації, зміст слайдів, макети слайдів, фон, інформація на слайдах, авторське право тощо).
При захисті учні розповідають про причини та актуальності обраної теми, доводять правильність обраної структури, її оригінальність, описують проблеми, що виникли при створенні проекту, та шляхи їх реалізації, представляють створений електронну презентацію. Вислуховуються думки та рекомендації однокласників, учителів. Виставляється оцінка. Учні тим самим здобувають не тільки необхідні знання, вміння та навички з даної теми, а й можливість самостійно пройти всі етапи і створити свою індивідуальну електронну презентацію.
Створення презентацій – ще один яскравий приклад застосування технології методу проектів в курсі ІТ. На моїх уроках учні 10 – х класів створювали освітні презентації по темі «Глобальні проблеми людства». Зокрема були розроблені проекти на теми:
Основний акцент у цих роботах був поставлений на творчий підхід та на поєднання і використання знань з кількох навчальних дисциплін.
Не менш важливим етапом є оцінювання.
1. Практична значимість проекту означає, чи може проект бути застосований в подальшому, на уроках в інших класах та на інших предметах, чим більше сфера застосування – тим більше балів.
2. Оформлення проекту – зручний інтерфейс проекту для користувача, чи є інструкції до використання проекту; чи передбачено захист оцінок від несанкціонованого доступу;
3. Презентація проекту – тут оцінюється виступ авторів: наскільки повно і доступно представлений проект, викладені цілі, область застосування, етапи виконання проекту; дотриманий регламент виступу: не більше 5-7 хвилин.
Не один запитає, чи бувають труднощі у роботі при використанні проектного методу. Звичайно труднощі є і їх багато. Але ці труднощі нічого не варті, бо учень цікавиться такою роботою, він є автором, творцем проекту, це дає йому можливість реалізувати себе, втілити свої задуми, мрії, поділитися ними з однокласниками, вчителями. Тут навіть найсором’язливіший учень не боїться показати, на що він здатний. Він вчиться говорити і творити, не боячись глузувань з боку однолітків. Так метод проектів ставить перед собою ще й психолого-виховну мету.
На завершення хотілося б відзначити, що метод проектів сприяє розвитку основних компетенцій: інформаційних, комунікативних, навчально-пізнавальних. Будучи одним з основних методів навчання учнів, він розвиває творчі здібності учнів і дає можливість для самовираження.
Кажуть, що учень, прослухавши вчителя, запам'ятовує менше однієї третини інформації, а застосування проектної діяльності на моїх уроках дозволяє учням повноцінно осмислити і засвоїти навчальний матеріал, розкрити себе як автора власних робіт, формує мислення та вміння висловити власну думку; сприяє розвитку роботи в групах; активізує ініціативність школярів; позбавляє від почуття неповноцінності; розкриває особистість.