Заняття з елементами тренінгу "Конфліктологія" для вчителів, що викладають у 1-4 класах та спецкурс "Культура добросусідства"

Про матеріал

Розробка містить основні поняття "Конфлікту", види, причини, стадії, стилі поведінки під час конфліктів. Дібрані групові практичні вправи роскриють основні стратегії виходу з конфлікту.

Перегляд файлу

Введення в конфліктологію.

Цілі, завдання та зміст розділу «Конфліктологія» курсу «Культура добросусідства» в початковій школі.

Методика роботи з робочими зошитами за розділом «Конфліктологія»

Блок 1

Мета практичного заняття з елементами тренінгу:

 1. Усвідомити конфлікт як природний стан процесу спільної діяльності, зрозуміти причини конфліктів.

2.Розглянути позитивні й негативні сторони конфлікту.

3.Засвоїти конструктивні стратегії вирішення конфліктів і механізми їх застосування.

4. Поглибити розуміння зв’язку спілкування й конфлікту.

5.Розглянути цілі, завдання та зміст розділу «Конфліктологія» курсу «Культура добросусідства»

6.Опрацювати методику роботи з робочими зошитами за даним розділом

Хід заняття

I Організаційний момент (0.5 хв)

ТРЕНЕР

  • Шановні колеги, прийшов час розпочати роботу над наступною частиною нашої зустрічі. Сьогодні ми попрацюємо над актуальною темою для будь-якого колективу, будь-якої групи людей, що взаємодіє. Тема нашого практичного заняття «Конфлікт. Стратегії вирішення конфліктів».                                
  1. Вправи – криголами (6 хв)

 «Переклик»

Учасники стають у коло.

«Ваша задача назвати  у порядку зрастання числа від одного до... (тренер называет число участников).

Умови:

Не можна називати числа у тому порядку, в якому стоїте.

Говорити треба по одному.

Називати число може будь- хто з вас.

Якщо число называють одночасно декілька гравців, рахувати починаємо спочатку».

Рефлексія

«Після кави я така…» 

Рефлексія

  1. Звернення учасників до правил роботи (0.5 хв.)

-  Щоб наша зустріч була успішною і щоб у всіх був гарний настрій, закликаю дотримуватися правил, які ви вже встановили. Чи будуть доповнення?

4. Вправа «Очікування» (5 хв.)

Фліпчарт,стікери

Мета: визначити сподівання і очікування учасників заняття.

- Ітак, тема нашого заняття «Конфлікти. Стратегії вирішення конфліктів».

Ми скористуємось технологією критичного мислення і заповнимо таблицю ЗХД.

  Будь ласка, подумайте і запишіть на стікерах що ви вже знаєте з даного питання і що хотіли б дізнатись під час роботи сьогодні. Розмістіть їх в таблиці.

(Учасники розміщують стікери і озвучують їх).

- Наприкінці нашого заняття ми заповнимо останній стовпчик таблиці.

 

II Введення в тему

  1. Вступне слово тренера (1 хв)

  Хочу розпочати нашу співпрацю з вислову французького філософа, математика, фізика, і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх – давен, річ за дрібницею – вміти користуватися ними»

     Звичайно вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила доброї поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.

 2.Вправа-розминка «Торбинка асоціацій» (8 хв)

   Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи їх).

Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль  

непорозуміння,  суперечка, злочин, образа, несправедливість, підступність, злість і т. д.

 - Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?

- Що ми відчуваємо під час конфлікту?

Дискомфорт, дисгармонію, тривожність, страх, замкнутість, конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних..

III Передавання і пророблювання інформації

1.Розкриття поняття «Конфлікт». (8 хв)

  - Що ж таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати?

У МЕНЕ В РУКАХ СИМВОЛ КУРСУ  - БДЖІЛКА МЕЛІСА. ПОДИВІТЬСЯ НА НЕЇ, СКАЖІТЬ ПО 3 СЛОВА  ПРО ЦЕЙ ПРЕДМЕТ.

   Що ж відбувалось?

  Предмет один, але нас багато. У кожного з нас свій погляд, своя думка.

А коли відбувається зіткнення людей з різними думками, поглядами? То….

Отже, конфлікт – це зіткнення сторін, наприклад, двох чи більше  людей з різними думкам, інтересами, поглядами, бажаннями.

 Конфлікт у перекладі з латинської – зіткнення цінностей, інтересів, поглядів, позицій.

 Конфліктні ситуації вивчає конфліктологія.

Хтось колись пошуткував, що конфліктів у житті більше, аніж піщинок у пустелі….

 

  • Чи можемо ми обійтись без конфліктів? Чому?
  • Наведу такий вислів: «Конфлікт – це норма життя. Якщо вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс…» Ця трохи смішна й одночасно правдива фраза належить Чарльзу Ліксону, американському психологові й адвокатові. Думаю, що пульс ви вже перевірили й переконалися, що він є. Отже, і конфлікти є.
  • Чому сьогодні питанню конфлікт приділяється так багато уваги?

Зверніть увагу на слайд. Однією із навичок 21 ст. є здатність до співпраці.  А там, де є синергія, звичайно, є конфлікт. Одна із ключових компетентностей НУШ - уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.

   Курс «Культура добросусідства» - це потужний інструмент, з яким можна сміливо йти у НУШ і формувати компетентності. Але  для цього потрібні й нові знання.

  2. Види конфліктів  (3 хв.)

 

  Конфлікти бувають різні…

  Конфлікт між двома людьми, між групами, колективами, націями, державами…

  Найчастіше  відбуваються міжособистісні конфлікти. Вони можуть протікати у формі

  • суперництва ( прагнення до домінування)
  • суперечка (розбіжність з приводу вибору кращого варіанту для вирішення проблеми)
  • дискусія (обговорення спірної ситуації)

 

  1. Стадії конфлікту

- Зріст напруги у стосунках
- Відкрите  протиборство
- Рішення конфлікту
- Завершення відкритого протиборства

 

  1. Причини конфлікту  (5 хв)

    Робота в мікрогрупах 
Для формування мікрогруп пропонується ігровий варіант «1-4».

 Задача учасників визначити в своих мікрогрупах причини виникнення конфликтів.
ДОДАТОК

  •  неприйняття чужої думки;
  • нехтування правами іншої людини;
  • прагнення домінувати;
  • невміння слухати інших;
  • свідоме прагнення скривдити одне одного;
  • нерозуміння;
  • невміння керувати емоціями

 

 

4.Вправа «Стільці та їх важка доля» (20 хвилин)

  Для проведення вправи необхідна досить велика аудиторія: всі члени групи повинні мати можливість вільно пересуватись по ній, волочачи за собою стільці.

Всі учасники отримуютьоздруковану на папері) одну из трьох інструкцій:

1. Поставте всі стільці в коло. У вас 10 хвилин.

2. Поставте всі стільці біля дверей. У вас на це 10 хвилин.

3. Поставте всі стільці біля вікна. У вас на це 10 хвилин.

 Інструкції розподіляються між членами групи порівну.

Інструкція: Всі ви отримали інструкцію, яку слід дотримуватись. При цьому ви не повинні показувати її текст комусь іншому.

За сигналом тренера учасники починают виконувати завдання.

Обговорення:

1. Які почуття ви переживали під час гри?

2. Чи відчували ви, що зі своїм стільцем можна робити все, що хочеться?

3. Як ви будували стосунки з колегами, у яких був свій намір?

4. Чи була протидія, якщо так, як вона розвязувалась?

5. Якою  була реакція на застосування фізичної сили або морального тиску з боку колег?

6.  Чи обєднувались колеги з однаковими інструкціями в одну команду?

7. Як можна застосувати цей досвід в реальних життєвих ситуаціях?

толерантність

Рефлексія

5.Поняття «конструктивні», «деструктивні» конфліктні ситуації (4 хв)

Існує дві категорії конфліктних ситуацій: деструктивні та конструктивні.

Деструктивна функція.

Має місце тоді, коли конфлікт не розв’язався, розв’язався не повністю або перемогу одержала сторона, що неправа.

 Це  призводить до психологічного травмування, створює стреси, психосоматичні стани, формує негативні установки на опонентів, порушує  систему відношень у колективі …

Конструктивная функция.

Реалізується, коли конфлікт розвязався об’єктивно, своєчасно, утверджено істину. У цьому випадку відбувається психологічна розрядка, нормалізуються відношення, покращується колективна та індивідуальна діяльність.

Безперечно, конструктивні конфлікти потрібні й навіть обовязкові, адже, як говорив Сократ: "В споре рождается истина". Коли люди вступають у даний вид конфлікту, на меті є пошук ефективного рішення проблеми без навязування своєї точки зору.

 

6. Вправа «Перетворення свинцю в золото» (20 хв.)

- Найчастіше конфлікт сприймається тільки як погана, безвихідна ситуація. Конфлікти можуть викликати гнів, ненависть, ворожість, можуть призводити до насильства. Деякі конфлікти закінчуються у залах суду або навіть війнами. Проте конфлікти дійсно несуть у собі потенціал численних сподіваних позитивних результатів.

Зараз ми обєднаємось у дві групи «Свинець» - «Золото».

Команда «Свинець» звернеться до команди «Золото» зі словами: «Конфлікт – це погано ...».

 А команда «Золото» повинна відповісти так: «Так, це погано, але ...» й намагається назвати якийсь позитив у конфлікті.

  Тренер підкріплює вправу плакатом.

Рефлексія

 

Блок 2

1. Ігрова вправа «Тостери-грінки» (2 хв)

Учасники об'єднуються в трійки. Двоє беруться за руки і стають тостером. Один заходить усередину. Він — грінка. За командою «тостер» тостери міняються місцями.За командою «грінка» грінки міняються місцями. За командою «грінка готова» грінки підстрибують на місці.

2. Стилі поведінки в конфлікті (5 хв)

А)Різні люди по різному поводяться в конфліктній ситуації: вони орієнтуються або на себе, або на взаємодію з іншими людьми.

  1. Можна виділити  п’ять стилів поведінки в конфлікті : стиль акули, черепахи, ведмежати, лисиці та сови.
  2.  
  3. Б) Рольова гра (20 хв)
  4. Порахувати учасниць, використовуючи назви тварин (сова, лисиця, ведмежа, черепаха, акула) і запропонуйте їм знайти свою групу за допомогою певного знака. Таким чином створення малих груп стане і руханкою.
  5.  
  6. Роздайте картки з описом стилю поведінки в конфлікті.
  7. 1.«Акула» - силовий стиль. Для прихильників цього стилю цілі дуже важливі, а от стосунки з іншими – ні.
  8. 2.« Черепаха» - стиль ховання під панцир.Такі люди відмовляються як від досягнення особистих цілей, так і від стосунків з оточенням.
  9. 3.« Ведмежата» - стиль злагоджування гострих кутів. Люди, які керуються таким стилем, хочуть, щоб їх приймали, любили, заради чого вони жертвують цілями.

4.« Лисиці» - таким людям помірно важливі як цілі, так і стосунки. Прихильники цього стилю готові відмовитися від частини цілей, щоб зберегти стосунки.

 5. «Мудрі сови» - стиль відкритої і чесної конфронтації.Люди які керуються таким стилем, цінують і цілі, і стосунки. Вони відкрито визначають позиції й шукають вихід зі складної ситуації в спільній роботі задля досягнення цілей, прагнуть знайти рішення, які задовольнять усіх учасників конфлікту.

  Ситуація.

  Мама – вчителька після робочого дня затрималась ще на роботі для проведення батьківських зборів. У такій ситуації вона звернулась з проханням до чоловіка приготувати вечерю, сина попросила вивчити уроки і погуляти з собакою, а доньку купити на вечерю хліб.

 Після повернення додому, мама побачила таку картину: тато лежить на дивані, дивиться фільм на планшеті, собака сумний і голодний сидить біля порогу. Син грає на компютері у гру, а донька спить.

 Рефлексія

  • Чи всім вдалося триматися в рамках запланованої ролі?
  • Які труднощі були у вас під час відігравання своє ролі?
  • Чи вдалося Вам втриматися в рамках своєї ролі? Якщо ні, то чому?

 

3. Обговорення гри:

  • Чи був ефективним ваш стиль поведінки під час розв'язання конфлікту?
  • Ви досягли бажаного? А інша сторона?
  • Чи сприяв  у досягненні потрібного результату використаний вами метод розв’язання конфліктів? Чи  цей метод не виправдав себе?
  • Якщо це так, то який метод, на вашу думку, потрібно було використати?
  • Чому Вас навчила ця вправа?

 

Методичні поради та зауваження

  Після закінчення рольової гри  потрібно провести деролізацію. Це дуже важливий момент! В жодному разі не можна  залишити тих, хто грали, у їхніх ролях. Бо ярлики цих ролей можуть залишитись надовго, змінити психіку людини або ставлення до неї оточення.

Для цього проговоріть з кожною людиною її відчуття під час ролі. Запропонуйте скинути уявну маску. Одним із гарних кінетичних виходів є пропозиція гравцям обійти навколо стільців і таким чином знову стати самими собою. Після цього обговоріть у групі відчуття  глядачів і глядачок. І тільки після цього можна переходити до обговорення сценки; до дискусії з проблеми; до інформаційного  доповнення гри.

4. Ігрова вправа «Ми творимо» (5 хв)

Мета: продемонструвати неповторність кожної людини, зняття емоційного напруження.

Тренер говорить, що потрібно робити, а учасники чітко виконують його інструкцію.

- Кожен з вас бере аркуш паперу і чітко виконує мою інструкцію:

*Складіть аркуш паперу вдвічі.

*Складіть аркуш паперу ще раз вдвічі.

*Відірвіть правий верхній кут.

*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.

*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.

*Закінчили. Розгорніть папір і подивіться, що у вас вийшло.

- Як могло таке статися? З чим пов’язана така розмаїтість малюнків?

- Завдання отримали одне, але кожен по різному виконав його. Ось і виходів із конфліктних ситуацій є багато.

5.Стратегії виходу з конфлікту (10 хв) 

Вправа «Будинок і дерево»

Обєднання в пари «Будинок» - «Дерево».

У пари один листок і один олівець. Завдання у кожного своє. Одні малюють дерево, інші будинок. Але вони не знають, що малює їхній сусід, виконуючи це мовчки, бо ви в уявному конфлікті.

Рефлексія

 -Що ви відчували, коли малювали?

- Чи вдалося кожному виконати своє завдання? Чому?

 Можна виділити п'ять основних стратегій виходу з конфліктної ситуації:

· Конкуренція: « Щоб я переміг, ти повинен програти».

· Компроміс: «Щоб кожен з нас щось виграв, кожен з нас повинен щось програти».

· Співпраця: «Щоб виграв я, ти теж повинен виграти».

· Уникнення :«Мені все рівно, виграєш ты чи програєш, але я знаю, що в цьому участь не приймаю».

· Пристосування : «Щоб ти виграв, я повинен програти».

  Конкуренція, тобто суперництво, полягає в нав'язуванні протилежній стороні кращого рішення для себе. Такий стиль поведінки може використовувати людина, що володіє сильною волею, авторитетом, владою.

 Компроміс як стратегію виходу з конфлікту необхідно застосовувати у випадку, коли сторони хочуть досягти згоди, врегулювати відносини.

 Стратегія уникнення зазвичай реалізується, якщо конфлікт не зачіпає прямих інтересів сторін і немає необхідності відстоювати свої права.

Стратегія пристосування полягає в тому, що сторони діють спільно, відстоюючи при цьому власні інтереси, з метою згладжування конфліктної ситуації та відновлення стабільної робочої обстановки.

Співпраця як шлях вирішення конфлікту — це дії спрямовані на пошук рішення, що задовольняє обидві сторони, спільне обговорення розбіжностей.

-Яку з стратегій ви обрали б у своїй ситуації, аби виконати завдання остаточно, без конфлікту?

6.Алгоритм виходу з конфлікту (слайд) (1.5 хв)

7. Робота в групах «Вироблення навичок безконфліктного спілкування»  (12 хв)

 Безперечно, для того щоб конфліктних ситуацій виникало менше, треба навчитися безконфліктному спілкуванню. Для цього треба використовувати техніку « Я – висловлювання».

  Формула «Я – висловлювання»

Я почуваюся (назва почуття)

Коли ( безособовий опис ситуації)

Чи не можна було б наступного разу ( бажані зміни в поведінці (ситуації)

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

 Завдання. Спробуйте скласти та записати «Я – висловлювання» для ситуацій.

СИТУАЦІЯ 1. Ваш чоловік постійно розкидає речі по кімнаті, а вам доводиться прибирати за ним. Вам хотілося б, щоб ваш чоловік став охайнішим і сам прибирав за собою.

СИТУАЦІЯ 2. Ваша знайома має звичку постійно вас штовхати, коли до вас звертається. Вам набридло, до того уже і плече болить.

Рефлексія

8. Поняття «конфліктогену» (1 хв)

  Конфліктогени – це слова або дії, які викликають, провокують або підсилюють конфлікт. Вони посилюють емоційне напруження, ображають , викликають бажання захиститися.

Найбільша небезпека полягає в тому, що конфліктоген провокує у відповідь новий конфліктоген, а той у свою чергу – ще один. Кожен наступний конфліктоген сильніший від попереднього. Так складається конфліктогенний ескалатор.

 

9. Вправа «Конфлікт у країні казок» (4 групи)

  Визначити стиль поведінки героїв у конфлікті.

  Обрати стратегію виходу з конфліктної ситуації.

  Показати безконфліктне спілкування за формулою.

 

10. Практичне застосування набутих знань під час роботи з курсом «Культура добросусідства»  ( 20 хвилин)

А)   - Однією із тематичних ліній курсу є саме «Конфліктологія». Одним із основних критеріїв успішності курсу є поведінкова складова – навички спілкування. Саме цей курс через застосування різних інтерактивних форм і методів знижує агресивність дітей, прищеплює навички мирного розв’язання конфліктних ситуацій, знайомить з елементами шкільної медіації й переговорним процесом.

 На вивчення теми з конфліктології відведено:

6 год – 1 клас

2-3 клас – по 4 години

4 клас – 5 годин

 

Б)

1 КЛАС (6 год)

Мета:

  • Познайомити дітей із словами-привітаннями на мовах національностей, представлених у класі.
  • Вчити об’єктивно, доброзичливо описувати інших, бути уважним до людей.
  • Вчити  знаходити спільне у себе й інших, терпимо ставитись до розбіжностей.
  • Розвивати навичку роботи у групі, бажання внести свій вклад  у спільну справу.
  • Вчити встановлюватт контакт з малознайомими однокласниками.
  • Сприяти формуванню позитивної самооцінки .

 

 2 КЛАС (4 год)

Мета:

  • Познайомити з поняттями «взаємодія», «конструктивна взаємодія».
  • Вчити розрізняти й долати труднощі, що виникають під час спілкування.
  • Показати, що індивідуальність кожного не виключає общність групи. группы.

 

 3 КЛАС (4 год)

Мета:

  • Актуалізація понять «друг», «ворог», «взаємодія», «конструктивна взаємодія», засвоєння понять «співрозмовник», «союзник».
  • Розвиток навички невербальної комунікації.
  • Формування навички спільної творчості.
  • Навчання контролю своїх емоций, розпізнавання емоцій співрозмовника.
  • Розвиток навички конструктивної бесіди, вміння перевести бесіду у конструктивний діалог.
  • Мати уявленняпро шляхи зміни негативного ставлення до співрозмовника, з яким не погоджуєшся.

 

4 КЛАС (5 год)

Мета:

  • «Ми» і «вони» - немає «кращих» і «гірших» культур, є «інші», у чомусь  несхожі на нас, і цим вони нам цікаві. Конструктивне спілкування.
  • Практично закріплювати поняття «дружба», «дружний клас», «дружна родина», «дружна країна».
  • Показати важливість і цінність кожного народу,що живе в Україні.

 

В) Робота за зошитами 1 – 4 клас Львівщина

12. Рефлексія (таблиця ЗХД)

Установки, помогающие преодолеть конфликт:

«Это не вопрос жизни и смерти, я преодолею это», «Все идет нормально»,

«Он (она) делает это не для того, чтобы навредить, а чтобы удовлетворить свои желания», «Я спокоен», «Мы благополучно все решим».

  1. Кейс вчителя

Дякую за работу!

 

docx
Додано
29 вересня 2018
Переглядів
2341
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку