Заохочення для аутистів

Про матеріал
Заохочення для аутистів та системи мотивації в процесі навчання широко застосовуються в АБА-терапії як ефективний засіб впливу на поведінку. Щоб отримати бажаний результат, потрібно дотримуватися правил й інструкцій щодо використання матеріальних стимулів (солодощі, фрукти, речі, ігри та ін).
Перегляд файлу

Заохочення для аутистів

Заохочення для аутистів та системи мотивації в процесі навчання широко застосовуються в АБА-терапії як ефективний засіб впливу на поведінку. Щоб отримати бажаний результат, потрібно дотримуватися правил й інструкцій щодо використання матеріальних стимулів (солодощі, фрукти, речі, ігри та ін).

 

Заохочення використовується тільки після реакції. Якщо дитина з працею виконує поставлене завдання, можна застосувати ще один ефективний поведінковий інструмент — підказки, замість того, щоб тягнутися за ласощами. Як тільки завдання буде виконано, дайте аутенку заслужену нагороду. Для закріплення результату слід повторити вправу, даючи з кожним разом все менше підказок. Таким чином, з допомогою системи заохочень у дітей з розладом аутистичного спектру формуються самостійні реакції, навички і соціально прийнятну поведінку.

 

 

 

СИСТЕМА ЗАОХОЧЕНЬ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ

Винагорода для дитини з аутизмом — це те, що йому добре знайомо і що викликає у нього підвищений інтерес. Якщо ви навчаєтеся будинку, можна використовувати іграшки, речі, ігри, ласощі. У школі на заняттях зазвичай застосовують жетони або яскраві стікери. При використанні того або іншого методу важливо знати напевно, що він викличе інтерес. Не можна вибирати для винагороди те, що малюк ще не бачив або не пробував, наприклад, новий фрукт в раціоні або музична іграшка, звуки якої він раніше не чув. Дітки з РАС по-особливому сприймають світ, а тому їх може налякати нова річ і навіть спровокувати істерику. У такій ситуації аутенка буде важко вмовити повторити вправу.

 

ІГРАШКИ ТА ЛАСОЩІ

Можна використовувати всілякі іграшки: пищалки, дзвонилки, фігурки, статуетки, літаки, машинки, ляльки, вертушки, механізми з шестерінками, картки з тваринами і т. д. Також діти з аутизмом різного ступеня тяжкості мають смакові пристрасті — певні фрукти (банани, інжир), сухофрукти (курага, родзинки), солодощі (цукерки, вафлі, тістечка), крекери та інша їжа. Для деяких з них кращої премією за успішно виконане завдання є похвала і визнання успіхів дитини на словах. Головне, завжди дотримуйтеся принципу "ти зробив — ти отримав".

 

Для більшої ефективності при врученні презенту можна запропонувати на вибір два заохочення, наприклад, печиво і цукерки, улюблену м'яку іграшку або книгу. Нехай з двох предметів малюк сам вибере, що його найбільше цікавить. Головне, періодично змінювати заохочення. Навіть якщо спочатку дитина проявляє інтерес до конкретної речі, отримуючи її повсюдно, він швидко втрачає інтерес. Крім того, важливо не перестаратися, використовуючи солодощі. Пам'ятайте, що у дітей велика кількість солодкого підвищує індекс маси тіла, викликає підвищену збудливість і деякі захворювання. Ще один варіант — корисні та розвиваючі іграшки для аутистів, які, крім заохочення, що сприятимуть формуванню певних навичок.

 

ЗАОХОЧЕННЯ ЗА ДОПОМОГОЮ ЖЕТОНІВ

Важливо розуміти, як заохочувати дитину з аутизмом в залежності від тяжкості хвороби, його інтересів і обстановки. Так діти, які здатні вчитися в школі, не можуть отримувати звичні домашні винагороди (солодощі, іграшки), оскільки в класі є і інші учні. Це буде не зовсім чесно по відношенню до них. Замість цього в закладах дошкільної та шкільної освіти активно використовується система підкріплення з допомогою жетонів.

 

Як жетонів може виступати монета, картка, стікер, магніт, картинка на липучці, скріпка, прикріплена до аркуша паперу та ін. Малюк може отримати предмет відразу ж, як продемонструє бажану поведінку. Далі він збирає заздалегідь обумовлену кількість жетонів, щоб в результаті обміняти їх на відстрочений приз — те, що більш значуща для дитини (цукерка, іграшка, книга). Такий підхід дозволяє стимулювати аутиста до навчання практично без перерв на вручення винагороди. Метод відмінно підходить і для домашнього використання.

 

Для початку потрібно пояснити дитині, що таке система жетонів, як вона працює. Можна підкріпити пояснення візуально (картинками). Переконавшись, що аутенок все зрозумів, інтегрувати метод в повсякденні заняття.

 

З часом виникне необхідність зменшувати кількість жетонів, щоб виробити самостійну реакцію. Для цього є кілька умов:

 

Не відмовляйтеся різко від системи жетонів та не змінюйте її умови.

Не керуйтеся власними відчуттями про готовність аутенка до скорочення жетонів як нагороди. Потрібно дивитися за його успіхами і фіксувати їх, наприклад, в блокноті.

 

 

 

ЯК ПІДНОСИТИ ЗАОХОЧЕННЯ АУТЕНКУ?

Щоб винагорода була справді в радість, потрібно знати, як нагороджувати аутиста:

 

Самостійний успіх дитини потрібно підкріплювати швидко і енергійно.

Матеріальний стимул бажано поєднувати з соціальним — похвалою. Це дозволить навчити малюка цінувати значимість похвали, і з часом зменшити використання солодощів та іграшок в якості заохочення.

Чим вище мотиваційна цінність нагороди для дитини, тим менш бажані речі він готовий виконати (наприклад, навчитися навички, з якими у нього виникають особливі труднощі). У зв'язку зі складністю занять підбирайте відповідний рівень заохочення.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

Щоб ще більше зацікавити аутенка і підвищити значимість нагороди для нього, можна підсилити ефект від вручення за допомогою гарної презентації. Для цього використовують звичайні подарункові пакети, блискучі мішечки, оригінальні коробочки, шарудливі обгортковий папір та інші види упаковки, щоб гарантувати захоплену посмішку на обличчі малюка.

 

ВРУЧЕННЯ

Щоб винагороду залишалося ефективним методом корекції поведінки, потрібно дотримуватися кількох нескладних правил при його вручення:

 

виявляйте справжню радість, коли ваш особливий дитина робить успіхи;

будьте з ним на одному рівні очей, вручаючи подарунок;

не звертайтесь до малюка монотонно — продемонструйте радість у голосі, щоб він відрізнявся по тону та інтонації від звичайної мови, наприклад, коли ви не дозволяєте;

заохочуйте аутенка, коли він добре сидить за столом, старанно і без помилок виконує всі завдання, не демонструє соціально неприйнятної поведінки;

використовуйте тільки ті стимули, які підходять йому за віком, рівнем розвитку (наприклад, старшокласнику не підходять в якості нагороди кольорові стікери, а дитині з вираженими порушеннями слуху та мови — словесна похвала).

 

Для більш ефективного застосування системи заохочення важливо розуміти і приймати особливості аутичних дітей. Якщо ви помічаєте, що аутенок більше не відчуває колишньої радості від врученого вами призу, варто змінити його або запропонувати одразу кілька. Варто зазначити, що дуже активним дітям більше підходять такі заохочення, як м'які іграшки, книжки. Вони здатні їх трохи заспокоїти і відновити концентрацію уваги.

 

ПОМИЛКИ ПРИ НАГОРОДЖЕННІ ДИТИНИ З АУТИЗМОМ

Неправильне і неефективне використання системи заохочень приводить в глухий кут не тільки вчителя, але і самої дитини. Дві найпоширеніші помилки — це:

 

показ заохочення до того, як аутист почав реагувати;

одноманітні заохочення, які не викликають інтерес.

Якщо в ході занять показати дитині-аутиста ласощі або іграшку, яка його чекає до моменту успішного виконання завдання, то в подальшому це перестати бути інструментом впливу. Розберемо на прикладі: малюк відмовляється виконувати поставлену задачу або втрачає до неї інтерес, а батьки або початківець демонструє йому заохочення. Дитина, надихнувшись, починає старанно виконувати завдання і в результаті отримує бажане.

 

Спочатку може здатися, що таким способом аутенок навчився реагувати і робити те, про що його просять. Насправді ж, якщо показати винагороду до моменту виникнення реакції, а не після, аутист стає залежним від нього. В подальшому якщо він буде бачити бажаний приз, то буде з вами співпрацювати, а якщо він перестане проявляти інтерес до заохочення, то може зовсім відмовитися щось виконувати.Убогість матеріальних стимулів (смакоту, іграшки) є ще однією поширеною помилкою в навчанні.  Одне і те ж заохочення, незалежно від його початкової мотиваційної цінності, з часом стає менш значущим для дитини.  Щоб зберегти цінність стимулів, потрібно постійно шукати нові предмети, речі, які будуть викликати у малюка підвищений інтерес.

 

 Початкове тестування можна провести на основі тих видів іграшок і речей, які найбільше цікаві особливій дитині в повсякденному житті (наприклад, пригодницькі книги, м'ячі, м'які іграшки у формі тварин і т.д.).  Діти дуже уважні до деталей: якщо улюблена іграшка придбає музичне або світлове супровід, це може стати новим ефективним заохоченням.  Хороший результат також дають нові фігурки персонажів з улюблених мультфільмів.

docx
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
2193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку