Даний матеріал допоможе педагогам зрозуміти та допомогти гіперактивній дитині. Гіперактивні діти потребують великої уваги та максимум зусиль. Гіперактивні діти - діти, які весь час у русі.
Як допомогти гіперактивній дитині
Боровець Г.Ф.
Непосидюча дитина – це не просто нескінченний галас і метушня в домі, це постійний страх за її життя і здоров’я. Немає такої щілини чи отвору, куди вона не сунула б носа чи пальця, немає заборон, яких вона не порушувала б.
Причиною такої нестриманості, як правило, є тимчасове перевантаження сили збудження нервової системи над силою гальмування. Цей дисбаланс компенсується у 10 – 14 річному віці, коли дитина вже здатна контролювати себе. Проте якщо дитину переконати в тому, що вона неслухняна, некерована, неуважна, байдужа до інших, тоді вона не стане використовувати цю здатність, бо не віритиме у свої сили. Отже, головне завдання батьків гіперактивної дитини – не нав’язати їй негативне ставлення до себе та світу.
Кожна дитина робить залюбки дві речі: вона або співпрацює з батьками, або пручається їм. Це дозволяє дитині бути в центрі уваги, що для неї є дуже важливим. Ми повинні створити такі умови, щою дитина зрозуміла, що їй вигідно з нами співпрацювати.
Корекційні заходи щодо гіперактивних учнів повинні мати комплексний характер, тобто проводитися за участю таких спеціалістів: психоневролога, психолога, педагогів і батьків. Особливо важливим є пояснення батькам причини виникнення гіперактивності і розробка індивідуальної програми допомоги дитині. Разом з батьками педагоги повинні проводити психологічну корекцію пізнавальної, емоційно-вольової сфери і поведінки дитини.
Чим можуть допомогти батьки
Учитель, беручи до уваги рекомендації спеціалістів, здійснює процес навчання і виховання школяра, враховуючи його індивідуальні особливості розвитку і поведінки, сімейні обставини.
Чим може допомогти учитель
Тільки у випадку подібного комплексного підходу відбувається послідовне виховання і розвиток гіперактивного учня, що сприяє реалізації потенціалу дитини і зниженню її емоційного напруження.
У роботі з гіперактивними школярами бажано дотримуватися таких основних настанов:
Робота над цими напрямками може проводитися паралельно або, залежно від конкретного випадку, типу гіперактивності дитини, надається перевага одній із настанов (наприклад, відпрацювання навичок взаємодії з оточуючими чи розвиток довільної уваги).
Насамкінець хочеться сказати про те, що кожна дитина народжується зі своїм «Я». Як зазначив В.О.Сухомлинський «У наших руках – найбільша з цінностей світу – Людина. Ми творимо людину, як скульптор творить свою статую з безформного шматка мармуру: десь у глибині цієї мертвої брили лежать прекрасні риси, які належить добути, очистити від усього зайвого». А як це зробити, в який спосіб – вирішує сам майстер, тобто педагог.