Тема: Запилення і запліднення у квіткових рослин.
Мета: сформулювати поняття ,,запилення’’ та ,, запліднення’’, познайомитись із способами запилення та особливостями пристосування квіток до самозапилення та перехресного запилення (вітром та комахами), з’ясувати біологічну суть і практичне значення запилення та запліднення, підвести дітей до висновку, що запилення і запліднення – обов’язкові умови утворення плодів та насіння; розкрити біологічну суть подвійного запліднення та його значення.
Обладнання: таблиця,, Будова квітки’’; моделі квіток: тичинок, маточок; мультимедійне обладнання.
Основні терміни та поняття: запилення; самозапилення і перехресне запилення, природне та штучне; ентомогамія, гідрогамія, анемогамія, мірмекогамія, орнітогамія; подвійне запліднення, пилкова трубка, зародковий мішок, зигота, зародок, ендосперм, однодомні та дводомні рослини.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Форма уроку: синтетична.
Хід уроку.
Розв’язати кросворди:
|
|
|
|
Ч |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
В |
|
|
М |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
В |
І |
Т |
К |
А |
|
|
К |
В |
І |
Т |
К |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Розв’язок:
|
|
|
|
Ч |
|
|
|
|
|
|
|
М |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
Ч |
А |
Ш |
Е |
Ч |
К |
А |
|
|
|
|
Ш |
|
|
|
|
|
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
К |
В |
|
Ч |
М |
|
|
|
|
В |
|
Ч |
|
|
|
|
|
К |
В |
І |
Т |
К |
А |
|
|
К |
В |
І |
Т |
К |
А |
|
|
|
|
В |
І |
Н |
И |
А |
Т |
|
|
В |
|
Н |
И |
А |
|
|
|
|
|
І |
Т |
О |
Ч |
|
О |
|
|
І |
|
О |
Ч |
|
|
|
|
|
|
Т |
К |
Ч |
И |
|
Ч |
|
|
Т |
|
Ч |
И |
|
|
|
|
|
|
К |
О |
О |
Н |
|
К |
|
|
К |
|
О |
Н |
|
|
|
|
|
|
О |
Н |
К |
К |
|
А |
|
|
О |
|
К |
К |
|
|
|
|
|
|
Л |
І |
|
А |
|
|
|
|
Л |
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
О |
Ж |
|
|
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ж |
К |
|
|
|
|
|
|
Ж |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Е |
А |
|
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Статевий орган рослини?
2. Складові тичинки?
3. Складові оцвітини?
4. Служить для приваблювання комах ?
5. Двостатева квітка та, що має?
6. Як називається квітка, що має одну вісь симетрії?
7. Пилок дозріває в чому?
8. Зародковий мішок знаходиться в середині чого?
9. Складові віночка?
10. Частина, якою квітка приєднується до стебла?
11. Розширена стеблова частина квітки?
12. Нижня частина тичинки?
Код відповідей:
А. Квітколоже. Є. Чашечка.
Б. Квітка. Ж. Пиляк.
В. Тичинки. З. Тичинкова нитка.
Г. Віночок. И. Нектар.
Д. Неправильна. І. Маточка.
Е. Квітконіжка . Й. Зав’язь.
К. Пелюстки.
Правильні відповіді:
Релігії різних народів по-своєму пояснювали значення квіток і суцвіть в природі, приписуючи їм боже походження. Передбачалось, ніби боги вдягли рослини в яскравий одяг, щоб навчити людину відрізнити красиве від убогого, чисте від порочного. Солодкий нектар в квітках вважався божим питвом. Щоб люди не вкрали нектар, боги ,,сховали” його в глибині віночка.
Учитель пропонує послухати вірш Н. Риленка.
Цветок всю ночь готовит мед,
Пчелу-сластену в гости ждет.
Бери, мол, но как другу, мне окажи услугу.
Пыльцу мучную эту перенеси соседу…
Пчела несет ее, но вот-
Цветок увял и зреет плод.
Учитель просить дітей відповісти на запитання:
- про яку послугу йдеться в вірші?
- навіщо сусіду квітки потрібний чужий пилок, адже у нього є свій?
- навіщо квітка народжується такою красивою, якщо вона все одно зів'яне?
IV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель оголошує тему уроку. Діти записують її в зошити та з допомогою вчителя формулюють мету.
Розповідь з елементами бесіди.
Запилення – це процес перенесення пилку з пиляків на приймочку маточки, необхідна умова запліднення.
Самозапилення – перенесення пилку в межах однієї квітки, чи рослини.
Цей спосіб запилення обмежує пристосування рослин до навколишнього середовища і не сприяє процвітанню виду.
Перехресне – це перенесення пилку з пиляків на приймочку маточки квітки іншої рослини.
Зберігає стійке потомство, тому що відбувається поєднання генетичної інформації різних організмів і забезпечує краще пристосування до навколишнього середовища.
самозапилення – відбувається тоді, коли квітка іще в бутоні;
перехресне вітром – відсутність нектарників, квітки дрібні, непомітні, з простою оцвітиною чи голі, великі пиляки на довгих тичинкових нитках, пилок дрібний, легкий, гладенький і велика кількість його;
перехресне комахами – великі квітки, чи зібрані у суцвіття з приємним запахом, мають нектарники, пиляки невеликі, кількість пилку мала, але великі за розмірами, з нерівною поверхнею, липкий чи чіпкий пилок , тичинкові нитки короткі.
До даних висновків діти підходять самостійно, працюючи з дидактичним матеріалом, заповнюючи таблицю в зошити.
А) жіночі – з маточковими квітками;
Б) чоловічі – з тичинковими квітками.
5. Штучне запилення.
- для підвищення врожайності, коли погода не сприяє тому;
- для створення нових сортів.
Учитель пропонує дітям відповісти на питання, що відбувається після запилення?
6. Запліднення.
Це процес злиття статевих клітин – яйцеклітини та спермія.
Спермій – чоловіча статева клітина без джгутика.
-Як ви вважаєте, де знаходиться спермій?( у пилковому зерні )
Робота з таблицею ,, Будова квітки’’ та з дидактичним матеріалом з замалюванням у зошити.
1 . Будова пилку.
2. Будова зародкового мішка.
За таблицею вчитель пояснює процес запліднення у квіткових рослин і підводить дітей до висновку про те, що два спермії приймають участь у заплідненні у квіткових рослин:
Учитель акцентує увагу дітей на те, що подвійне запліднення у квіткових рослин дослідив український учений Сергій Гаврилович Навашин у 1898 році і пропонує послухати коротеньке повідомлення про життєвий і творчий шлях його, демонструючи слайд з портретом вченого.
IV.Узагальнення і систематизація знань.
Робота з біологічним диктантом.
V. Висновки уроку.
Робота з сторінками 151, 152 підручника. Діти зачитують висновки уроку.
VI. Домашнє завдання.
- Вивчити §33.
- Виконати письмово завдання №1 на сторінці 152.