Ознайомити учнів з українською народною казкою «Лисичка та Журавель», учити їх працювати з текстом, виділяти головну думку твору, давати характеристику героям казки, удосконалювати в дітей навички правильного, виразного читання, розвивати діалогічне мовлення, мислення, творчу уяву, вміння висловлювати оцінні судження, формувати пізнавальний інтерес до народної творчості, зокрема до казок, сприяти вихованню привітного ставлення до гостей, доброти, вдячності.
Яке частування,
таке й дякування
( казка «Лисичка та журавель» )
Мета: ознайомити учнів з українською народною казкою «Лисичка
та Журавель», учити їх працювати з текстом, виділяти головну думку твору, давати характеристику героям казки, удосконалювати в дітей навички правильного, виразного читання, розвивати діалогічне мовлення, мислення, творчу уяву, вміння висловлювати оцінні судження, формувати пізнавальний інтерес до народної творчості, зокрема до казок, сприяти вихованню привітного ставлення до гостей, доброти, вдячності.
Обладнання : назва казки, написана на плакаті, таблиці складів, ілюстрації до казки «Лисиця та Журавель», аудіо запис музики, презентація казки, етапи уроку на промінчиках сонця, малюнок сонця, завдання в конвертах, букви на карточках, слова на картках ( презентація ), телеграми від звірят, сигнальні картки, риси характеру героїв, кольорові маленькі сонечка з картону, магнітна дошка, маски лисички та журавля.
Тип уроку – урок –пазл.
ХІД УРОКУ:
І. Організація класу.
Створення емоційного настрою.
Я бажаю вам добра
Ви бажаєте мені добра
Ми бажаємо всім добра.
Подарували усмішку мені, один одному, нашим гостям.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Енергізатор «Сонечко». Ознайомлення з етапами уроку.
Перед дітьми на дошці прикріплена модель сонечка.
ІІІ. Мовна зарядка:
а
о
Вдих – видих на е
у
и
Лис малий і більший лис,
По гриби ходили в ліс .
Читання складів ( за індивідуальними таблицями )
з першого ряду читатимуть перший рядок складів, з другого – другий рядок, з третього – третій, і останній рядок ми прочитаємо усі разом.
кра |
кро |
кру |
кри |
тка |
тко |
тку |
кна |
кне |
кно |
кни |
зва |
зво |
зву |
взле |
взло |
взли |
взло |
взлю |
взму |
взро |
вклю |
вкра |
вкри |
стра |
впла |
вплю |
впра |
Діти повинні запам’ятати ці слова і повторити вголос.
Зразки карток:
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
( В клас заходить Лисичка і співає пісню з опери «Коза – Дереза»)
Ви бачите, який великий світ казок. Читайте їх, черпайте мудрість, знання. І пам’ятайте : «Хто казок багато знає, той завжди перемагає»
Фізхвилинка
V. Сприймання ізасвоєння матеріалу уроку:
1) Первинне ознайомлення з казкою через комп’ютерну презентацію
( вчитель виразно читає казку, а діти розглядають ілюстрації )
2) Словникова робота:
- Перш ніж читати казку, давайте разом розберемо значення окремих слів, які зустрінуться вам у казці.
На дошку вчитель кріпить таблицю зі словами до казки.
Вгощу – пригощу в гостину – в гості
Зазирати – заглядати приятелі – друзі
Призволяйся – пригощайся нюшити – нюхати
Розгнівалась – розсердилась запросини – запрошення
Навстоячки – стоячи вилизькала – вилизала
Спочатку слова читає вчитель, потім учні разом.
3) Читання казки учнями частинами.
- Чи схожа Лисичка на лисичок з інших казок ? Чим ?Відкриваємо третій пазл.
4) Перевірка сприймання змісту казки. Гра «Так – ні» (сигнальні картки)
- Відкриємо четвертий пазл.
5) Аналіз казки з елементами вибіркового читання :
- Яку посудину вибрала Лисичка для частування гостя? ( Діти зачитують )
- Як ви гадаєте, чому ? ( Вона вибрала тарілку, щоб легше було їй самій лизькати з неї, бо Журавлеві важко дзьобом брати їжу з тарілки )
- Прочитайте у казці місце, де Лисичка запрошує Журавля в гості. Як Журавель запрошує Лисичку ? ( Діти зачитують )
- Яку страву зварив Журавель і куди він її склав ? Якої страви наварила Лисичка ? ( Діти зачитують )
6) Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
- Діти, я почну читати початок речення, а ви повинні прочитати його кінець.
- Відкриємо п’ятийпазл.
7) Вправи для очей.
Під час презентації кліпу про лисицю, вчитель читає вірш:
Зима. Тихо навкруги,
Вкрили все пухкі сніги.
Попід снігом хтось шурхоче,
Лиска щось схопити хоче,
Раз – стрибок, два – захват,
Лиска наче акробат.
Почекайте, діти, трішки.
Оце так ! Спіймалась мишка!
Мишка хитрою була,
На урок до нас втекла.
Учитель показує іграшкову мишку.
Мишка побігла вправо, потім вліво. Мишка побігла на стелю, потім заховалася за дошку. А в цей час сонечко своїм яскравим промінням засліпило мишці очі. Вона заплющила їх (діти заплющують очі ) і лапками ніжно потерла повіки (пальчиками труть повіки ). Потім поморгала трішки, розплющила очі й побачила відеопривітання від учнів, які навчаються в гімназії.
8) Малюнковий вернісаж через відеопривітання.
- Ці ілюстрації до казки виконали учні 4 - В класу. Але вони хочуть перевірити чи уважно ви читали казку. Погляньте, що вони наплутали ?
- З цим завданням ви також впоралися, тому відкриємо 6 пазл.
9) Інсценування казки учнями.
10) Робота над характеристикою герої (двоє біля дошки)
- Діти, які риси характеру притаманні Лисиці ? Які – Журавлю ?
Перша дитина відбирає риси характеру притаманні Лисичці, а друга дитина риси, що відповідають рисам характеру Журавля.
підступність справедливість
довірливість ЛИСИЧКА ввічливість
чемність хитрість
жадібність ЖУРАВЕЛЬ нещирість
товариськість злість
11) Вправа «Склади прислів’я». Робота в парах.
- Складіть прислів’я із «розсипаних» частинок.
На партах лежать картки із прислів’ями, поділеними на дві частини. Потрібно з’єднати ці частинки так, щоб можна було прочитати прислів’я.
Яке частування - так і їстимеш.
Як посолиш, воно добром вернеться.
Роби добро, таке й дякування.
12) Розвиток мислення та уяви.
- Чи правильно вчинила Лисичка ? (Ні, бо гостинні люди так не чинять. Недаремно в народі кажуть : «Умієш приготувати – вмій і подати» )
- Чому так вчинила Лисичка ? ( Хотіла, щоб уся їжа дісталася їй )
Яке із цих прислів’їв підходить до змісту казки «Лисичка та Журавель» ? (Яке частування, таке й дякування )
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Діти дістають маленькі сонечка, на яких написані слова, що називають кращі людські риси: доброта, чемність, гостинність, вдячність, щедрість, чуйність, справедливість, любов, дружба, милосердя, співчуття.
1