Виховний захід має за мету поглибити знання учнів про народні традиції здорового способу життя; залучати учнів до ведення здорового способу життя, до занять психогімнастикою, дихальною гімнастикою, вчити дотримуватися правильного режиму харчування, праці та відпочинку; виховувати почуття відповідальності за збереження свого здоров'я.
Засідання Клубу юних захисників здоров’я
«Народні традиції здорового способу життя»
Усний журнал
1 сторінка „Народна мудрість про здоров'я”.
2 сторінка „Граймо-пограймо, хворобу відганяймо”.
3 сторінка „Смачно і корисно”.
4 сторінка „Парад лікарських рослин”.
Мета: розкрити зміст народної віри в оздоровчу силу природи, показати лікувальний вплив рослин на здоров'я людини;
поглибити знання учнів про народні традиції здорового способу життя;
залучати учнів до ведення здорового способу життя, до занять психогімнастикою, дихальною гімнастикою, вчити дотримуватися правильного режиму харчування, праці та відпочинку;
виховувати почуття відповідальності за збереження свого здоров'я.
Обладнання: сторінки усного журналу, зображення лікарських рослин, овочів та фруктів, ромашка, декорації до ігор.
Хід заняття
Звучить пісня „Добрий день!” (співають всі присутні)
І. Презентація теми засідання.
Ведучий: „ Здоровий не знає , який він багатий” – говорить українська приказка. І не даремно. Здоров'я не купиш ні за які гроші. Здоров'я – це той спосіб життя, який людина обирає для себе, і саме він визначає досягне вона благополуччя чи ні. Кожна людина повинна берегти і зміцнювати своє здоров'я. Адже здорова людина – здорова нація. Нація – це весь народ. Якщо кожен українець дбатиме про своє здоров'я, тоді українська нація буде здоровою.
З давніх давен український народ найголовнішою цінністю у житті вважав здоров'я. Ще з часів Київської Русі наші предки велику увагу приділяли загартовуванню, охайності, силі. На засіданні клубу ЮЗЗ ми сьогодні і поговоримо про народні традиції здорового способу життя. У клубі зібралися 4 команди:
Команда 1 класу „ Малюки - здоров'яки”
Девіз: Ми – веселі малюки
Мандрувати мастаки.
Дужі, сильні та міцні,
Всім хворобам кажем:”Ні!”
Команда 2 класу ” Юні олімпійці”
Девіз: Є в команді нашій всі –
Бігуни і силачі.
Ми здоров'я добре маємо
Спорт й зарядку поважаємо.
Команда 3 класу ” 33 богатирі”
Девіз: Чистота, повітря свіже,
Ігри та корисна їжа –
З ними завжди я і ти ,
Щоб здоров'я зберегти!
Команда 4 класу ” Загартовані”
Девіз: Є три вірних друга в нас,
Сонце, повітря, вода повсякчас.
Будеш із ними міцно дружити –
Більше ніколи не будеш хворіти!
ІІ. Презентація очікуваних результатів
Ведучий: Чого навчить кожного з нас засідання клубу ЮЗЗ?( діти читають написи на плакаті, доповнюють власні очікування)
ІІІ. Усний журнал
Ведучий: Наше засідання ми проведемо у формі усного журналу. Кожна команда заздалегідь отримала конверти із завданнями і темою виступу.
1 сторінка – презентує команда: ”Малюки-здоров'яки” – називається „Хто здоров'я добре має, той загадки відгадає” та „ Прислів'ячка про здоров'ячко”.
Вчитель 1 класу : З давніх давен у народних піснях, казках, легендах, прислів'ях, приказках український народ возвеличував фізично загартовану, здорову, сильну людину. Гострий розум народу збагнув, що здоров'я-найцінніше багатство.Великим щастям для людей вважалося збереження здоров'я і працездатності до самої старості. Добрим звичаєм завжди вважалося під час зустрічі друзів, родичів, знайомих запитувати одне в одного про стан здоров'я та здоров'я членів сім'ї. Навіть вітаючись і прощаючись люди бажали один одному здоров'я:”Здоровенькі були!”,”Дай, Боже, здоров'я!”,”Доброго Вам здоров'я!”,”Бувайте здорові!” та інші.
Якої уваги приділяли здоров'ю, свідчить також наявність образних порівнянь в українській мові, наприклад: „Здорова, як вода”,”Здоровий, як дуб.” Ось одне із побажань:”Будь здорова, як зима, весела, як весна, багата, як осінь.”
Переконаємось, як влучно говорили і говорять у народі про здоров'я.(учні 1 класу по черзі називають прислів'я)
Прислів'я про здоров'ячко:
Без здоров'я нема щастя.
Праця - здоров'я, лінь – хвороба.
Здоров'я дорожче за багатство.
Сонце, повітря, вода – наші найкращі друзі.
Ходи більше – проживеш довше.
У здоровому тілі – здоровий дух.
Здоровому усе здорово.
Бережи одяг, поки новий, а здоров'я, поки молодий.
Вчитель 1 класу: А тепер гра для інших команд.
Я прислів'я буду починати,
Ну а ви – завершите, малята.
Чиста вода – для хвороби (біда).
Здоров'я за гроші (не купиш).
Менше хвилюєшся – довше (проживеш).
Легка вечеря життя (продовжує).
Здорові батьки – запорука (здоров'я дітей).
Гарний настрій – половина (здоров'я).
Прислів'я в пантомімах (за допомогою жестів і міміки учні повинні відобразити зміст прислів'я)
- Багато спати – добра не мати.
- Великий кусень горло дере.
- Якщо дитина бігає та грається, то їй здоров'я посміхається.
- Бережи одяг з нову, а здоров'я змолоду.
Вчитель 1 класу: Казки – також джерело народної мудрості. А тепер команда 1 класу загадає казку, ви повинні відгадати її назву, сказати, чого вона нас вчить.
1 учень: Що втекло від баби з дідом
Не сиділо на вікні?
А зустрілось з зайченятком –
Й ну співать йому пісні.
(„Колобок”. Казка вчить не тікати з дому, слухати батьків, не розмовляти з незнайомцями.)
2 учень: Сидить Півник на печі
Їсть смачненькі калачі
Тут Лисичка прибігає
Мерщій Півника хапає
Біжить Котик рятувати –
В Лиски Півника забрати
(„Котик і Півник”. Не відчиняти двері незнайомим людям)
3 учень: Змія приходить до берега
Та промовляє товстим голосом:-
Івасику, Телесику, приплинь, приплинь до бережка!
Дам я тобі їсти й пити.
(„Івасик - Телесик”. Не розмовляти з незнайомцями.)
В кінці кожної сторінки нашого усного журналу ми будемо виконувати різні оздоровчі вправи. Наша команда пропонує дихальну гімнастику.
1 вправа: „На лужку” - Руки вгору-вдих (носом)
Руки опустили-видих (ротом)
2 вправа: ”Високі дерева та низькі кущики”
Руки вгору, піднятися на пальчики-вдихнути
Руки вниз сісти на п'яти-видих
3 вправа: ”Нюхаємо квітку” - Вдихнути повітря носом і різко видихнути через рот на уявні пелюстки.
4 вправа: ”Комарики” - Затримати дихання, плескати в долоні ніби ловити комариків.
2 сторінка – презентує команда ”Юні олімпійці” – називається „Граймо - пограймо, хворобу відганяймо”.
Вчитель 2 класу: Усі люблять гратися: ведмежата і вовчата, кошенята й цуценята. Та чи не найбільше полюбляють гру діти. І так ведеться з давніх-давен. Любили гратися і ваші батьки, і бабусі з дідусями. Усі вони вигадували різні ігри, навчалися одне в одного. Старші передавали меншим свої вигадки,а менші додавали щось своє, придумували нові забавки. В іграх передається характер народу, в них закладена мудрість народу. Ігри розвивають фантазію, кмітливість, спритність, вчать справедливості, чесності. Рухатися, бігати, гратися - це значить жити. Отже:
Хто хоче бути вродливим - грайся! (діти разом)
Хто хоче бути щасливим - грайся!
Хто хоче бути здоровим – грайся!
Є ігри, у які можуть гратися хлопчики і дівчата. Є такі, що лише для хлопчиків або тільки для дівчаток. А коли вас навіть всього двоє - не біда. Є ігри, які можна вдвох затівати. Грайся собі на здоров'я на свіжому повітрі просто неба. Чи то на спортмайданчику, чи на зеленому лузі - скрізь буде добре.
Рухливі ігри з інтелектуальним навантаженням:
„Веселе коло”. Діти стають у коло, в одного з них м'яч. Ведучий промовляє:”Лікарську рослину називай - м'яч по колу віддавай”. Кожен, кому до рук потрапляє м'яч, називає лікарську рослину. Хто не знає, вибуває з гри.
„Карусель”. Діти йдуть по колу один за одним. Ведучий називає українські страви, або предмети національного одягу. Почувши назву страви, треба присісти, назву одягу-підстрибнути.
Вчитель: А тепер учні другого класу навчать вас, як грати в українську народну гру ”Перстенець”.
Учасники гри сідають рядочком і складають руки долоньками докупи. Один гравець - козачок стає осторонь і затуляє очі, а хтось із гурту ховає між долоньками перстенець. Гурт примовляє:
Котьо, котьо, котіхало, через море їхало,
Злото, срібло везло, дуже-дуже змерзло.
Козачок по черзі вгадує у кого „перстенець”, промовляючи:
Ти дарма часу не гай,
Швидше перстенець віддай!
Якщо вгадав, то сідає на його місце. Гра продовжується.
Вчитель 2 класу: Гра – це не пустощі і не просто забава, а водночас і весела школа життя. Змалечку треба бути чуйним, чесним, сміливим. Саме гра допомагає стати таким.
Оздоровча вправа „Працьовиті пальчики”:
Оцей пальчик (масаж великого пальця) – дрова рубав.
Оцей пальчик (вказівний) – піч топив.
Оцей пальчик (середній) – воду носив.
Оцей пальчик (безіменний) – борошно сіяв.
Оцей пальчик (мізинець) – тісто місив.
А потім всі пальчики разом почали ліпити круглий смачний колобок (імітаційні рухи).
3 сторінка – презентує команда 3 класу – називається „Смачно і корисно”.
Вчитель 3 класу: Правильне харчування оберігає людину від хвороб. Наші предки дуже старанно підбирали продукти харчування, щоб бути здоровими. Найпопулярнішими стравами в Україні були ті, в які входили рослинні складники. Каші становили більшу частину народного харчування. Вони готувалися з гречки, ячменю, вівса, кукурудзи, проса.
Найулюбленіші-овочеві страви: борщ, капусняк, печений гарбуз, огірки, часник, хрін. Наші предки готували різноманітні страви з картоплі: деруни, оладки. М'ясні страви були рідкістю. Споживали лише сало. Молочні страви споживали частіше. Ці традиційні страви давали сил орачам і пастухам. Українці в давнину чистили свій організм шляхом постування. Перед великими святами завжди є піст. Постували також в середу та п'ятницю.
Учень 1 Їжте діти рибу й м'ясо
І квасолю, і ковбаси,
І горіхи не для втіхи,
Їжте сир і молоко,
Їжте яйця, бо для росту
Все це необхідне просто,
Бо збагачене білком.
Учень 2 Щоб енергії набрати,
Їжте крупи залюбки
Вуглеводів там багато
А вони, як і білки,
Організму необхідні,
Для здоров'я всім потрібні!
Вуглеводи є у хлібі
І в картоплі є вони
Їжте ягоди і фрукти
Ціле літо й восени!
Учень 3 В овочах є мінерали
Вуглеводів теж чимало
В них багато клітковини
Нам без неї теж ніяк!
А крім того вітамінів
В овочах багато так!
Учень 4 Отже, за здоров'ям стежте
Сіль, солодощі обмежте
Краще ягоди і фрукти
Ніж цукерки й пироги
Торт, морозиво-це смачно
Але досить необачно:
За надмірного вживання
Це здоров'я вороги!
Вчитель 3 класу: Чи знаєте ви, що за 65 років життя людина в середньому поглинає 24 вагони їжі, на споживання їжі витрачає близько 6 років життя? У народі кажуть:”Їжа - друг і їжа - ворог”. Тож давайте будемо дотримуватися розумних меж у харчуванні. На сторожі людського здоров'я стоять рослини, з яких готують чудесні напої. Сучасні наукові дослідження довели, що чай не тільки стимулює діяльність організму людини та підтримує бадьорий настрій, а й має лікувальні властивості. Виявляється, що він містить дуже важливий вітамін, який зміцнює стінки капелярів та інших кровоносних судин.
Учень 1: Чай із гілочок сливи дуже схожий на вишневий, але менш ароматний і трохи світліший. Для нього досить 5-8 гілочок довжиною 20 см на літр води. Чай із сливи та вишні не тільки смачний, а й корисний. Він має заспокійливу дію та поліпшує роботу легенів.
Учень 2: А ще добрий чай із гілок горобини. Він дає темно- коричневий настій із запахом мигдалю. Як і вишневий, він буде набагато смачнішим після настоювання. Перед вживанням гілки слід вимити і порізати на частинки (6-8 гілочок по 5 см на 1,5 л води).
Учень 3: Смачний чай із гілочок яблуні, але їх слід дуже ретельно мити. Відвар з гілочок яблуні різних сортів буде відрізнятися за смаком. Наприклад, сорт „Китайка” - гірчить, „Антонівка” смачніша, але дуже світла.
Вчитель 3 класу: Існує багато різновидів чаїв та лікарських напоїв: чай заспокійливий, чай довгожителів (на дошці рецепти цих чаїв). А можна приготувати чудовий напій „Холодок” у ньому м'ята і медок, він втамує спрагу, настрій підніме, запобігає простуді. Пийте на здоров'я!
Бабуся – травниця (фітомедсестра): Я хочу додати, що збирають лікарські рослини так: квіти - на початку цвітіння, коріння - восени, насіння -коли достигне, кору - навесні, коли сік іде. Збирають у суху погоду, як зійде роса, але не опівдні. Сушать під дахом, на горищах, але не на сонці. Традиційно збирають лікарські рослини на Івана - Купала (7 липня) до сходу сонця. Вірять, що лише в цей день зілля має найбільшу силу.
Вчитель 3 класу: Ще в давнину люди навчилися лікувати різні хвороби цілющими травами, медом. Вони щиро вірили, що рослини мають чарівну силу. Тому і назви їм давали гучні і промовисті: дивосил, звіробій, чистотіл.
Докладніше про лікарські рослини ми дізнаємось на наступній сторінці усного журналу. Та спочатку проведемо сеанс психогімнастики.
- Давайте привітаємо лікарів природи, котрі дають нам здоров'я.
Повторюйте за мною:
- Опустіть руки долонями вниз горизонтально до підлоги і вголос промовте: „ Я вітаю тебе, Земле!”
- Простягніть руки перед собою долонями догори: „ Я вітаю тебе,
Водо!”
- Руки в сторони, долонями догори: ” Я вітаю тебе, Повітря!”
- Здійміть руки догори долонями вперед: ” Я вітаю тебе, Сонечко!”
4 сторінка – презентує команда 4 класу – „ Парад лікарських рослин”.
Вчитель 4 класу: В Україні понад 250 видів рослин визнано лікарськими, їх з давніх давен використовували як сировину для виготовлення медичних препаратів. Лікарські рослини не втратили свого значення й в наш час, навіть навпаки – з кожним роком їх роль зростає. Весь світ нині поринув у пошуки цілющих засобів із рослин.
Учень 1 Здається просто бур'яни,
Та це не так!
Лікують часто нас вони,
Без них ніяк!
Природні ліки – дар землі-
Твої захисники малі.
Це і фіалочки трава, і звіробій,
Це подорожник, кропива і деревій.
Ромашки цвіт, чорниці плід...
Усім їм дякувати слід!
Учень 2 Зелена аптека – це трави і квіти,
Що в кошик збирають дорослі і діти.
Зелена аптека, що бачиш навкруг.
Це наш помічник і надійний наш друг.
Учень 3 Аптека зелена, зелена аптека
Від тебе й від мене вона недалеко.
Зелену аптеку слід кожному знати:
Крушина, фіалка, конвалія й м'ята,
Меліса, ромашка, спориш, деревій-
Ці трави цілющі знайти ти зумій
Учні 4 класу співають пісню „Ой, є в лісі калина”
Калина: Я – калина. Скільки пісень, легенд, казок про мене складено. Я – найулюбленіша рослина українців. Я стала символом не тільки дівочої краси, молодості, кохання, а й самої матері України. Але я не лише гарна, а й дуже корисна. Хто не знає про мої цілющі властивості? Калинові ягоди лікують багато хвороб: кашель, ангіну, гіпертонію, істерію, запальні процеси шлунка і кишок. А відвар із калинової кори застосовують для промивання ран та зупинки кровотечі. Свіжу кору кладуть на кровоточиві рани, цвіт калини теж використовують з лікувальною метою.
Конвалія: Я – конвалія. Мене дуже люблять люди за мої чудові пахощі і охоче збирають навесні. Конвалія завжди була символом чистоти, ніжності. А в народній медицині мене вважають квіткою хворого серця. З лікувальною метою використовують не лише квіти, а й листя, кореневища. Із квіток виготовляють настої та інші препарати для лікування серця, нервової системи. Настій з мого листя використовують як заспокійливий засіб. Але будьте обережні! Мої ягоди отруйні!
Горобина: Я – горобина звичайна, мої ягоди використовують для виготовлення сечогінного настою та настоїв для зупинки кровотечі.
Мати -й –мачуха: Я – мати - й - мачуха, або підбіл, рання квіточка весни. Розцвітаю золотистими квіточками. Я маю незвичайне листя: з одного боку воно холодне, як серце мачухи, а з іншого-ніжне і тепле, як руки матері.
Волошка: Я – волошка, здавна була улюбленицею українських дівчат. Мої сині квітки - символ незрівнянної краси, чистої вроди, мрії про щастя. Відвари моїх квітів лікують хвороби очей та нирок.
Вчитель 4 класу: Кожна дівчина вміє плести віночок. А чи знаєте ви, що український віночок – не просто краса, а й оберіг, цілитель душі, бо в ньому є така сила, що біль знімає, волосся береже. Вплітали у віночок 12 квіток: ружу, калину, безсмертник, деревій, чорнобривці, любисток, волошку, ромашку і тп. Неможливо уявити собі село, де б не росли чорнобривці, які найбільше шанують в Україні, це квітка – оберіг. Вірш М. Сингаївського „Чорнобривці” згодом став улюбленою піснею нашого народу ( звучить пісня ).
Ведучий : Наше засідання наблизилось до кінця. Ми вважаємо, що усі присутні дізналися багато цікавого, а головне – зможуть застосовувати ці знання у повсякденному житті.
Релаксаційна пауза „ Сонячні промінці” (музичний супровід)
Сядьте зручніше і заплющіть очі, зробіть 3 глибокі вдихи та видихи і знайдіть у собі точку внутрішнього спокою, таке місце в душі, де тихо і спокійно. Зараз ви переглянете уявний фільм, який принесе багато тепла і радості.
Уявіть, що до нас зазирнуло сонечко. Воно пробігло по стелі, стінах, по ваших голівках і личках. Вщипнуло промінчиком за щічку, полоскотало вашого чубчика і покотилося розсіювати свої промінці-теплі-теплі, світлі-світлі. Простягніть до них свої долоньки, візьміть кожен своє сонечко. Ось воно осяяло вас, від його тепла вам стало затишно і тепло, хороше і радісно. Це ваше Сонечко. Воно принесло вам багато-пребагато добра, від нього ви стали самі немов сонечка, такі ж радісні й світлі, світлі і щасливі. Розплющіть очі.
Дякуємо усім за увагу, за активну участь у засіданні клубу юних захисників здоров'я.
Наш девіз (промовляють всі в залі):
Здоров'я – це сила!
Здоров'я – це клас!
Хай буде здоров'я
У Вас і у нас!