Заняття з елементами тренінгу "Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей"

Про матеріал

16 листопа­да відзначаємо щорічно Міжнародний день толерант­ності.

А чи знаєте ви, що таке толерантність? Життя суспільства, як і життя окремої людини, ґрунту­ється на впливі ідей, поглядів, теорій. За часи історії людства їх було багато. Вони оволодівали розумом людей на більший чи менший термін. Деякі з них призводили до війн, ставали під­ставою для створення «образу ворога» з іншого народу.

Але з розвитком суспільства до людей при­йшло розуміння, що Земля не є надто великою, вона — наш спільний дім, де всі люди — сусі­ди. А з сусідами треба знаходити спільну мову. У безмежному морі різноманітних культур, ре­лігій, думок, ідей, що належать людям різних країн на планеті, на допомогу має прийти «ря­тувальне коло» толерантності.

Перегляд файлу

ОНЗ «Любязівська ЗОШ І-ІІІ ст.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.
 

 

 

 

 

 

I:\images (22).jpg                                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Педагог-організатор

Кух О. П.

 

Мета. Розкрити поняття «толерантність», показати певні рівні толерантної поведінки людини; розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість

Обладнання: роздатковий матеріал для діагностування (анкети, бланки опитувальника);  дерево з листками; афоризми про толерантність

Форма проведення: година спілкування

Вступне слово. Останнім часом слово «толерантність» набуло значної популярності. Що значить толерантна людина? Що таке толерантний підхід? Чи так важливо бути толерантним? Спробуємо відповісти на ці запитання на сьогоднішній годині спілкування.
Вправа «Правила». На початку хотілося б нагадати правила заняття:
якщо залишаєшся - зали­шайся добровільно;

якщо залишився - говори;

якщо слухаєш - слухай доб­розичливо;

якщо сперечаєшся - спере­чайся тактовно.

Педагог-організатор. 16 листопа­да  відзначаємо щорічно Міжнародний день толерант­ності».

А чи знаєте ви, що таке толерантність? Життя суспільства, як і життя окремої людини, ґрунту­ється на впливі ідей, поглядів, теорій. За часи історії людства їх було багато. Вони оволодівали розумом людей на більший чи менший термін. Деякі з них призводили до війн, ставали під­ставою для створення «образу ворога» з іншого народу.

Але з розвитком суспільства до людей при­йшло розуміння, що Земля не є надто великою, вона — наш спільний дім, де всі люди — сусі­ди. А з сусідами треба знаходити спільну мову. У безмежному морі різноманітних культур, ре­лігій, думок, ідей, що належать людям різних країн на планеті, на допомогу має прийти «ря­тувальне коло» толерантності.

Вправа «Риси толерантності»

   Співробітництво,  дух партнерства.

   Готовність миритися з чужою думкою.

   Повага людської гідності.

   Повага прав інших.

   Прийняття іншого таким, яким він є.

   Здатність поставити себе на місце іншого.

   Повага права бути іншим.

   Визнання рівності інших.

   Терпимість до чужих думок, вірувань і поведінки.

   Відмова від домінування шкоди й насильства.

 

У перекладі на українську мову це - терпимість. Терпимість до чогось своєрідного, істотно інакшого - чиєїсь думки, позиції, переконань. Це досить містке та глибоке поняття. Воно торкається і міжнародних відносин, і діалогу культур, і міжетнічних та міжконфесійних взаємин, і культури світу.

 Головне що ми повинні з вами зрозуміти що - Толерантність – не поступливість чи примха. Можна бути байдужим до всього, не реагувати на чужі проблеми але толерантність вище цього, це активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства.

 

Вправа

Всім пропонується виконати два малюнка: «я такий, який  є» і «я такий, яким хочу бути». На виконання відводиться 5 хв.. Малюнки не підписуються. Технічна сторона малюнка не є важливою.

До уваги педагога: Всі малюнки розкладаються посередині кімнати, потім у довільному порядку обирається один. Розміщується у такому положенні, щоб усім учасникам було видно. Далі кожен по черзі розповідає, що він бачить на малюнку – не описує, що там намальовано, а говорить про свої відчуття від малюнка: якою, на його думку, людина, що виконала цей малюнок, бачить себе, що хотіла б змінити у собі. Всі висловлюються по черзі. При цьому автор малюнку не повідомляє про себе, а теж слухає. Після того як всі бажаючі висловляться, можна спробувати визначити, хто є автором малюнка. Потім автор називає себе, розповідає, що він хотів виразити своїм малюнком, відмічає фрази, коментарі, що йому найбільше сподобались. Таким чином обговорюються всі малюнки. Під час обговорення слід відмітити тих, чиї інтерпретації сподобались авторам малюнків.

Людина має знаходити в собі гар­не, розуміти й усвідомлювати власну цінність і неповторність. Якщо ви самі не бачите в собі цікавого і хорошого, то й інші теж не побачать.

«Мозковий штурм».  (Після прослуховування легенди, обговорення теми і висловлювання свої думкок)

                                                                Легенда
    Жила на світі дівчина на ім'я Любов. Тяж­ко їй було жити без подружки. Ось і звернулася вона до сивого чарівника:
- Допоможи мені, дідусю, вибрати подружку, щоб я могла з нею дружити все життя.
Подумав чарівник і сказав:
- Приходь до мене завтра вранці, коли перші пташки заспівають і роса ще не просохне...
   Вранці, коли ясне сонце освітило землю, прийшла Любов у вказане місце до трьох сосен, що стояли на краю лісу... Прийшла і бачить: стоять біля сосен п'ять прекрасних дівчат, одна від другої гарніша.
Ось, вибирай, - сказав дідусь-чарівник. - Од­ну звуть Радість, другу - Печаль, третю - Удача, чет­верту - Краса, п'яту - Терпимість.
Всі вони прекрасні, - сказала Любов. - Не знаю, кого і обрати...
Ти права, - відповів чарівник, - усі вони гарні, у житті ще не раз ти зустрінешся з ними, а може, ще й дружити будеш, але вибери одну з них. Вона буде тобі подружкою на все життя.
Замислилася Любов... Потім підійшла до однієї з дівчат і простягнула їй руку.

 Соціальний педагог:То кого ж вибрала Любов? 

Як ви вважаєте, чому Любов обрала тер­пимість, а не інші почуття?

   Терпимість - це поняття, яке повинно супроводжувати почуття любові. Любові до ближнього, до батьківщини, до планети Земля і на­віть до самого себе. Терпимість - синонім слова «толерантність».                       

 

Вправа «Що таке толерантність»

 Мета: надати можливість учасникам сфор­мулювати поняття толерантності; показати його багатоаспектність.

    Написати визначення толерантності на арку­шах ватману. На одному боці аркуша написано «Толерантність — це...», на іншому — одне з визначень. Перед початком заняття закріпити аркуші на дошці чи стенді, щоб на лицьовому боці було написано «Толерантність — це...», а на зворотному — визначення толерантності:

  співпраця, дух партнерства;

  готовність миритися з чужою думкою;

  повага до людської гідності;

  повага прав інших;

  здатність поставити себе на місце іншого;

  прийняття іншого таким, яким він є;

  повага права бути іншим;

  прийняття різноманітності;

  визнання рівності інших;

  терпимість до чужого вірування, думки, поведінки;

  відмова від домінування.

Підведіть разом з дітьми підсумки – про важливість дружби в житті кожної людини та відповідальність у взаєминах з другом, розкажіть дітям притчу .

Притча

Одного разу український богатир Кирило Кожум’яка запросив до себе на гостину всіх своїх друзів. За столом лунав сміх, велися розмови, проголошувалися тости на честь господаря.

Піднявся господар із-за столу і проголосив тост: “За тих друзів, яких у мене ніколи не було”. В світлиці стало зовсім тихо, всі були дуже здивовані такою фразою господаря. Тоді підвівся один з гостей і сказав: “Я не люблю нагадувати людям про свої добрі справи, та хіба не я виніс тебе напівживого з поля бою і лікував твої рани?” “Це ж я прихистив тебе, коли твоя оселя була зруйнована!” – сказав інший. Так підводились і ставали люди, і скоро сидячих вже не було. “Ви всі були зі мною поряд у хвилини горя та небезпеки. Але нікого з вас не було поряд зі мною, щоб розділити мої щасливі та радісні миті”, – сказав Кирило Кожум’яка. “А справжні друзі – це ті люди, які ділять з нами не тільки горе, а й радість”, – проголосив він.

Гра “Мій друг”

Кожен із вас у класі має друзів. Зараз я пропоную вам пограти у таку гру.

Інструкція: Першим виходить бажаючий. Він має підійти до свого друга взяти його за руку і вивести на середину. Потім той, кого вибрали, виводить на середину свого друга. Таким чином усі діти мають об’єднатись у велике коло.

Потім педагог звертається до дітей: “Подивіться, яке велике у нас утворилось коло, і в ньому опинились усі ми. Отже, всі ми друзі”. Діти плескають у долоні.

                                                    Дикі гуси
Чи багато знаємо про диких гусей? Вони голосно кричать і боляче щипаються. А ще вони клином летять на південь.  А чи знаєте, що гусак вибирає собі пару на все життя? І якщо одна половинка гине, інша ніколи не створить собі нову пару і незабаром теж вмирає. Летівши клином, вони здатні долати відстань в 1,7 раз більше, ніж поодинці, оскільки зменшується опір повітря, і найскладніше тому, хто летить попереду. Якщо перший втомився, він вирушає в кінець зграї, і його негайно підміняють. І кожен з гусей буває  в цій ролі. Якщо один з гусей захворів або втомився і опускається нижче, ще двоє опускаються з ним і залишаються до тих пір, поки той не набереться досить сил.
Ви чули, як кричать гуси, коли клин пливе по горизонту? Це вони підбадьорюють того, що летить попереду, і точно знають, що їх також підбадьорюватимуть, коли вони опиняться на його місці.

Вчитель підводить дітей до думки – узагальнення: життя гусей – це метафора стосунків в сім’ї, колективі.
Питання дітям:

  1. Чи часто нас, якщо ми « летимо попереду» підтримують?
  2. Чи не забувають про нас, коли ми втомилися і « відстаємо»? Для того, щоб була можливість « летіти» вперед, важливо мати надійний « тил».
  3. Як ми поводимося, коли хтось помиляється?
  4. Чи « спускаємося з ним вниз», щоб підтримати? Або нам легко вигнати його із «зграї»?

Дуже важливо в сім’ї і в будь-якому колективі дотримувати правила толерантного спілкування:(на екран проектуються)

  1. Бути завжди уважним.
  2. Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку.
  3. Бути гуманним і милосердним.
  4. Не ображати співбесідника.

 

 

Вправа «Риси толерантної особистості»

 Мета: ознайомити учасників із рисами то­лерантної людини, надати можливість оцінити ступінь своєї толерантності.

     Учасники одержують бланк опитувальника, у якому перераховано 15 характеристик, влас­тивих толерантній особистості.

     У колонку А поставте «+» навпроти тих трьох рис, що, на вашу думку, у вас найбільше ви­ражені; «0» навпроти тих трьох рис, що у вас найменше виражені.

    Потім у колонку Б поставте «+» навпроти тих трьох рис, що, на ваш погляд, найхарактерніші, для толерантної особистості.

    Цей бланк лишається у вас, і про результати ніхто не дізнається.

    Бланк опитувальника з колонкою Б на вели­кому аркуші прикріплюється на дошці. Потім ведучий заповнює заздалегідь підготовлений бланк опитувальника, прикріплений на дошці. Для цього він просить підняти руки тих, хто від­значив у колонці Б першу якість. Кількість від­повідей підраховується і записується в колонку бланка. У такий спосіб підраховується кількість відповідей за кожною якістю. Ті три якості, що набрали найбільшу кількість балів, і є ядром толерантної особистості (з погляду групи).

   Учасники мають можливість: порівняти уяв­лення про толерантну особистість кожного з членів групи із загально груповим уявленням та порівняти уявлення про себе («+» у колонці А) з портретом толерантної особистості, створеної групою.

 

           Бланк опитувальника

 

 

N»

Риси толерантної особистості

А

Б

1

Прийняття інших

 

 

2

Поблажливість

 

 

3

Терпіння

 

 

4

Почуття гумору

 

 

5

Чуйність

 

 

6

Довіра

 

 

7

Альтруїзм

 

 

8

Терплячість до розбіжностей

 

 

9

Уміння володіти собою

 

 

10

Доброзичливість

 

 

11

Уміння не засуджувати інших

 

 

12

Гуманізм

 

 

13

Уміння слухати

 

 

14

Допитливість

 

 

15

Здатність до співпереживання

 

 

 

 

                                               «Мудрість дерева пізнання». 
         Ви мабуть помітили це деревце, яке плодоносить дозрілі, золоті яблука. Воно не просте, це – дерево пізнання. Зірвавши золоте яблуко, можна пізнати його мудрість. 
(Учні по черзі виходять до дерева, зривають яблука і зачитують вислови. Після цього кожна група пропонує свої думки з приводу висловлювань визначних людей про толерантність.)

                        Цікаві думки визначних людей про толерантність
Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.
Денні Дідро, французький філософ, 1713-1784 
Байдужість – це параліч душі, передчасна смерть.
Антон Чехов
Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати.
Мольєр, французький драматург XVII ст.
Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе.
Леонардо да Вінчі
Людина, яка робить інших щасливими, не може сама бути нещасною.
Гельвецій, французький філософ XVIII ст.

Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини.
Сааді, перський поет XIII ст.
Жодна зла людина не буває щасливою.
Ювенал, римський поет, 60 р. до н. е.
Підняти слабкого – цього замало: треба ще потім його й підтримати.
В. Шекспір, англійський драматург і поет, 1564-1616
Легше вирішує й засуджує той, хто менше замислюється.
Джордано Бруно, італійський мислитель XVI ст.
Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу.

                                 Притча про добру сім'ю

    У одному китайському містечку мешкала сім'я, у якій більше 100 осіб жили разом мирно і дружно, без сварок і суперечок. Правитель країни позаздрив такій злагоді і спеціально приїхав дізнатись, у чому ж тут секрет. Старій­шина всього роду довго щось писав на папері, а потім віддав його правителю. На аркуші було лише три слова: любов, терпіння, прощення. «І це все?», — здивувався правитель. «Так, — від­повів старійшина, — але сто разів любов, сто разів терпіння, сто разів прощення».

Підбиття підсумків

 Сьогодні ми з вами з'ясовували, що таке толерантність, як нам зробити наше життя кращим.

   Ми живемо серед людей і повинні доброзич­ливо ставитися одне до одного. Треба навчитися враховувати думки і вчинки інших, уміти зрозу­міти людину і вибачити її, бути приязними, не робити іншим такого, чого б ти не хотів для себе. А для цього необхідно викоренити зі своїх сер­дець зверхність, байдужість, упередженість. Тоді вас будуть любити і поважати люди, а світ стане кращим!        Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачаючи сил на конфлікти, кожному доцільно сформувати в собі толерантність як рису характеру. Для цього необхідно:

  бути готовими до того, що всі люди різні — не кращі й не гірші, а просто різні;

  навчитися сприймати людей такими, яки­ми вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається;

  цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання не­залежно від того, чи збігаються вони з нашими;

  зберігати «власне обличчя», знайти себе і за будь-яких обставин залишатися собою.

Для підтримки життєвого тонусу раджу приймати вітаміни:

А – для активності, В – для бадьорості, С – для цілеспрямованості, Д – для діяльності, Е – для ефективності, Р – для порядності.

Текст до вправи "Ниточки"

Зараз я розповім вам історію, яка складена на основі реальних фактів. Отже, жила - була дитина (на цих словах повертається до глядачів учень, що грає роль дитини). Вона була дуже щасливою. В неї були мама, татусь, бабуся, дідусь та старший брат. У дитини була сім'я ( педагог вводить учасника з карткою "Сім'я" та з'єднує за допомогою ниточки (далі за таким самим алгоритмом)). Була вона щасливою й тому, що в її сім'ї жили тепло та взаєморозуміння. Сім'я була по-справжньому дружньою.

Наша дитина мала дім, в якому панували затишок та злагода. Дитина почувалася в ньому, як у палаці, що захищає від усяких незгод.

Дитина ходила до школи, отримувала освіту. Вчилася добре, старанно. Вчителька постійно ставила її в приклад: «Яка ж дитина талановита!!! Яка розумна!!! Обов'язково стане Нобелівським лауреатом у майбутньому...»

Про нашу дитину турбувалися кожної хвилини. Дитина відчувала кожного дня радість спілкування з друзями, ровесниками. Вона по-справжньому вміла гратися. Була вигадником найрізноманітніших витівок та забав.

Вона була нагодованою, мала домівку і сім'ю, друзів та можливість навчатися. Була по-справжньому зігріта любов'ю. Любов із задоволенням оселилася в її серці.

А ще там жила надія. Надія на краще. Надія на завтрашній день, на мирне існування.

Дитина вірила, що це її радісне буття буде тривати вічно. Віра допомагала їй у скрутні хвилини, даруючи крила наснаги та впевненості у майбутньому.

... Та трапилось невиправне... Сталося те, про що болісно до крику говорити...

Одного разу татусь, бабуся дідусь та старший брат поїхали на дачу, а в дорозі потрапили до автокатастрофи... Гуркіт... скрегіт металу... смерть. Так у дитини від великої сім'ї залишилась лише її частина - мама. Та й мама протрималася недовго... свій біль почала ховати у спиртних напоях... перетворилась у залежну від алкоголю людину. Поступово алкоголь став на перше місце, витіснивши, ні, викинувши із життя дитину. Так обірвалась ниточка, зв'язок дитини з сім'єю. (Педагог обриває ниточку, що зв'язувала дитину і сім 'ю.  Далі він працює за подібним алгоритмом).

Дитина опинилася на вулиці. Домівки в неї не стало... Там вона нікому не була потрібною. (Педагог обриває нитку Дитина-Освіта).

Вулиця... постійні злидні... затравлений погляд... дитина, як звірятко, яким набавились та викинули геть... Речі, які раніше радували - тепер недосяжні, в минулому... Не стало радості в житті дитини! (Педагог обриває нитку Дитина-Радість).

Нікому вона не потрібна. Усюди зайва та небажана. Ніхто про неї більше не турбувався... (Педагог обриває нитку Дитина-Турбота).

Любов, що колись заповнювала серце, перетворилася на злість та образу... «Чому я? Чому це сталося? Чому дорослі проходять осторонь мене? Чому мене цураються?»... (Педагог обриває нитку Дитина-Любов).

Дитина дійшла до межі... далі-пустота... (На цих словах педагог торкається ниточок Надія та Віра й робить З0 - секундну паузу, дивлячись у аудиторію. Потім відпускає їх, не розірвавши, й продовжує).

Та десь - таки глибоко у серці дитини тліла іскра надії, а Крила віри могутнім птахом тримали дитину з останніх сил... Надія та віра у те, що все, що сталося, це лише страшний сон... Що все минеться... Що скоро прийде спасіння...

Спасіння для нашої дитини прийшло... Бо зустріла наша дитина небайдужу милосердну людину, яка встановила опіку над нею... (Педагог з глядацького залу обирає навмання будь-яку людину, яка по черзі, за його словами буде відновлювати зв’язки, з'єднувати ниточки, зав'язуючи у вузлики).

Не відразу - з часом віра та надія воскресили у дитячому серці любов... (З'єднуються вузликом нитка Дитина-Любов). Бо в житті нашої дитини з’явилася нова, нехай не справжня, але сім'я. (З'єднуються вузликом нитка Дитина-сім 'я).

Знову з’явився дім. (З'єднуються вузликом нитка Дитина-Дім). Вона знову пішла до школи та отримала можливість отримати освіту. (З’єднуються вузликом нитка Дитина-Освіта).

Про неї знову турбувались... (З’єднуються вузликом нитка Дитина-Турбота).

Вона почала радіти... затишку, спокою, увазі, світанкам та заходам сонця, можливості знову бути дитиною. (З'єднуються вузликом нитка Дитина-Радість).

Все було позаду... І начебто усі зв’язки відновлено... Але... але погляньте на вузлики, що залишилися у долі дитини... Ці вузлики нагадують шрами, які у непогоду ниють, нагадуючи про себе... І чи загояться вони, невідомо... Та ось любити дитина навчилася ще міцніше, цінувати кожну щасливу хвилину ще яскравіше. В її серці навіки оселився могутній птах із душею надії та крилами віри...

 

 

 

 

           Бланк опитувальника

 

 

N»

Риси толерантної особистості

А

Б

1

Прийняття інших

 

 

2

Поблажливість

 

 

3

Терпіння

 

 

4

Почуття гумору

 

 

5

Чуйність

 

 

6

Довіра

 

 

7

Альтруїзм

 

 

8

Терплячість до розбіжностей

 

 

9

Уміння володіти собою

 

 

10

Доброзичливість

 

 

11

Уміння не засуджувати інших

 

 

12

Гуманізм

 

 

13

Уміння слухати

 

 

14

Допитливість

 

 

15

Здатність до співпереживання

 

 

 

 

           Бланк опитувальника

 

 

N»

Риси толерантної особистості

А

Б

1

Прийняття інших

 

 

2

Поблажливість

 

 

3

Терпіння

 

 

4

Почуття гумору

 

 

5

Чуйність

 

 

6

Довіра

 

 

7

Альтруїзм

 

 

8

Терплячість до розбіжностей

 

 

9

Уміння володіти собою

 

 

10

Доброзичливість

 

 

11

Уміння не засуджувати інших

 

 

12

Гуманізм

 

 

13

Уміння слухати

 

 

14

Допитливість

 

 

15

Здатність до співпереживання

 

 

 

 

Сім'я

Дім

Освіта

Радість

Турбота

Любов

Надія

Віра

1

 

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
1588
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку