Практичний блок
Завдання № 1*. Як впливають вимоги, що ставляться суспільством перед школою, на визначення методики викладання української мови як навчальної дисципліни і на ті завдання, які вона повинна розв'язувати?
Вимоги, що ставляться суспільством перед школою, впливають на визначення методики викладання української мови як навчальної дисципліни і на ті завдання, які вона повинна розв’язувати, тому що:
● Школа має готувати учнів до життя в сучасному світі, де українська мова є державною мовою, але також існує багатомовність і міжкультурна комунікація.
● Школа має враховувати потреби і інтереси учнів, їхній рівень знань і вмінь, їхні особливості і таланти, а також регіональні та етнокультурні особливості.
● Школа має використовувати сучасні наукові та педагогічні досягнення, інноваційні технології та методи навчання, що сприяють розвитку мовної компетентності, критичного мислення, творчості, самостійності та співпраці учнів.
Деякі з завдань, які повинна розв’язувати методика викладання української мови як навчальної дисципліни, це:
● Формувати у учнів повагу до української мови як символу національної ідентичності, культури та історії, а також до інших мов і культур.
● Розвивати у учнів мовленнєві навички та звички, що дозволяють їм ефективно спілкуватися в різних ситуаціях і сферах життя, використовуючи різні стилі, жанри, реєстри та коди мови.
● Забезпечити учнів необхідними знаннями про мову, її систему, функціонування, розвиток, норми, правила, особливості, варіанти та стилістику.
● Сприяти формуванню у учнів мовної особистості, що володіє мовною свідомістю, мовною культурою, мовною толерантністю, мовною самооцінкою та мовною саморегуляцією.
Завдання №2.* Зробіть порівняльний аналіз (структура, змістові лінії, їх наповнення) двох ТОП з мовно-літературної освітньої галузі (під керівництвом О.Я.Савченко та під керівництвом Р.Б.Шияна) Результати порівняння подайте у таблиці.
|
О.Я.Савченко |
Р.Б.Шияна |
Структура |
Типова освітня програма, розроблена під керівництвом О.Я. ● Мовно-літературн а, зокрема: Рідномовна освіта (українська мова та література; мови та літератури корінних народів та національних меншин) (МОВ 1); ● Іншомовна освіта (ІНО); ● Математична (МАО); ● Природнича (ПРО); ● Технологічна (ТЕО); ● Інформатична |
Типову освітню програму укладено за такими освітніми галузями: Мовно-літературна, у тому числі: ● Рідномовна освіта (українська мова та література; мови та літератури корінних народів та національних меншин) (МОВ') ● Іншомовна освіта (ІНО) ● Математична (МAO) ● Природнича (ПРО) ● Технологічна (ТEO) |
|
(ІФО); ● Соціальна і здоров’язбережу вальна (СЗО); ● Громадянська та історична (ГІО); ● Мистецька (МИО); ● Фізкультурна (ФІО). |
|
|
Кількість годин |
300 |
300 |
|
Змістова лінія |
Змістова лінія «Читаємо», розроблена під керівництвом О.Я. Савченко, передбачає формування в учнів повноцінної навички читання. Це включає уміння самостійно вибирати й опрацьовувати літературні тексти різних видів, дитячі книжки, висловлювати своє ставлення до прочитаного. Учні навчаються сприймати художній текст як засіб збагачення особистого емоційно-чуттєвого, соціального досвіду. Вони також вчаться користуватися раціональними прийомами пошуку |
Змістова лінія «Взаємодіємо письмово» передбачає залучення учнів до реальної писемної практики, зокрема за допомогою цифрових пристроїв та в режимі онлайн |
|
потрібної інформації в різних джерелах, працювати з інформацією в різних форматах, застосовувати її в навчально-пізнавальн их, комунікативних ситуаціях, практичному досвіді1. |
|
Наповнення |
«Робота з текстом на уроках мовно-літературної освітньої галузі»: Це план лекційного заняття. «Технології навчання освітньої галузі «Мови і літератури»: Це джерело, яке може бути корисним для вивчення технологій навчання. Мовно-літературна освітня галузь Українська мова: Це типова освітня програма, створена колективом під керівництвом О. Я. Савченко. |
“Читаємо” (читач – автор), “Взаємодіємо письмово” (автор – читач), “Досліджуємо медіа” (читач / глядач / слухач – автор)2. |
Завдання №3.* Познайомтесь з освітніми платформами (див.
https://vseosvita.ua/, https://naurok.com.ua/, https://prometheus.org.ua/), які дозволяють долучитись до сучасних методичних поглядів на вирішення завдань мовно-літературної освітньої галузі. Занотуйте, в якій формі пропонується узагальнення методичного досвіду на кожній з платформ (вебінари, новини в галузі освіти, методичні розробки, конференції та ін..), які можливості організації освітнього процесу в початковій школі пропонує платформа (можливість тестових перевірок, використання презентацій та под.).
ВСЕОСВІТА
Серед можливостей, які пропонує платформа “Всеосвіта”, варто виділити:
1. Вебінари:для обміну досвідом, підвищення кваліфікації,самоосвіта
2. Курси.
3. Конференції та семінари.
4. Методичні розробки: Платформа містить методичні матеріали для вчителів та педагогів.
НА УРОК
Ця українська онлайн-платформа спрямована на вчителів. Вона надає бібліотеку авторських матеріалів, освітній журнал з цікавими та корисними статтями, а також можливість безкоштовної реєстрації та завантаження матеріалів1. Вчителі можуть обмінюватися практичними прийомами, методичними розробками та ідеями для уроків. Платформа “На Урок” також пропонує онлайн-тести для учнів та вчителів. Вчителі можуть використовувати готові приклади цікавих шкільних тестів для оцінювання з різних предметів і дисциплін3.
ПРОМЕТЕУС
Prometheus – це найбільша платформа онлайн-курсів в Україні, яка допомагає вчителям та учням обмінюватися досвідом та збагачувати свої знання платформа для організації освітнього процесу в початковій школі пропонує:
1. Онлайн-курси: Prometheus надає доступ до більше ніж 400 онлайн-курсів від кращих викладачів
2. Безкоштовні курси: Prometheus пропонує безкоштовні курси з різних напрямків і рівнів. Це може бути корисно для вчителів, які шукають нові методичні підходи та матеріали для уроків13.
3. Програма Prometheus+: Ця можливість дозволяє створювати власні безкоштовні курси та перекладати світово відомі програми топових університетів українською мовою. Гроші, зароблені від продажу платних програм, вкладаються у створення безкоштовних курсів, що дозволяє мільйонам українців отримувати якісну освіту1.
4. Підготовка до ЗНО: На Prometheus можна знайти курси, які допоможуть учням підготуватися до ЗНО та інших важливих іспитів1.
5. Бізнес-курси: Для вчителів та учнів, які цікавляться бізнес-освітою, Prometheus пропонує курси з цієї галузі1.
Загалом, програма допомагає забезпечити якісну освіту для всіх, надаючи доступ до різноманітних курсів та можливостей навчання14.