Японія - країна, де сходить сонце

Про матеріал

Конспект уроку-подорожі у 10 класі з вивчення нової теми з використанням міжпредметних звязків, зокрема світова література, образотворче мистецтво, трудове навчання, фізика, інформатика. До уроку додається презентація.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Урок на тему:

 

«Японія – країна, де сходить сонце.

Японія  - ЕГП, історико –культурні особливості.Особливості населення. Роль науки і високих технологій в економіці Галузева і територіальна структура господарства. Спеціалізація країни в світовому господарств

Зовнішньоекономічні звязки.»

10 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                     Підготувала:

                                                                                     Слюсарчин С.В.,

                                                                                     вчитель географії

                                                                                     Ковалівської ЗОШ І-ІІІст.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Очікуванні результати НПД: учень називає особливості територіальної й галузевої структури господарства; ресурсозабезпеченість для регіону Японія; пояснює специфіку населення Японії , його забезпечення трудовими ресурсами; вказує на основні риси сучасного стану та розвитку економіки Японії; порівнює особливості господарства Японі з економічним розвитком України; оцінює роль Японії в світі; знаходить, систематизує необхідну інформацію під час підготовки характеристики Японії; використовує та аналізує графіки, діаграми таблиці, картосхеми, що містять інформацію про Японію, висловлює власні судження та висновки; розкрити секрет глибокого розуміння японцями природи; ознайомити з  елементами природи, побуту, японської культури, створення ікебани, ознайомити з  творчістю Мацуо Басьо; вдосконалювати практичні уміння учнів складати економіко - географічну характеристику країни; виховувати любов і повагу до прекрасного, до поезії, бережливе ставлення до навколишнього середовища.

 

Тип уроку: комбінований. Форма уроку: інтегрований урок-мандрівка. Міжпредметні зв'язки  (географія - світова література, інформатика,фізика,трудове навчання,образотворче мистецтво).

Обладнання: учнівський проект презентації «Японія», збірки творів Мацуо Басьо, виставка ікебани, орігамі, комп’ютер.

 

                                                                           Хід уроку

Японія засвоїла всі наші новітні винаходи, відкриття, випробувала всі системи, які вона знайшла в Європі. І застосувала їх у себе не в такому саме вигляді, ні, вона застосувала їх настільки, наскільки це потрібно було для зміцнення її сил. Вона скористалася Європою як сходами, сходинками яких піднялася на вершину Далекого Сходу.

                                                                                 Ернест фон Гессе-Вартег

І. Організаційний момент

Вітання. Психологічний настрій учнів

За 2 тижні до уроку вчитель об’єднує клас у групи й дає їм завдання для самостійної роботи з літературою, атласами, енциклопедіями тощо. Важливе значення має міжпредметний зв’язок з інформатикою, саме в цей час учні ознайомлюються з основними вимогами до складання презентації. Окреме завдання дають одному учневі— створити учнівський проект презентації Японії.

У ч и т е л ь. Шановні діти, гості! Сьогодні ми з вами проведемо нестандарт- ний урок — урок-мандрівку до «країни Сонця, що сходить» — Японії.

 

АКТЦАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Питання до учнів: Що вам відомо про Японію з курсів інших предметів?

                                  Під якою ще назвою Японія відома у світі?

 

 

 

Прийом «Гриновуння»

Записати асоціації, які виникають до даного ключового слова

Ключові слова: кімоно, рис, ікебана, Японія, відеотехніка, автомобілі, орігамі, Токіо, Фудзіяма.

 

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

Уч и т е л ь. Щоб пізнати чужу краї­ну, треба відмовитися від звички міряти все на свій аршин. Слід розібра­тися в системі уявлень, мірил і норм, притаман­них певному народові.

Сьогодні на уроці ми будемо вивчати Японію - одну з найцікавіших і найзагадковіших країн світу.

Це дійсно унікальна країна не лише за своїми культурними традиціями, а надто унікальною історією економічного розвитку.

Я запрошую всіх вас до Японії, дивовижної країни . Я б назвала її країною навпаки, настільки там все незвично для нас. Кішки без хвостів. Сади з каменів. Пальто подають жінки чоловікам. Кермо в машині з правого боку. Тут пишуть зверху вниз, їдять паличками, сплять на підлозі. Взуття залишають біля порога. Вірші не мають рими. Писемність не віддільна від малювання. Поклони тут цілий ритуал, чаювання представляє собою обряд, а ікебана і бонсай - ціла наука. І ще багато-багато інших цікавих речей.

Відкрити завісу загадкового "японського дива", познайомитися з незвичними для нас традиціями ми матимемо змогу на сьогоднішньому уроці.

Для кожного з нас Японія асоціюється з певними речами. На питання "Що у вас асоціюється із Японією?", більшість відповіли: кімоно, карате гейші, сонце, що сходить і т.д.

Японію часто називають країною ХХІ століття. Вона за кілька десятиліть перетворилася на економічного гіганта, що зумів завоювати і втримати значні сегменти ринку в основних господарських комплексах світу – США і Західній Європі. Але Японія – це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації, традиції якої часто не зрозумілі європейцеві. Разом з їх зовнішнім оточенням вони такі мальовниці, театральні і артистичні, що часто здаються нацією позерів; увесь їх світ – ніби сцена, на якій вони грають. Відхилити завісу загадкового «японського дива», ознайомитись із незвичайними для нас традиціями ми матимемо змогу на сьогоднішньому уроці. А допоможе нам у цьому туристична агенція «Чарівний світ» та ведучі спеціалісти: географи, історики, демографи, транспортники, економісти, літератори, культурознавці та кухар. Роль гіда буду виконувати я – ваш вчитель.

 

 

 ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

О! Країно!

Далека й така таємнича!

Де сонце щодня виринає з пітьми,

Де сакура квітне поблизу гір мальовничих,

Сьогодні до тебе звертаємось ми.

 

Рефлексія

Що цікавого хотіли б дізнатись про Японію на сьогоднішньому уроці?

 Розповідь учителя

«Коли боги Ідзанагі і Ідзанамі по веселці спус- калися з небес, щоб відділити земну твердиню, Ідзанагі вдарив своїм списом і тоді із його списа скотилось мереживо крапель, утворивши зігну- тий ланцюг островів».

І дійсно, коли подивитись на Японію з літака, то згадуєш цю прадавню легенду про створення країни. Острівний ланцюг і справді схожий на скам’янілі краплини. Чи, можливо, це караван гір, що прокладає собі шлях через безкрайню пустелю океану.

«Шлях гір» — таким є одне із тлумачень давньої назви цієї країни. Назва Ямато нагадує, що утворен- ня Японії ще не завершено. Краплини, що впали з божественного списа, ще недостатньо застигли. Усією схожою на дугу низкою островів від краю до краю здіймаються вулкани. Уся ця молода суша надзвичайно жвава через землетруси. Але країна вогнедишних гір більше відома як «Країна Сонця, що сходить». Саме під цією назвою Японія дала про себе знати західному світові зі сторінок книги Марко Поло в розділі «Тут описано острів Чіпінгу». Це слово пишеться трьома ієрогліфами, кожен з яких означає «Сонце — корінь — країна». На діалек- тах Південного Китаю це звучить як «Я-пон». Саме така вимова перейшла в європейську мову, а японською це вимовлюють як «ніппон», саме це слово й утвердилось як офіційна назва японської держави, замість давньої Ямато.

Отже, «країною Сонця, що сходить» Японію назвали її сусіди. Але таке ім’я не прижилось би в японців, якби воно не збіглося із їхнім світосприйняттям. Слово надають «географам».

        Візитівка країни.

  •                               Японія – острівна держава, яка розміщена на близько 3 тис. островів. Найбільшими з них є : Хоккайдо, Хонсю, Сікоку, Кюсю.
  •                               Давня назва держави - Ямато
  •                               Столиця Японії – Токіо, "Східна столиця", яка розміщена на острові Хонсю.
  •                               Площа Японії – 372 тис. км2. (Чи можна назвати Японію маленькою державою?)
  •                               Населення - близько 128 млн. чол.
  •                               За формою правління Японія – це конституційна монархія із травня 1947 року. З 1989 року імператором Японії є Акіхіто , який є "символом держави і єдності народу".
  •                               Держава поділена на 47 префектур.
  •                               Це високорозвинена держава. За обсягами ВВП займає 3-є місце в світі після США та Китаю.
  •                               Національна безпека.
  •                               Державний устрій.
  •                               Національною квіткою є хризантема.
  •                               Входить до " Великої 7"  (демонстрація слайдів)

Звучить гімн Японії, гімн у перекладі:»  Прав був імператор,

                                                          тисячу чи вісім тисяч поколінь

                                                            поки мох не прикрасить скелі,

                                                           що виросли з щебеню.

                Виступ групи «Географи»

(Робота з картами атласу,контурними картами).Робота в зошиті складання та заповнення таблиць (робота в парах)

Японія — держава в західній частині Тихого океану. Розташована на островах, що простягаються на схід від материкової частини Азії, від якої відділені Японським і Східнокитайським морями. На півночі омивається Охотським морем.

Близько 80% території зайнято невисокими горами та височинами, є близько 200 вулканів, з них 40 — діючі, серед них найвищий — гордість японців — гора Фудзіяма (3776 м). На прибережних рівнинах розміщені майже всі міста країни. Щорічно в Японії відбувається 800–1000 землетрусів. Свідченням нестійкої земної кори в цьому регіоні є численні гарячі джерела і періодично виникаючі цунамі, які накривають східне узбережжя країни.

Уся територія країни перебуває в зоні активної діяльності мусонів. Літній мусон супроводжують опади на східних схилах гір, а зимовий несе холодні повітряні маси з Сибіру і спричиняє сильні снігопади на Хоккайдо і на західному узбережжі Хонсю. Навесні і восени в Японію приходять тропічні циклони, які приносять теплі дощі. А з серпня по жовтень — тропічні урагани (тайфуни).

Рослинність Японії надзви- чайно різноманітна і налічує по- над 17 тисяч видів. Ліси, зокрема хвойні, покривають 60% суходолу, чимала частина Хонсю заросла листяними деревами.

У надрах Японських островів трапляються хімічні елементи майже всієї таблиці Менделєєва, але родовищ промислового значення вкрай мало.

У ч и т е л ь. Для того щоб пізнати країну ближче, надамо слово «історикам».

(демонстрація слайдів та відеоматеріалів (Цунамі))

Робота в зошиті. Складання таблиці.

 Виступ групи «Історики»

Найдавніші поселення людини на території Японії відносять до доби палеоліту. У другій половині ІІІ ст. виник племінний союз Ямато, на основі якого в VII ст. засновано ранньофеодальну централізовану японську державу на чолі з імпе- ратором. З 1192 року владу в країні здійснювали сьогуни. Спочатку з феодального дому Мінамото, потім Асакага. Згодом влада імператора стала формальною, а правив сьогунат, спираючись на самураїв (дрібне військове дворянство).

Європейці дісталися до Японії лише в ХVІ ст. (портуґальці, іспанці). Але після об’єднання дер- жави полководцем і державним діячем Тойотомі Хідейосі, після династії сьогунів з дому Токугава, феодальної роздробленості і низки селянських повстань Японія взяла курс на самоізоляцію. За будь-які контакти з іноземцями суворо карали. Так тривало до середини ХІХ ст., коли Японія почала розвивати контакти з іншими країнами, навіть захоплювати інші території, брати участь у війнах та різних конфліктах. Після того, як США скинули атомні бомби і знищили Хіросіму і Наґасакі, було розгромлено Квантунську армію, підписано Акт про безумовну капітуляцію й засуджено головних японських військових злочинців. Японці записали у своїй конституції (ст. 9), що вони відмовляються від застосування збройних сил як засобу вирішення міжнародних конфліктів. Нині ця держава — конституційна монархія на чолі зі спадковим імператором.

У ч и т е л ь. А зараз надаємо слово економістам, які ознайомлять нас із провідними галуззями промисловості та сільського господарства Японії.

                                                             Господарство.

Чи не дивує вас той факт, що Японія, яка була розгромлена після І Світової війни, на яку було скинуто 1945 року атомні бомби, зараз є однією із найрозвиненіших держав світу? Чому ж цього не сталося із країною?

Цьому є свої пояснення. В господарстві Японії в 50-60роках відбулося економічне диво ”, причини якого наступні:

  •                               Проведені реформи.(1946-1949р)
  1.    Земельна - повністю ліквідовано поміщицьке землевласнцтво.
  2.    Грошова - дозволила різко скоротити грошову масу, зупинити інфляцію.
  •                               Знищені великі монополістичні концерни, а їх акції продані службовцям.
  •                               Ліквідовано військовий японський режим в 1946р.
  •                               В 1947р - прийнято нову конституцію, яка зберегла монархію, але позбавила імператора влади.
  •                               В 1950р через війну з Кореєю різко зріс попит на озброєння та військові матеріали. Надходження від американських замовлень дозволили Японії покрити зовнішньоторговельний дефіцит і розширити імпорт торговельних ресурсів.
  •                               Дешева робоча сила;
  •                               Наукоємне виробництво;
  •                               Раціональне і комплексне використання сировини;
  •                               Використання іноземного капіталу;
  •                               Низькі військові затрати.
  •                               Закуповували найновіші досягнення зарубіжної техніки і технології, патенти і ліцензії зі США, ФРН, створювали базові галузі економіки.
  •                               В 70-80р. - революційний розвиток. Введення мікроелектроніки, робототехніки, нових матеріалів, біоіндустрії, космічної техніки.
  •                               Велика частка капіталу витрачається на науку.
  •                               Розвиток сфери послуг.

     Робота з картами атласу

 Територіальна структура господарства.

Японія сьогодні:

  •                               Розвинені усі галузі сучасної промисловості;
  •                               1 місце у світі за виплавкою сталі;
  •                               "Тойота", "Ніссан", "Хонда" – фірми, які виробляють 13млн. автомобілів щорічно і складаються вони роботами.
  •                               Електроніка - друга основна галузь машинобудування. Від побутової стереоапаратури до телекомунікаційного устаткування. Відомі компанії: "Панасонік", "Соні", "Тошіба".
  •                               Заохочує власного виробника низькими відсотками довгострокового кредиту;
  •                               Вкладає кошти у власне виробництво.
  •                               Розвинуті всі види транспорту: від велосипедного до повітряного;
  •                               Прокладено підводний тунель під о. Хонсю і Хоккайдо (54км);
  •                               Швидкісні експреси (240-540 км/год).

Японська промисловість активно пов'язана зі світовими ринками. З одного боку, для її потреб довозиться 79% необхідного вугілля, 99% нафти, 98% залізної руди, 70% лісу, 100% фосфатів, бокситів, бавовни, вовни тощо. З другого боку, на експорт іде половина вироблених автомобілів, майже 90% годинників, 95% відеомагнітофонів, 75% копіювальних машин, понад 50% телевізорів та калькуляторів, понад 40% верстатів тощо.

В Японії висока територіальна концентрація виробництва. В межах "Тихоокеанського промислового поясу", територія якого становить тільки 1/4 частину площі країни, виробляється 4/5 промислової продукції Японії. Зона мегалополісів, особливо агломерації Кейхін (Токіо - Йокогама), Хансін (Осака, Кобе, Кіото), Тюкьо (Нагоя) є зосередженням наукоємних виробництв.

Важливою рисою географії важкої промисловості стало формування великих міжгалузевих комплексів-комбінатів. Найпотужніші об'єкти виникли по сусідству з трьома головними агломераціями. Наприклад, в агломерації Кейхін, Йокогама,

Кавасакі, в Хансіні, комбінати в Йоккаіті. Ланцюжок комбінатів виник на узбережжі Внутрішнього Японського моря: Мідзусіма, Івакуні, Токуяма, Оіта тощо.

