Я - учасник дорожнього руху

Про матеріал
Розв’язування кросворду. Командам пропонують знайти слова, зашифровані в таблиці. Слова не перетинаються. Вони можуть бути розташовані горизонтально, вертикально та змінювати свій напрямок під прямим кутом. Коли всі слова будуть знайдені, залишаться три літери. Д О Р Т Р А С В І Т Т Т О М А Н О Ф О Л А Р Г И Ш С Р А В Т К О А Н А П О Р Т О С Т Р В Е Л О С И Б І У А Й Д П Д Е П У В О Д І Т О П Е Д С Три літери, що залишились – ДТП ( дорожньо – транспортна пригода ). Дорожні знаки. Демонструються дорожні знаки ( 10 шт. ). Завдання: назвати їх. Загадки. По дорозі летить, Що є сили тріскотить. Крил немає, роги є, В нього є імя своє. ( Мотоцикл ) От натисну на педалі Та й помчу в далекі далі. (Велосипед ) Перше біжить, друге доганяє, На собі вершника тримає. Роги є і голос має, Як він зветься, хто вгадає? ( Велосипед ) Не живий, а голос має, Хоч не пташка, а літає. В синім небі цей артист Залишає білий хвіст. ( Літак ) Має хто три різних ока, Та ще й дивиться звисока. Ними він весь час моргає, Що за звір, хто відгадає? ( Світлофор ) Прив’язаний за вусики знайомий жук повзе, А в череві великому той жук людей везе. ( Тролейбус ) По вулицях хатинки маленькі біжать, Щоднини пасажири у тих хатках сидять. ( Автомобілі )
Перегляд файлу

1

 

Тема: Я – учасник дорожнього руху.

Мета: розширити поняття про правила безпечної поведінки на вулицях і дорогах; повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про правила дорожнього руху та дорожні знаки; сформувати поняття про ДТП, пов’язані з пересуванням на велосипеді. Розвивати увагу дітей, уміння переходити дорогу, правильно ходити по тротуарах у різну погоду. Виховувати бажання бути в безпеці на дорогах.

Хід роботи

І. Організація класу.

Вже дзвінок нам дав сигнал: Працювати час настав! Тож і ви часу не гайте. Працювати починайте. Щоб урок минув не марно, Вам сидіти треба гарно. Не крутитись на уроках. Як папуга чи сорока.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 

- Сьогодні на уроці ми розглянемо тему « Я – учасник дорожнього руху ». Ознайомимось із правилами переходу дороги з обмеженою оглядовістю, правилами переходу дороги за несприятливих умов та за умови активного руху транспорту. Обміркуємо наші дії як учасників дорожнього руху, щоб не стати причиною аварій на вулицях і дорогах. А ще ознайомимось із деяких дорожніми знаками.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

З появою автомобілів, виникло питання, як забезпечити безпеку руху та безпеку пішоходів.

Для цього були створені правила дорожнього руху, які обов’язкові для виконання усіх учасників дорожнього руху. Вони встановлюють єдиний порядок руху на всій території України. Виконання цих правил – запорука у збереженні свого життя на землі.

Хто ж бере участь у дорожньому русі?

Учасник дорожнього руху – особа, яка бере безпосередню участь у процесі руху на дорозі – пішохід, водій, пасажир, погонич тварин.

Пішохід – особа, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами і не виконує на дорозі будь – яку роботу. До пішоходів прирівнюються також особи, які рухаються в інвалідних колясках без двигуна, ведуть велосипед, мотопед, мотоцикл, везуть санки, візок, дитячу коляску.

Будь – яка вулиця складається з проїзної частини, узбіччя та тротуару.

Проїзна частина – це елемент дороги, призначений для руху транспортних засобів.

Край проїзної частини – умовна чи позначена дорожньою розміткою лінія на проїзній частині в місці її прилягання до узбіччя, тротуару, газону, розділювальної смуги, смуги для руху трамваїв тощо.

Тротуар – елемент дороги, призначений для руху пішоходів, який прилягає до проїзної частини або відокремлений від неї газоном.

Тротуар завжди прокладають трохи вище, ніж проїзну частину. Чому? Щоб у дощову погоду з нього швидше стікала вода до колодязів каналізації, а ще для того, щоб жодна машина випадково не заїхала колесами на тротуар і не збила перехожого.

Пішохідна доріжка – це доріжка з покриттям, яка призначена для руху пішоходів.

Пішоходи повинні рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках, тримаючись правої сторони.

