___________
уроку фізики у 8 класі
Тема уроку: Закон збереження механічної енергії
Мета уроку: навчальна – розкрити сутність закону збереження енергії в механічних процесах. розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуванні вправ;
виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
План уроку
І. Організаційна частина (привітання, перевірка д/з)
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Коли зберігається механічна енергія?
Піднятий над Землею м’яч має певну потенціальну енергію. При його падінні ця енергія поступово зменшується. Однак збільшується його швидкість, що свідчить про збільшення кінетичної енергії. Максимальну кінетичну енергію м’яч має біля самої землі.
Отут його швидкість найбільша, а потенціальна енергія найменша, оскільки висота м’яча наближується до нуля.
Якщо знехтувати опором повітря, то сума кінетичної й потенціальної енергій падаючого тіла залишається незмінною, тобто механічна енергія тіла зберігається.
Таким чином, багато явищ природи супроводжуються перетворенням одного виду енергії в інший.
2. Закон збереження механічної енергії
Нехай вантаж масою m падає без початкової швидкості з висоти H.
На деякій висоті потенціальна енергія вантажу
.
Отже, .
Отже, повна механічна енергія вантажу на будь-якій висоті
дорівнює
, тобто дорівнює його початковій енергії. А це й означає, що механічна енергія при падінні вантажу зберігається.
Таким чином,
Це твердження називають законом збереження механічної енергії.
Помітимо, що збереження механічної енергії не означає збереження кінетичної й потенціальної енергій окремо: так, при падінні тіла його потенціальна енергія перетворюється в кінетичну, а при коливаннях маятників потенціальна й кінетична енергії неодноразово перетворюються одна в одну.
.
3. Приклади закону збереження механічної енергії
а) Коливання пружинного маятника
Вантаж на пружині опустили вниз.
Після відпускання вантажу пружина стискується. У міру її стискання сила пружності пружини зменшується, значить, зменшується й потенціальна енергія пружини. Проте одночасно зростає кінетична енергія вантажу, тому що при розгоні угору збільшується його швидкість. Одночасно зростає й потенціальна енергія вантажу під дією сили ваги, тому що вантаж піднімається вище. У цьому прикладі енергія перейшла з одного виду в інші: з потенціальної під дією сили пружності в кінетичну й потенціальну під дією сили ваги.
б) Коливання нитяного маятника
Відхилимо кульку на нитці вправо й відпустимо: він рухається вліво, збільшуючи швидкість. Отже, кінетична енергія зростає. Одночасно кулька опускається, і в середньому положенні її потенціальна енергія стає найменшою. Однак у цей момент швидкість є найбільшою. Отже, за рахунок запасу кінетичної енергії кулька продовжує рухатися вліво, піднімаючись усе вище. Це призводить до зростання її потенціальної енергії. Одночасно швидкість зменшується, що призводить до зменшення кінетичної енергії кульки.
У цьому прикладі енергія переходила з одного виду в інший: з кінетичної енергії в потенціальну енергію й навпаки.
в) Гальмування тіла силою тертя
На рисунку зображені колеса поїзда, що їде.
Гальмівні колодки притиснулися до колеса. Сила тертя, що виникла між колесом і колодками, сповільнює обертання колеса, а отже, і швидкість поїзда. Під час тертя вони нагріваються настільки сильно, що, торкнувшись рукою, можна одержати опік.
Цей приклад також ілюструє перетворення енергії з одного виду в інший й, одночасно, її перехід від одного тіла до інших.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
Закріплення вивченого матеріалу
1. Навчаємося розв’язувати задачі
2. Тіло вільно падає з висоти 10 м. Яка його швидкість на висоті 6 м над поверхнею Землі? Яка його швидкість у момент падіння на землю?
3. Автомобіль масою 2 т загальмував і зупинився, пройшовши шлях 50 м. Визначте роботу сили тертя й зміну кінетичної енергії автомобіля, якщо дорога горизонтальна, а коефіцієнт тертя дорівнює 0,4.
2. Поміркуй і відповідай
2. Якими перетвореннями енергії супроводжується хід настінних годинників?
3. Пліт пливе вниз за течією ріки. Чи змінюється кінетична енергія плота? Потенціальна?
V. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал за підручником § 28, 29 та виконати вправи №28,3; 29,4
Завдання для самостійної роботи «Енергія. Закон збереження енергії»
1. Виберіть правильне твердження. Які з перерахованих тіл мають кінетичну енергію?
А Камінь, піднятий над землею;
Б спортивний лук з натягнутою тятивою;
В літак, що летить.
2. Виберіть правильне твердження. Від чого залежить потенціальна енергія тіла, піднятого на деяку висоту над землею?
А Від маси й швидкості руху тіла;
Б від висоти над поверхнею землі й маси тіла;
В тільки від швидкості руху тіла.
1. Яка маса тіла, якщо при підйомі на висоту 5 м його потенціальна енергія збільшилася на 80 Дж?
2. Кінетична енергія камінчика при ударі об землю 2,5 мДж. Визначте масу камінчика, якщо в момент удару об землю його швидкість досягла 50 см/с.
1. а) Чи має потенціальну енергію дерев’яний брусок, занурений у воду на деяку глибину?
б) Свинцеву й мідну кульки однакового об’єму підняли на однакову висоту. Для якої кульки зміна потенціальної енергії більше? У скільки разів?
2. а) За рахунок якої енергії аеростат піднімається угору?
більшою масою? Опором повітря знехтувати.
1. а) Якщо автомобіль до початку крутого підйому не встиг розігнатися, то йому буде складно в’їхати на гору. Чому?
б) Хлопчик, підкидаючи м’яч масою 500 г, приклав силу 20 Н на шляху 1 м. Чому дорівнює робота, виконана хлопчиком? На скільки при цьому збільшилася потенціальна енергія м’яча? Чому дорівнює кінетична енергія, одержана м’ячем?
2. а) Швидкість плота, що сплавляється по річці, і швидкість бігу води в річці однакова. Що має більшу кінетичну енергію: вода об’ємом 1 м3 або деревина об’ємом 1 м3?
1