Японія - лідер світової чорної металургії (98 млн. тонн сталі). Тут діють майже два десятки металургійних заводів повного циклу, найбільші - у Кавасакі, Тіба.

За розмірами енергоспоживання, Японія четверта в світі (понад 500 млн. тонн у вугільному еквіваленті), хоч на 90% залежить від імпорту енергоносіїв, у тому числі нафти імпортується 240 млн. тонн, вугілля довозиться понад 110 млн. тонн. Провідними галузями японського машинобудування є електромашинобудування (І/З продукції галузі), де половину продукції дає радіоелектроніка; транспортне машинобудування, в якому провідне місце посідає автомобілебудування.

В Японії створений потужний науково-виробничий комплекс. Це дає змогу розглядати виробництво наукоємної та технічно складної продукції як основний напрям спеціалізації країни в міжнародному поділі праці.

В агропромисловому комплексі Японії зайнято майже 1/4 економічно активного населення, з них тільки 5,8% - у сільському, лісовому господарстві та рибальстві АПК країни забезпечує близько 56% потреб у продовольстві (від рослинництва та тваринництва), але якщо до цього додати продукцію морських промислів (а морепродукти - винятково важливий компонент японської національної кухні).

Земель, придатних для землеробства, в Японії вкрай мало. Тут обробляється 5,1 млн. гектарів, на яких працює  3,9 млн. чоловік. Середні розміри фермерського господарства - трохи більше одного гектара.

(демонстрація слайдів)

Метод «Коло ідей»,якадасть можливість залучити всіх присутніх ло обговорення проблеми.Під час обговорення складається  переліквисловлених ідей,а потім проблема розглядаєтьсязагалом .Учні роблять висновок,що головними чинниками,які вплинули на швидкий економічний розвиток країни,були:

1Зручні ЕГПта ПГП.

2Сучасні методи організації виробництва,постійне оновлення виробничих фондів.

3 У 50-60 роки Японія активне залучення американського капіталу і гнучке його використання.

 4Високий рівень розвитку науки та техніки.

5Перехід від активного залучення іноземних технологій та капіталу в минулому доінтенсивного розвитку власних національних досліджень та їх експорту.

6 Сучасна Японія має динамічні продуктивні сили,в яких нестача природних ресурсів компенсується високим рівнем кваліфікованої робочої сили й культури праці.

7 В Японіїдуже низькі воєнні витрати(1%ВНП)

Інтереси України в Японії

Японія, хоч і не є стратегічним партнером України, являє для нас великий інтерес з економічної точки зору. її величезний економічний потенціал відкриває широкі можливості для торговельного, виробничого й науково-технічного співробітництва. Проте поки що обсяг економічних стосунків між нашими країнами незначний. Торговельна угода між Україною та Японією укладена в 1997 році, але Японія ще не "відкрила" Україну для себе. Для цього є об'єктивні причини. Основні товари нашого експорту - руди, чорні метали, продовольство - Японія або сама виробляє у великій кількості, або імпортує у своїх традиційних партнерів - США, Канаді й Австралії. З свого боку, ми не можемо розширити імпорт японської техніки через складну ситуацію в промисловості й низьку купівельну спроможність населення. Інвестиції з Японії до України практично не надходять і через недостатнє знання нашої країни японськими бізнесменами, і через їх побоювання ризику в нестабільній економічній обстановці, що є в Україні.

Втім, залучення японського бізнесу до інвестування в економіку України було б ефективним, зважаючи на потенціал нашої країни. Найбільш перспективними галузями для інвестицій є аерокосмічна, енергетична, аграрний сектор, електроніка. Підвищенню ефективності наших економічних стосунків з Японією було б відкриття при українському Посольстві в Токіо торговельно - економічної місії. Діяльність місії була б зосереджена на таких питаннях:

  •  залучення японських інвестицій в українську економіку,
  •  проробка питань, пов'язаних з реалізацією спільних проектів;
  • інформаційно-дослідницька робота по пошуку торговельних партнерів в обох країнах;
  • аналітико-маркетингова діяльність по вивченню експортних можливостей продукції українських виробників на японському ринку;
  •  розробка довгострокових планів двостороннього економічного співробітництва.

 

 

У ч и т е л ь. Про особливості транспорту розкажуть нам спеціалісти-«транспортники».

(демонстрація слайдів та відеоматеріалів (Допомога Японії Україні))

Виступ групи «Транспортники»

Транспорт Японії високо розвинений. Морський транспорт пов’язує країну з усіма регіонами світу, він посідає 2-е місце у світі за тоннажем. Найбільші морські порти: в Осацькій затоці — Кобе, Осака, Сакаї; в Токійській затоці — Йокоґама, Тіба, Кавасакі, Токіо.

 Повітряний транспорт здійснює пасажирські перевезення. Найбільший аеропорт — Токіо.

На Японських островах є великі труднощі у будівництві транспортної мережі: дорого коштує земля, потрібно будувати велику кількість тунелів (довжина окремих тунелів перевищує 10 км), мостів, зокрема багатокілометрових мостів між островами, підводних тунелів (найбільший між Хонсю і Хоккайдо — 53 км) та ін. Але не зважаючи на труднощі, мережа залізниць із швидкістю руху 200–250 км/год та швидкісних шосейних доріг поступово зв’язала всі основні економічні центри країни.

(демонстрація слайдів)

 

У ч и т е л ь. Слово надаємо «демографам».

Виступ групи «Демографи»

Одним із головних критеріїв економічного зростання Японії багато вчених вважають властиві японському народу риси, на перше місце серед яких ставлять разючу працьовитість, сумлінність, високий рівень освіченості і професійної кваліфікації.

За кількістю населення — близько 128млн осіб — Японія входить до першої десятки країн світу. У країні відсутній природний приріст населення. Великою проблемою став швидкий темп зростання кількості людей старшої вікової групи за найвищої середньої тривалості життя у світі (чоловіки — 77,5 років, жінки — 84,1 років). Низька народжуваність і рекордна тривалість життя можуть перетворити Японію на країну людей похилого віку.

Населення Японії відрізняється національною однорідністю: 99% загальної кількості складають японці. Серед представників інших національностей найбільша кількість корейців і китайців. Майже 4/5 японців — міські жителі, що живуть у перенаселених містах — мегаполісах. Міст- «мільйонерів» — 12, найбільша міська агломерація — Кейхін (Токіо-Йокоґама), де в 150 населених пунктах мешкає 25 млн осіб.

 

 

Як ви вже бачите, що Японія дійсно є дивовижною країною. Це підтверджує і саме населення.

  •                               Використовуючи атлас, підручник та додатковий текст заповніть таблицю
  •                               (робота в парах).

Завдання

Відповідь

Джерело інформації

1

Середня густота населення

330 чол/км2

Підручник, с.184

2

Національний склад

однорідний, 99% японці

Підручник, с.184

3

Основні райони розміщення населення

На прибережних рівнинах і у долинах річок

карта атласа

4

Урбанізація

76%

Підручник, с.184

5

Релігійний склад

Синтоїзм та буддизм

Підручник, с.184

6

Рівень розвитку держави

Високорозвинена держава

Раніше вивчений матеріал

7

Природній приріст населення

0,4%

Підручник, с.184

8

Тип відновлення населення

перший

Визначити самостійно  

 

З якими проблемами пов'язаний процес старіння населення?

У складі трудових ресурсів переважають ква- ліфіковані кадри: в Японії безкоштовна середня освіта, а сімейні традиції наказують прищеплювати трудові навички з наймолодшого віку. Близько 70% японців працюють за наймом, що гарантує пенсійне забезпечення і захищає певним чином від безробіття.

Державною мовою є японська. Основні релігії — синтоїзм і буддизм. Синтоїзм — поклоніння предметам і явищам навколишнього світу. Буддизм був запозичений передусім японською знаттю на противагу синтоїзму, який деякий час сприймали як релігію простолюдинів.

У ч и т е л ь. Отже, ми склали економіко - географічну характеристику «країні Сонця, що сходить», а тепер дізнаємось про особливості її культури та традицій.

(демонстрація слайдів та відеоматеріалу (Японець в Україні))

 

Прийом «мозковий штурм»

Як ви думаєте, які причини того що японці є найздоровішою нацією?

Прийом «мозкрвий штурм»

Як ви думаєте,які причини того ,що японці є найздоровішою нацією?

  1. Всі продукти в магазинах найсвіжіші. У їжу вживають багато морепродуктів.За даними Міністерства охорони здоровя Японії,довгожительство японців пояснюється дуже низьким рівнем захворюваності на атеросклероз. Дослідження показали,що рятує від цієї хвороби саме свіжа риба.
  2. Японці,як ніякий інший народу світі знають і розуміють, наскільки крихким є життя. У памяті ще залишилися атомні бомбардування Хіросіми і Нагасакі.Японці цінують життя.
  3. У відношеннях один до одного панує доброзичливість.
  4. Звичка ходити . Колись у країні було проголошено гасло: «Десять кроків у день заради здоровя,який став життєвим правилом   для кожного японця.
  5. Кожен хто чхає,на обличчі носить спеціальну маску здекількох шарів марлі.

 

Виступ групи «Літератори»

Як і практично кожна література світу, японська література бере початок з усної народної творчості та міфології. Це її давній період (до середини VІІ ст.). На VІІ–ХІІ ст. припадають перші записи міфів, казок, легенд, пісень, історичних переказів, хронік. Існує така чудова японська легенда, пов’язана з японським літочисленням, яке має 12-річні цикли (японці називають кожний такий цикл — «дванадцять земних гілок»). Починається цикл з року Миші, а далі йдуть роки Бика, Тигра, Зай- ця, Дракона, Змії, Коня, Барана, Мавпи, Півня, Собаки, Вепра. Назви цих років відповідають назвам сузір’їв японського (китайського) зодіаку. Колись давно, коли ще звірі вміли говорити, небесний володар наказав їм з’явитися до нього якнайшвидше. Цей наказ почули всі. Лише одна Кішка полювала тоді на рибу й не чула. Бик, знаючи свою неповороткість, вирушив у дорогу раніше за всіх. А хитра Миша, дізнавшись про це, сіла Бикові на хвіст і так доїхала до небесної брами. А тоді швиденько пробігла по спині Бика і першою стрибнула в ті ворота. Так Миша стала переможницею в поході звірів і перший рік циклу назвали на її честь. Бик був другим, і це його дуже засмутило. Кішка, яка тоді приятелювала з Мишею, спитала у неї: «Що наказував небесний володар?» Та хитро відповіла: «Звірам шанувати- ся і не чіпати риб!» Кішка злякалася, а потім собі подумала: «Буду ловити рибу тихенько, щоб ніхто не знав». А Миша подумала: «Так я тобі й сказала правду! Кішки такі спритні, що їх і не випередиш ніде!» Обманута Кішка так і не з’явилася до небесного володаря, через те і не потрапила до Зодіаку. З тих часів вона ненавидить мишей, ловить їх, навіть забувши про риб. Звідси японська приказка: «Радіє, як кішка, що мишу спіймала».

У ІХ–ХІ ст. зароджується розповідна література письменниці Мурасакі Сікібу, щоденникова мемуарна література (ніякі), ессе (джуйхицу).

 Наприкінці ХІІ–ХVІ ст. з’явилися збірки історично-релігійних та побутових оповідань, ліричні драми театру масок ноо; став розповсюджуватися жанр ренга («нанизані рядки»), а також імайо ута («пісні на сучасний лад») та коута («малі пісні»).

Японська література, розвиваючись за загальними законами, мала досить різноманітні жанри. Але поезія завжди була в Японії одним з найулю- бленіших видів літературної творчості. Найпопулярнішим були танка. Танка — це особлива форма японського короткого вірша з п’яти неримованих рядків; у трьох перших виражена головна думка, у двох останніх міститься висновок. Він має 31 склад, які розташовані в рядках певним чином. Наприклад: 5+7+5+7+7.

 

                                                                     Вона своїх думок

Не розкриває,

А прислала мені

Незабудки.

І все стало ясно!

Розмовляли Спочатку пошепки,

А потім гучніше, гучніше…

Пролунав пістолетний постріл —

Урвалося життя людини.

 Ісакава Такубоку

У процесі розвитку від жанру танка відокремили тривірш хоку (ХVІ ст.) Це — початкові три

Уявіть собі невеличкий ставок, на березі ха- тинку, а перед нею — бананову пальму. У її затінку у зношеному вбранні сидить людина похилого віку і натхненно малює пензликом на білому па- пері ієрогліфи. Це поет Мацуо Басьо. У перекладі його псевдонім означає «бананова пальма». Його батько і брат викладали каліграфію. Замолоду хлопець служив державним службовцем і займався віршуванням. Згодом залишає службу і вирушає в мандри. Він стає вчителем поезії.

Один з учнів подарував учителеві хатинку біля ставка. Мацуо Басьо часто повторював прислів’я: «Перлина полюбляє ховатись у непоказній оболонці». Лишаючись наодинці з природою, він придивлявся, прислухався і намагався передати її голоси.

Грибок під сосною,

А до шапки прилип

Якийсь невідомий листок.

Перед вродою квітів

Соромно стало місяцю —

Сховався за хмаркою.

Під час квітування сакур

Горам краси не додасть

Навіть ранкова зоря.

Більшу частину свого життя поет провів у мандрах. Цим він нагадує нашого українського поета і філософа Григорія Сковороду, котрий у сірій свиті, з палицею й улюбленими книжками в торбі за плечима шукав по світу істину. Мацуо Басьо вважав, що щастя — це пізнання себе і природи, чисте сумління. Багато його мініатюр наповнені глибоким філософським змістом.

І зимування — свято.

Якщо в твоєму серці

Квітуча слива.

Як гірко. Коли подумаєш:

Живе людина — і врешті-решт

Стає бамбуковим паростком.

Басьо-Сенсей (що в перекладі означає «вчитель») олюднював природу, аквідчував себе її частиною. Для нього рослини, птахи, тварини, гори, стихії природи були живими. Він міг розмовляти з ними, співчувати, радитись, сперечатись. Тому іноді здається, що природа висловлює свої думки і почуття вустами поета.

Гостював я у сакури

Від початку і до кінця

Цілісіньких дванадцять днів.

На всохлу гілку

Сів ночувати крук Глибока осінь.

Ти теж усамітнився

Й не пошкодуєш квітів кожному,

Каштан за хатою.

Японці завжди раді гостям.

Невеличкий театральне дійство. Гостювання в японському домі.

принести новий ранок!

Турист  Доброго ранку! Так ми бажаємо один одному добра й щастя,які має

Господарі дома (японці) Охайо годзаїмас!

Це означає- ми обидва рано встали й збираємося працювати.

Турист Цікаве у вас вітання.

Господар  Так, наша народна мудрість говорить:» Хороша людина- працьовита людина» У нас, японців, дуже мало землі.де б ми могли вирощувати рис і овочі,мало природних ресурсів.  Тому добробут ми можемо досягти своєю працею.

Господиня  Наша природа надзвичайно красива і разом з тим жорстока та підступна. Так і чекай то землетрус, то тайфуну, то цунамі або повені,які знищать поля, зруйнують будівлі. Відновлювати все втрачене дуже важно,а тим більше самому. Тому ми дружні,за діло беремося цілою общиною.

Турист А що то у вас за дзвіночки на вході,паперці якість почеплені?

Господар Перед входом у помешкання японці підвішували невеликі гомінкі дзвіночки,до яких кріпилися папірці з віршованими рядками.де було горе і радість,надія і відчай.

 

У ч и т е л ь. Про особливості одягу нам розкажуть «модельєри».

 (демонстрація слайдів)

Виступ групи «Модельєри»

Національним одягом японців є кімоно — прямий халат із широченними рукавами без ґу- дзиків і кишень. Їх замінює широкий пояс. Жіночий пояс має ширину до 35 см і складається з семи стрічок. Його зав’язують великим бантом на спині. Чоловічі пояси вужчі — 5–6 см. Вони зав’язуються нижче талії. У рукави та за пояс можна покласти віяло, гаманець, табакерку. Кімоно виникло понад 1000 років тому при дворі імператора. Спершу його одягала тільки знать. Масово почали носити кімоно у ХІХ ст. Традиційне взуття японців — гета, висока (до 10 см) дерев’яна колодка або лавочка на двох ніжках. Тому таке взуття без розмірів. До ноги гета кріпиться шнурками, тому потрібні спеціальні шкарпетки (табі), в яких великий палець відокремлений від інших. На довершення костюму має бути парасолька, колись з рисового паперу на бамбукових жердинах, нині з шовку на синтетичних шпицях.

У ч и т е л ь. Особливе мистецтво — складання квітів, або ікебана. Розповідь про нього ми почує- мо від «квіткарок».

(демонстрація слайдів)

Виступ групи «Квіткарки»

Двоє дівчат демонструють свої композиції квітів.

На почесному місці стоїть ікебана. Це композиція квітів, яка є не букетом у нашому розумінні, а справжнім мистецтвом, наповненим глибоким філософським змістом.

У перекладі з японської слово «ікебана» озна- чає «квіти, що ожили». Мета ікебани — показати, висловити красу природи, створюючи композиції з квітів, допомагати квітам виявити свою красу.

Такими композиціями не торгують і їх не дарують. Кожен виготовляє ікебану для себе. Для своєї родини. У Японії існує багато шкіл, гуртків, де роками навчаються мистецтва створювати іке-бану.

Роблячи ікебану, майстер намагається передати єдність природи — неба, людини і землі. Тому основу ікебани становить композиція з 3-ох ліній, які називаються сін, соє, хікайє. Довжина найдовшої лінії дорівнює сумі діаметра вази та її висоти, помноженій на 1,5. Ця лінія символізує небо.

Соє символізує людину, хікайє — землю. Створюючи ікебану, використовують гілки, кві- ти, листя, траву. Але необхідно підкреслити красу кожного елемента. Квіти та гілки закріплюють на спеціальній наколці, яка називається кендзан. Композиція в низькій вазі називається морібана, у високій — нагеіре.

Існує безліч варіантів ікебани, але в кожному з варіантів основні лінії ставлять під певним кутом. Так, наприклад, за школою Согецу, що означає «місяць і трава», у першому варіанті ікебани основної форми сін ставлять під кутом 15° вперед і вліво, соє на 45° вперед і вліво, а хікайє вперед і вправо на 75°.

Під час виготовлення ікебани японці віддають перевагу бамбуку, гілочкам вишні, хризантемам. При цьому враховують певну символіку. Так, сосна символізує довголіття, бамбук — життєрадісність, гілка сливи — надію, квіти ірисів — простоту. Сосна в поєднанні з трояндою — вічну молодість.

Неухильно дотримуються такого правила: до білих квітів і гілок з білими квітами додають червоні квіти, а до червоних квітів — зелені або рос- лини зі світлим забарвленням.

Японці вважають, що перед тим, як поставити гілочку чи квітку в композицію, треба з нею подумки поговорити, спробувати відчути її, побачити в неї найсуттєвіше. Потім безжалісно відкинути все зайве. Улюблене прислів’я японців стверджує: «Виразність скупа, зайве — потворне».

(демонстрація слайдів)

У ч и т е л ь. «Культурологи» ознайомлять нас з іншими особливостями японської культури. Виступ групи «Культурологи»

Традиційною формою японського живопису в ХІХ–ХХ ст. була гравюра. У процесі її творення брали участь художник, різьбяр та друкар. Художник малював контур майбутньої гравюри на тонкому прозорому папері; різьбяр наклеював малюнок на дошку з вишні, груші або самшиту і вирізав першу друкувальну форму. Потім треба було зробити кілька чорно-білих відтисків, на яких художник позначав задумані кольори. Різьбяр виготовляв необхідну кількість (інколи більше тридцяти) друкувальних форм, кожна з яких відповідала певному кольору або тону. Друкар, обумовивши з художником кольорову палітру, наносив фарбу і на вологому рисовому папері вручну друкував гравюру.

 

Вишуканою є і музика Японії.

Звучить традиційна японська музика.

 Спеціальну музику готували для театру Кабукі.

Цікаве і традиційне театральне мистецтво Японії — найдавніший театр Но, характерний зовсім простими декораціями в контрасті з фігу- рами акторів, одягнених у дивовижні традиційні костюми і лаковані маски. Театр Кабукі — багато в чому використовував ті прийоми, що і театр Но, але він більш драматично насичений, яскра- віший.

 Гейші — своєрідна часточка старого феодального ладу життя Японії. Гарно одіті, з високими зачісками, вони далекі від реальної дійсності і нагадують скоріше красунь із антикварних гравюр. Найвидатніші гейші Японії в Кіото. Там їх можна побачити на різних святах — вони проводять чайні церемонії і виконують своє основне призначення — вишукано розважають гостей на банкетах.

Також надзвичайно популярним у Японії є мистецтво бонсай. Воно виникло тисячу років назад. Це мистецтво вирощувати карликові дерева, які схожі на ті, що ростуть у горах, змагаючись за виживання. Слово Бон означає «дерево», сай — «тарілка». Мініатюрність досягається постійною обрізкою і прищипуванням. Таке дерево вирощують десятки, іноді сотні років. Мета цього мистецтва — створити в домі мініатюрний куточок природи.

(демонстрація слайдів)

У ч и т е л ь. З вишуканою японською кухнею нас ознайомить «кухар».

Виступ «кухаря»

Японська кухня дуже своєрідна. Майже всі продукти їдять сирими, крім рису. Їжу поділяють на основну і додаткову. Основну становить рис, який варять без солі та спецій. До смаку доводять додатковою їжею — різними гострими приправа- ми та закусками. Японці їдять різноманітні овочі, деякі з яких вважають неїстівними в Європі, наприклад, кореневище лотосу, суцвіття свиріпи, корінь садового чортополоху, молоде листя та пагони бамбуку, квіти хризантем. Найбільше полюбляють редьку. Споживають багато морепродуктів. Крім риби, водоростей та кальмарів, споживають ікру морських їжаків і навіть сушених медуз. Із міцних напоїв надають перевагу рисовій горілці саке, яку п’ють підігрітою, маленькими чарочками; з тонізуючих напоїв — чаю. Їдять японці паличками, тримаючи їх обидві в одній руці («хасі» або «хаші»).

 Велике значення має посуд, сервіровка столу і декоративне оформлення страв.

(демонстрація слайдів)

 

 Розповідь учителя

Отже, ви бачите, що всі види мистецтва тісно пов’язані і мають за мету підкреслити гармонію єдності людини і природи. Культура Японії — це культура деталі, а не цілого. Не ліс, а листок, не листок, а прожилка на ньому — предмет замилування для японців. Звідси і такі не схожі свята: свято милування рожевими квітами сакури чи барвистим осіннім листям, ніжними лотосами в тихих ставках, буйністю хризантем у вересні тощо.

 

 

 IV. Закріплення вивченого матеріалу 

Географічний диктант « Японія»

1 За формою державного устрою Японіяє:

А)конституційною монархією; б)республікою.

2Територія Японіх знаходиться

а) в активному сейсмічному районі; б)платформі

3У господарстві Японії дуже важливу роль відіграє:

а)кваліфікована робоча сила; б)достатня забезпеченість природними ресурсами;

4У Японії висока територіальна концентрація виробництва:а) у межах Тихоокеанського поясу; б)на узбережжі внутрішнього Японськогоморя.

5 Набільші агломерації Японії розташовані на острові:

а)Хонсю; б)Хоккайдо.

6 Провідна галузь машинобудування Японії:

а)електромашинобудування; б)літакобудування

7Японія є світовим лідером:

а)чорної металургії; б)кольорої металургії.

8 Основний напрям спеціалізації Японії за міжнародним географічним поділом праці:

а)виробництво наукоємної продукції; б) виробництво енергоємної продукції.

9 Який вид транспорту переважає в зовнішній вантажних перевезеннях Японії

а)морський; б) авіаційний.

10Які продукти переважають у харчовому раціоні японців:

а) м'ясо, б)морепродукти, в) рис

11 Галузями спеціалізації Японії є:

а)машинобудування; б) ПЕК; в) легка промисловість, г)харчова промисловість.

 

 

.

 

?

(Демонстрація відеоматеріалу (Цікаві факти про Японію))

       (Підготувала учениця)

                  Складання сенкану

 Японія

 Розвинена, гірська

 Дивує, експортує, приваблює

 Країна економічного дива

 Ніппон

Японське побажання :

Хай обійдуть Нас хвороби,

Нехай завжди буде спокій в родині.

Нехай завжди нас супроводжує удача у справах.

 

Вважається, що паперовий журавлик приносить щастя ,ми хочемо падарувати Вам інструктивні карти, де є схеми і у ваших школах ви зможете спробувати самі зробити таких журавликів.

 

 

 

V. Підсумок уроку

Рефлексія Де вам може стати в нагоді матеріал,що ви вивчили на уроці?

Чи отримали ви очікуванні результати від результати від уроку.

 

Виставлення оцінок.

 

VI. Домашнє завдання

 Опрацювати відповідний параграф.

Складання кросфорду по вивченій темі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Література

1. Велика ілюстрована енциклопедія географії. — К.: «Махаон — Україна», 2007.

2. Пестушко В. Ю., Уварова Г. Ш. Географія. Рівень стандарту. Академічний рі- вень. 10 клас. — К.: «Генеза», 2010.

3. Чудеса світу. — Х.: «Промінь», 2004.

4. Енциклопедія. Про все на світі. — К.: «Махаон — Україна», 2002.

5. Економічна географія світу: Підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Б. П. Яценко, В. М. Юрковський, О. О. Любіцева та ін..; За ред. Б. П. Яценка. — К.: Форум, 2004.

6. Васильчук В. Г. Кожен урок — незвичайний: Посібник для вчителя. — Кам’янець-Подільський: Абетка — НОВА, 2003.

7. Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р., Надтока О. Ф. Навчальний комплекс з курсу «Економічна і соціальна географія світу». — 3-тє вид., доповн. і виправл. — К.: А.С.К., 2006.

8. Усі зарубіжні письменники / Упоряд. О. Д. Міхільов та ін. — Х.: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006.

9. Шпир Н. Країна Вранішнього Сонця. — К.: Либідь, 2001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
5 березня 2018
Переглядів
4827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку