У статті розглядається досвід виховної роботи школи, підходи до розуміння національно – патріотичного виховання сучасної молоді як системи заходів спрямованих на формування «нового» українця , що діє на основі національних та європейських цінностей.
Управління освіти Соледарської міської ради
Парасковіївська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Соледарської міської ради Донецької області
«Формування національної
свідомості, патріотичних почуттів
учнів засобами
національно-патріотичного виховання».
( з досвіду роботи закладу освіти)
2018 рік
Укладач:
Капля О.В. – заступник директора з навчально-виховної роботи Парасковіївської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів
Рецензенти:
Сидорова В.М. – директор Парасковіївської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів
Фоменко В.Ю. – головний спеціаліст з питань загальної середньої освіти
Лозиняк А.Л. – завідувач міського методичного кабінету
Розглянуто і затверджено на засіданн науково- методичної ради Управління освіти Соледарської міської ради (протокол №2 від 29.01.2018р.)
«Формування національної свідомості, патріотичних почуттів учнів засобами
національно-патріотичного виховання»: з досвіду роботи закладу освіти/
О.В.Капля – Соледар, 2018. - с.
У статті розглядається досвід виховної роботи школи, підходи до розуміння національно – патріотичного виховання сучасної молоді як системи заходів спрямованих на формування «нового» українця , що діє на основі національних та європейських цінностей.
Проблема, над якою працює школа в системі виховної роботи: виховання гармонійно розвиненої, високоосвіченої, національно свідомої людини, здатної до саморозвитку і самовдосконалення.
Тема досвіду: «Формування національної свідомості, патріотичних почуттів учнів засобами національно-патріотичного виховання».
Провідна ідея досвіду: виховати у майбутніх громадян України почуття обов'язку і поняття честі, удосконалення особистості не тільки як головної продуктивної сили, а й як активного громадянина України, духовно багатого, морально благородного, національно свідомого.
Мета досвіду: виховання молодої людини - патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов'язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно самореалізуватися в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал, носій української національної культури.
Задачі:
Актуальність досвіду: у сучасному житті приділяється багато уваги формуванню національної самосвідомості учнів, згуртуванню колективу за допомогою спільних справ, участі в заходах, зорієнтованих на патріотичне виховання.
Сьогодні в умовах значних змін у соціальному, економічному і політичному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері виховання. Молоде покоління слід виховувати, спираючись на соціальний досвід, багатство духовної культури народу, його національну ментальність, своєрідність світогляду.
На цій основі формувати особистісні риси громадянина України.
Національно - патріотичне виховання в школі здійснюється на всіх етапах навчання, забезпечує всебічний розвиток, гармонійність і цілісність особистості, розвиток її здібностей та обдарованість, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності і культури, виховання громадянина України, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України.
Адміністрацією школи створюються необхідні організаційні, методичні умови, які забезпечують реалізацію національної складової виховання.
Одним із найважливіших завдань педагогів є продовження роботи з формування у дітей та молоді громадянських якостей, розуміння приналежності до українського народу. Велика увага на даний час приділяється дітям та сім’ям, особливо з боку класних керівників, які переїхали із території військових дій, сприяння їх адаптації у нових умовах та нових колективах, залучення їх до активної діяльності та участі у позаурочних заходах.
Шкільний психолог та соціальний педагог постійно працюють з дітьми цієї категорії, надають психологічну підтримку, визначивши ступінь психологічного ураження таких учнів.
Одним із завдань національно-патріотичного виховання є формування поваги до Конституції України, державної символіки: Герба, прапора, Гімну України. Символіка кожного народу є втіленням його боротьби за самовизначення. Національні символи – не випадкові значки і барви. Вони постають внаслідок історичного та культурного розвитку народу і тісно пов’язані з його духовністю, готовністю до здійснення своїх національних завдань та забезпечення національних інтересів. Тому належну увагу приділяємо популяризації державних символів України.
По класам оновлюються стенди з державними символами. Педагогічними працівниками проводиться роз’яснювальна робота серед учнів, виховні заходи, бесіди, уроки історії, «Я у світі», присвячені висвітленню історії формування державних символів України, їх значення і використання в різні історичні періоди, шанобливому ставленню до них.
В 2017-2018 н.р. в школі викладається курс українознавства, спрямований на формування соціальної і життєвої компетентностей учнів на основі знань про Україну; вивчення особливостей українського довкілля, етносу, мови, культури та державотворення, формування багатої особистості з цілісним уявленням про світ, глибокими патріотичними почуттями та розвиненою національною свідомістю майбутнього громадянина України.
Педагогічний колектив школи – це колектив однодумців, здатних до спільної роботи й пошуку. Завдяки кропіткій праці педагогів в розпорядженні учнів бібліотека, читальний зал, спелео кімната, спортивний зал і майданчик, музейна кімната, обладнано сучасний кабінет інформатики. Стіни в початковій школі оформлені в національному стилі малюнками краєвидів давнього українського села, ілюстраціями до українських народних казок.
Важливим засобом формування розвитку патріотичних якостей школярів є рідна мова. Діти знайомляться з українськими легендами, притчами, міфами, що втілюють в собі могутній пізнавальний та виховний потенціал. Міфологія – один із найдавніших видів народної творчості. А народні свята стали її складовою частиною. Традиційними стали великодні, новорічні та різдвяні свята, виготовлення та виставки писанок, свята «Івана Купала», «Трійця» та ін. Притаманну дітям допитливість, прагнення до активної діяльності вчителі підтримують і розвивають через позакласну роботу.
У сільській бібліотеці села проходять заняття народознавчого клубу за інтересами «Чарівний світ ляльки-мотанки», в якому активну участь приймають діти нашої школи. Вони там знайомляться з народними традиціями, вчаться робити ляльки-мотанки, а також зі значенням цієї іграшки в житті.
На уроках музики діти вивчають і виконують народні пісні. На кожному святі хор школи демонструє багатожанрову концертну програму.
На заняттях гуртка «Швейна справа» діти знайомляться з роботами сучасних майстринь швейної справи, осягають культуру свого регіону. Це сприяє прилученню дітей до духовних скарбниць свого народу.
Не можна сьогодні уявити процес осмислення національного «Я» без історичної освіти кожного громадянина України, без знання ним минувшини рідного краю. Вчителями та учнями нашої школи оформлена музейна кімната, яка включає в себе кімнату «Українська світлиця», матеріали про історію школи та села. Кімнату «Українська світлиця» було організовано з метою ознайомлення учнів зі зразками української матеріальної культури, розширення й поглиблення їх знань з народознавства та розвитку в них інтересу до української минувшини. Тут експонуються зібрані школярами предмети побуту ХІХ – ХХ ст. Інтер’єр стародавньої української хати, яскраві та самобутні експонати відображають життя і побут наших предків, викликають інтерес до вивчення української історії та культури.
Педагоги прищеплюють школярам з найменших літ любов до рідної місцевості, «малої» батьківщини, залучаючи до проведення пошукової, дослідницької роботи, вивчають історію села.
З метою формування почуття любові до Батьківщини та її національних цінностей, національної свідомості у школі розроблені і проводяться заходи щодо відзначення національних свят, знаменних та пам’ятних дат. Так, учні залучаються до проведення Шевченківського тижня, місячника патріотичного виховання, святкування днів народного календаря, до відзначення Дня пам’яті та примирення, Перемоги над нацизмом у ІІ світовій війні, Дня української писемності та мови, Дня вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та жертв Голодомору, Дня Революції Гідності, зустрічі з воїнами АТО.
Гідність і свобода – це ті цінності, які нероздільно пов’язані із життям людини, і відіграють важливу роль як у становленні певної особистості , так і суспільства в цілому. Вони лежать в основі моральних ідеалів, принципів, переконань і норм, які визначають стосунки між людьми і ставлення громадян до своєї держави. У свою чергу, таке ставлення уособлюється в поняттях «Вітчизна», «Батьківщина», «родина», «сім’я», з найвищим проявом любові до рідної землі є готовність з честю відстоювати її свободу, незалежність, боронити від будь - яких нападів ціною власного життя.
День Гідності та Свободи – це свято, яке є одним із ключових у ланцюжку заходів щодо утвердження в Україні національної незалежності, бажання жити за європейськими стандартами.
В нашій школі були проведені такі заходи, присвячені Дню Гідності та Свободи:
тематичні уроки про видатних діячів українського державотворення, борців за незалежність України;
уроки – реквієм про громадян, які загинули в ці тяжкі для країни дні;
інформаційно – просвітницькі заходи, присвячені висвітленню подій, пов’язаних з історією України;
виховні години, години спілкування щодо виховання в учнів патріотизму, «Свобода ціною в життя», « Україна – територія Гідності та Свободи»;
виставка малюнків на задану тему;
організація виставки літератури в шкільній бібліотеці на дану тематику;
перегляд документальних фільмів , презентацій патріотичного змісту.
Міжнаро́дний де́нь па́м'яті жертв Голокос́ту — пам'ятна дата, запроваджена рішенням Генеральної Асамблеї ООН від 1 листопада 2005 року. Відзначається щорічно — 27 січня. За загальними оцінками, жертвами масового знищення євреїв під час Другої світової війни, разом з 4,5 млн дорослих, стали 1,5 млн дітей. Україна вперше відзначила Міжнародний день пам'яті жертв Голокосту у 2012 році.
До цієї дати була організована в шкільній бібліотеці виставка книжок про злочини, скоєні нацистами під час Другої світової війни. Проведені тематичні уроки з історії України про Другу світову війну, Голокост. Організовані віртуальні екскурсії , перегляд презентацій, документальних фільмів про жертв Голокосту, а також проведення уроків історії , виховних заходів в шкільній музейній кімнаті.
Бій під Кру́тами тривав 5 годин між 4-тисячним підрозділом Червоної гвардії під проводом есера Михайла Муравйова (згодом за свою жорстокість та свавілля страченого більшовиками) та загоном з київських курсантів і козаків " Вільного козацтва", що загалом нараховував близько чотирьох сотень вояків.
Ця затримка ворога дала змогу українській делегації укласти Брест - Литовський договір, який врятував молоду українську державність.
До цієї пам’ятної дати були проведені :
- лінійка пам’яті ,присвячену подвигу Героїв Крут під гаслом «Пам’ятай: Ти нащадок Героїв!»;
- урок-реквієм до Дня пам’яті Героїв Крут, пам’яті перших жертв на вулиці Грушевського і загиблих в АТО бійців
- виховні бесіди «Тут наші Крути. Трагізм і велич боротьби української молоді під Крутами», «На барикадах революції Гідності», «Слава і звитяга воїнів АТО на Донбасі».
Виховання в учнів патріотичних почуттів відбувається в процесі ознайомлення з історією про героїчний характер українського народу, його прагнення до зміцнення могутності Батьківщини. До Дня захисника України, збройних сил України адміністрацією школи для учнів старших класів організовано зустріч з учасниками АТО, на якій школярі підтримали єдність нашої країни і висловили подяку людям, що, ризикуючи своїм життям, захищають її незалежність. Діти з любов’ю передали військовим на передову власні малюнки, листи, зроблені власноруч.
Наша школа знаходиться в тісній співпраці з військовими місцевої військової частини. Вони є постійними учасниками таких заходів, як проведення спортивних змагань до Дня Збройних сил України, Дня захисника України, українських народних звичаїв, присвячених Різдву; свята «Першого» та «Останнього дзвоника», мітингів біля монументу загиблим воїнам у роки ІІ світової війни. Військові організували та провели у школі виставку сучасних зразків стрілецької зброї. На даний момент вони допомагають учням 10 – 11 класів разом з вчителем Захисту Вітчизни у стройовій та вогневій підготовці.
Такі зустрічі потрібно організовувати, адже живе спілкування з людьми, які ризикують своїм життям заради миру, сприяє вихованню справжніх громадян країн і доводить, що патріот – не книжне слово, не романтизований образ, а реальність.
Формуванню патріотичних почуттів учнівської молоді сприяє участь у міських та обласних конкурсах, в яких школа приймає участь, а саме: виставок «Знай і люби свій рідний край», «Малюнок, вірш до мами», «Здай кров заради життя», «Великодній дивограй», інтелектуальній грі «Я - патріот», військово-патріотичній грі «Сокіл» («Джура»)
На уроках літератури формуються моральні ідеали молоді на прикладах позитивних героїв художніх творів, встановлюється живий зв’язок далекого минулого із сучасністю, виховується почуття гордості за свою Батьківщину, свій народ. На уроках української мови при вивченні різних тем використовуються тексти патріотичного змісту, уривки з творів українських письменників. Програма з англійської мови передбачає знайомство й засвоєння лексичного матеріалу з тем: «Учень та його оточення», «Англомовні країни», «Україна», тому вивченню культури, традицій, історії батьківщини, рідного краю приділяється багато уроків. На уроках математики, фізики, хімії, біології учні отримують основи знань, без яких неможливо оволодіти сучасною військовою технікою і зброєю, засобами захисту від зброї масового ураження. В процесі вивчення цих предметів учні знайомляться з впливом науково – технічної революції на розвиток військової техніки, розв’язують завдання, у змісті яких відображено військову тематику. Велику роль у фізичній підготовці юнаків до військової служби мають уроки фізичної культури. На заняттях із фізкультури формуються якості, необхідні солдату: висока працездатність, витривалість, чітка координація і точність рухів.
У сучасних умовах поряд із зростанням виховної функції школи підвищується роль сім’ї у вихованні дітей, підсилюється значення суспільного виховання. Школа є центром виховної роботи і широко використовує допомогу батьків у роботі з національно – патріотичного виховання учнів. Робота з батьківським активом проводиться за напрямами:
Батькам рекомендуються такі форми і методи національно– патріотичного виховання дітей у сім’ї:
Для виховання національно свідомих громадян, патріотів, молодь повинна отримати знання й навички, досвід свідчить, що патріотичне виховання необхідно проводити систематично, цілеспрямовано і наполегливо.
Отже, у виховній системі роботи школи пріоритетним є національно-патріотичне виховання. Працюючи в системі і планомірно над поставленою проблемою, ми очікуємо таких результатів: