Конспект відкритого уроку для 5 класу з викоритсанням мультимедійної дошки. Цей урок допомагає учням візуалізувати поезію, створти власний віртуальний музей. Це сприяє кращому запам'ятовуванню матеріалу, кращому усвідомленню нових знань.
Урок № 44 клас 5-А дата 02.03.2018
Тема. Художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. «Садок вишневий коло хати».
Мета: ознайомити учнів з історією написання вірша, допомогти усвідомити його ідейно – художню цінність; розвивати вміння аналізувати художній текст, розповідати про власні відчуття, емоції; прищеплювати любов до рідного краю, родини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, видання «Кобзар» різних років, репродукція картини Т. Шевченка «Селянська родина», відеозапис «Садок вишневий коло хати», мультимедійна презентація.
Епіграф: Зростає покоління молоде,
Нові вогні горять на небокраї,
Та в далеч з наймолодшими іде
Пророк Зорі, що землю всю осяє.
М.Рильський
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент (1 хв) (слайд)
Як відомо, для сприйняття поезій, а тим більше таких перлин лірики, які подарував нам Т. Шевченко, потрібен відповідний настрій. Тож пропоную вам обрати смайлик, який відповідає вашому настрою.
ІІ. Мотивація до навчання. (3 хв) (слайд)
Слово вчителя.
Дивна річ – настрій людини. Змінюється частіше, ніж погода за вікном. Ми можемо залишитися байдужими до того, чому радіють інші, а можемо засмутитися через якусь дрібницю. Але у світі є вічні цінності – ті, які перевірені часом. Вони не залишають байдужими нікого. До таких цінностей і належать вірші, поеми Т. Г. Шевченка.
Сьогодні на нас чекає подорож до віртуального музею літературного твору просто неба. А чи доводилося вам, діти, у своєму житті побувати у музеях?
А чим відрізняється музей просто неба?
Що ви знаєте про віртуальний музей?
В одному із таких музеїв ми сьогодні побуваємо, але створимо його самі.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Давайте звернемо свою увагу на екран та подивимося як українські діти побачили поезію Шевченка.
Розповідь з елементами бесіди
Діти, скажіть будь ласка, які почуття у вас виникають під час прослуховування цього вірша?
Так, дійсно, одразу стає на душі тепло та затишно. І нам зараз важко навіть уявити, що теплий і радісний вірш «Садок вишневий коло хати» Т.Г.Шевченко створював у холодному підземеллі з широкими кількаметровими стінами Петропавловської фортеці в Петербурзі. (слайд)
Тут, у казематі, захований від усього світу, в огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Тарас Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року. (слайд)
„Садок вишневий коло хати» -- восьмий вірш з цього циклу „У казематі”. (слайд)
Словникова робота: хрущі – великі жуки, плугатарі – орачі, ті, хто ходить за плугом
Виразне читання ученицею вірша «Садок вишневий коло хати…» (звучить запис солов'я) слайд
Учні заплющують очі і слухають, намагаючись «побачити», «почути» зображене у вірші.
Ідейно-художній аналіз твору . Бесіда за питаннями.
Про що ця поезія? (Тема: показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.)
Що головне в цьому вірші: опис природи чи відчуття поета? (Ідея: уславлення людини праці, чарівності природи рідного краю.) Жанр: пейзажна лірика.
Повідомлення проблемного завдання
Так, це дійсно так. Тож саме ці образи нам і допоможуть створити наш музей просто неба.
Отже, ми уявно опинилися в музеї, але тут пустий простір. (слайд)
Отже, ми поступово починаємо заповнювати наш музей просто неба. (слайд)
Знайдіть у тексті, які кольори використав поет, щоб створити таку картину? (Зелений, білий, рожевий…) слайд
Погляньте на екран, чи є такі барви у нашому музеї?
Отже, кольорова гамма створює красу, милує око і не залишає людей байдужими.
Отже, слухові образи дають можливість повніше відчути навколишній світ.
Діти, чи отримали ви задоволення від створення віртуального музею просто неба з його героями, слуховими та зоровими образами?
Фізкульт хвилинка (2 хв)
ІV. Закріплення навчального матеріалу.
Тарас Шевченко був чудовим знавцем народного побуту, про що свідчать його поезії і картини, зокрема "Селянська родина". (слайд)
Картина "Селянська родина" знаходиться у Державному музеї Т. Г. Шевченка. Слайд
Робота з таблицею. (3-5 хв)
Давайте спробуємо порівняти наші почуття та емоції які викликає вірш «Садок вишневий коло хати» та картина «Селянська родина».
Що спільного в картині і поезії? Чим відмінна поезія від картини? Слайд
Вірш «Садок вишневий» |
Картина «Селянська родина» |
Настрій |
|
радість |
печаль, смуток |
Родина |
|
сім’я |
чоловік, дружина, син, дідусь |
Фон |
|
хата, вишневий садок, природа, соловейко |
хата під солом’яною стріхою |
Проблема |
|
родина кріпаків (хоч прямо не сказано) |
родина кріпаків |
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів. (4 хв)
Метод «Незакінчене речення»
VІІ. Домашнє завдання. (2хв)
Вивчити напам’ять вірш «Садок вишневий коло хати»
Додаткове завдання: намалювати ілюстрацію до поезії «Садок вишневий коло хати».