- Що з того, що нас оточує, можна назвати словом «природа».
Те, що оточує людину і не зроблено її руками, – природа. Сонце, небо, вітер, земля, рослини, тварини – все це природа. Природа дає все необхідне для життя людини: їжу, воду, будівельні матеріали. Вона є джерелом натхнення для письменників, композиторів, художників, які присвятили їй чимало чудових творів. Недарма природу називають ненькою. Всі ми – діти природи, та не всі однаково добрі до неї. Дехто знищує тварин, рослини, забруднює водойми, повітря. Природа ж потребує постійної уваги, турботи. Ми повинні берегти природу, охороняти її багатства.
Природа поділяється на живу і неживу природу.
ЖИВА ТА НЕЖИВА ПРИРОДА
Хід уроку
1 Актуалізація опорних знань. Відгадування загадок.
- Сонце, вітер, зорі, місяць, сорока, кріт, дощ, дерево, ромашка – що спільного між ними?
- Це все є об’єкти і явища природи.
2 Повідомлення теми уроку.
- Отже, ви зрозуміли, що на сьогоднішньому уроці ми вивчатимемо предмети і явища природи, навчимося поділяти об’єкти природи на живу і неживу природу.
3 Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу.
Бесіда з елементами розповіді.
- Що з того, що нас оточує, можна назвати словом «природа».
Те, що оточує людину і не зроблено її руками, – природа. Сонце, небо, вітер, земля, рослини, тварини – все це природа. Природа дає все необхідне для життя людини: їжу, воду, будівельні матеріали. Вона є джерелом натхнення для письменників, композиторів, художників, які присвятили їй чимало чудових творів. Недарма природу називають ненькою. Всі ми – діти природи, та не всі однаково добрі до неї. Дехто знищує тварин, рослини, забруднює водойми, повітря. Природа ж потребує постійної уваги, турботи. Ми повинні берегти природу, охороняти її багатства.
Природа поділяється на живу і неживу природу.
- Назвіть об’єкти, предмети, які належать до живої чи неживої природи.
- Одні з вас вважають рослини живими, інші – неживими. Хто ж помиляється?
- Чим живі істоти відрізняються від неживих предметів?
- Так, коли діти твердять, що рослини неживі, мотивуючи це тим, що вони не пересуваються, вчитель звертає увагу на те, що рух – ознака не лише живого, і пропонує поспостерігати за рухом хмар, вітром, павутинням у повітрі тощо. Отже, рухаються й неживі предмети. Уточнюючи відповіді, вчитель говорить, що характерними ознаками живого є те, що воно народжується, живиться, дихає, розвивається і вмирає. Нежива природа цих властивостей не має.
4 Осмислення учнями знань.
Рослини, як і тварини, люди – живі, бо вони живляться, ростуть, дихають, розвиваються.
З’ясовують, як життя живої природи залежить від неживої.
Проблемне запитання: «Чи можуть існувати живі організми без неживої природи? Що їм необхідно для життя?»
Загадка: «Всі його люблять, усі на нього чекають, а хто подивиться, кожен скривиться». (Сонце)
- За що ж усі люблять сонце?
- Життя без сонця неможливе. Якщо воно перестане світити, зелені рослини загинуть, бо вони не можуть жити без тепла й світла. Тваринам нічим буде живитись. Все живе замерзне від холоду. Проте цього не станеться, бо сонце – зірка, яка випромінює у простір силу-силенну тепла й світла.
5 Узагальнення та закріплення знань.
- Як ви розумієте слово «природа»?
- Яка відмінність між неживою і живою природою?
- Звідки людина бере, що їй потрібно для життя? (Усе необхідне для життя людина дістає від природи).
Гра «Хто зайвий?»
Вчитель пропонує учням вказати «зайве» серед предметів, що він їм називає:
1 Небо, сонце, будинок, пісок – що зайве?
2 Дуб, камінь, вода, повітря – що зайве?
3 Рука, книга, ложка, вікно – що зайве? Чому?
6 Підсумок уроку
- Яка відмінність між неживою і живою природою?
- До якої природи відноситься сонце?
- Які речі не належать до природи?
Додатковий матеріал
Загадки
Гріє, гріє, припікає, всіх у воду заганяє. (Сонце)
Крил не має, скрізь літає
Та ще й куряву здіймає. (Вітер)
Тисяча овець, між ними один баранець. (Зорі та місяць)
Біла латка, чорна латка по дереву скаче. (Сорока)
Під землею риє хід, хоч сліпий та спритний.(Кріт)
Нема мене – чекають,
Коли прийду – втікають. (Дощ)
Навесні веселить, влітку холодить,
Восени годує, взимку гріє.(Дерево)
Стоять у лузі сестрички, золоті очі, білі повічки. (Ромашки)