Засідання Клубу юних захисників здоров’я «Народні традиції здорового способу життя»

Про матеріал

Виховний захід має за мету поглибити знання учнів про народні традиції здорового способу життя; залучати учнів до ведення здорового способу життя, до занять психогімнастикою, дихальною гімнастикою, вчити дотримуватися правильного режиму харчування, праці та відпочинку; виховувати почуття відповідальності за збереження свого здоров'я.

Перегляд файлу

Засідання Клубу юних захисників здоровя

«Народні традиції здорового способу життя»

 

Усний журнал

1 сторінка „Народна мудрість про здоров'я”.

2 сторінка „Граймо-пограймо, хворобу відганяймо”.

3 сторінка „Смачно і корисно”.

4 сторінка „Парад лікарських рослин”.

Мета: розкрити зміст народної віри в оздоровчу силу природи, показати лікувальний вплив рослин на здоров'я людини;

поглибити знання учнів про народні традиції здорового способу життя;

залучати учнів до ведення здорового способу життя, до занять психогімнастикою, дихальною гімнастикою, вчити дотримуватися правильного режиму харчування, праці та відпочинку;

виховувати почуття відповідальності за збереження свого здоров'я.

Обладнання: сторінки усного журналу, зображення лікарських рослин, овочів та фруктів, ромашка, декорації до ігор.

 

Хід заняття

Звучить пісня „Добрий день!” (співають всі присутні)

І. Презентація теми засідання.

Ведучий: „ Здоровий не знає , який він багатий” – говорить українська приказка. І не даремно. Здоров'я не купиш ні за які гроші. Здоров'я – це той спосіб життя, який людина обирає для себе, і саме він визначає досягне вона благополуччя чи ні. Кожна людина повинна берегти і зміцнювати своє здоров'я. Адже здорова людина – здорова нація. Нація – це весь народ. Якщо кожен українець дбатиме про своє здоров'я, тоді українська нація буде здоровою.

 З давніх давен український народ найголовнішою цінністю у житті вважав здоров'я. Ще з часів Київської Русі наші предки велику увагу приділяли загартовуванню, охайності, силі. На засіданні клубу ЮЗЗ ми сьогодні і поговоримо про народні традиції здорового способу життя. У клубі зібралися 4 команди:

Команда 1 класу „ Малюки - здоров'яки”

Девіз: Ми – веселі малюки

  Мандрувати мастаки.

  Дужі, сильні та міцні,

  Всім хворобам кажем:”Ні!”

Команда 2 класу ” Юні олімпійці”

Девіз: Є в команді нашій всі –

          Бігуни і силачі.

          Ми здоров'я добре маємо

          Спорт й зарядку поважаємо.

Команда 3 класу ” 33 богатирі”

Девіз: Чистота, повітря свіже,

  Ігри та корисна їжа –

  З ними завжди я і ти ,

  Щоб здоров'я зберегти!

Команда 4 класу ” Загартовані”

 Девіз: Є три вірних друга в нас,

  Сонце, повітря, вода повсякчас.

  Будеш із ними міцно дружити –

  Більше ніколи не будеш хворіти!

ІІ. Презентація очікуваних результатів

Ведучий: Чого навчить кожного з нас  засідання клубу ЮЗЗ?( діти читають написи на плакаті, доповнюють власні очікування)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Усний журнал

Ведучий: Наше засідання ми проведемо у формі усного журналу. Кожна команда заздалегідь отримала конверти із завданнями і темою виступу.

 

1 сторінка – презентує команда: ”Малюки-здоров'яки” – називається  „Хто здоров'я добре має, той загадки відгадає” та  „ Прислів'ячка про здоров'ячко”.

Вчитель 1 класу : З давніх давен у народних піснях, казках, легендах, прислів'ях, приказках український народ возвеличував фізично загартовану, здорову, сильну людину. Гострий розум народу збагнув, що здоров'я-найцінніше багатство.Великим щастям для людей вважалося збереження здоров'я і працездатності до самої старості. Добрим звичаєм завжди вважалося під час зустрічі друзів, родичів, знайомих запитувати одне в одного про стан здоров'я та здоров'я членів сім'ї. Навіть вітаючись і прощаючись люди бажали один одному здоров'я:”Здоровенькі були!”,”Дай, Боже, здоров'я!”,”Доброго Вам здоров'я!”,”Бувайте здорові!” та інші.

Якої уваги приділяли здоров'ю, свідчить також наявність образних порівнянь в українській мові, наприклад: „Здорова, як вода”,”Здоровий, як дуб.” Ось одне із побажань:”Будь здорова, як зима, весела, як весна, багата, як осінь.”

Переконаємось, як влучно говорили і говорять у народі про здоров'я.(учні 1 класу по черзі називають прислів'я)

 Прислів'я про здоров'ячко:

Без здоров'я нема щастя.

Праця - здоров'я, лінь – хвороба.

Здоров'я дорожче за багатство.

Сонце, повітря, вода – наші найкращі друзі.

Ходи більше – проживеш довше.

У здоровому тілі – здоровий дух.

Здоровому усе здорово.

Бережи одяг, поки новий, а здоров'я, поки молодий.

Вчитель 1 класу: А тепер гра для інших команд.

                     Я прислів'я буду починати,

   Ну а ви – завершите, малята.

Чиста вода – для хвороби (біда).

Здоров'я за гроші (не купиш).

Менше хвилюєшся – довше (проживеш).

Легка вечеря життя (продовжує).

Здорові батьки – запорука (здоров'я дітей).

Гарний настрій – половина (здоров'я).

 Прислів'я в пантомімах (за допомогою жестів і міміки учні повинні відобразити зміст прислів'я)

 - Багато спати – добра не мати.

 - Великий кусень горло дере.

 - Якщо дитина бігає та грається, то їй здоров'я посміхається.

 - Бережи одяг з нову, а здоров'я змолоду.

Вчитель 1 класу: Казки – також джерело народної мудрості. А тепер команда 1 класу загадає казку, ви повинні відгадати її назву, сказати, чого вона нас вчить.

1 учень: Що втекло від баби з дідом

  Не сиділо на вікні?

  А зустрілось з зайченятком –

  Й ну співать йому пісні.

(„Колобок”. Казка вчить не тікати з дому, слухати батьків, не розмовляти з незнайомцями.)

2 учень: Сидить Півник на печі

  Їсть смачненькі калачі

  Тут Лисичка прибігає

  Мерщій Півника хапає

  Біжить Котик рятувати –

  В Лиски Півника забрати

(„Котик і Півник”. Не відчиняти двері незнайомим людям)

3 учень: Змія приходить до берега

  Та промовляє товстим голосом:-

  Івасику, Телесику, приплинь,  приплинь до бережка!

  Дам я тобі їсти й пити.

(„Івасик - Телесик”. Не розмовляти з незнайомцями.)

В кінці кожної сторінки нашого усного журналу ми будемо виконувати різні оздоровчі вправи. Наша команда пропонує дихальну гімнастику.

1 вправа: „На лужку” - Руки вгору-вдих (носом)

          Руки опустили-видих (ротом)

2 вправа: ”Високі дерева та низькі кущики”

   Руки вгору, піднятися на пальчики-вдихнути

   Руки вниз сісти на п'яти-видих

3 вправа: ”Нюхаємо квітку” -  Вдихнути повітря носом і різко видихнути через рот              на уявні пелюстки.

4 вправа: ”Комарики” -  Затримати дихання, плескати в долоні ніби ловити  комариків.

 

2 сторінка – презентує команда ”Юні олімпійці” – називається  „Граймо - пограймо, хворобу відганяймо”.

Вчитель 2 класу: Усі люблять гратися: ведмежата і вовчата, кошенята й цуценята. Та чи не найбільше полюбляють гру діти. І так ведеться з давніх-давен. Любили гратися і ваші батьки, і бабусі з дідусями. Усі вони вигадували різні ігри, навчалися одне в одного. Старші передавали меншим свої вигадки,а менші додавали щось своє, придумували нові забавки. В іграх передається характер народу, в них закладена мудрість народу. Ігри розвивають фантазію, кмітливість, спритність, вчать справедливості, чесності. Рухатися, бігати, гратися - це значить жити. Отже:

 Хто хоче бути вродливим - грайся! (діти разом)

 Хто хоче бути щасливим - грайся!

 Хто хоче бути здоровим – грайся!

Є ігри, у які можуть гратися хлопчики і дівчата. Є такі, що лише для хлопчиків або тільки для дівчаток. А коли вас навіть всього двоє - не біда. Є ігри, які можна вдвох затівати. Грайся собі на здоров'я на свіжому повітрі просто неба. Чи то на спортмайданчику, чи на зеленому лузі - скрізь буде добре.

 Рухливі ігри з інтелектуальним навантаженням:

„Веселе коло”.  Діти стають у коло, в одного з них м'яч. Ведучий промовляє:”Лікарську рослину називай - м'яч по колу віддавай”. Кожен, кому до рук потрапляє м'яч, називає лікарську рослину. Хто не знає, вибуває з гри.

„Карусель”.  Діти йдуть по колу один за одним. Ведучий називає українські страви, або предмети національного одягу. Почувши назву страви, треба присісти, назву одягу-підстрибнути.

Вчитель: А тепер учні другого класу навчать вас, як грати в українську народну гру ”Перстенець”.

Учасники гри сідають рядочком і складають руки долоньками докупи. Один гравець - козачок стає осторонь і затуляє очі, а хтось із гурту ховає між долоньками перстенець. Гурт примовляє:

  Котьо, котьо, котіхало, через море їхало,

  Злото, срібло везло,  дуже-дуже змерзло.

Козачок по черзі вгадує у кого  „перстенець”, промовляючи:

  Ти дарма часу не гай,

  Швидше перстенець віддай!

Якщо вгадав, то сідає на його місце. Гра продовжується.

Вчитель 2 класу: Гра – це не пустощі і не просто забава, а водночас і весела школа життя. Змалечку треба бути чуйним, чесним, сміливим. Саме гра допомагає стати таким.

Оздоровча вправа „Працьовиті пальчики”:

 Оцей пальчик (масаж великого пальця) – дрова рубав.

 Оцей пальчик (вказівний) – піч топив.

 Оцей пальчик (середній) – воду носив.

 Оцей пальчик (безіменний) – борошно сіяв.

 Оцей пальчик (мізинець) – тісто місив.

 А потім всі пальчики разом почали ліпити круглий смачний колобок (імітаційні рухи).

 

3 сторінка – презентує команда 3 класу – називається „Смачно і корисно”.

Вчитель 3 класу: Правильне харчування оберігає людину від хвороб. Наші предки дуже старанно підбирали продукти харчування, щоб бути здоровими. Найпопулярнішими стравами в Україні були ті, в які входили рослинні складники. Каші становили більшу частину народного харчування. Вони готувалися з гречки, ячменю, вівса, кукурудзи, проса.

Найулюбленіші-овочеві страви: борщ, капусняк, печений гарбуз, огірки, часник, хрін. Наші предки готували різноманітні страви з картоплі: деруни, оладки. М'ясні страви були рідкістю. Споживали лише сало. Молочні страви споживали частіше. Ці традиційні страви давали сил орачам і пастухам. Українці в давнину чистили свій організм шляхом постування. Перед великими святами завжди є піст. Постували також в середу та п'ятницю.

Учень 1      Їжте діти рибу й м'ясо

  І квасолю, і ковбаси,

  І горіхи не для втіхи,

  Їжте сир і молоко,

  Їжте яйця, бо для росту

  Все це необхідне просто,

  Бо збагачене білком.

Учень 2 Щоб енергії набрати,

  Їжте крупи залюбки

  Вуглеводів там багато

  А вони, як і білки,

  Організму необхідні,

  Для здоров'я всім потрібні!

  Вуглеводи є у хлібі

  І в картоплі є вони

  Їжте ягоди і фрукти

  Ціле літо й восени!

Учень 3 В овочах є мінерали

  Вуглеводів теж чимало

  В них багато клітковини

  Нам без неї теж ніяк!

  А крім того вітамінів

  В овочах багато так!

Учень 4 Отже, за здоров'ям стежте

  Сіль, солодощі обмежте

  Краще ягоди і фрукти

  Ніж цукерки й пироги

  Торт, морозиво-це смачно

  Але досить необачно:

  За надмірного вживання

  Це здоров'я вороги!

Вчитель 3 класу:  Чи знаєте ви, що за 65 років життя людина в середньому поглинає 24 вагони їжі, на споживання їжі витрачає близько 6 років життя? У народі кажуть:”Їжа - друг і їжа - ворог”. Тож давайте будемо дотримуватися розумних меж у харчуванні. На сторожі людського здоров'я стоять рослини, з яких готують чудесні напої. Сучасні наукові дослідження довели, що чай не тільки стимулює діяльність організму людини та підтримує бадьорий настрій, а й має лікувальні властивості. Виявляється, що він містить дуже важливий вітамін, який зміцнює стінки капелярів та інших кровоносних судин.

Учень 1: Чай із гілочок сливи дуже схожий на вишневий, але менш ароматний і трохи світліший. Для нього досить 5-8 гілочок довжиною 20 см на літр води. Чай із сливи та вишні не тільки смачний, а й корисний. Він має заспокійливу дію та поліпшує роботу легенів.

Учень 2: А ще добрий чай із гілок горобини. Він дає темно- коричневий настій із запахом мигдалю. Як і вишневий, він буде набагато смачнішим після настоювання. Перед вживанням гілки слід вимити і порізати на частинки (6-8 гілочок по 5 см на 1,5 л води).

Учень 3: Смачний чай із гілочок яблуні, але їх слід дуже ретельно мити. Відвар з гілочок яблуні різних сортів буде відрізнятися за смаком. Наприклад, сорт  „Китайка”  - гірчить,  „Антонівка” смачніша, але дуже світла.

Вчитель 3 класу:  Існує багато різновидів чаїв та лікарських напоїв: чай заспокійливий, чай довгожителів (на дошці рецепти цих чаїв). А можна приготувати чудовий напій „Холодок” у ньому м'ята і медок, він втамує спрагу, настрій підніме, запобігає простуді. Пийте на здоров'я!

Бабуся – травниця (фітомедсестра): Я хочу додати, що збирають лікарські рослини так: квіти - на початку цвітіння, коріння - восени, насіння -коли достигне, кору - навесні, коли сік іде. Збирають у суху погоду, як зійде роса, але не опівдні. Сушать під дахом, на горищах, але не на сонці. Традиційно збирають лікарські рослини на Івана - Купала (7 липня) до сходу сонця. Вірять, що лише в цей день зілля має найбільшу силу.

Вчитель 3 класу: Ще в давнину люди навчилися лікувати різні хвороби цілющими травами, медом. Вони щиро вірили, що рослини мають чарівну силу. Тому і назви їм давали гучні і промовисті: дивосил, звіробій, чистотіл.

Докладніше про лікарські рослини ми дізнаємось на наступній сторінці усного журналу. Та спочатку проведемо сеанс психогімнастики.

 - Давайте привітаємо лікарів природи, котрі дають нам здоров'я.

Повторюйте за мною:

- Опустіть руки долонями вниз горизонтально до підлоги і вголос промовте: „ Я вітаю тебе, Земле!”

- Простягніть руки перед собою долонями догори: „ Я вітаю тебе,  

Водо!”

- Руки в сторони, долонями догори: ” Я вітаю тебе, Повітря!”

- Здійміть руки догори долонями вперед: ” Я вітаю тебе, Сонечко!”

 

4 сторінка – презентує команда 4 класу – „ Парад лікарських рослин”.

Вчитель 4 класу:  В Україні понад 250 видів рослин визнано лікарськими, їх з давніх давен використовували як сировину для виготовлення медичних препаратів. Лікарські рослини не втратили свого значення й в наш час, навіть навпаки – з кожним роком їх роль зростає. Весь світ нині поринув у пошуки цілющих засобів із рослин.

Учень 1 Здається просто бур'яни,

  Та це не так!

  Лікують часто нас вони,

  Без них ніяк!

  Природні ліки – дар землі-

  Твої захисники малі.

  Це і фіалочки трава, і звіробій,

  Це подорожник, кропива і деревій.

  Ромашки цвіт, чорниці плід...

  Усім їм дякувати слід!

Учень 2 Зелена аптека – це трави і квіти,

  Що в кошик збирають дорослі і діти.

  Зелена аптека, що бачиш навкруг.

  Це наш помічник і надійний наш друг.

Учень 3 Аптека зелена, зелена аптека

  Від тебе й від мене вона недалеко.

  Зелену аптеку слід кожному знати:

  Крушина, фіалка, конвалія й м'ята,

  Меліса, ромашка, спориш, деревій-

  Ці трави цілющі знайти ти зумій

 

Учні 4 класу співають пісню „Ой, є в лісі калина”

Калина: Я – калина. Скільки пісень, легенд, казок про мене складено. Я – найулюбленіша рослина українців. Я стала символом не тільки дівочої краси, молодості, кохання, а й самої матері України. Але я не лише гарна, а й дуже корисна. Хто не знає про мої цілющі властивості? Калинові ягоди лікують багато хвороб: кашель, ангіну, гіпертонію, істерію, запальні процеси шлунка і кишок. А відвар із калинової кори застосовують для промивання ран та зупинки кровотечі. Свіжу кору кладуть на кровоточиві рани, цвіт калини теж використовують з лікувальною метою.

Конвалія: Я – конвалія. Мене дуже люблять люди за мої чудові пахощі і охоче збирають навесні. Конвалія завжди була символом чистоти, ніжності. А в народній медицині мене вважають квіткою хворого серця. З лікувальною метою використовують не лише квіти, а й листя, кореневища. Із квіток виготовляють настої та інші препарати для лікування серця, нервової системи. Настій з мого листя використовують як заспокійливий засіб. Але будьте обережні! Мої ягоди отруйні!

Горобина: Я – горобина звичайна, мої ягоди використовують для виготовлення сечогінного настою та настоїв для зупинки кровотечі.

Мати -й –мачуха:  Я – мати - й - мачуха, або підбіл, рання квіточка весни. Розцвітаю золотистими квіточками. Я маю незвичайне листя: з одного боку воно холодне, як серце мачухи, а з іншого-ніжне і тепле, як руки матері.

Волошка: Я – волошка, здавна була улюбленицею українських дівчат. Мої сині квітки - символ незрівнянної краси, чистої вроди, мрії про щастя. Відвари моїх квітів лікують хвороби очей та нирок.

Вчитель 4 класу: Кожна дівчина вміє плести віночок. А чи знаєте ви, що український віночок – не просто краса, а й оберіг, цілитель душі, бо в ньому є така сила, що біль знімає, волосся береже. Вплітали у віночок 12 квіток: ружу, калину, безсмертник, деревій, чорнобривці, любисток, волошку, ромашку і тп. Неможливо уявити собі село, де б не росли чорнобривці, які найбільше шанують в Україні, це квітка – оберіг. Вірш М. Сингаївського „Чорнобривці” згодом став улюбленою піснею нашого народу ( звучить пісня ).

 

Ведучий : Наше засідання наблизилось до кінця. Ми вважаємо, що усі присутні дізналися багато цікавого, а головне – зможуть застосовувати ці знання у повсякденному житті.

Релаксаційна пауза „ Сонячні промінці” (музичний супровід)

Сядьте зручніше і заплющіть очі, зробіть 3 глибокі вдихи та видихи і знайдіть у собі точку внутрішнього спокою, таке місце в душі, де тихо і спокійно. Зараз ви переглянете уявний фільм, який принесе багато тепла і радості.

Уявіть, що до нас зазирнуло сонечко. Воно пробігло по стелі, стінах, по ваших голівках і личках. Вщипнуло промінчиком за щічку, полоскотало вашого чубчика і покотилося розсіювати свої промінці-теплі-теплі, світлі-світлі. Простягніть до них свої долоньки, візьміть кожен своє сонечко. Ось воно осяяло вас, від його тепла вам стало затишно і тепло, хороше і радісно. Це ваше Сонечко. Воно принесло вам багато-пребагато добра, від нього ви стали самі немов сонечка, такі ж радісні й світлі, світлі і щасливі. Розплющіть очі.

Дякуємо усім за увагу, за активну участь у засіданні клубу юних захисників здоров'я.

Наш девіз (промовляють всі в залі):

                    Здоров'я – це сила!

  Здоров'я – це клас!

  Хай буде здоров'я

  У Вас і у нас!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сікора Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
934
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку