Упорядник: В С Пешко
Учитель фізики і математики
Новосілківського НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ» Здолбунівської районної ради Рівненської області
Фізика. Навчальний посібник: 7 – 8 клас.
Розроблені та оформлені розрахункові задачі з фізики по темах 7-8 класів.
Призначений для вчителя фізики та учнів 7 – 8 класів.
Затверджено методичною радою Новосілківського НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ» Здолбунівської районної ради Рівненської області (протокол № 5 від 03.02.2017)
Вступ
Від рівня розвитку мислення людини залежать її пізнавальні здібності і можливості у перетворенні світу, її внесок у роз’язання соціальних завдань.
Вагоме місце у розвитку мислительної діяльності людини належить наочності, навчальному експерименту, задачам. Аналіз чуттєвого рівня пізнання показує, що через органи чуттів людина відчуває предмети і явища природи, сприймає їх і в неї формуються уявлення, які фіксуються в пам’яті.
Доведено, що 88% інформації людина отримує за допомогою зорових відчуттів, 9% - за допомогою слуху, з побаченого запам’ятовується 40%, а з почутого - 20%, одночасно з побаченого і почутого 80% інформації.
Вимоги нашого часу чітко накреслені в програмах з фізики, які розглядають навчальний експеримент як метод набування знань. „Фізика, - підкреслюється у пояснювальній записці до програми, - повинна вивчатися як експериментальна наука.” Це означає, що основні поняття і закони, а також найважливіші питання практичного застосування фізики слід по можливості розкривати на основі експерименту розв’язуванні задач.
У повсякденній праці вчитель використовує безліч форм та методів роботи з дітьми, створюючи проблемні ситуації та знаходячи шляхи їх реалізації. Сучасна фізика є досить цікавою і водночас складною наукою. Тому й підходи до навчання повинні бути неординарними, напрямленими на зацікавленість кожного учня. Близько 30 років я маю змогу викладати фізику у школі, працюючи з обдарованими учнями, які проявляють неабиякий інтерес до вивчення даного предмету, так і з відстаючими. Готуючи учнів до олімпіад, особливе місце в підготовці займають задачі. Адже вони:
·активізують мислення;
· формують практичні навички;
· формують логічне та фізичне мислення.
За своєю специфікою задачі поділяють на: кількісні та якісні.
Крім цього їх класифікують як:
· групові;
· індивідуальні;
· проблемні;
· передбачувальні;
· для підтвердження правильності теорії;
· для закріплення матеріалу;
· домашні експериментальні задачі.
Процес розв’язання задач з психологічної точки зору – це послідовний перехід об’єкта від однієї проблемної ситуації до іншої шляхом моделювання першої ситуації і прийняття побудованої моделі за об’єкт другої ситуації. Деякі психологи стверджують, що кожна особистість повинна отримувати задоволення від вирішення завдання і «відчувати успіх». Задачі з фізики мають приваблювати учнів як своїм змістом, так і «красою» методів розв’язання, які дозволяють передбачити або відкрити явище природи чи властивості тіл. Завдання як будь-яке подолання труднощів представляють також і «спортивний інтерес». Вони повинні бути посильні і водночас цікаві.
Образне мислення – це один із рівнів перетворення й засвоєння інформації. Експериментальні психологічні дослідження переконливо свідчать, що створення образів позитивно впливає на продуктивність мислення в різних видах діяльності. Тому розвиток образного мислення на уроках є важливою складовою формування інтелекту учнів. У цьому значну допомогу можуть надати задачі. Труднощі, що виникають під час вивчення фізичних явищ, закономірних зв’язків між ними та їх практичне застосування, легше долати, проводячи фізичний експеримент, ров’язавши задачу. Вдале поєднання теоретичного матеріалу та задач, як показує практика, дає найкращий результат.
Вимірювання фізичних величин.
Задача 1
Визначити ціну поділки шкали лінійки та розміри олівця.
Задача 2
Визначити ціну поділки шкали лінійки та розміри олівця.
Задача 3
Визначити ціну поділки шкали термометра та його покази.
Задача 4
Визначити ціну поділки мензурки та об’єми води.
Задача 5
Визначити:
Задача 6
Визначити площу дошки, якщо площа одного квадратика 1 см2
Задача 7
Визначити об’єм куба, якщо об’єм одного кубика 1 см3
Задача 8
Визначити об’єм куба, якщо його виміри 45х60х100 мм. Переведіть одиниці об’єму в см3
Задача 9
Гальмівний шлях вантажного автомобіля при швидкості 54 км/год приблизно 12 м. Скільки часу гальмуватиме автомобіль?
Задача 10
Поштовий голуб летить зі швидкістю 25 м/с, людина йде зі швидкістю 5 км/год, а легковий автомобіль рухається зі швидкістю 72 км/год. Яку відстань кожен із них подолає за 2 год?
Задача 11
Охарактеризуйте графік руху літака. Його швидкість 40 м/с, переведіть в км/год.
Задача 12
Охарактеризуйте графіки руху тіл. Визначте швидкості руху тіл в початковий момент і через 3 с.
Задача 13
Між двома візками, маси яких відповідно дорівнюють 0,2 кг і 0,6 кг, розміщена стальна пружина. Визначити швидкість другого візка після взаємодії, якщо швидкість першого стала 30 см/с.
Задача 14
Визначте силу тяги ослика, якщо ціна поділки динамометра 10 Н/под.
Задача 15
Задача 16
Задача 17
Пружина під дією двох гир масою 1 кг кожна розтягнулась. Чому вага однієї гирі, під якою ця пружина розтягнеться на таку саму довжину?
Задача 18
Брусок рухається рівномірно по поверхні стола. Як напрямлена сила пружності нитки і сила тертя ковзання, що виникла під час руху бруска по поверхні стола? Чому дорівнює рівнодійна цих сил?
Задача 19
Яку силу потрібно прикласти старшому хлопчику, щоб рівномірно рухати дерев’яні сані масою 50 кг по горизонтальній льодяній дорозі? Коефіцієнт тертя дерева об лід становить 0,035.
Задача 20
Для рівномірного переміщення воза по грунтовій дорозі потрібна сила тяги 800 Н. Яку частину становить сила тертя від ваги воза з людиною , якщо його маса 400 кг?
Задача 21
Задача 22
Який найбільший вантаж може підняти хлопчик масою 42 кг, користуючись одним рухомим і одним нерухомим блоком? (Тертя не враховувати.)
Задача 23
На кінцях гойдалки сидить хлопчик і дівчинка, масою 60 кг і 30 кг, довжина дошки 3 м. Де буде точка опори, якщо гойдалка в рівновазі?
Задача 24
Задача 25
Який тиск на поверхню дороги рівномірного завантаженого автомобіля, загальною масою 3 200 кг, якщо площа дотику кожного колеса становить 80 см2 ?
Задача 26
Задача 27
З якої найбільшої глибини вода за поршнем насоса може піднятися при нормальному атмосферному тиску? На яку висоту за одних і тих самих умов підніметься за поршнем нафта?
Задача 28
Задача 29
У сполучених посудинах міститься ртуть, вода,гас, олія і нафта. Вияснити в якій посудині міститься кожна із рідин.
Задача 30
Задача 31
Площа малого поршня гідравлічної машини дорівнює 5 см2, а великого – 200 см2. На малий поршень діє сила 25 Н. Визначити силу тиску на великий поршень.
Задача 31
Лампа та куля знаходяться на одній прямій, перпендикулярній до площини екрана. На якій відстані від лампи стоїть екран, якщо куля має діаметр 10 см, висота тіні 18 см, а відстань від джерела до кулі 60 см.
Задача 32
Схему якого затемнення - сонячного чи місячного – зображено на малюнку.
Задача 33
Задача 34
Задача 35
Задача 36
Задача 37
Задача 38
На лупі написано,що вона дає 15-кратне збільшення. На якій відстані потрібно розмістити лупу від предмета, що розглядається?
Задача 39
Збільшення мікроскопа k=600. Визначити оптичну силу об’єктива, якщо фокусна відстань окуляра Fок=4 см, а довжина тубусу l=24 см.
Задача 40
Головна фокусна відстань об’єктива фотоапарата 5 см. З якої відстані сфотографовано будинок висотою 15 м, якщо його зображення на плівці має висоту 20 мм?
Задача 41
Під час Великої Вітчизняної війни в баштах танків ставили призматичні перископи. Поясніть призначення та принцип дії такого перископа.
Задача 41
Біля отвору мідної труби завдовжки 366 м утворили звук, який досягнув другого кінця труби по металу на 1 с раніше, ніж у повітрі. Яка швидкість звуку в міді? Вважати, що швидкість звуку в повітрі 330 м/с.
Задача 42
Сигнал радіолокатора повертається від цілі через 3,3х10-4 с. На якій відстані знаходиться ціль?
Задача 43
Задача 44
Кінь рівномірно везе віз із швидкість 0,8 м/с, прикладаючи зусилля 400 Н. Яка робота виконується при цьому за 1 год? (Силу, яку прикладає кінь до воза, вважати напрямленою вздовж переміщення воза)
Задача 45
Висота похилої площини 1, 2 м, а довжина 12 м. Щоб підняти вантаж масою 200 кг за допомогою похилої площини, потрібна сила 250 Н. Визначити ККД цієї похилої площини.
Задача 46
Хлопчик тягне сані прикладаючи силу 200 Н. Яку роботу виконує хлопчик, протягнувши сані на 100 м, якщо кут напрямком сили і напрямком переміщення 450.
Задача 47
Літак масою 10 т рівномірно рухається в повітрі. Яку роботу він виконує на шляху 200 км, якщо сила опру повітря 60 Н.
Задача 48
Швидкість рівномірного руху автобуса 72 км\год. Сила опору повітря 400 Н, сила тертя 200 Н. Визначити, яку потужність розвиває двигун автобуса.
Задача 49
Вантаж масою 200 кг робочі рівномірно переміщають по горизонтальній поверхні. Яку роботу вони виконують на шляху 100 м і які роботу виконує сила тертя в кожному випадку, якщо коефіцієнт тертя ковзання рівний 0,3, а кочення 0, 01?
Задача 50
Тіло ковзає вниз по похилій площині. Кут нахилу площини до горизонту α=200, довжина її l= 4 км, коефіцієнт тертя між тілом і площиною k=0,2. З якою швидкістю рухатиметься тіло в момент переходу з похилої площини на горизонтальну поверхню?