Мета:
розвивати базові знання про ВІЛ/СНІД;
усвідомити зв'язок між способом життя і ризиком інфікування;
сформувати почуття відповідальності за власне здоров'я ;
розвивати вміння самостійно мислити;
активізувати уміння учнів конструктивно мислити;
виховувати активну життєву позицію.
Заняття з елементами тренінгу «Знати – щоб жити»
Мета:
Хід заняття.
1.Учасники тренінгу сідають в коло і викладач дає завдання: виберіть для себе 5 близьких вам людей.
2. Розташувати всіх близьких по ступеню значущості для учасників. Наприклад, на перше місце - мама, потім - батько, брат, сестра, друг і т.д.
Запитаєте учнів, чи важко їм було робити такий вибір?
Слово вчителя: у кожного з нас є близькі і дорогі нам люди. Але так в житті буває, що люди хворіють. Багато близьких страждають на серйозні захворювання і дуже шкода, що ми нічим їм не можемо допомогти.
А бувають хвороби, якими можна заразитися по дурості, по незнанню. Саме тому ми сьогодні з вами поговоримо про найстрашнішу хворобу людства - СНІД.
3.2 Тренінгова вправа «Мозкова атака».
Питання для обговорення: «Що ви чули про ВІЛ/СНІД? Вислови записуються на великих листах паперу або дошці, учитель підводить підсумки, акцентуючи увагу на тому, що ВІЛ-інфекція, в даний час, невиліковне захворювання, викликається вірусом імунодефіциту людини, що немає вакцини від цього захворювання, що єдиний захист від ВІЛ - це безпечна поведінка. Звернете увагу учнів, що СНІД - зовсім не чума. ВІЛ і збудник чуми мають абсолютно різні шляхи передачі. Порівняння ВІЛ/СНІДу з чумою нагнітає страх і сприяє дискримінації людей з ВІЛ.
Наприклад, словосполучення для асоціативного куща: невиліковний, хвороба, інфекція, небезпечний, вірус, руйнйє імунітет, епідемія, червона стрічка.
- Як розшифровується абревіатура ВІЛ, СНІД?
На жаль, Україну визнано державою, яка від ВІЛ/СНІДу в Східній Європі постраждала найбільше. Сьогодні в нас офіційно зареєстровано 49 тис. осіб, що мають статус
ВІЛ-позитивних. З 1988 року 1 грудня відзначають Всесвітній день боротьби зі СНІДом, що слугує справі зміцненню організованих зусиль у боротьбі з пандемією, яка поширюється у всіх регіонах світу.
4. Основна частина заняття.
4.1 Робота в групах. Групи вивчають інформацію про теорії походження вірусу і презентують іншим членам заняття.
Група 1
У генеалогії цієї страшної хвороби багато загадкового. Науковці й досі не дійшли згоди про походження лиховісного ВІЛ — вірусу імунодефіциту людини. Висуваються різні гіпотези, зокрема і фантастичні, мовляв, вірус занесли на Землю інопланетяни. Є й більш обґрунтовані версії.
Почнемо з того, що існує два види вірусу. Вони ідентичні за структурою, але різняться за генетичним апаратом. Найбільшого поширення дістав ВІЛ-1. ВІЛ-2 виявлений відомим французьким вірусологом й імунологом Люком Монтаньє лише кілька років тому в африканців, що лікувалися від СНІДу у Франції і Португалії. За своїми ознаками він наближається до вірусів, виявлених на території Гвінеї, Гвінеї-Бісау, Сенегалу та інших країн континенту, але попри це вчений не вважає, що вірус походить з Африки — на його думку, для цього бракує вагомих аргументів. До того ж, якби це було так, розмірковує вчений, та спершу вірус перекинувся б до найближчої за географією Європи, але не до СІЛА, як це сталося насправді.
Группа 2
Югославський лікар та історик медицини Мірко Грмек вважає, що привід до епідемії СНІДу — це порушення рівноваги між поширеними хворобами і тяжкими інфекційними захворюваннями, яких майже повністю позбулися завдяки успіхам медицини. За Грмеком, епідеміям нових, незнаних досі хвороб, передують їх поодинокі прояви впродовж десятиліть, навіть століть. Уся біда в тому, що медики просто не встигли своєчасно звернути на них увагу, вивчити й осмислити через ту ж таки їх обрідність у медичній практиці. До того ж новий вірус здатен досить довго нічим себе не виявляти в організмі людини, очікуючи більш сприятливих для себе умов.
Группа 3
А ось іще одна версія, теж не позбавлена наукового сенсу. Професор радіології з Пітебургського університету Е. Шернглас та його колеги з Бременського університету, дослідження яких висвітлювалися у британській науковій пресі, вважають, що однією з головних причин появи вірусу СНІДу у США та Африці є викиди в атмосферу радіоактивних елементів під час випробувань ядерної зброї. Сталося мутаційне перетворення одного з рідкісних у природі вірусів під дією радіоактивного випромінювання Стронцію-90, який у величезних кількостях викидався в атмосферу в 50—60-ті роки XX століття. Учені також спромоглися встановити, що переважна кількість Стронцію-90 випала на території Північної Америки і Центральної Африки. Як відомо, населення саме цих районів земної кулі найбільше постраждало від смертоносного вірусу. Цей елемент нагромаджується в організмі людини переважно у червоному мозку й уражує його клітини, які відіграють роль у діяльності імунної системи.
4.2 Перегляд відеофільму «Життя на повну силу» з подальшим обговоренням. Питання для обговорення:
4.3 Вправа «Автограф». Учні отримують чистий аркуш і завдання зібрати якомога більше підписів учасників тренінгу за 1 хвилину. Один з аркушів має особливу позначку. Вчитель пояснює, що позначка – це вірус, наприклад сміху, і всі, хто мали контакт з людиною, яка мала цю позначку - отримали цей вірус. Вчитель пояснює, що так розповсюджуються всі вірусні хвороби, тому здатні викликати масові захворювання – епідемії. Щоб цього запобігти треба знати і здійснювати правила профілактики хвороби.
Закріплення матеріалу.
Нехай усе жахливе, що сталося з іншими, обійде нас, залишиться далеко-далеко. Нехай кожна людина до кінця усвідомить усю небезпеку, яку несе СНІД, і зробить усе можливе, щоб уберегти себе і своїх близьких та рідних від цієї страшної інфекції, бо СНІД може увійти практично в кожен дім, кожну сім’ю.
Життя – це шанс, лови його.
Життя – це краса, милуйся нею.
Життя – це радість, насолоджуйся нею.
Життя – це виклик, прийми його.
Життя – це коштовність, цінуй її.
Життя – це скарб, бережи його.
Життя – це любов, пишайся нею.
Життя – це таємниця, відкрий її.
Життя – це обіцянка, виконай її.
Життя – це гімн, заспівай його.
Життя – це боротьба, почни її.
Життя – це щастя, заслужи його.