Яке частування, таке й дякування ( казка «Лисичка та журавель» )

Про матеріал

Ознайомити учнів з українською народною казкою «Лисичка та Журавель», учити їх працювати з текстом, виділяти головну думку твору, давати характеристику героям казки, удосконалювати в дітей навички правильного, виразного читання, розвивати діалогічне мовлення, мислення, творчу уяву, вміння висловлювати оцінні судження, формувати пізнавальний інтерес до народної творчості, зокрема до казок, сприяти вихованню привітного ставлення до гостей, доброти, вдячності.

Перегляд файлу

 

 

Яке частування,

таке й дякування

( казка «Лисичка та журавель» )

Мета:  ознайомити  учнів  з  українською  народною  казкою  «Лисичка

 та  Журавель»,  учити  їх  працювати  з  текстом,  виділяти  головну  думку  твору,  давати  характеристику  героям  казки,  удосконалювати  в  дітей  навички  правильного,  виразного  читання,  розвивати  діалогічне  мовлення,  мислення,  творчу  уяву,  вміння  висловлювати  оцінні  судження,  формувати  пізнавальний  інтерес  до  народної  творчості,  зокрема  до  казок,  сприяти  вихованню  привітного  ставлення  до  гостей,  доброти,  вдячності.

Обладнання : назва  казки,  написана  на  плакаті,  таблиці складів,  ілюстрації  до  казки  «Лисиця  та  Журавель»,  аудіо запис  музики,  презентація  казки,  етапи  уроку на  промінчиках  сонця,  малюнок  сонця, завдання  в  конвертах, букви  на  карточках, слова  на  картках ( презентація ), телеграми  від  звірят, сигнальні  картки, риси  характеру  героїв, кольорові   маленькі  сонечка  з  картону, магнітна  дошка,  маски  лисички  та  журавля.

Тип  уроку – урок –пазл.

     ХІД  УРОКУ:

І. Організація  класу.

Створення  емоційного  настрою.

Я  бажаю  вам  добра

Ви  бажаєте  мені  добра

Ми  бажаємо  всім  добра.

Подарували  усмішку  мені,  один  одному,  нашим  гостям.

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності.

Енергізатор  «Сонечко». Ознайомлення  з  етапами  уроку.

Перед  дітьми  на  дошці  прикріплена  модель  сонечка.

  • Сьогодні  ми  здійснемо  подорож  в  прекрасний  і  незвичайний  світ  казок. До  нас  завітало  дивовижне  сонечко  з  промінчиками  із  завданнями  і  подарунками. По  закінченню  уроку  ми   визначимо,  яким  вийшов  у нас  урок: корисним  чи  марним. Корисним  ми  зможемо  назвати  урок, якщо попрацюємо  за  таким  планом  :
  • Етап  мовної  розминки;
  • Етап  повідомлення  теми  і  мети  уроку;
  • Етап  новин;
  • Етап  розумників;
  • Етап  підсумку ;
  • Етап  домашнього  завдання.
  • Але  під  кожним  промінчиком  ви  бачите  пазли – частинки,  з  яких на  протязі  всього  уроку ми  складемо  малюнок. Для  цього  нам  необхідно  старанно  і  плідно  попрацювати. Активні,  старанні  учні  отримають  сонечка  за  правильні  відповіді. В  кінці  уроку порахуємо сонечка і  оцінимо  свою  роботу.  Гаразд ?

ІІІ. Мовна  зарядка:

  1. Дихальні  вправи:
  • Надування  кульки  ( Діти  надувають  уявну  кульку)
  • Здування  пір’їнки  ( Діти  здувають  з  долоні  уявну  пір’їнку )
  • Нюхання  квіток  ( Діти  вдихають  повітря,  на  видиху  промовляють  голосні  звуки )

а

о

Вдих – видих  на                         е

     у

     и

  1. Робота  зі  скоромовкою:
  • Давайте  повторимо  скоромовку, яку  вчили  вдома.

  Лис  малий  і  більший  лис,

По  гриби  ходили  в  ліс .

  • Прочитайте  скоромовку  пошепки,  швидко  та  голосно ( хором  і  індивідуально)
  1. Розчитування:

Читання  складів  ( за  індивідуальними  таблицями )

  • У  кожного  з  вас  на  парті  лежить  картка  із  таблицею  складів. Діти

  з  першого ряду читатимуть  перший  рядок складів,  з  другого – другий  рядок,  з  третього – третій,  і  останній  рядок  ми  прочитаємо  усі  разом.

кра

кро

кру

кри

тка

тко

тку

кна

кне

кно

кни

зва

зво

зву

взле

взло

взли

взло

взлю

взму

взро

вклю

вкра

вкри

стра

впла

вплю

впра

  1. Розвиток  пам’яті  та  уваги. Миттєве  сприймання  слів.
  • Це  завдання  для  уважних оченят. Ви  маєте  подивитися  на  екран  комп’ютера ,прочитати  слова  та  запамятати.

Діти  повинні  запамятати  ці  слова  і  повторити  вголос.

Зразки  карток:

  • Їжак, вовк, лисиця, коза.
  • Кашка, дзьоб, журавель, гості.
  • Глечик, приятелі, страва, молоко.
  • Ну  от,  ми  трішечки  розім’ялися. І  відкриваємо  перший  пазл. А  тепер  рушаємо  далі.

ІV. Повідомлення  теми  і  мети  уроку.

  • Розмова  в  нас піде  про  казки. Прочитайте,   про  яку  казку  піде  мова . (Діти  хором  читають  казку,  яка  написана  на  плакаті і  прикріплена  на  дошці). Урок  сьогодні  незвичайний. Діти, погляньте, що  за  гостя  до  нас  завітала.

( В  клас заходить  Лисичка і  співає  пісню з  опери  «Коза – Дереза»)

  • Доброго  дня !  Чи  тут  навчаються  учні  2  класу ?  А  чи  ви  мене  впізнали ? 
  • Погляньте,  які  книги  я  вам  принесла. В яких  казках  ви  зі  мною  зустрічалися ? 

Ви  бачите,  який  великий  світ  казок. Читайте  їх,  черпайте  мудрість, знання. І  пам’ятайте : «Хто  казок  багато  знає,  той  завжди  перемагає»

  • Я  отримала  телеграми,  але  від  кого  вони – не знаю. Допоможете ?
  • «Я  просте  яйце  знесла. Як  знесу  золоте,  приїду  до  вас  у  гості» (Курочка  Ряба)
  • «Купив  насіння,  посадив  на  городі. Виросла  велика – превелика»  (Дід  із  казки  «Ріпка» )
  • «Хату  звільнили,  плакати  перестав» (Зайчик  із  казки  «Коза – дереза»)
  • «Пірячко  мені  скинули,  лечу  до  вас» ( Кривенька  качечка )
  • «Рятуйте,  нас  хоче  зїсти  вовк!» (Семеро  козенят)
  • «Я  від  баби  втік,  і  від  діда  втік»  (Колобок)
  • Ви  дуже  розумні  та  старанні  діти. Дякую,  що  допомогли  мені. Я  піду  готуватися  до  зустрічі  з  вами  у  казці,  а  вам  бажаю  успіхів  на  уроці.
  • Відкриваємо  другий  пазл.

Фізхвилинка

V. Сприймання  ізасвоєння  матеріалу  уроку:

1) Первинне  ознайомлення  з  казкою  через  компютерну  презентацію

( вчитель  виразно  читає  казку,  а  діти  розглядають  ілюстрації )

2) Словникова  робота:

- Перш  ніж  читати  казку,  давайте  разом  розберемо  значення  окремих  слів,  які  зустрінуться  вам  у  казці.

На  дошку  вчитель  кріпить  таблицю  зі  словами  до  казки.

Вгощу – пригощу    в  гостину – в  гості

Зазирати – заглядати   приятелі – друзі

Призволяйся – пригощайся  нюшити – нюхати

Розгнівалась – розсердилась  запросини – запрошення

Навстоячки – стоячи   вилизькала – вилизала

Спочатку  слова  читає  вчитель,  потім  учні  разом.

3) Читання  казки  учнями частинами.

- Чи  схожа  Лисичка  на  лисичок  з  інших  казок ?  Чим ?Відкриваємо  третій  пазл.

4) Перевірка  сприймання  змісту  казки. Гра  «Так – ні» (сигнальні  картки)

  • Лисичка  та  Журавель  були  приятелями  на  початку  казки  (+)
  • Для  журавля  Лисиця  наварила  борщику ( - )
  • До  столу  вона  подала  свою  страву  у  казанку ( - )
  • Журавель наварив  страви  і  склав  її  у  глечик (+)
  • Лисичка  з  глечика  виїла  всю  страву ( - )
  • З  того  часу  Лисичка  не  товаришує  з  Журавлем  (+)

- Відкриємо  четвертий  пазл.

5) Аналіз  казки  з  елементами  вибіркового  читання :

- Яку  посудину  вибрала  Лисичка  для  частування  гостя?  ( Діти  зачитують )

- Як  ви  гадаєте,  чому ? ( Вона  вибрала  тарілку,  щоб  легше  було  їй  самій  лизькати  з  неї,  бо  Журавлеві  важко  дзьобом  брати  їжу  з  тарілки )

- Прочитайте  у  казці  місце,  де  Лисичка  запрошує  Журавля  в  гості. Як  Журавель  запрошує  Лисичку ? ( Діти  зачитують )

- Яку  страву  зварив  Журавель  і  куди  він  її  склав ?  Якої  страви  наварила  Лисичка ? ( Діти  зачитують )

6) Інтерактивна  вправа «Незакінчене  речення»

- Діти,  я  почну  читати початок  речення,  а  ви  повинні  прочитати  його  кінець.

  • Кличе  Лисичка …
  • А  Лисичка  наварила …
  • От  уже  Лисичка ..
  • Та  від  того  часу …

- Відкриємо  пятийпазл.

7) Вправи  для  очей.

Під  час  презентації  кліпу  про  лисицю, вчитель  читає  вірш:

Зима. Тихо  навкруги,

Вкрили  все  пухкі  сніги.

Попід  снігом  хтось  шурхоче,

Лиска  щось  схопити  хоче,

Раз – стрибок,  два – захват,

Лиска  наче  акробат.

Почекайте,  діти,  трішки.

Оце  так ! Спіймалась  мишка!

Мишка  хитрою  була,

На  урок  до  нас  втекла.

Учитель  показує  іграшкову  мишку.

Мишка  побігла  вправо,  потім  вліво. Мишка  побігла  на  стелю,  потім  заховалася  за  дошку. А  в  цей  час  сонечко  своїм  яскравим  промінням  засліпило  мишці  очі. Вона  заплющила  їх (діти  заплющують  очі )  і  лапками  ніжно  потерла  повіки (пальчиками  труть  повіки ). Потім  поморгала  трішки,  розплющила  очі  й  побачила  відеопривітання  від  учнів, які  навчаються  в  гімназії.

8) Малюнковий  вернісаж  через  відеопривітання.

- Ці  ілюстрації  до  казки  виконали  учні  4 - В класу. Але  вони  хочуть  перевірити  чи  уважно  ви  читали  казку. Погляньте,  що  вони  наплутали ?

- З  цим  завданням  ви  також  впоралися, тому  відкриємо  6  пазл.

9) Інсценування  казки  учнями.

10) Робота над  характеристикою  герої (двоє  біля  дошки)

- Діти,  які  риси  характеру  притаманні  Лисиці ?  Які – Журавлю ?

 Перша  дитина відбирає  риси  характеру  притаманні  Лисичці,  а  друга  дитина  риси, що відповідають  рисам  характеру  Журавля.

підступність      справедливість

довірливість  ЛИСИЧКА   ввічливість

чемність       хитрість 

жадібність   ЖУРАВЕЛЬ   нещирість

товариськість      злість

11) Вправа  «Склади  прислівя».  Робота  в парах.

- Складіть  прислівя  із  «розсипаних»  частинок.

На  партах  лежать  картки  із  прислівями,  поділеними  на  дві  частини. Потрібно  зєднати ці  частинки  так, щоб  можна  було  прочитати  прислівя.

Яке  частування -      так  і  їстимеш.

Як  посолиш,      воно  добром  вернеться.

Роби  добро,       таке  й  дякування.

  • Як  ви  розумієте  зміст  цих  прислів’їв ?
  • І  це  завдання  ми  також  виконали. Відкриваємо  7  пазл.

12) Розвиток  мислення  та  уяви.

- Чи  правильно  вчинила  Лисичка ? (Ні,  бо  гостинні  люди  так  не  чинять. Недаремно  в  народі  кажуть : «Умієш  приготувати – вмій  і  подати» )

- Чому  так  вчинила  Лисичка ? ( Хотіла,  щоб  уся  їжа  дісталася  їй )

Яке  із  цих  прислів’їв  підходить  до  змісту  казки  «Лисичка  та  Журавель» ?  (Яке  частування,  таке  й  дякування )

VІ.  Підсумок  уроку. Рефлексія

  • Домашнє  завданняВідкриваємо  8  пазл.
  • Читати  в  особах  казку  «Лисичка  і  Журавель»
  • Намалювати  ілюстрацію  до  казки  (  за  бажанням )
  • Метод «Мікрофон»Відкриваємо  9  пазл.
  • Урок  наш  був  вдалим  чи  марним ?
  • Що  вам  сподобалося  найбільше ?
  • Чого  навчив  нас  цей  урок ? 
  • Діти,  погляньте  під  свої  щоденники. Що  ви  там  знайшли ?

Діти  дістають  маленькі  сонечка,  на  яких  написані  слова,  що  називають  кращі  людські  риси:  доброта, чемність, гостинність,  вдячність, щедрість,  чуйність,  справедливість, любов,  дружба, милосердя, співчуття.

  • Я  сподіваюся,  що  ці  почуття  у  ваших  серцях  житимуть  завжди,  і  ви  будете  прислухатися  до  голосу  свого  серця, який  підкаже  вам, як  правильно вчинити  в  тій  чи  іншій  ситуації. І  якщо  ви  когось  образили, то  попросіть  у  нього  пробачення,  і вам  ніколи  не  буде  соромно  за  себе.

 

 

1

 

docx
Додано
18 жовтня 2018
Переглядів
1828
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку