Заняття «Права та обов’язки дитини»
Мета:в межах Міжнародної Конвенції ООН продовжити знайомити дітей з їхніми правами та обов’язками. Дати визначення поняття «право» та «обов’язок». Виховувати повагу до законів держави – Конституціїї. Формувати в дітей уявлення про себе самого як окрему, неповторну особистість. Закріпити розуміння того, що кожна людина має право на власне ім’я, воно вказує на її індивідуальність, статеву та національну приналежність; заохочувати радіти своєму імені. Сформувати уявлення про те, що люди – це дорослі і діти; хоча вони і різні, але між ними багато спільного; кожна людина живе у світі поряд з іншими людьми, які мають рівні з нею права. Закріплювати знання про те, що від дня народження дитина є громадянином своєї країни. Виховувати почуття гордості, любові до своєї Батьківщини.
Хід заняття:
Добрий день, діти! Мені цікаво, чи здогадаєтесь ви, про що сьогодні буде в нас розмова.. Послухайте.
У світі всі малята
І хлопчики, й дівчата -
Повинні право мати
Щасливими зростати.
Так діти, сьогодні ми будемо розмовляти про те, що є важливим для всіх людей - про наші права й обов’язки, та про те для чого вони потрібні.
Дiти, а що ж таке право? Право– це можливість людини мати все необхідне їй для нормального існування й розвитку. Це те, що вам повинні забезпечити дорослі, а ви цим користуєтесь. Як ви вважаєте, що таке «обов’язки»? Обов’язки – це те, що люди повинні виконувати, дотримуватись певних норм і правил.
Права записані в міжнародному документі, який має назву Конвенція ООН про права дитини. У ній зазначено, що дітям треба давати все найкраще, щоб вони добре росли та розвивались.
Ми з вами є громадянами нашої держави. Згадайте, як вона називається? Так. Наша держава називається Україна.
Що значить бути громадянином України? Коли людина бере участь у подіях, пов’язаних з життям країни, вона є її громадянином, і про це потрібно пам’ятати завжди. Бути громадянином своєї країни означає робити все для її процвітання.
Давайте згадаємо, як називається головний документ нашої країни? (Конституція)
Правильно .В Конституції прописані усі правила, з якими повинні жити люди цієї країни. І правила ці ні в якому разі не можна порушувати! За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. З деякими правами та обов’язками ми вже з вами знайомились в минулому.
Щоб згадати та закріпити знання про власні права та обов’язки пропоную, діти, скласти квітку – пам’ятку «Кожна дитина має право». На пелюстках квітки ми відобразимо, які є основні права.
Коли маленьке немовля
У світ великий потрапля,
То дарують йому слово,
Слово це – його …
Як ви думаєте, про що йе мова ? Що це за право?)
1. Кожна дитина має право на ім’я та громадянство.
Як тільки ви народилися, батьки, щоб до вас звертатися дають ім’я, яке записують у свідоцтво про народження, кожна дитина отримує громадянство.
Обов’язок (правило) дитини: бути хорошим громадянином своєї країни, тобто любити, берегти свою Батьківщину, робити все, щоб вона стала ще кращою.
Погляньте, одна пелюстка вже є. Кожна дитина має право на ім’я та громадянство. Повторимо.
Погляньте на картинку. Як ви гадаєте, про яке право ми зараз згадуватимемо? Правильно.
2.Кожна дитина має право на сім’ю та родинне пілкування. Дитині потрібна допомога, турбота, любов батьків. Від цього дитина буде зростати веселою та здоровою.
Обов’язок або правило для дітей: піклуватися про менших, поважати старших, допомагати їм, дотримуватись традицій.
Друга пелюстка вже є. Кожна дитина має право на сім’ю та родинне пілкування. Повторимо.
Послухайте такі слова та визначте, про яке право в ньому йдеться?
Привітний і світлий наш сонячний дім
Як радісно й весело жити у нім
Тут мамина пісня і посмішка тата
В любові й добрі тут зростають малята.
У всіх є свої домівки. А для чого? (В домівках тепло і затишно, не страшна негода.)
3.Кожна дитина має право на житло. Діти, які обов’язки у вас вдома? (Бережливо ставитись до меблів, речей, книжок, іграшок, прибирати їх тощо). Як люди повинні ставитися до свого будинку? (Дбайливо, бережливо, підтримувати у нім порядок). Будинок це ваша з родиною власність і тому ніхто без дозволу не може заходити до нього.
Третя пелюстка. Кожна дитина має право на житло. Повторимо.
Розгляньте картинку і скажіть, що роблять діти?Чи подобається це їм?
4.Кожна дитина має право на відпочинок. Що для вас означає відпочинок? Правильно, це вільний час, коли ви може гратися, займаєтесь своєю улюбленою справою, спілкуватись з друзями, відвідуєте музеї, театри , також це канікули та подорожі.
Яких правил треба дотримуватись: відпочивати самим та не заважати відпочивати іншим .
Четверта пелюстка. Кожна дитина має право на відпочинок. Повторимо.
Діти, ви впізнали,хто це? (лікар Айболить)Кого він лікує?Чи доводилось вам відвідувати дитячого лікаря?
5.Кожна дитина має право на медичну допомогу. Дитина може хворіти, а дорослі, які піклуються про неї повинні звертатися до медичного закладу, де нададуть медичні послуги, порадять що робити щоб швидше одужати.
Правило для вас як і кожної людини, дбайливо ставитись до свого здоров'я, турбуватись про себе: одягатися по погоді, займатися спортом, більше їсти овочів та фруктів.
П’ята пелюстка. Кожна дитина має право на медичну допомогу. Скажемо разом.
Діти, а ви впізнали цей будинок?(школа).Для чого вона потрібна?Як ви гадаєте, для чого потрібно ходити в школу?
6.Кожна дитина має право на навчання. Коли діти підростають вони починають ходити до садочка, а потім до школи, навчаються, знайомляться, спілкуються зі своїми однолітками. Навіщо необхідно навчатися? (Щоб бути грамотними, освіченими, розумними, досягти успіхів, бути впевнененими в собі).
Правило: гарно вчитися, пізнавати світ , слухати вихователя, вчителів, батьків.
Шоста пелюстка. Кожна дитина має право на навчання. Скажемо разом.
Що ви бачите на цій картинці? (хлопчики сваряться, б’ються).Як ви гадаєте, що потрібно робити хлопчику, якого образили? Так треба про це розказати дорослимАдже дорослі повинні вас захищати і оберігати
7.Кожна дитина має право на захист.
Правило для дитини: дотримуватися певних норм поведінки прийнятих у суспільстві та не порушувати їх.
Сьома пелюстка. Кожна дитина має право на захист. Повторимо.
Погляньте, яка квітка прав у нас вийшла. Пам’ятайте, що ці права має кожна дитина в нашій державі.
Дізнаємося зараз, як ви їх запам’ятали.
Пропоную пограти в гру «Права дитини: так чи ні»
Дізнаємося, як ви їх запам’ятали. Слухайте уважно та відповідайте: так чи ні.
Діти не мають право на відпочинок та дозвілля. Як ви думаєте? Звичайно – ні.
Діти мають право на відпочинок. Правильно, так і наше сонечко посміхається.
Можна ображати слабких. Так чи ні? Правильно, ні.
Усі діти мають право на любов та турботу. Так чи ні? Правильно, так. Усі діти мають право на любов та турботу.
Діти повинні харчуватися тільки чіпсами. Так чи ні. Правильно, ні.
Діти не повинні навчатися та ходити до школи. Так чи ні? Правильно, ні.
Діти мають право на медичну допомогу. Так чи ні? Правильно, так.
Кожна дитина має право на ім’я та громадянство. Так чи ні? Правильно, так.
З дитиною можна жорстоко поводитися. Так чи ні? Правильно, ні. Нема такого права.
Кожна дитина має право на сім’ю. Так чи ні. Правильно, так.
Молодці, діти. Ви чудово впоралися з завданням.
Діти, ви любите казки? А ви знаєте, що в багатьох казках теж іде мова про права та обов’язки. Ось, наприклад, в казці «Попелюшка» порушено право дитини налюбов і піклування
І в мене для вас таке завдання: пригадайте вашу улюблену казку, та разом з батьками визначте ким та які права в ній порушено.
Тепер ви ще раз впевнилися, що казки не тільки нас розважають, але й повчають, примушують замислюватись.
Скажіть, діти, про що ми з вами говорили на занятті. (Про права та обов’язки дітей.)
Давайте спробуємо пригадати, які права мають діти.(Право на ім’я, громадянство, на сім’ю, на житло, на навчання, на відпочинок, на захист.)
Діти, завжди пам’ятайте про свої права, але не забувайте про свої обов’язки.
До побачення. До нової зустрічі.