Якщо немає тротуарів, пішохідних доріжок або пересуватися ними неможливо, пішоходи можуть рухатися по велосипедній доріжці, тримаючись правої сторони і не утруднюючи рух на велосипедах і мопедах, або в один ряд по узбіччю, а якщо він відсутній – краєм проїзної частини дороги, назустріч руху транспортних засобів, щоб добре бачити автомобіль, що наближається. При цьому треба бути обережним і не заважати іншим учасникам дорожнього руху.

Пішоходи, які переносять громіздкі предмети, або особи, які пересуваються в інвалідних візках без двигуна, ведуть велосипед, мопед чи мотоцикл, везуть санки, візок тощо, якщо їхній рух тротуаром, пішохідними чи велосипедними доріжками або узбіччями створює перешкоди для інших учасників руху, можуть рухатися краєм проїзної частини в один ряд.

За межами населених пунктів пішоходи, що пересуваються узбіччям чи краєм проїзної частини, повинні йти назустріч руху транспортних засобів.

Пішоходи повинні переходити проїзну частину пішохідними переходами, підземними і наземними, а якщо вони відсутні – на перехрестях лініями тротуарів або узбіч.

У місцях, де рух регулюється, пішоходи повинні керуватися сигналами регулювальника або світлофора.

Пішоходи, які не встигли закінчити перехід, повинні перебувати на острівці безпеки або лінії, що розділяється транспортним потоком протилежних напрямків, і можуть продовжувати перехід лише тоді, коли переконаються в безпеці подальшого руху.

Перед виходом на проїзну частину з-за транспортних засобів, що стоять, та будь – яких перешкод пішоходи повинні впевнитись у відсутності транспортних засобів, що наближаються.

Чекати на транспортні засоби пішоходи повинні на тротуарах, посадкових майданчиках, а якщо вони відсутні – на узбіччі, не створюючи перешкод для дорожнього руху.

Уявіть собі, що ви – пішоходи. Чи завжди ви знаєте, як треба поводитися, щоб уникнути небезпеки на дорозі? Давайте поміркуємо, яких правил дуже важливо дотримуватися на дорозі.

Учениця.                       

Для чого правила учить?

Для чого їх нам знати?

Учень.

А щоб в безпеці завжди жить,

В біду не потрапляти.

Бо на дорогах тих пригод –

Не можна всі злічити.

Звільни себе від перешкод

І буде легше жити.

А перешкода – незнання,

Це завжди заважає.

Іти по світу навмання

Погано. Кожен знає.

Вулиці, якими рухається транспорт та пішоходи – перетинаються. Місця перетину вулиць називаються перехрестями.

Якщо рухом на перехресті керує світлофор чи регулювальник, то воно називається регульованим.

Переходити вулицю на перехресті можна лише пішохідним переходом на зелений сигнал світлофора або дозволяючий сигнал регулювальника.

Якщо відсутній регулювальник світлофора, чи коли вимкнений світлофор, перехрестя вважається нерегульованим. На ньому потрібно бути особливо уважним. Переходити його потрібно тільки в місцях, де є дорожній знак « Пішохідний перехід » чи дорожня розмітка « Зебра ». Зебра – це розмітка з білих ліній.  Якщо на перехресті нема цієї розмітки, то пішоходу потрібно пропустити транспорт, що рухається вулицею, тоді подивитись на право, потім наліво, аж тоді переходити дорогу.

На переходах через широкі вулиці, посередині може бути « острівець безпеки ». Якщо ви не встигли перейти вулицю, на ньому можна зупинитись і пропустити потік транспорту.

Якщо на перехресті є підземний перехід, то вулицю потрібно переходити ним.

Проїзна частина вулиці призначена для руху автомобілів, і на пішохода там чекає небезпека.

Ми будемо наполегливо вивчати правила дорожнього руху, щоб уберегти себе від небезпеки. А правил тут не так і багато, лише є обов’язкова вимога до кожного з вас – всі, без винятку, повинні чітко виконувати їх. А  чому так категорично? Відповім вам на це так. От у школі вам задали вивчити правило. Ви не відразу сіли його вчити. Минув день, другий… А про правило ви вже й забули. У школі згадали, але подумали, що « пронесе ». А на уроці учитель запитав вас це правило… Ви червонієте, бо соромно, що діти знають, а ви – ні. Але таку прикру помилку ви можете виправити, якщо завтра вивчите і розкажете це злощасне правило. Ну, поставить вам учитель одиницю, вам соромно і вдома може тато чи мама наказали і перед друзями ніяково, але все це можна виправити… А от коли ви не вивчили правил дорожнього руху або не захотіли їх виконувати, то робите ви в даному разі величезну помилку, бо вас може спіткати страшна біда. Біда буває страшною, коли людину збиває машина. Вона може втратити руку чи ногу, одержати страшні розриви тканин і внутрішніх органів, струс мозку і ще безліч болючих травм, від яких може залишитися калікою на все життя або й померти. Тому треба завжди пам’ятати про це і робити відповідні висновки: Правила треба знати і виконувати – це найголовніше і найважливіше для вашого життя і здоровя.

     До нас в гості завітав світлофорик, який розкаже вам, як правильно переходити дорогу.

 

Зелений.

 

1. Потрібно переходити дорогу лише на зелене світло.

2. Потрібно ідучи тротуаром, триматися правої сторони, щоб не заважати іншим пішоходам.

3. Потрібно іти тільки лівим узбіччям на зустріч руху транспорту. Лише тоді ти помітиш вчасно машину, що наближається.

4. Потрібно чекати автобус на зупинці, а не виходити на дорогу.

 

Жовтий.

 

1. Застерігаю кататися на санчатах біля дороги – це небезпечно.

2. Дорога – не для роликів і скейту. Катайся лише на майданчику чи у дворі.

3. Користуйся підземним переходом – це найбезпечніший спосіб перейти дорогу.

4. Можна переходити дорогу там де є « зебра » або перехід.

5. Дітям до 14 років їздити на велосипеді проїзною частиною дороги заборонено.

 

Червоний.

 

1. Заборонено виходити із-за транспорту що стоїть, дочекайтеся поки він відїде.

2. Заборонено гратися поблизу дороги, або на дорозі – це небезпечно.

3. Зупинись на червоне світло! Дочекайся зеленого, тоді переходь.

4. Заборонено гратись на залізничних коліях – це не місце для гри.

 

Найголовніше при переході дороги – це твоя зосереджена увага!

 Дорожньо – транспортна пригода ( ДТП ) – подія, що сталася під час руху транспортного засобу та призвела до загибелі чи поранення людей або до матеріальних збитків.

        Як же діяти, якщо вас не оминула участь стати свідком ДТП.

1. Викликати « швидку допомогу ».

2. Повідомити у відділення міліції про характер і місце ДТП, кількість постраждалих, вказати місце аварії.

3. Коли приїдуть рятувальники, допомогти їм зясувати всі обставини ДТП.

 

Правила безпеки для велосипедистів.

Усі колись мріяли про велосипед, а хто його має – звичайно любить їздити. Спочатку всі їздять на триколісному, а потім – на двоколісному. Велосипед – це найкращий спосіб пересування. У той же час, він зовсім беззахисний перед іншими способами пересування. Якщо машина, зіткнувшись із велосипедом, залишиться неушкодженою, то велосипеду вже добре дістанеться. Та й велосипедист отримає травму, якби ще не гірше. Про це треба завжди пам’ятати!

Перед тим, як сісти на велосипед, потрібно уважно його вивчити, приладнати його до себе. Він повинен відповідати твоєму зросту, щоб забезпечити більшу стійкість під час руху.

Але велосипед є транспортним засобом руху, і на нього теж розповсюджуються правила дорожнього руху. Тому перед тим, як сісти на велосипед, вивчіть дорожні знаки, які регулюють рух велосипедистів, та вивчіть правила дорожнього руху.

Давайте розглянемо основні правила, які потрібно пам’ятати і виконувати коли ви їдете на велосипеді:

- При виїзді з дому перевірте кермо ( чи легко воно повертається ) та шини, чи працюють ручні та ніжні гальма і дзвінок.

- Заборонено їздити на проїзній частині вулиці, тротуарами, а також у місцях де можна випадково виїхати на дорогу. Кататися потрібно в спеціально відведених місцях ( спортивний майданчик, стадіон тощо ).

- Не можна кататися тротуарами та доріжками садів, бульварів та парків, щоб не зачепити пішохода або малюка, що грається.

- Дітям віком до 14 років категорично забороняється їздити на велосипеді дорогою.

    Уявіть собі, що ви під’їжджаєте до перехрестя. Це дуже небезпечна ділянка дороги. Особливо, якщо воно нерегульоване. Щоб його проїхати, треба знати чотири правила.

1. Правило « головної дороги ». На перехресті нерівнозначних доріг велосипедист, що рухається другорядною дорогою, повинен поступитися транспортним засобам, які рухаються головною дорогою, незалежно від напрямку їхнього руху.

2. Правило « правої руки ». На перехресті рівнозначних доріг водій велосипеда має поступитися дорогою транспортним засобам, що наближаються справа.

3. Правило « обов’язкової зупинки ». Іноді на нерегульованому перехресті установлюють дорожні знаки « проїзд без зупинки заборонено ». Велосипедист має зупинитися перед стоп – лінією.

4. Правило « пішохідного переходу ». Біля пішохідного переходу велосипест має знизити швидкість і зупинитися, щоб пропустити пішоходів, які переходять дорогу.

     Не менш важливим є вміння велосипедиста маневрувати.

     Маневр – це зміна напрямку руху відносно осьової лінії дороги. Хоч на дорозі велосипедистам дозволяється їхати якомога правіше, інколи треба повернути або обїхати перешкоду.

 

 Руханка « Велосипед і велосипедист »

Учні об’єднуються в пари і стають одне за одним.

Перший із них – велосипед, другий – велосипедист. Він кладе на плечі першого учня.

« Велосипед » заплющує очі та прислухається до сигналів « велосипедиста »:

- легке натискання обома великими пальцями на хребет означає рухатися вперед ( якщо водій посилює тиск – їхати швидше );

- натискання на ліве плече – лівий поворот ( що сильніше натискати, то крутіший поворот );

- натискання на праве плече – правий поворот;

- забрати руки – натиснути на гальма.

Учні хвилинку тренуються, а відтак починають рухатися. Завдання « велосипедиста » - акуратно управляти « велосипедом » і стежити за іншими велосипедистами, щоб уникнути зіткнення.

За якийсь час партнери міняються ролями.

 

Правил різних є багато, їх потрібно знати.

Про свою безпеку завжди треба пам’ятати.

Бо розвага – це чудово, та життя – одне!

Поведешся необачно й лихо не мине.

 

І не дуже вихваляйся, що герой такий.

Й на героя теж приходить раптом час лихий.

Краще сонечку радіти і в безпеці жить,

Правила усі вивчати й з ними подружить.

 

Запам’ятайте!

Транспорт, який рухається коліями, завжди обходити спереду. Але краще зачекати, доки він проїде, а потім переходити.

Автобус і тролейбус на зупинках обходять ззаду.

Якщо ти вийшов за місто ( а там немає тротуарів ), то рухатися треба узбіччям назустріч транспорту, щоб бачити його і зійти на бік у разі потреби.

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

 

Чи любите ви гратися на свіжому повітрі? Давайте перевіримо, чи знаєте ви, де можна гратися, а де – ні. Приготуйтеся і будьте уважні.

- Дружно всі скажіть мені

На дорозі можна гратись?

- Ні!

- Лине музика й пісні

При дорозі гратись можна?

- Ні!

- Бє в ворота м’яч хлопчак

На подвірї гратись можна?

- Так!

- Можна на дорозі, ви скажіть мені,

Мчати на велосипеді?

- Ні!

- Як тобі вже чотирнадцять й ти мастак

По дорозі можна їхати вже?

- Так!

- А щоб ви ніколи не були сумні,

Правила порушувати можна?

- Ні!

Ось тепер я перевірила, чи вмієте ви гратися. Здається, вмієте. Як ви гадаєте, чому не можна гратися поблизу дороги, особливо там, де рідко їздять машини? Тому що діти під час гри не зважають на небезпеку. Захоплені грою, вони можуть не побачити, не почути автомобіля, що рухається. Якщо м’яч покотився, дитина біжить за ним і більше нічого не бачить, а тому досить часто потрапляє під колеса автомобіля. Та й будь – яка гра настільки захоплює дитину, що іноді вона втрачає пильність. Так само не можна кататися на проїжджій частині на скейт – бордах, на роликах, самокатах, оскільки швидкість їзди на них розвивається висока, що досить небезпечно. І на тротуарах не треба кататися, бо ненароком можна зїхати на дорогу. Для цього є спеціально обладнані майданчики, стадіони, парки.

 

 

Розв’язування кросворду.

Командам пропонують знайти слова, зашифровані в таблиці. Слова не перетинаються. Вони можуть бути розташовані горизонтально, вертикально та змінювати свій напрямок під прямим кутом. Коли всі слова будуть знайдені, залишаться три літери.

 

Д

О

Р

Т

Р

А

С

В

І

Т

Т

Т

О

М

А

Н

О

Ф

О

Л

А

Р

Г

И

Ш

С

Р

А

В

Т

К

О

А

Н

А

П

О

Р

Т

О

С

Т

Р

В

Е

Л

О

С

И

Б

І

У

А

Й

Д

П

Д

Е

П

У

В

О

Д

І

Т

О

П

Е

Д

С

 

 

Три літери, що залишились – ДТП ( дорожньо – транспортна пригода ).

 

Дорожні знаки.

Демонструються дорожні знаки ( 10 шт. ). Завдання: назвати їх.

 

Загадки.

По дорозі летить,

Що є сили тріскотить.

Крил немає, роги є,

В нього є імя своє.   ( Мотоцикл )

 

От натисну на педалі

Та й помчу в далекі далі.    (Велосипед )

 

Перше біжить, друге доганяє,

На собі вершника тримає.

Роги є і голос має,

Як він зветься, хто вгадає? ( Велосипед )

 

Не живий, а голос має,

Хоч не пташка, а літає.

В синім небі цей артист

Залишає білий хвіст. ( Літак )

 

Має хто три різних ока,

Та ще й дивиться звисока.

Ними він весь час моргає,

Що за звір, хто відгадає? ( Світлофор )

 

Прив’язаний за вусики знайомий жук повзе,

А в череві великому той жук людей везе. ( Тролейбус )

 

По вулицях хатинки маленькі біжать,

Щоднини пасажири у тих хатках сидять. ( Автомобілі )

 

Поміркуй! Як я поступлю?

- Машина їде ще далеко, я встигну перебігти і перебігаю через дорогу.

- Я бачу, що машина ще далеко, але краще зачекаю і не перебігатиму.

- Машин на дорозі нема, і я спокійно переходжу.

- Перейду дорогу на зелене світло світлофора, коли буде безпечно.

- Перейду по пішохідному переходу ( « зебрі » ), коли буду впевнений, що машини зупинилися.

- На пішохідному переході ( « зебра » ) перевагу мають пішоходи, тому я буду відразу йти.

- Беру ковзани і буду кататися по дорозі. Вона слизька і рівна, а машин майже нема.

- Беру ковзани і йду на каток.

- На скейт – борді краще за все кататися по тротуару.

- На скейт – борді краще за все кататись на стадіоні або на спортивному майданчику.

 

Ситуаційні завдання.

Пропонуються ситуації, треба їх проаналізувати і дати повну відповідь.

1) Батько Славка та Мишка працює водієм. Він керує вантажівкою – самоскидом. Часто на обід батько приїздить на машині. На прохання підлітків катає їх у кабіні свого КАМАЗу до кінця вулиці. Одного разу батько не зміг покатати синів, бо дуже поспішав. Тоді вони вирішили залізти в самоскид, щоб проїхатися і непомітно вистрибнути з кузова машини біля найближчого світлофора.  Які можливі небезпеки для підлітків?

Відповідь. Підлітки ризикують отримати травми під час стрибка зі самоскиду, потрапити під колеса автомобіля, що рухається позаду. Наражають на небезпеку інших учасників дорожнього руху.

 

2) Якось спекотного літнього дня 18-річний Олександр, який місяць тому одержав посвідчення водія, запропонував своїм друзям поїхати на річку. Щоб нікого не образити, Олександр дозволив розміститися у старенькому « Москвичі » 10 підліткам. На яку небезпеку Олександр наражає себе, своїх пасажирів та інших учасників дорожнього руху?

Відповідь. Автомобіль розрахований на певну кількість пасажирів. У даному випадку – на чотири особи. Переповненим автомобілем керувати важче, а отже, виникає ризик потрапити в ДТП, травмуватися самому й травмувати інших учасників дорожнього руху.

 

Дорога – це місце підвищеної небезпеки. Кожен майже щоденно є учасником дорожнього руху. Пішоходи, як і водії транспортних засобів, порушують правила безпеки. Часто учні знають правила дорожнього руху, але не мають сформованих навичок безпечної поведінки на дорозі.

 

Щоб здоровим завжди бути,

Треба добре те збагнути,

Що дорога, безперечно,

Дуже – дуже небезпечна.

Та як правила всі знаєш

І щодня їх пам’ятаєш,

То, звичайно, що тоді,

Де узятися біді?

Кожен знає перехожий:

Перехід на зебру схожий.

Й попереджувальний знак

Перехід покаже, так?

А від школи і додому

Знаєш стежечку знайому?

Бо ж водили мама й тато,

Хоч і знаків там багато.

Знає вже дитина кожна,

Як пройти безпечно можна.

V. Підсумок уроку.

 

- Що нового дізналися?

- Чим урок запам’ятався?

 

 

 

 

doc
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
582
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку