Засоби пошуку інформації в Інтернеті. Принципи функціонування веб-каталогів та пошукових систем. Стратегії пошуку інформації. Практична робота «Пошук інформації в Інтернеті»

Про матеріал

Орієнтовна розробка уроку з інформатики з теми "Засоби пошуку інформації в Інтернеті. Принципи функціонування веб-каталогів та пошукових систем. Стратегії пошуку інформації. Практична робота «Пошук інформації в Інтернеті»"

Перегляд файлу

1

 

РОЗДІЛ: Основи Інтернету

ТЕМА УРОКУ: Засоби пошуку інформації в Інтернеті. Принципи функціонування веб-каталогів та пошукових систем. Стратегії пошуку інформації. Практична робота  «Пошук інформації в Інтернеті»

МЕТА УРОКУ:

  • начальна: ознайомити з особливостями пошуку необхідних даних, використовуючи пошукові системи Інтернету; ознайомити з класифікацією пошукових систем Інтернету;
  • виховна: виховувати уважність, дисциплінованість під час роботи за ПК;
  • розвивальна: розвивати мислення, навчальний інтерес.

ОБЛАДНАННЯ УРОКУ: комп’ютер, інструкції з техніки безпеки у комп’ютерному класі, підручник, матеріал для практичної роботи.

ТИП УРОКУ: формування знань і вдосконалення вмінь та навичок.

КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНІВ НА УРОЦІ:

Основні поняття

 

Основні знання

Веб-каталог

 

Основні засоби пошуку інформації в Інтернеті

Пошукова система

 

Пошукові системи та їх призначення

 

 

Основні способи та методи пошуку інформації в Інтернеті

ОСНОВНІ ЕТАПИ УРОКУ:

Етап

 

Тривалість (хв.)

Організаційний етап

 

2 хв.

Перевірка домашнього завдання

 

4 хв.

Повідомлення теми, мети та завдань уроку

 

2 хв.

Актуалізація опорних знань

 

5 хв.

Сприймання та усвідомлення нового навчального матеріалу

 

9 хв.

Лабораторна робота № 8

 

 

12 хв.

Релаксація

 

3 хв.

Підсумки уроку

 

5 хв.

Домашнє завдання

 

3 хв.

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

Етап І. Організаційний етап

 

Що робить учитель

Що роблять учні

Вітається

Вітаються

Повідомляє своє прізвище, ім’я та по-батькові

Відповідають на запитання вчителя

Фіксує відсутніх учнів

Записують дату та тему уроку

Перевіряє готовність учнів до уроку

 

Перевіряє готовність до уроку кабінету та наявність обладнання

 

 

Форма навчання на даному етапі: колективна.

Метод навчання на даному етапі: бесіда.

 

Етап ІІ. Перевірка домашнього завдання

Що робить вчитель

Що роблять учні

Перевіряє наявність виконаного домашнього завдання

Показують виконане домашнє завдання

 

Форми навчання на даному етапі: колективна, індивідуальна.

Метод навчання на даному етапі: бесіда.

 

Етап ІІІ. Актуалізація опорних знань

Що робить учитель

Що роблять учні

Вчитель пропонує учням відповісти на запитання

Учні відповідають на запитання вчителя

 

Форма навчання на даному етапі: колективна.

Метод навчання на даному етапі: бесіда.

Зміст запитань

  1. Які ресурси існують в мережі Інтернет?

{Апаратні, програмні та інформаційні ресурси}

 

  1. Як перевірити підключення до мережі Інтернет?

{Перевірити наявність відповідного значка підключення Пуск – Мережні підключення або ж переконатися в наявності відповідного значка на панелі інструментів}

  1. Назвіть апаратні засоби для роботи в мережі.

{Підєднані до Інтернету комп’ютери, канали передавання даних і мережне обладнання}

  1. Назвіть програмні засоби для роботи в мережі.

{Набір протоколів Інтернету TCP/IP}

Етап ІV. Повідомлення теми, мети та завдань

Що робить учитель

Що роблять учні

Вчитель повідомляє тему уроку, мету та основні завдання

Слухають вчителя, занотовують тему уроку до зошита

 

Етап V. Сприймання та усвідомлення нового навчального матеріалу

Що робить учитель

Що роблять учні

Вчитель викладає теоретичний матеріал даної теми, посилаючись на підручник

Слухають вчителя, занотовують основні поняття

Демонструє основні вміння, які повинні засвоїти учні на комп’ютері

Слідкують за діями вчителя

 

Форма навчання на даному етапі: колективна.

Метод навчання на даному етапі: пояснювально-ілюстративний.

Засоби навчання на даному етапі: комп’ютер, підручник.

План вивчення навчального матеріалу

  1. Засоби пошуку інформації в Інтернеті.
  2. Пошукові системи.
  3. Стратегія пошуку інформації.

 

 

Основний зміст навчального матеріалу

  1. Засоби пошуку інформації в Інтернеті.

Веб-каталог – це сайт, на якому зібрано багато посилань на інші сайти, відсортованих і розділених на категорії згідно з тематикою.

Найбільшим веб-каталогом у Всесвітній павутині вважають Open Directory Project: у ньому містяться посилання більш ніж на 4 мільйони сайтів.

Оскільки каталоги призначені переважно для пошуку сайтів загальної тематики, за їх допомогою майже неможливо знайти відповідь на якесь конкретне запитання. Це можна зробити лише з використанням пошукових систем.

Пошукова система – це веб-сайт, призначений для пошуку сторінок, що містять задане слово або словосполучення чи відповідають іншим критеріям.

  1. Пошукові системи.

Пошукова система призначена для пошуку сторінок за заданим словом, словосполученням або за іншим критерієм. Кожна пошукова система складається з чотирьох компонентів:

  • Робот. Це програма, яку пошукова служба використовує для сканування сайтів Інтернету, збирання інформації та її передавання індексу вальним програмам. Є три категорії таких програм: павуки, кроулери та агенти.
  • Індексувальна програма та індекс. Коли робот виявляє нову чи оновлену сторінку, він передає інформацію про неї індексу вальній програмі, що сканує документ і заносить кожне слово до спеціального покажчика, який називають індексом.
  • Пошукова машина. Ця програма знаходить у базі даних інформацію про сторінки, що відповідають уведеному користувачем критерію, та сортує знайдені записи так, щоб найважливіші з них відображалися на початку списку результатів пошуку.
  • Веб-інтерфейс. Його використовують для введення критерію пошуку та виведення результатів.

Запит до пошукової системи має складатися із загальних слів чи понять, які найточніше характеризують мету пошуку.

Якщо запит складний доцільно скористатися сторінкою розширеного пошуку, де за допомогою полів і списків, що розкриваються, можна сформувати складний критерій.

Найпопулярнішою пошуковою системою вважається Google.

 

 

  1. Стратегії пошуку інформації.

Для пошуку інформації в Інтернеті досить важливо дотримуватись трьох умов: точно формулювати завдання, правильно вибирати засоби пошуку та, нарешті, конкретно визначити початкову стратегію і критерії пошуку.

Універсального методу пошуку інформації немає, однак можна сформулювати загальну методику пошуку, застосування якої здебільшого дає позитивний результат:

  1. Сформулюйте запит і виконайте пошук.
  2. Якщо результат вас не задовольняє, то спробуйте звузити область пошуку – використати більше уточнюючих слів або знайти слово, яке найточніше описує шукане поняття.
  3. Проаналізуйте результати пошуку. Можливо, на отриманих сторінках є термін або слово, яке також можна використати для звуження області пошуку.
  4. Якщо результат і далі незадовільний, скористайтеся сторінкою розширеного пошуку та сформулюйте складніший критерій.
  5. Якщо ж, незважаючи на все, успіху так і не вдалося досягти, спробуйте сформулювати запит по-іншому та знову застосуйте наведену методику спочатку.

Висновки

  • Веб-каталог – це сайт, на якому зібрано багато посилань на інші сайти, відсортованих і розділених на категорії згідно з тематикою.
  • Пошукова система – це веб-сайт, призначений для пошуку сторінок, що містять задане слово або словосполучення чи відповідають іншим критеріям.
  • Пошукова система складається з чотирьох компонентів: робота, індексувальної програми, пошукової машини та веб-інтерфейсу.
  • Універсального методу пошуку інформації не існує.

 

Етап VІ. Практична робота «Пошук інформації в Інтернеті»

 

Що робить вчитель

Що роблять учні

Роздає завдання для лабораторної роботи

Учні виконують завдання

Пояснює основні завдання

Уважно слухають пояснення вчителя

 

Форма навчання на даному етапі: індивідуальна.

Метод навчання на даному етапі: практична робота.

Засоби навчання на даному етапі: комп’ютер, підручник, текст завдання.

Зміст практичної роботи

Робота за комп’ютером

Знайти відповіді на наступні завдання та заповнити таблицю:

№ завдання

Критерії пошуку

Відповідь

Адреса сторінки

 

 

 

 

Початковий та середній рівні навчальних досягнень

  1. Отримати прогноз погоди для Кіровограда: а) на поточний день; б) на наступний день; в) на тиждень.
  2. Встановити місце знаходження в Інтернеті тексту Конституції України.
  3. Знайти адреси сайтів, що містять реферати з математики, фізики, але не інформатики.

Достатній рівень навчальних досягнень

  1. Знайти адреси кількох Інтернет-бібліотек з онлайн-доступом.
  2. Знайти дані про кількість замків у Тернопільській області та їх розташування.
  3. Знайти адреси сайтів фірми та представництва в Україні за вибором: Sumsung, LG, IBM, HP, Opel, Avon.
  4. Рік і місце створення EOM ENIAC, розшифрувати абревіатуру назви.

Високий рівень навчальних досягнень

  1. Знайти дані про рік, місце створення, конструктора першої ЕОМ у Європі.
  2. Знайти адреси кількох вільно доступних серверів електронної пошти.
  3. З’ясувати, в яких номерах журналу «Домашній ПК» за поточний і попередні роки були надруковані статті з теми «Операційна система Microsoft Vista».
  4. Знайти інформацію (текст і фотографії) про Михайла Грушевського. 

 

Етап VІІ. Релаксація

 

Що робить вчитель

Що роблять учні

Пропонує виконати учням вправи для очей

Виконують вправи

Комплекс вправ для очей

Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, очі відкриті, погляд – прямо, відвернувшись від комп’ютера.

  1. Швидко кліпати очима протягом 15 с.
  2. Заплющити очі. Не розплющувати очей, начебто подивитися ліворуч на рахунок «раз-чотири», повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок «п’ять-вісім» і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
  3. Спокійно посидіти із заплющеними очима, розслабившись протягом 5 с.

 

Етап VIІІ. Підсумки уроку

 

Що робить вчитель

Що роблять учні

Пропонує відповісти учням на запитання

Відповідають на запитання вчителя

 

Форма навчання на даному етапі: колективна.

Метод навчання на даному етапі: бесіда.

Зміст запитань до класу

  1. Для яких цілей краще використовувати веб-каталоги?

{Для пошуку за темою}

  1. Для чого призначені пошукові системи?

{Пошукові системи призначені для пошуку сторінок, що містять задане слово або словосполучення чи відповідають іншим критеріям}

  1. Яка пошукова система сьогодні найпопулярніша?

{Пошукова система Google}

  1. Чи має значення регістр символів під час введення фрази для пошуку?

{Якщо про це не вказано в розширеному пошуку, то не має}

Етап ІХ. Домашнє завдання

 

Що робить вчитель

Що роблять учні

Повідомляє домашнє завдання

Занотовують домашнє завдання, задають питання, якщо щось не зрозуміло

 

Зміст домашнього завдання

  1. Завдання за підручником.
  2. З’ясувати якими послугами на пошукових порталах можна користуватися, окрім пошуку інформації. 


Критерії оцінювання:

Оцінка

Критерії оцінювання

1

Учень знає і виконує правила техніки безпеки під час роботи за комп’ютерною технікою. Може з допомогою вчителя запустити Інтернет браузер та відкрити головну сторінку пошукової системи, робить спроби виконати завдання.

2

Учень з допомогою вчителя може здійснити пошук окремих даних.

3

Учень з допомогою вчителя може виконати перші два завдання практичної роботи. Може додатково відповісти на прості теоретичні запитання.

4

Учень може самостійно здійснювати пошук, добре володіє основним теоретичним матеріалом. При незначній допомозі вчителя може повністю правильно виконати перші два завдання. Робить спроби виконати третє завдання.

5

Учень може самостійно здійснювати пошук, без допомоги вчителя виконує перші два завдання, з допомогою вчителя може дати відповіді на основні теоретичні запитання. Може з незначною допомогою вчителя правильно виконати третє завдання.

6

Учень самостійно повністю правильно виконує перші три завдання практичної роботи. Може дати відповідь на додаткові теоретичні запитання з незначною допомогою вчителя.

7

Учень розуміє суть завдань, які йому запропоновані для виконання, виконує п’ять завдань. Розуміє що таке пошукова система, розширений пошук. Самостійно заповнює таблицю.

8

Учень може самостійно виконати шість завдань. Може самостійно виправити допущені помилки, після зауваження вчителя. Самостійно та охайно заповнює таблицю, може дати відповідь на додаткові теоретичні запитання.

9

Учень самостійно повністю правильно виконує перші сім завдань. Може вільно відповісти на додаткові теоретичні запитання.

10

Учень повністю правильно виконує десять завдань. Частково виконує 11 завдання.

11

Учень може дати розгорнуту відповідь на поставлені теоретичні запитання, може пояснити свої дії, максимально швидко та правильно виконати завдання. Може допустити 1 незначну помилку при виконанні практичної роботи.

 

 

 

 

12

Учень має стійкі теоретичні знання, може чітко, точно, розгорнуто пояснити свої дії при виконанні практичної роботи, що й відображує у таблиці. Використовує відведений на виконання роботи час раціонально, підходить до виконання завдань творчо.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Попелюк Ольга Тимофіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Інформатика 9 клас (Бондаренко О.О., Ластовецький В.В., Пилипчук О.П., Шестопалов Є.А.)
Додано
5 липня 2018
Переглядів
5909
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку